🖨איך לשתול מחשבות בצורה מניפולטיבית? איך עושים שטיפת מוח? איך יוצרים שכנוע עצמי? איך ליצור אוטוסוגסטיה? איך לגרום למישהו לרצות להסכים איתך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך?וכאן אבאר עוד דרך ושיטה, איך באפשרותך לגרום למישהו להרגיש את מה שאתה רוצה שהוא ירגיש ביחס לדבר כלשהו, באמצעות סוגסטיה ושתילת מחשבות בצורה מתוחכמת שעובדת ברמות העמוקות של תת המודע של האדם.
ובין השאר יתבאר גם: איך לגרום למישהו לאהוב אותך ולהתאהב בך? ואיך לגרום למישהו, לשנוא אדם אחר? ואיך האדם מקבל החלטות? ואיך לגרום למישהו לאהוב או לשנוא רעיון כלשהו? ואיך עובדת שטיפת מוח? ואיך לפעמים עושים שטיפת מוח לחיילים? ואיך ההורים עושים שטיפת מוח לילדים? ולמה לפעמים ילדים לא אוהבים לעשות שעורי בית? ומה גורם לאדם להתאהב באנשים אחרים? ועוד דברים על איך האדם חושב ואיך המוח עובד? ואיך להשתמש בכל זה, כדי להשפיע על תת המודע של האדם? ועוד...
והדרך לכך היא, על ידי זה שאתה יוצר ומכניס את האדם השני לסיטואציה שלא נוחה לו, ושהדרך שלו להתמודד איתה, תהיה על ידי זה שהוא יחשוב את מה שאתה רוצה שהוא יחשוב.
ואסביר את המבנה הרעיוני של השיטה הזאת. והמבנה הוא כזה, נניח שברצונך לגרום לאדם כלשהו לחשוב ולהזדהות עם רעיון X. עכשיו, עליך ליצור אצל האדם השני סיטואציה, שבה תיווצר אצלו חוסר נעימות ותחושה לא נעימה, בגלל שהוא לא חושב עדיין את מה שאתה רוצה שהוא יחשוב. ובאותה הסיטואציה, עליך להביא למודעות של האדם השני, את ההבנה שאם הוא יחשוב ויזדהה עם רעיון X, זה יגרום לו להרגיש הרבה יותר טוב עם אותה הסיטואציה.
ואז, האדם שלא רוצה להרגיש רע, הוא בוחר להסכים ולהזדהות עם אותו רעיון X, כדי להשתמש ביתרונות היחסיים של אותו הרעיון, כדי לגרום לעצמו להרגיש יותר טוב באותה הסיטואציה.
ובכך בעצם הרגלת את אותו האדם, לחשוב איך שאתה רוצה שהוא יחשוב. ובכך בעצם אתה גורם לאדם השני, גם לאהוב את הרעיון שאתה רוצה שהוא יזדהה איתו. כי מבחינתו, ההזדהות שלו עם אותו הרעיון, גרמה לו להרגיש יותר טוב.
ובניסוח אחר: תיצור לאדם השני סיטואציה, שהיא תאלץ אותו להסכים עם רעיון כלשהו, כדי להתמודד עם אותה הסיטואציה. ובכך בעצם אתה גם גורם לאדם השני לחשוב את מה שאתה רוצה שהוא יחשוב. אבל בנוסף, אתה גם יוצר אצלו התניה סמויה חיובית, שגורמת לו לאהוב את הרעיון שאתה רוצה שהוא יאהב.
לדוגמה: נניח שאתה רוצה לגרום למישהו לאהוב אותך. לשם כך תיצור סיטואציה, שבה, הוא ירגיש רע. ושהדרך שלו להתמודד עם זה שהוא מרגיש רע, תהיה על ידי זה שהוא יסכים לאהוב אותך. דהיינו, סיטואציה, שבה המחשבה שלו שהוא אוהב אותך, תגרום לו להרגיש יותר וטוב ולהתמודד עם התחושה הרעה שהוא מרגיש באותה הסיטואציה.
ואיך יודעים למצוא וליצור סיטואציה שכזו? תשובה: תשאל את עצמך, באיזה מקרים לדוגמה, אם האדם השני היה חושב את מה שאני רוצה שהוא יחשוב, באיזה מקרים החיים שלו היו יותר קלים והוא היה מרגיש יותר טוב. או במילים אחרות, באיזה סיטואציה הוא ירגיש פחות טוב, אם הוא לא יחשוב את מה שאני רוצה שהוא יחשוב.
לדוגמה: אתה רוצה לגרום למישהו לאהוב אותך. תשאל את עצמך, באיזה סיטואציה אפשרית, ירגיש האדם השני יותר טוב, מעצם זה שהוא יאהב אותך והוא ירגיש יותר רע מכך שהוא לא אוהב אותך.
