🖨אהבה - רק אהבה, רק לאהוב, אהבה ללא תנאים, אהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאים, לאהוב ללא תנאיםובו יתבאר העניין של אהבה בשלמות ללא תנאים. ויתבאר, האם באמת יש דבר כזה אהבה ללא שום תנאים? והאם באמת אפשר לאהוב בלי שום תנאי? והאם אפשר להגיע למצב של רק אהבה בלבד, בלי שום שנאה כלל? ועוד.
וכדי להבין האם אפשר לאהוב בלי תנאים או אי אפשר לאהוב בלי שום תנאים, לשם כך צריך כמובן להבין, כיצד נוצרת האהבה של האדם לדבר כלשהו, ובמה תלוי האם האדם אוהב דבר כלשהו או לא. כי ההבנה של רגש האהבה, מהיכן הוא נובע וכיצד הוא נוצר, ההבנה הזאת מובילה לתשובה לשאלה, האם באמת אפשר רק לאהוב ולהיות במצב של רק אהבה בלי שום תנאים כלשהם.
וכפי שכבר ביארתי, האדם נמשך יותר מכל, להרגיש תחושה של טוב. כי במנגנון הבסיסי ביותר של האדם, יש תחושה של טוב ושל רע. והאדם באופן מודע, נמשך כל הזמן להרגיש תחושה של טוב. והאדם מכור להרגיש טוב. וככל שדבר כלשהו גורם לאדם להרגיש יותר טוב, כך נוצרת אהבה גדולה יותר, בין אותו הדבר לבין האדם. והרעיון הוא, שאהבה לדבר כלשהו, תלויה בכך שהקשר של האדם עם אותו הדבר, יגרום לאדם להרגיש טוב.
וממילא זה אומר, שכדי למצוא תשובה לשאלה, האם אפשר להגיע למצב של אהבה בלי תנאים והאם אפשר להגיע למצב שבו יש רק אהבה, לשם כך יש לשאול, האם אפשר להגיע למצב שבו האדם מרגיש רק טוב בלי שום רע כלשהו? והאם אפשר להגיע למצב שבו האדם מרגיש טוב מושלם בלי שום תנאים כלשהם? כי אם הדבר אפשרי, אז ממילא אפשר גם שתהיה אהבה ללא שום תנאים. אבל אם אין אפשרות להרגיש רק טוב, הרי שממילא, גם אין אפשרות להרגיש רק אהבה.
ומי שיעמיק בעניין יראה, כי בכל דבר שיש בעולם, יש בו גם חסרונות וגם יתרונות. כי שום דבר אינו מושלם, ושום דבר אינו חסר כל דבר. אלא, כל דבר יש בו גם יתרונות וגם חסרונות. והיתרונות והחסרונות של כל דבר, הם ביחס לנקודת המבט של האדם שמתבונן באותו הדבר. כי מבחינה מוחלטת, אין חסרונות או יתרונות, אלא הכל אחד ממש והכל שווה ערך ממש. ומנקודת המבט של האדם, ביחס לרצון שלו, ביחס לזה יש חסרונות ויתרונות.
וכאשר האדם מסתכל על היתרונות של הדבר, אז האדם מרגיש אחדות ואהבה כלפי הדבר. כי היתרונות של הדבר, ממלאים לאדם את הרצונות ואת החסרונות שלו. ואז היתרונות של הדבר, יוצרים אצל האדם שלמות. כי האדם הרגיש חיסרון. והיתרון שיש בדבר, גורם לאדם למלא את הרצון שלו, ואז האדם מרגיש שלמות וטוב.
וכאשר האדם מסתכל על החסרונות של הדבר, אז האדם מרגיש שנאה ומרגיש רע. כי החסרונות של הדבר, יוצרים אצל האדם תחושה של חוסר שלמות. כי ברגע שהאדם רואה חסרונות כלשהם בדבר כלשהו, אז האדם חווה שהוא עצמו יש בו חיסרון. דהיינו, האדם מגדיל אצל עצמו את כמות תחושת החיסרון שלו, ואת העוצמה של הרצון שלו לשנות את המציאות. ובכל מקרה, הסתכלות על חסרונות של דבר כלשהו, מכניסה את האדם לתחושה של חיסרון, ואז האדם חווה חוסר שלמות, ומרגיש רע וכולי.
