סקס, למה אנשים נהנים מסקס? המשמעות של הסקס, איזו משמעות אנשים נותנים לסקס? מהי המשמעות של הסקס בעיני אנשים? הפירושים של הסקס, למה אנשים נהנים מיחסי מין? סיבות למה אנשים אוהבים סקס, איך נוצר חשק מיני? איך נוצרת הנאה מינית?
למה אנשים נהנים כל כך מסקס?
ההנאה ממעשה הסקס תלויה במידה רבה באופן שבו אנשים מפרשים את המשמעות של הפעולה. המיניות נתפסת לא רק כפעולה פיזית, אלא כחוויה רגשית שקשורה הרבה פעמים למעין הישג או הוכחה לערך עצמי. אליעד כהן מציין שכאשר אדם מקיים יחסי מין עם מישהו שהוא אוהב, הוא לא רק מספק את התשוקה הפיזית, אלא גם חווה תחושה של קבלה והערכה עצמית. כשאדם מרגיש שבן או בת הזוג מוכנים לשתף אותו במעשה אינטימי, הוא מסיק מכך שהוא אדם מיוחד או טוב, דבר שמגביר את הביטחון העצמי ואת תחושת הערך העצמי.
מה הקשר בין האסור, המותר וההרגשה שהשיגו משהו מיוחד?
כאשר משהו נתפס כ"אסור", הוא מקבל ערך סמלי גבוה בעיני האדם, וההשתוקקות אליו גוברת. אליעד מסביר את התופעה הזו באמצעות דוגמאות בהן קיימת תחושת משיכה דווקא למה שנחשב לאסור או מוגבל. לדוגמה, אם אשה הייתה אומרת שמגע עם האוזן הוא אסור ושהיא תעדיף שיאנסו אותה מאה אנשים מאשר שיגעו לה באוזן, אז למעשה היו רבים שמוכנים לעשות זאת כי זה הפך ל"אסור". באופן כללי, ככל שמשהו קשה להשגה או לא נגיש, כך הוא הופך למשמעותי יותר עבור האדם.
עקרון זה מתבטא גם בתנאים חברתיים - בחברות שבהן עירום נחשב לנורמה, המעשה של התפשטות יפסיק להיות ריגושי, כי לא יהיה בו משהו ייחודי או חוויתי. כאשר דבר מה נתפס כנגיש לכולם, הוא מאבד את ערכו ואת העניין בו. מנגד, כשהדבר נתפס כמוגבל וקשור לתנאים מסוימים, הוא הופך למרגש ומעניין יותר.
הנאה מינית והפירושים החברתיים
החברה קובעת נורמות לגבי מתי וכיצד מותר לקיים יחסי מין, ובכך נבנית תחושת ערך רגשית סביב הפעולה הזו. לדוגמה, כאשר אנשים מצהירים שהם יקיימו יחסי מין רק עם מישהו שהם אוהבים, הם בעצם מייחסים לפעולה מינית ערך גבוה, מתוך תחושת בלעדיות או מחויבות רגשית. ככל שיותר גבולות חברתיים קיימים לגבי המעשה המיני, כך הוא נתפס כבעל ערך גבוה יותר ומעורר יותר תשוקה.
לפי אליעד, הסיבה העיקרית להנאה ממין היא האסור והמותר, ותחושת ההישג כשחוצים גבול שנקבע מראש. זה יכול להיות קשור לקיום יחסי מין "רק אחרי החתונה" או במסגרת קשר עמוק של אהבה, ומבנה זה מגביר את החוויות הרגשיות.
ההנאה המינית וההיבטים הפנימיים של האדם
כחלק מהסבריו, אליעד מציין כי חלק מההנאה המינית נובעת מהסיפור הפנימי שמספרים אנשים לעצמם. לדוגמה, אדם עשוי להרגיש שהנאה ממין לא יכולה להתממש אם הוא לא חש שהסיטואציה מיוחדת או יוצאת דופן. אם כל אחד היה מקיים יחסי מין עם כל אחד, לא היה בזה שום קסם או הישג. תהליך זה קשור לאי היכולת של אדם להרגיש הנאה מדבר שהוא "כבר יש לו", ועל כן הוא מתמקד בשאיפה לדברים שלא נגישים לו.
איך הנאה מינית קשורה לא - מיניות?
אליעד גם מדבר על אנשים שהם א מיניים, אשר לא מוצאים עניין במין או סבורים כי המעשה המיני לא נעים להם. גם עבורם יש סיפור פנימי שמשפיע על תפיסת המיניות, ויכול להיות שהם רואים במין משהו לא נעים או חסר ערך. למעשה, כל אדם, בין אם הוא אוהב סקס ובין אם לא, מסביר לעצמו את הסיטואציה על פי עקרונות פנימיים שהוא מפתח.