וכאן לדוגמה תשובה אפשרית היא, מצב של נתינה ומאמץ. דהיינו, במצב שבו האדם השני חייב לתת לך משהו וחייב להתאמץ במשהו למענך, במצב כזה לדוגמה, הדרך שלו לגרום לעצמו להרגיש יותר טוב עם הנתינה שלו עבורך ועם המאמץ שלו עבורך, תהיה על ידי זה שהוא ישכנע את עצמו, שהוא אוהב אותך. כדי שחוויית הנתינה והמאמץ שלו עבורך, תהיה קלה יותר עבורו.
ולכן, באפשרותך להכניס את האדם לסיטואציה, שבה הוא יעשה ויתאמץ במשהו עבורך. ותוך כדי שהוא עושה זאת, אפשר יותר בקלות לשתול לו את המחשבה ולחזק אצלו את המחשבה שאומרת שהוא אוהב אותך. כי בנקודה הזאת, הוא בעצם משוחד ויש לו אינטרס להסכים עם המחשבה הזאת. כי היא תקל עליו את חוויית הנתינה והמאמץ שלו בשבילך.
או לדוגמה נניח שברצונך לגרום למישהו לשנוא אדם אחר. אז שלב ראשון תשאל את עצמך, באיזה סיטואציה ירגיש אותו האדם רע, מכך שהוא אוהב את האדם האחר. או במילים אחרות, באיזה סיטואציה לדעתך, ירגיש אותו האדם יותר טוב, אם הוא יסכים לשנוא את האדם האחר.
או במילים אחרות, באיזה סיטואציה, יהיה יותר אינטרס לאדם השני להסכים עם הרעיון שאתה רוצה שהוא יסכים איתו, משום שבאותה הסיטואציה ההסכמה שלו עם אותו הרעיון, תגרום לו להרגיש יותר טוב עם עצמו.
וכאן לדוגמה יש את האפשרות הנגדית, שאומרת שאם תגרום למישהו לעשות רע לאדם אחר, בכך בעצם אתה משכנע אותו שהאדם השני הוא רע, ושהוא שונא את אותו האדם האחר. כמו לדוגמה במצב של חיילים שעוברים לפעמים שטיפת מוח וכיו"ב. שהמצבים שבהם הם מתנהגים בצורה קשה כלפי בני אדם אחרים, גורמים להם להתחיל לחשוב שהם שונאים את אותם בני האדם אחרים. וזה נעשה בתת המודע, כדי לגרום לעצמם להרגיש יותר טוב עם עצמם, בגלל מה שהם עושים.
ובני אדם מתאהבים ונקשרים רגשית, בצורה הרבה יותר חזקה, אחרי שהם נותנים מעצמם למען האדם האחר. כי הדרך של האדם להתמודד עם הרע שהוא מרגיש ממסירות הנפש שלו למען האדם האחר, היא על ידי זה שהוא משכנע את עצמו בשכנוע עצמי שהוא בעצם אוטוסוגסטיה בתת מודע, שהוא בעצם אוהב את האדם השני כ"כ, ושלכן הוא מתאמץ כ"כ למען האדם השני.
והרעיון הוא, שעליך ליצור עבור האדם השני סיטואציה, שבה הוא ירגיש יותר בנוח להסכים עם מה שאתה רוצה שהוא יחשוב. וזה בעצם ישחד אותו ויצור אצלו את האינטרס ואת הפיתוי, לחשוב את מה שאתה רוצה שהוא יחשוב.
ועוד אוסיף, שצריך לעשות את כל זה בצורה סמויה ולא בצורה גלויה. כי אם האדם יגלה שמנסים לגרום לו לחשוב דבר כלשהו, לפעמים זה יכול ליצור את התוצאה ההפוכה. כי הוא ירגיש שנאה כלפי אותו הרעיון, מכך שהוא ירגיש שהוא תלוי באותו הרעיון.
ז"א לפעמים האדם יכול להיות בסיטואציה, שבה אם הוא יסכים עם רעיון X, זה יגרום לו להרגיש יותר טוב. ומשום כך, הוא יתחיל לשנוא את אותו רעיון X. ולמה? כי הוא מרגיש את התלות הרגשית שלו באותו הרעיון. ויש לאדם אינטרס להיות חופשי ולא להיות מוכרח להסכים עם אותו הרעיון. ואז זה גורם לאדם עוד יותר לשנוא את הרעיון.
כמו לדוגמה מתחום חינוך הורים וילדים. שההורה לפעמים מכריח את הילד לעשות פעולה כלשהי, כגון לדוגמה שעורי בית וכיו"ב. וההורה מנסה להסביר לילד, כמה זה חשוב...
אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך?אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך?אהבה, מהי אהבה? מה זאת אהבה? משמעות אהבה, מהי עבורך אהבה? לאהוב, להתאהב, אהבה מהי, אהבה זוגיות, אהבה בזוגיות, מהי אהבה עבורך? מהי אהבה ומה משמעותה? אהבה היא נושא אשר לעיתים קרובות נתון לפרשנויות שונות, ואליעד כהן מציע במהלך השיחה לעסוק במהות המילה אהבה ולבחון את משמעותה האמיתית מעבר להוראות מקובלות. השיחה מתחילה עם השאלה מה זאת אהבה?, ומיד אליעד מאתגר את הדוברים להפעיל את המחשבה ולבחון את משמעות המילה לא רק לפי ההקשר הרגשי, אלא גם מנקודת מבט פילוסופית. האם אהבה היא רק רגש או שיש לה גם תנאים? במהלך השיחה, אחד המשתתפים מציין כי הוא אוהב חופש, כסף ושמש. אליעד כהן לא מקבל את התשובה הזו כאהבה אמיתית, הוא שואל את המשתתף אם הוא מוכן למות למען כסף, ומסביר שבאהבה אמיתית אין תנאים. לדבריו, אם אהבה נושאת עמה דרישות או תנאים, אז היא למעשה לא אהבה אלא רצון או צורך. אליעד מסביר שמה שנראה כמו אהבה עשוי להיות בעצם רצון להשיג משהו שנמצא מחוץ לאדם, ... זמין עבור מישהו אחר, ובכך הוא מציין דימוי של שעבוד. אליעד מציין שזו לא אהבה אלא תלות, ושאם אנחנו אוהבים מישהו, לא נכון לדרוש ממנו להיות עבד. להיפך, אהבה אמיתית היא לתת חופש לאדם להיות כפי שהוא, בלי לדרוש ... שבמהלך השיחה, המילה אהבה יכולה לקחת צורות שונות, ותלויה בהבנת כל אדם את המשמעות שלה. המשתתף בשיחה מציין שהוא אוהב חופש, כסף ושמש, אך אליעד מאתגר אותו בכך שמערער על משמעות המילה אהבה. הוא שואל אם הוא היה מוכן למות למען כסף, ואם לא, אז האם באמת מדובר באהבה. אם אדם אוהב משהו עם תנאים, אליעד טוען שזה לא בדיוק אהבה אמיתית. לאחר מכן, אליעד ממשיך לתהות על המושג, שואל אם ... שמאפיין אהבה הוא השעבוד של האדם השני - הוא צריך לכבד, להעריך ולהיות זמין כל הזמן. אליעד מציין שבמקום לאהוב מישהו עד כדי כך שהוא יהיה עבד, צריך לשחרר את האדם ולא לדרוש ממנו כל כך הרבה. לבסוף, אליעד ... זה אהבה? אליעד: אתה מכיר את המילה הזאת אהבה או שאתה לא יודע עליה שום דבר, יש מישהו שאתה אוהב אותו, יש משהו שאתה אוהב, הרכב שלך אתה אוהב אותו? ש: לא הוא משמש אותי מה. אליעד: יש משהו שאתה אוהב? ש: כן חופש, כסף, שמש. אליעד: אוקי אתה אוהב כסף, תקשיב תחליט אתה, תחליט משהו תעמוד מאחוריו אל תכניס את זה לסערות, הוא לא אוהב כסף, הוא רוצה כסף, אתה מוכן למות למענו? ש: לא. אליעד: אוקי אז אתה לא אוהב אותו מספיק אתה אוהב אותו עם תנאים. מהתחלה, מה אתה רוצה לדעת מה זה אהבה? אוקי. ש: מה שהרבה אנשים אומרים אהבה זה נראה לי. אליעד: בסדר הבנו הלאה, יש משהו שאתה אוהב אותו, המילה אהבה אומרת לך משהו? ש: האהבה. אליעד: אם הייתי אומר לך מילה בסינית, תמציא מילה מסינית. ש: ... כן, אמרת מה זה אז אמרת מה זה אהבה. אתה רוצה שאני אחזור על מה שאמרת על מה שאתה אוהב אותו, רוצה אותו, הוא מרגש אותך זאת אהבה. ש: אבל למה לא להתייחס למילה כי זה די פשוט? אליעד: ... שאתה רוצה אותו אז זה לא נכון, למה? כי הוא אומר לא אבל זה אני רוצה אותו, זה אני אוהב אותו, מה ההבדל? אז אני אמרתי לו האהבה זה שווה סך כל הדברים, זה לא אחד מהדברים זה סך כל הדברים. ש: כמעט ואין לי שום דבר שאני אוהב אז לפי ההגדרה. אליעד: אז מה, לא הפסדת כלום, אתה מרגיש שהפסדת משהו? ש: לא, אני. אליעד: מה אכפת ... מה היא אמרה לך? ש: הוא צריך לכבד אותה, להעריך אותה, תמיד להיות בשבילה, מתי שהיא זמינה לכבד אותה, לאהוב אותה. אליעד: אבל מה זאת אהבה, מה היא אמרה לו שמה זה אהבה? ש: בגדול נשמע לי כמו עבדות. אליעד: היא כל כך אוהבת את העבד שלה שהיא אומרת אני אוהבת אותו אבל אם את כל כך אוהבת אותו תשחררי אותו למה צריך לך שהוא יהיה עבד. מה אכפת לך מה זה אהבה, מה זה אכפת לך ...