ומי שיתבונן בעניין יראה, כי מחויב המציאות, שכל זמן שהאדם מודע לעצמו בשכל של עצמו, תמיד בכל דבר בעולם, הוא ימצא בו, גם יתרונות וגם חסרונות. דהיינו, אין שום אפשרות בעולם, שהאדם יחווה שבדבר כלשהו יש רק יתרונות או רק חסרונות.
ונכון, שבהחלט אפשרי שהאדם יחשוב בצורה מודעת, שהוא חווה שבדבר כלשהו יש רק יתרונות או רק חסרונות. אבל מחויב המציאות, שבתת המודע של האדם, הוא תמיד יהיה מודע לכך, שבכל דבר שהוא בעולם, תמיד יש בו, גם יתרונות וגם חסרונות כלשהם.
ויש דברים, שהאדם מודע גם ליתרונות וגם לחסרונות שלהם. ויש דברים, שהאדם מודע יותר ליתרונות או לחסרונות שלהם. ולפעמים האדם כ"כ מודע לחסרונות או ליתרונות של דבר כלשהו, עד שהוא בתחושה, כאילו שיש בדבר הזה, רק יתרונות או רק חסרונות. אבל התחושה הזאת, היא אף פעם לא תחושה מוחלטת. כי תמיד בתת המודע של האדם, תמיד הוא מודע גם ליתרונות וגם לחסרונות שיש בכל דבר.
וזה בעצם אומר, שאין שום אפשרות כלשהי שהאדם ירגיש רק טוב או רק רע. ובהחלט אפשרי שהאדם ירגיש כמעט רק טוב או כמעט רק רע. דהיינו, שברמת המודעות של האדם, הוא יראה רק את החסרונות או רק את היתרונות של דבר כלשהו, ואז ממילא הוא ירגיש רק טוב או רק רע. אבל זה אף פעם לא בצורה מוחלטת. כי בתת המודע של האדם, האדם רואה את האמת, שבכל דבר יש גם יתרונות וגם חסרונות, ולכן בתת המודע של האדם, האדם מרגיש תמיד גם טוב בעוצמה כלשהי וגם רע בעוצמה כלשהי (וגם נייטרליות בצורה כלשהי).
ועוד נוסיף, כי האדם יכול להרגיש טוב, רק כאשר הוא יודע גם מהי תחושה של רע. כי אם התודעה של האדם מגיעה למצב שבו הוא לא יודע מהו רע, ממילא הוא גם לא יכול לדעת מהו טוב. וגם להפך, שהאדם לא יכול להרגיש רע, בלי שהוא ידע וירגיש גם לפחות קצת טוב. כי בלי שום טוב בכלל, ובלי שהאדם ירגיש גם טוב כלשהו, בלי זה אי אפשר להרגיש רע. כי כאשר אין נקודת ייחוס של טוב או רע, אז גם אין את הניגוד שלה.
ולכן, אין שום אפשרות שהאדם יגיע למצב, שבו הוא מרגיש רק אהבה או שהוא רק אוהב. ובהחלט כן אפשרי שהאדם יגיע למצב שבו הוא מרגיש בצורה מודעת, שהוא רק אוהב או רק שונא ושהוא מרגיש רק אהבה או רק שנאה כלפי דבר כלשהו. אבל אין אפשרות שזה ימלא את האדם בצורה מלאה. כי תמיד בתת המודע של האדם, הוא תמיד מודע גם ליתרונות וגם לחסרונות של הדבר, ולכן הוא תמיד גם אוהב וגם שונא ברמה כלשהי, כל דבר שהוא.