סוגים של אהבה, איך אתה רוצה שיאהבו אותך? איך אתה רוצה לקבל אהבה? מה נחשב בעיניך לאהבה? למה אתה קורא אהבה? איך התרגלת לקבל אהבה? מהי אהבה בעיניך? איך אתה נותן אהבה? רצון לתת, רצון לקבל, מתנות חינםסוגים של אהבה, איך אתה רוצה שיאהבו אותך? איך אתה רוצה לקבל אהבה? מה נחשב בעיניך לאהבה? למה אתה קורא אהבה? איך התרגלת לקבל אהבה? מהי אהבה בעיניך? איך אתה נותן אהבה? רצון לתת, רצון לקבל, מתנות חינם... הזוג מציבים תנאים או מעירים הערות. למשל, אדם כזה עלול לפרש כל ביקורת או דרישה לשינוי כהוכחה לכך שלא אוהבים אותו באמת. לדוגמה, אם בן זוג מתלונן או מבקש שינוי בהתנהגות מסוימת, האדם שחונך לאהבה ללא תנאים יחשוב מיד: הוא לא אוהב אותי, כי הוא לא מקבל אותי כמו שאני. האם אהבה בלי תנאים היא אהבה אמיתית? אליעד מעלה נקודה חשובה: ... כזו של מעריץ שלא מביע שום ביקורת, אינה בהכרח אהבה אמיתית. הוא מסביר כי ייתכן שאדם כזה בכלל לא אוהב אותך באמת, אלא רק אוהב את התחושה שהוא מקבל מהקשר. לדוגמה, אם מישהו אף פעם לא מעיר לך הערה, ייתכן שהוא לא באמת מתעניין ... אמיתית? אליעד מסביר שלא תמיד אהבת הורים לילדיהם היא אמיתית במובן של אהבה כלפי הילד כאדם אינדיבידואלי. לפעמים הורים אוהבים את הילד מתוך צרכים אישיים, כגון המשך השושלת המשפחתית, מילוי צורך רגשי שלהם או עצם הרעיון של להיות הורה. לדוגמה, הורה שאוהב את ילדו ללא תנאים עלול לאהוב את עצם קיומו של הילד ולא את אישיותו הספציפית. איך חינוך לאהבה משפיע על החיים? אליעד כהן מסביר שכשילד ... שמחונך לכך שאהבה כוללת גם תנאים, ילמד להתנהל טוב יותר במציאות, שבה קיימות ציפיות והתחייבויות בתוך קשרים. האם כדאי לאהוב ילדים עם תנאים או בלי תנאים? אליעד מציע שהדרך הנכונה היא לשלב בין השניים: מצד אחד, לתת לילד אהבה ... ומחויבויות בחיים. כך הילד ילמד להתמודד גם עם מציאות שבה לא הכל מגיע בקלות וללא מאמץ. מהי המשמעות של לאהוב את המציאות? לפי אליעד, לאהוב את המציאות פירושו לקבל אותה גם כשהיא נגד רצונך. אדם שאוהב את המציאות גם כשהיא קשה עבורו, מבין שאהבה יכולה לכלול תנאים, ועדיין להישאר אמיתית. לעומת זאת, אדם שמסוגל לאהוב רק כשהכל מתאים לו, תופס את האהבה כאהבה בלי תנאים, ולכן יתמודד קשה יותר עם מציאות שמשתנה ולא תמיד עונה על רצונותיו. למה אהבה עם תנאים היא לפעמים יותר אותנטית? אליעד כהן מסביר שכאשר אוהבים אותך בתנאים מסוימים, זה מעיד שהאדם אוהב אותך באמת על סמך מי שאתה ולא רק על סמך רעיון או תחושה כללית. לדוגמה, אם בן זוג מביע ... מסוימת שלך, המשמעות היא שהוא באמת בוחן מי אתה ומה מתאים לו. לעומת זאת, אם בן זוג אומר אני אוהב אותך לא משנה מה, ייתכן שהוא פשוט אוהב את עצם הרעיון של להיות במערכת יחסים ולא אותך ספציפית כאדם. האם בני אדם מעדיפים לקבל יותר מלתת? אליעד ... קודם כל את התקציב שלו לפני שהוא קונה דירה, ולא להיפך. מה הקשר בין אהבה ללא תנאים לבין יכולת לאהוב? אליעד מסביר שאם אתה רוצה שיאהבו אותך ללא תנאים, עליך לבדוק אם אתה עצמך מסוגל לאהוב כך. אם אתה באמת אוהב מישהו ללא תנאים, לא יפריע לך אם הוא אינו אוהב אותך בחזרה. אם האהבה ... אהבה עם תנאים או בלי תנאים? איך לקבל אהבה מזוגיות? מהו איזון בין לתת ולקבל? למה אני מרגיש לא אהוב? מה הקשר בין אהבה למציאות? אהבה עם תנאים ואהבה בלי תנאים יש שני סוגים של אהבה: אהבה עם תנאים ... ציפיות ובלי דרישות. כאשר בן הזוג מציב לו תנאים או מביע חוסר שביעות רצון, הוא עלול להרגיש שהוא אינו אהוב. לדוגמה, אדם יכול לחשוב: בן הזוג שלי לא אוהב אותי, כי הוא בא אליי