ונחדד: כי אהבה נוצרת, כאשר האדם מרגיש טוב, מהדבר שאותו הוא אוהב. והאדם מרגיש טוב מדבר כלשהו, כאשר...
אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך?אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך?אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך? מהי אהבה ומה משמעותה? אהבה היא נושא אשר לעיתים קרובות נתון לפרשנויות שונות, ואליעד כהן מציע במהלך השיחה לעסוק במהות המילה אהבה ולבחון את משמעותה האמיתית מעבר להוראות מקובלות. השיחה מתחילה עם השאלה מה זאת אהבה?, ומיד אליעד מאתגר את הדוברים להפעיל את המחשבה ולבחון את משמעות המילה לא רק לפי ההקשר הרגשי, אלא גם מנקודת מבט פילוסופית. האם אהבה היא רק רגש או שיש לה גם תנאים? במהלך השיחה, אחד המשתתפים מציין כי הוא אוהב חופש, כסף ושמש. אליעד כהן לא מקבל את התשובה הזו כאהבה אמיתית, הוא שואל את המשתתף אם הוא מוכן למות למען כסף, ומסביר שבאהבה אמיתית אין תנאים. לדבריו, אם אהבה נושאת עמה דרישות או תנאים, אז היא למעשה לא אהבה אלא רצון או צורך. אליעד מסביר שמה שנראה כמו אהבה עשוי להיות בעצם רצון להשיג משהו שנמצא מחוץ לאדם, ... זמין עבור מישהו אחר, ובכך הוא מציין דימוי של שעבוד. אליעד מציין שזו לא אהבה אלא תלות, ושאם אנחנו אוהבים מישהו, לא נכון לדרוש ממנו להיות עבד. להיפך, אהבה אמיתית היא לתת חופש לאדם להיות כפי שהוא, בלי לדרוש ... שבמהלך השיחה, המילה אהבה יכולה לקחת צורות שונות, ותלויה בהבנת כל אדם את המשמעות שלה. המשתתף בשיחה מציין שהוא אוהב חופש, כסף ושמש, אך אליעד מאתגר אותו בכך שמערער על משמעות המילה אהבה. הוא שואל אם הוא היה מוכן למות למען כסף, ואם לא, אז האם באמת מדובר באהבה. אם אדם אוהב משהו עם תנאים, אליעד טוען שזה לא בדיוק אהבה אמיתית. לאחר מכן, אליעד ממשיך לתהות על המושג, שואל אם ... שמאפיין אהבה הוא השעבוד של האדם השני - הוא צריך לכבד, להעריך ולהיות זמין כל הזמן. אליעד מציין שבמקום לאהוב מישהו עד כדי כך שהוא יהיה עבד, צריך לשחרר את האדם ולא לדרוש ממנו כל כך הרבה. לבסוף, אליעד ... זה אהבה? אליעד: אתה מכיר את המילה הזאת אהבה או שאתה לא יודע עליה שום דבר, יש מישהו שאתה אוהב אותו, יש משהו שאתה אוהב, הרכב שלך אתה אוהב אותו? ש: לא הוא משמש אותי מה. אליעד: יש משהו שאתה אוהב? ש: כן חופש, כסף, שמש. אליעד: אוקי אתה אוהב כסף, תקשיב תחליט אתה, תחליט משהו תעמוד מאחוריו אל תכניס את זה לסערות, הוא לא אוהב כסף, הוא רוצה כסף, אתה מוכן למות למענו? ש: לא. אליעד: אוקי אז אתה לא אוהב אותו מספיק אתה אוהב אותו עם תנאים. מהתחלה, מה אתה רוצה לדעת מה זה אהבה? אוקי. ש: מה שהרבה אנשים אומרים אהבה זה נראה לי. אליעד: בסדר הבנו הלאה, יש משהו שאתה אוהב אותו, המילה אהבה אומרת לך משהו? ש: האהבה. אליעד: אם הייתי אומר לך מילה בסינית, תמציא מילה מסינית. ש: ... כן, אמרת מה זה אז אמרת מה זה אהבה. אתה רוצה שאני אחזור על מה שאמרת על מה שאתה אוהב אותו, רוצה אותו, הוא מרגש אותך זאת אהבה. ש: אבל למה לא להתייחס למילה כי זה די פשוט? אליעד: ... שאתה רוצה אותו אז זה לא נכון, למה? כי הוא אומר לא אבל זה אני רוצה אותו, זה אני אוהב אותו, מה ההבדל? אז אני אמרתי לו האהבה זה שווה סך כל הדברים, זה לא אחד מהדברים