בתלונות. אבל למה הוא חושב ... אהבה. אבל המציאות היא שבן הזוג שלו פשוט לא אוהב אותו כמו שהוריו אהבו אותו - והוא לא אמור לאהוב אותו באותו אופן. האם אהבה בלי תנאים היא באמת אהבה? כאשר מישהו מעריץ אדם אחר באופן עיוור, ומוכן לקבל ... אותך, זה לא אומר שהוא לא יכול להציב גבולות או לדרוש ממך דברים. מה לגבי חינוך ילדים? האם נכון לאהוב ילדים עם תנאים או בלי תנאים? התשובה היא ששני הסוגים נחוצים. מצד אחד, חשוב לתת לילד תחושת ביטחון ואהבה ... אוהבת אותך? אדם שאוהב רק כאשר המציאות מתאימה לו בעצם מגדיר אהבה כאהבה בלי תנאים. אבל אם אדם מצליח לאהוב את המציאות גם כאשר היא נגד רצונו, זה אומר שהוא מבין שאהבה היא גם עם תנאים, והוא לומד לחיות ... לכן, הדרך הנכונה היא למצוא את האיזון בין הרצון לקבל לבין המוכנות לתת. הקשר בין אהבה בלי תנאים ליכולת לאהוב אם אדם אומר אני רוצה שיאהבו אותי בלי תנאים, הוא צריך לשאול את עצמו - האם אני גם מוכן לאהוב בלי תנאים? כי אהבה אמיתית היא הדדית. אם אדם אוהב מישהו בלי תנאים באמת, אז לא יפריע לו אם ... כשאוהבים אותי בלי תנאים ואז אם מישהו פתאום נגיד הוא נמצא במערכת יחסים זוגית והבן זוג שלך לא אמור לאהוב אותך כמו אמא שלך אז אתה פתאום בבעיה. אתה אומר הוא לא אוהב אותי, היא לא אוהבת אותי הוא ... איך שאני ואם הוא לא אוהב אותי איך שאני זה לא נקרא שהוא אוהב אותי, איך הגעת למסקנה שצריך לאהוב אותך איך שאתה איך הגעת לזה כי יש לך בראש איזו פקודה כי מישהו אהב אותך בלי תנאים ואז הרגלת שצריך לאהוב אותך בלי תנאים. עכשיו שיש בא נגיד מישהו נגיד שמעריץ אותך נגיד הערצה עיוורת עכשיו ברגע שמישהו מעריץ אותה הערצה עיוורת אז הוא מתחיל לאהוב אותך בלי תנאים כל מה שאת רוצה הוא מקבל ומקבל נהיה שפוט, נכון אבל האם הוא באמת אותך או ... גם להתרגל, כאילו התפיסה אומרת בגלל שבן אדם רוצה שיאהבו אותו בלי תנאים אז כשהוא אוהב אז הוא מנסה לאהוב נגיד את הילדים שלו מנסה לאהוב אותם בלי תנאים ואז הוא שותל להם במוח מחשבה שאהבה זה בלי תנאים ואז אחר כך הם לא מסתדרים ... מה תעשה אני אוהבת אותך, למה? ולא משנה מה אתה עושה אני אוהבת אותך זאת אומרת שהיא יכלה גם לאהוב מישהו אחר יכול להיות שהיא מקבלת איזה תחושה העיקר שאני לא לבד אז היא לא אוהבת אותך היא אוהבת ... אותך אבל אם היא אומרת לך תקשיב למה אתה עושה ככה ולמה אתה עושה ככה זאת אומרת שהיא רוצה לאהוב אותך היא לא אומרת אני רוצה לאהוב את זה שאני בזוגיות ואם נגיד האישה אומרת לך, אם נגיד יש אישה שעצם זה שהיא בזוגיות זה טוב ... היא אומרת אני אוהבת אותו למה היא אומרת לעצמה העיקר שאני בזוגיות הכל בסדר. היא אומרת לא אני רוצה לאהוב אותו לאהוב את מי שהוא שההתנהגות שלו תמצא חן בעיני לא העיקר לאהוב את זה שאני בזוגיות נכון. עכשיו בא נדבר על עוד היבט בסיפור עכשיו במערכות יחסים יש לנו שני היבטים ... מה זה אני רוצה שיאהבו אותי בלי תנאים עכשיו זה בסדר שתרצה שיאהבו אותך בלי תנאים בתנאי שאתה מוכן לאהוב בלי תנאים. עכשיו מאה אחוז שאם אתה תאהב מישהו בלי תנאים מאה אחוז שהוא יאהב אותך בלי תנאים מאה אחוז, שמעת את זה אם את אוהבת מישהו ... אז לא יכול להיות שתגיד הוא לא אוהב אותי כי אם אתה אוהב אותו בלי תנאים אז אתה אמור לאהוב אותו בכל מקרה. ש: אז לא אכפת לך שהוא לא אוהב אותך. אליעד: נכון אתה אוהב את זה שהוא ... אין לזה שום משמעות אבל זה אומר שאם אתה אמרת אני רוצה שיאהבו אותי בלי תנאים אתה גם מוכן לאהוב בלי תנאים או רק לבקש, עכשיו הרעיון זה מול המציאות מה אתה רוצה לקבל כמה אתה מוכן להתאמץ. הבנו?
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו במוחלטות, המשמעות של זה היא, שהאדם בלב שלם, ... רוצה את המציאות. ולרצות חיסרון בשלמות, פירושו, שהאדם מסתכל לחיסרון ישר בעיניים, והאדם מישיר מבט לתוך החיסרון, והאדם מקבל ואוהב את החיסרון, כפי מה שהוא, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. ואם האדם מצליח באמת, לאהוב חיסרון כלשהו, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. הרי שממילא, המצב התודעתי הזה, מוביל לכך, שהאדם יאהב את כל החסרונות האפשריים, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. כי אם יש סיבה, למה האדם אוהב חיסרון אחד יותר מאשר חיסרון אחר, הרי שזאת אהבה עם תנאים, שהיא לא אהבה מוחלטת. ואם האהבה היא מוחלטת, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, היא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אהבה מוחלטת, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ואוהב באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא אוהב באופן מוחלט, אפילו לא טיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אהבה מוחלטת, לפי כמה שהוא לא אוהב את הרע. ואם האדם הגיע למצב של אהבה מוחלטת, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אהבה מוחלטת, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם אוהב בלי תנאים ובאופן מוחלט, גם את כל הרע כולו. כי האהבה שהיא בלי תנאים כלפי דבר אחד, היא מתרחבת ומתפשטת והיא מקיפה וממלאת את האדם, גם כלפי כל שאר הדברים שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אהבה יחסית. והאדם מחפש אהבה יחסית, רק משום שהוא מחפש את האהבה המוחלטת, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אהבה יחסית. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם לחפש כל הזמן כמה שיותר אהבה, כדי להתקרב כמה שיותר למצב של רק אהבה. והאדם כל הזמן רוצה יותר אהבה, כדי להגיע למצב של רק אהבה. ועדיין האדם לא רוצה בלב שלם להגיע למצב של רק אהבה. כי אם ... האדם לא יחפש בכלל אהבה יחסית, הרי שזה אומר, שהאדם מוכן בלב שלם, לקבל את זה שהוא לא רק אוהב. ואז ממילא, אין גם חיפוש אחרי אהבה מוחלטת. ובפשיטות העניין הוא, שיש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. והאהבה היחסית, ... כחלק ממשחק האהבה של החיים. ואחרי שהבנו את כל זה, עכשיו אפשר להבין למה קשה למצוא אהבה? ולמה קשה לאהוב? ויש כאן 4 נקודות מבט משלימות ומנוגדות אחת לשנייה: 1 - לא מצליח למצוא אהבה יחסית, כי מחפש אהבה ... מחפש אהבה מוחלטת. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואהבה מושלמת בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להתאהב בדבר מוגדר ומוגבל, שיש לו גם יתרונות וגם חסרונות. דהיינו, החיפוש אחרי האהבה המוחלטת, שבה האדם אוהב בלב שלם, דהיינו, שהאדם לא רואה שום חיסרון בדבר, הוא זה שמונע מהאדם למצוא אהבה ולהתאהב בלב שלם, בדבר אחר מוגבל. שבו, הוא לא יכול למצוא רק אהבה. אלא הוא מבין לפחות בתת המודע שלו, ... אהבה יחסית, כלפי דבר מוגדר כלשהו. ואדרבה, זה שהאדם לא מחפש אהבה מוחלטת, זה מוביל לכך, שהוא כן יכול לאהוב באופן יחסי, דבר כזה או אחר. או במילים אחרות, זה שהאדם מוכן גם לשנוא, זה מה שמאפשר לו לאהוב. כי אם האדם לא יהיה מוכן לשנוא בכלל, הוא יחפש אהבה מוחלטת, ולא יוכל למצוא אהבה יחסית, אלא רק אהבה מוחלטת. ודווקא המוכנות של האדם להיות גם בתחושה של שנאה, ולא רק לאהוב בלב שלם, זה מה שמאפשר לו להתאהב בדבר מוגבל, שיש בו גם חסרונות. וחוסר חיפוש האהבה המוחלטת, הוא זה שמאפשר למצוא אהבה יחסית. וכמובן שאפשר לתת ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2 והרעיון הוא, שכל חיפוש אחרי אהבה יחסית, או אהבה כלשהי בכלל, הוא תמיד נובע מתוך חוסר אהבה מוחלטת. והוא תמיד, מרחיק את האדם מהאהבה המוחלטת. כי באהבה המוחלטת, לא מחפשים אהבה, כי יש תמיד אהבה. וכל חיפוש אהבה באשר הוא, הוא מחזק את החשיבה השיפוטית, שהיא אוהבת רק עם תנאים ועם סיבות, ושהיא יוצרת, אהבה יחסית. ונראה אם כן, כי האהבה היחסית, היא מנוגדת, לאהבה