זה סך כל הדברים. ש: כמעט ואין לי שום דבר שאני אוהב אז לפי ההגדרה. אליעד: אז מה, לא הפסדת כלום, אתה מרגיש שהפסדת משהו? ש: לא, אני. אליעד: מה אכפת ... מה היא אמרה לך? ש: הוא צריך לכבד אותה, להעריך אותה, תמיד להיות בשבילה, מתי שהיא זמינה לכבד אותה, לאהוב אותה. אליעד: אבל מה זאת אהבה, מה היא אמרה לו שמה זה אהבה? ש: בגדול נשמע לי כמו עבדות. אליעד: היא כל כך אוהבת את העבד שלה שהיא אומרת אני אוהבת אותו אבל אם את כל כך אוהבת אותו תשחררי אותו למה צריך לך שהוא יהיה עבד. מה אכפת לך מה זה אהבה, מה זה אכפת לך ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו במוחלטות, המשמעות של זה היא, שהאדם בלב שלם, ... רוצה את המציאות. ולרצות חיסרון בשלמות, פירושו, שהאדם מסתכל לחיסרון ישר בעיניים, והאדם מישיר מבט לתוך החיסרון, והאדם מקבל ואוהב את החיסרון, כפי מה שהוא, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. ואם האדם מצליח באמת, לאהוב חיסרון כלשהו, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. הרי שממילא, המצב התודעתי הזה, מוביל לכך, שהאדם יאהב את כל החסרונות האפשריים, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. כי אם יש סיבה, למה האדם אוהב חיסרון אחד יותר מאשר חיסרון אחר, הרי שזאת אהבה עם תנאים, שהיא לא אהבה מוחלטת. ואם האהבה היא מוחלטת, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, היא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אהבה מוחלטת, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ואוהב באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא אוהב באופן מוחלט, אפילו לא טיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אהבה מוחלטת, לפי כמה שהוא לא אוהב את הרע. ואם האדם הגיע למצב של אהבה מוחלטת, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אהבה מוחלטת, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם אוהב בלי תנאים ובאופן מוחלט, גם את כל הרע כולו. כי האהבה שהיא בלי תנאים כלפי דבר אחד, היא מתרחבת ומתפשטת והיא מקיפה וממלאת את האדם, גם כלפי כל שאר הדברים שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אהבה יחסית. והאדם מחפש אהבה יחסית, רק משום שהוא מחפש את האהבה המוחלטת, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אהבה יחסית. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם לחפש כל הזמן כמה שיותר אהבה, כדי להתקרב כמה שיותר למצב של רק אהבה. והאדם כל הזמן רוצה יותר אהבה, כדי להגיע למצב של רק אהבה. ועדיין האדם לא רוצה בלב שלם להגיע למצב של רק אהבה. כי אם ... האדם לא יחפש בכלל אהבה יחסית, הרי שזה אומר, שהאדם מוכן בלב שלם, לקבל את זה שהוא לא רק אוהב. ואז ממילא, אין גם חיפוש אחרי אהבה מוחלטת. ובפשיטות העניין הוא, שיש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. והאהבה היחסית, ... כחלק ממשחק האהבה של החיים. ואחרי שהבנו את כל זה, עכשיו אפשר להבין למה קשה למצוא אהבה? ולמה קשה לאהוב? ויש כאן 4 נקודות מבט משלימות ומנוגדות אחת לשנייה: 1 - לא מצליח למצוא אהבה יחסית, כי מחפש אהבה ... מחפש אהבה מוחלטת. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואהבה מושלמת בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להתאהב בדבר מוגדר ומוגבל, שיש לו גם יתרונות וגם חסרונות. דהיינו, החיפוש אחרי האהבה המוחלטת, שבה האדם אוהב בלב שלם, דהיינו, שהאדם לא רואה שום חיסרון בדבר, הוא זה שמונע מהאדם למצוא אהבה ולהתאהב בלב שלם, בדבר אחר מוגבל. שבו, הוא לא יכול למצוא רק אהבה. אלא הוא מבין לפחות בתת המודע שלו, ... אהבה יחסית, כלפי דבר מוגדר כלשהו. ואדרבה, זה שהאדם לא מחפש אהבה מוחלטת, זה מוביל לכך, שהוא כן יכול לאהוב באופן יחסי, דבר כזה או אחר. או במילים אחרות, זה שהאדם מוכן גם לשנוא, זה מה שמאפשר לו לאהוב. כי אם האדם לא יהיה מוכן לשנוא בכלל, הוא יחפש אהבה מוחלטת, ולא יוכל למצוא אהבה יחסית, אלא רק אהבה מוחלטת. ודווקא המוכנות של האדם להיות גם בתחושה של שנאה, ולא רק לאהוב בלב שלם, זה מה שמאפשר לו להתאהב בדבר מוגבל, שיש בו גם חסרונות. וחוסר חיפוש האהבה המוחלטת, הוא זה שמאפשר למצוא אהבה יחסית. וכמובן שאפשר לתת ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2 והרעיון הוא, שכל חיפוש אחרי אהבה יחסית, או אהבה כלשהי בכלל, הוא תמיד נובע מתוך חוסר אהבה מוחלטת. והוא תמיד, מרחיק את האדם מהאהבה המוחלטת. כי באהבה המוחלטת, לא מחפשים אהבה, כי יש תמיד אהבה. וכל חיפוש אהבה באשר הוא, הוא מחזק את החשיבה השיפוטית, שהיא אוהבת רק עם תנאים ועם סיבות, ושהיא יוצרת, אהבה יחסית. ונראה אם כן, כי האהבה היחסית, היא מנוגדת, לאהבה המוחלטת. ... מרחיק את האדם מאהבה יחסית. כי לחפש אהבה מוחלטת, פירושו, להפסיק לחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת פירושה, רק לאהוב, ולהיות במצב של רק אהבה, שאין בה שום שנאה כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אהבה מוחלטת. שכדי למצוא אותה, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר לאהוב אותו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות לאהוב כל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אהבה יחסית ואהבה מוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. ... כלשהי. כי כפי שאמרנו, אהבה יחסית, היא מצב, שבו יש גם אהבה וגם שנאה. אלא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב מאשר שונא. שאז, האדם אומר שהוא אוהב את הדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האהבה שלו, יותר מאשר לרגשות השנאה שלו כלפי ... כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אהבה מוחלטת, הרי שבכך בעצם גרמנו לו לאהוב באופן מוחלט, את חוסר האהבה המוחלטת. זא, האדם מחפש אהבה מוחלטת, כדי להגיע למצב של רק אהבה. וזה נובע, ... כי אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם שנאה, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אהבה. והאדם מחפש לאהוב, רק בגלל שהוא לא מוכן גם לשנוא. והאדם רוצה רק לאהוב, ולכן הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אהבה וכמה שיותר אהבה. ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא ... אהבה, אלא האדם מוכן גם לשנוא ולהיות במצב של שנאה. ואם האדם באמת היה מוכן גם לשנוא ולא רק לאהוב, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אהבה יחסית. כי תמיד הוא כבר היה, באהבה המוחלטת. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, ... רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם מלכתחילה להרגיש גם רע. דהיינו, גם אם האדם מוכן לסבול בשקט ולאהוב את מה שיש, הרי שהאדם לא מוכן מלכתחילה בלב שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק ... כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אהבה יחסית כלפי המציאות, כי הוא בלב שלם, לא מחפש לאהוב בלב שלם. ואז ממילא בלב שלם, הוא אוהב בלב שלם, את זה שהוא לא אוהב בלב שלם. ואז ממילא, האדם לא היה מחפש לאהוב אהבה יחסית. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא אוהב בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאהבה מוחלטת = רצון להיות במצב של: רק אהבה, ולא במצב של: גם ... של חוסר אהבה, אז ממילא תמיד יש אהבה מוחלטת, ואז אין חיפוש אהבה כלשהו. וחיפוש אהבה, פירושו, שהאדם לא אוהב את השנאה. כי אם האדם אוהב את השנאה בלב שלם, אז למה שהוא יחפש אהבה?! וחיפוש אהבה נובע, רק משום שהאדם לא אוהב בלב שלם את השנאה. שזה אומר, שהוא בתוך תוכו, רוצה להגיע למצב של רק אהבה. שבו, אין שום שנאה ... זה לא רק טוב. אבל מי שיתבונן על הדברים באופן מוחלט, הוא יראה מיד, כי הדבר אינו אפשרי. כי לאהוב משהו בלב שלם ובלי שום תנאים, פירושו כמובן, לאהוב את הדבר, בלב שלם בלי שום תנאים. ולאהוב את הרע בלב שלם בלי שום תנאים, פירושו, לאהוב את הרע בלב שלם, בלי להציב תנאים על הכמות של הרע. דהיינו, אם האדם אוהב באמת באופן מוחלט גם את השנאה וגם את הרע, הרי שהוא אמור לאהוב את השנאה ואת הרע, גם אם הוא מרגיש שהם יותר מהטוב. כי אם האדם באמת מקבל ומכיל בלב שלם, ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1 ובו יתבאר, מהי אהבה מוחלטת ומהי אהבה יחסית? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי האהבה האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, גם מחזק וגם מחליש, את האהבה היחסית? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אהבה יחסית, מחליש וגם מחזק את האהבה המוחלטת? ויתבאר גם, למה קשה לאהוב? ולמה קשה למצוא אהבה? ולמה דווקא הרצון לאהוב, למה הוא יכול להחליש את האהבה? ולמה לפעמים, דווקא הרצון לאהבה, דווקא הוא יוצר שנאה? ולמה לפעמים, דווקא השנאה וחוסר הרצון לאהוב, למה דווקא הם יוצרים אהבה? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש שני סוגים של אהבה. יש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. ואהבה יחסית פירושה, אהבה, שהאדם אוהב, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם אוהב עם תנאים ועם סיבות, אז האהבה שלו, היא מעורבת, גם עם שנאה. דהיינו, האהבה היא לא שלמה. כי כאשר ... וסיבות, הם בשכל של האדם. שהשכל של האדם, שופט את הדבר. והאדם רואה את הטוב שיש בדבר, ואז האדם אוהב את הדבר, בגלל הטוב שיש בו. וכאשר האהבה נובעת מהשיפוטיות השכלית של האדם, אז האהבה, היא רק יחסית. ולמה? ... שנאה. והיא אהבה, שאינה אהבה שלמה בלב שלם. ואהבה כזאת, נקראת, אהבה יחסית. שפירושה הוא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב את הדבר, מאשר שונא אותו. דהיינו, שהאדם יש לו רגשות מעורבים, גם של שנאה וגם של אהבה, וגם של נייטרליות, כלפי הדבר. ובאופן יחסי, האדם יותר אוהב, מאשר נייטרלי, ומאשר שונא את הדבר. וזאת נקראת, אהבה יחסית. ויש גם עוד סוג אחר של אהבה, שנקראת אהבה ... שאין בה שום שנאה? וגם לא נדון, האם בכלל קיימת אהבה מוחלטת שכזו? והאם זה בכלל טוב או רע, לאהוב בלב שלם, בלי שום שנאה? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן, כן נדון במערכת היחסים שיש, ... גם אהבה יחסית וגם אהבה מוחלטת. והרצון של האדם להשיג אהבה יחסית, מתבטא בכך, שהאדם במשך החיים שלו, מנסה לאהוב כל מיני דברים, שהוא יודע מראש, שהם לא יספקו לו אהבה מוחלטת. ומצד האמת, שום דבר בעולם, לא יכול לספק לאדם אהבה מוחלטת. ולמה? כי שום דבר בעולם, הוא לא מושלם. ולכן, אי אפשר לאהוב שום דבר בעולם, בצורה מוחלטת. וכאשר האדם מתאהב באיזה דבר שקיים בעולם, הרי שהאדם מנסה להפיק מכך אהבה. אבל, האהבה הזאת, היא תמיד רק אהבה יחסית בלבד. כי כפי שאמרנו, אהבה מוחלטת, פירושה, שהאדם אוהב בלב שלם, ושאין לאדם שום שמץ של שנאה כלפי הדבר. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... גם תחושה של חיסרון כלשהו, וגם תחושה רעה כלשהי, מכל דבר שהוא שקיים בעולם. וכאשר האדם מחפש אהבה, ומנסה להתאהב בדבר כזה או אחר, הרי שבכך, בעצם האדם מחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת, דהיינו, מצב תודעתי, שבו יש ... את זה, על ידי אהבה של דבר מוגדר כלשהו. כי הדבר המוגדר, אין בו שלמות, וממילא גם אי אפשר לאהוב אותו באמת בלב שלם. כי הלב בתוכו, רואה את האמת. שאין בדבר שלמות, ולכן אין אהבה מוחלטת, אלא רק ... את צורת ההסתכלות שלו על העולם. כי כל זמן שהאדם רואה חיסרון כלשהו בדבר כלשהו, הוא לעולם לא יוכל לאהוב את הדבר בצורה מוחלטת, אלא רק בצורה יחסית בלבד. ואהבה מוחלטת, מגיעה, רק על ידי שינוי פנימי של צורת ... כולו רוצה למצוא אהבה מוחלטת. כי ברגע שהאדם מתמקד בלחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא באמת אוהב את האהבה המוחלטת בצורה מוחלטת. כי מי שאוהב את האהבה המוחלטת בכל ליבו ובלב שלם, הוא יחפש רק אותה וגם יקבל אותה. אבל ברגע שהאדם מחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא מספיק אוהב את האהבה המוחלטת. דהיינו, אפילו קצת שונא את האהבה המוחלטת, והוא נוטש אותה לטובת האהבה היחסית. והרעיון הוא, שהחיפוש ... כי הוא גורם לאדם, לא להתמקד רק בחיפוש האהבה המוחלטת, אלא באהבה היחסית. ובנוסף, אהבה מוחלטת, היא כאשר האדם אוהב בלב שלם, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה כלל. וכאשר האדם מתאהב בדבר כלשהו, בגלל סיבה כלשהי ובגלל תנאים כלשהם. דהיינו, כאשר האדם מחפש אהבה כלשהי, הרי שבכך בעצם הוא מרחיק ... מי שמחפש אהבה, בכך, הוא בעצם מרחיק את עצמו מהאהבה המוחלטת. כי לחפש אהבה, פירושו, לחפש דבר, שאותו אפשר לאהוב. ובאהבה המוחלטת, אפשר לאהוב כל דבר, כי הרי אין שום תנאים או סיבות לאהבה. ובאהבה מוחלטת שאין בה שום שנאה כלל, בה לא מחפשים אהבה, כי בה יש תמיד אהבה. כי כאשר אין שום שיפוטיות כלשהי, אז ממילא אוהבים את הכל תמיד בלב שלם, ואין שום צורך או יכולת לחפש אהבה. וברגע שהאדם מחפש אהבה, הרי שבכך הוא ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...