המוחלטת. ... מרחיק את האדם מאהבה יחסית. כי לחפש אהבה מוחלטת, פירושו, להפסיק לחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת פירושה, רק לאהוב, ולהיות במצב של רק אהבה, שאין בה שום שנאה כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אהבה מוחלטת. שכדי למצוא אותה, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר לאהוב אותו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות לאהוב כל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אהבה יחסית ואהבה מוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. ... כלשהי. כי כפי שאמרנו, אהבה יחסית, היא מצב, שבו יש גם אהבה וגם שנאה. אלא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב מאשר שונא. שאז, האדם אומר שהוא אוהב את הדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האהבה שלו, יותר מאשר לרגשות השנאה שלו כלפי ... כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אהבה מוחלטת, הרי שבכך בעצם גרמנו לו לאהוב באופן מוחלט, את חוסר האהבה המוחלטת. זא, האדם מחפש אהבה מוחלטת, כדי להגיע למצב של רק אהבה. וזה נובע, ... כי אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם שנאה, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אהבה. והאדם מחפש לאהוב, רק בגלל שהוא לא מוכן גם לשנוא. והאדם רוצה רק לאהוב, ולכן הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אהבה וכמה שיותר אהבה. ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא ... אהבה, אלא האדם מוכן גם לשנוא ולהיות במצב של שנאה. ואם האדם באמת היה מוכן גם לשנוא ולא רק לאהוב, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אהבה יחסית. כי תמיד הוא כבר היה, באהבה המוחלטת. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, ... רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם מלכתחילה להרגיש גם רע. דהיינו, גם אם האדם מוכן לסבול בשקט ולאהוב את מה שיש, הרי שהאדם לא מוכן מלכתחילה בלב שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק ... כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אהבה יחסית כלפי המציאות, כי הוא בלב שלם, לא מחפש לאהוב בלב שלם. ואז ממילא בלב שלם, הוא אוהב בלב שלם, את זה שהוא לא אוהב בלב שלם. ואז ממילא, האדם לא היה מחפש לאהוב אהבה יחסית. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא אוהב בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאהבה מוחלטת = רצון להיות במצב של: רק אהבה, ולא במצב של: גם ... של חוסר אהבה, אז ממילא תמיד יש אהבה מוחלטת, ואז אין חיפוש אהבה כלשהו. וחיפוש אהבה, פירושו, שהאדם לא אוהב את השנאה. כי אם האדם אוהב את השנאה בלב שלם, אז למה שהוא יחפש אהבה?! וחיפוש אהבה נובע, רק משום שהאדם לא אוהב בלב שלם את השנאה. שזה אומר, שהוא בתוך תוכו, רוצה להגיע למצב של רק אהבה. שבו, אין שום שנאה ... זה לא רק טוב. אבל מי שיתבונן על הדברים באופן מוחלט, הוא יראה מיד, כי הדבר אינו אפשרי. כי לאהוב משהו בלב שלם ובלי שום תנאים, פירושו כמובן, לאהוב את הדבר, בלב שלם בלי שום תנאים. ולאהוב את הרע בלב שלם בלי שום תנאים, פירושו, לאהוב את הרע בלב שלם, בלי להציב תנאים על הכמות של הרע. דהיינו, אם האדם אוהב באמת באופן מוחלט גם את השנאה וגם את הרע, הרי שהוא אמור לאהוב את השנאה ואת הרע, גם אם הוא מרגיש שהם יותר מהטוב. כי אם האדם באמת מקבל ומכיל בלב שלם, ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1 ובו יתבאר, מהי אהבה מוחלטת ומהי אהבה יחסית? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי האהבה האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, גם מחזק וגם מחליש, את האהבה היחסית? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אהבה יחסית, מחליש וגם מחזק את האהבה המוחלטת? ויתבאר גם, למה קשה לאהוב? ולמה קשה למצוא אהבה? ולמה דווקא הרצון לאהוב, למה הוא יכול להחליש את האהבה? ולמה לפעמים, דווקא הרצון לאהבה, דווקא הוא יוצר שנאה? ולמה לפעמים, דווקא השנאה וחוסר הרצון לאהוב, למה דווקא הם יוצרים אהבה? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש שני סוגים של אהבה. יש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. ואהבה יחסית פירושה, אהבה, שהאדם אוהב, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם אוהב עם תנאים ועם סיבות, אז האהבה שלו, היא מעורבת, גם עם שנאה. דהיינו, האהבה היא לא שלמה. כי כאשר ... וסיבות, הם בשכל של האדם. שהשכל של האדם, שופט את הדבר. והאדם רואה את הטוב שיש בדבר, ואז האדם אוהב את הדבר, בגלל הטוב שיש בו. וכאשר האהבה נובעת מהשיפוטיות השכלית של האדם, אז האהבה, היא רק יחסית. ולמה? ... שנאה. והיא אהבה, שאינה אהבה שלמה בלב שלם. ואהבה כזאת, נקראת, אהבה יחסית. שפירושה הוא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב את הדבר, מאשר שונא אותו. דהיינו, שהאדם יש לו רגשות מעורבים, גם של שנאה וגם של אהבה, וגם של נייטרליות, כלפי הדבר. ובאופן יחסי, האדם יותר אוהב, מאשר נייטרלי, ומאשר שונא את הדבר. וזאת נקראת, אהבה יחסית. ויש גם עוד סוג אחר של אהבה, שנקראת אהבה ... שאין בה שום שנאה? וגם לא נדון, האם בכלל קיימת אהבה מוחלטת שכזו? והאם זה בכלל טוב או רע, לאהוב בלב שלם, בלי שום שנאה? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן, כן נדון במערכת היחסים שיש, ... גם אהבה יחסית וגם אהבה מוחלטת. והרצון של האדם להשיג אהבה יחסית, מתבטא בכך, שהאדם במשך החיים שלו, מנסה לאהוב כל מיני דברים, שהוא יודע מראש, שהם לא יספקו לו אהבה מוחלטת. ומצד האמת, שום דבר בעולם, לא יכול לספק לאדם אהבה מוחלטת. ולמה? כי שום דבר בעולם, הוא לא מושלם. ולכן, אי אפשר לאהוב שום דבר בעולם, בצורה מוחלטת. וכאשר האדם מתאהב באיזה דבר שקיים בעולם, הרי שהאדם מנסה להפיק מכך אהבה. אבל, האהבה הזאת, היא תמיד רק אהבה יחסית בלבד. כי כפי שאמרנו, אהבה מוחלטת, פירושה, שהאדם אוהב בלב שלם, ושאין לאדם שום שמץ של שנאה כלפי הדבר. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... גם תחושה של חיסרון כלשהו, וגם תחושה רעה כלשהי, מכל דבר שהוא שקיים בעולם. וכאשר האדם מחפש אהבה, ומנסה להתאהב בדבר כזה או אחר, הרי שבכך, בעצם האדם מחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת, דהיינו, מצב תודעתי, שבו יש ... את זה, על ידי אהבה של דבר מוגדר כלשהו. כי הדבר המוגדר, אין בו שלמות, וממילא גם אי אפשר לאהוב אותו באמת בלב שלם. כי הלב בתוכו, רואה את האמת. שאין בדבר שלמות, ולכן אין אהבה מוחלטת, אלא רק ... את צורת ההסתכלות שלו על העולם. כי כל זמן שהאדם רואה חיסרון כלשהו בדבר כלשהו, הוא לעולם לא יוכל לאהוב את הדבר בצורה מוחלטת, אלא רק בצורה יחסית בלבד. ואהבה מוחלטת, מגיעה, רק על ידי שינוי פנימי של צורת ... כולו רוצה למצוא אהבה מוחלטת. כי ברגע שהאדם מתמקד בלחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא באמת אוהב את האהבה המוחלטת בצורה מוחלטת. כי מי שאוהב את האהבה המוחלטת בכל ליבו ובלב שלם, הוא יחפש רק אותה וגם יקבל אותה. אבל ברגע שהאדם מחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא מספיק אוהב את האהבה המוחלטת. דהיינו, אפילו קצת שונא את האהבה המוחלטת, והוא נוטש אותה לטובת האהבה היחסית. והרעיון הוא, שהחיפוש ... כי הוא גורם לאדם, לא להתמקד רק בחיפוש האהבה המוחלטת, אלא באהבה היחסית. ובנוסף, אהבה מוחלטת, היא כאשר האדם אוהב בלב שלם, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה כלל. וכאשר האדם מתאהב בדבר כלשהו, בגלל סיבה כלשהי ובגלל תנאים כלשהם. דהיינו, כאשר האדם מחפש אהבה כלשהי, הרי שבכך בעצם הוא מרחיק ... מי שמחפש אהבה, בכך, הוא בעצם מרחיק את עצמו מהאהבה המוחלטת. כי לחפש אהבה, פירושו, לחפש דבר, שאותו אפשר לאהוב. ובאהבה המוחלטת, אפשר לאהוב כל דבר, כי הרי אין שום תנאים או סיבות לאהבה. ובאהבה מוחלטת שאין בה שום שנאה כלל, בה לא מחפשים אהבה, כי בה יש תמיד אהבה. כי כאשר אין שום שיפוטיות כלשהי, אז ממילא אוהבים את הכל תמיד בלב שלם, ואין שום צורך או יכולת לחפש אהבה. וברגע שהאדם מחפש אהבה, הרי שבכך הוא ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...