הנאה ממין בעקבות ההישג של חיסרון
ההנאה מסקס תלויה במילוי של חיסרון - כלומר, כאשר משהו שהיה חסר הופך לזמין, האדם נהנה ממנו. אם יש לך משהו כל הזמן, אין בכך הנאה, אבל אם משהו היה חסר לך ואתה משיג אותו, אתה חווה הנאה רבה. אליעד משתמש בדוגמה של אדם עיוור שהשיב את ראייתו, כדי להמחיש את הרעיון של הנאה שמבוססת על מילוי חיסרון.
בסופו של דבר, אליעד מסביר כי ההנאה ממין אינה תלויה רק באקט עצמו, אלא במשמעות החברתית שניתנת לו, האסור והמותר, והסיפור הפנימי שכל אדם מספר לעצמו על הפעולה. כל אלו יחד יוצרים את החוויה המינית כפי שהיא נתפסת ברוב המקרים.
ההנאה ממעשה הסקס תלויה במידה רבה באופן שבו אנשים מפרשים את המשמעות של הפעולה. המיניות נתפסת לא רק כפעולה פיזית, אלא כחוויה רגשית שקשורה הרבה פעמים למעין הישג או הוכחה לערך עצמי. אליעד כהן מציין שכאשר אדם מקיים יחסי מין עם מישהו שהוא אוהב, הוא לא רק מספק את התשוקה הפיזית, אלא גם חווה תחושה של קבלה והערכה עצמית. כשאדם מרגיש שבן או בת הזוג מוכנים לשתף אותו במעשה אינטימי, הוא מסיק מכך שהוא אדם מיוחד או טוב, דבר שמגביר את הביטחון העצמי ואת תחושת הערך העצמי.
מה הקשר בין האסור, המותר וההרגשה שהשיגו משהו מיוחד?
כאשר משהו נתפס כ"אסור", הוא מקבל ערך סמלי גבוה בעיני האדם, וההשתוקקות אליו גוברת. אליעד מסביר את התופעה הזו באמצעות דוגמאות בהן קיימת תחושת משיכה דווקא למה שנחשב לאסור או מוגבל. לדוגמה, אם אשה הייתה אומרת שמגע עם האוזן הוא אסור ושהיא תעדיף שיאנסו אותה מאה אנשים מאשר שיגעו לה באוזן, אז למעשה היו רבים שמוכנים לעשות זאת כי זה הפך ל"אסור". באופן כללי, ככל שמשהו קשה להשגה או לא נגיש, כך הוא הופך למשמעותי יותר עבור האדם.
עקרון זה מתבטא גם בתנאים חברתיים - בחברות שבהן עירום נחשב לנורמה, המעשה של התפשטות יפסיק להיות ריגושי, כי לא יהיה בו משהו ייחודי או חוויתי. כאשר דבר מה נתפס כנגיש לכולם, הוא מאבד את ערכו ואת העניין בו. מנגד, כשהדבר נתפס כמוגבל וקשור לתנאים מסוימים, הוא הופך למרגש ומעניין יותר.
הנאה מינית והפירושים החברתיים
החברה קובעת נורמות לגבי מתי וכיצד מותר לקיים יחסי מין, ובכך נבנית תחושת ערך רגשית סביב הפעולה הזו. לדוגמה, כאשר אנשים מצהירים שהם יקיימו יחסי מין רק עם מישהו שהם אוהבים, הם בעצם מייחסים לפעולה מינית ערך גבוה, מתוך תחושת בלעדיות או מחויבות רגשית. ככל שיותר גבולות חברתיים קיימים לגבי המעשה המיני, כך הוא נתפס כבעל ערך גבוה יותר ומעורר יותר תשוקה.
לפי אליעד, הסיבה העיקרית להנאה ממין היא האסור והמותר, ותחושת ההישג כשחוצים גבול שנקבע מראש. זה יכול להיות קשור לקיום יחסי מין "רק אחרי החתונה" או במסגרת קשר עמוק של אהבה, ומבנה זה מגביר את החוויות הרגשיות.
ההנאה המינית וההיבטים הפנימיים של האדם
כחלק מהסבריו, אליעד מציין כי חלק מההנאה המינית נובעת מהסיפור הפנימי שמספרים אנשים לעצמם. לדוגמה, אדם עשוי להרגיש שהנאה ממין לא יכולה להתממש אם הוא לא חש שהסיטואציה מיוחדת או יוצאת דופן. אם כל אחד היה מקיים יחסי מין עם כל אחד, לא היה בזה שום קסם או הישג. תהליך זה קשור לאי היכולת של אדם להרגיש הנאה מדבר שהוא "כבר יש לו", ועל כן הוא מתמקד בשאיפה לדברים שלא נגישים לו.
איך הנאה מינית קשורה לא - מיניות?
אליעד גם מדבר על אנשים שהם א מיניים, אשר לא מוצאים עניין במין או סבורים כי המעשה המיני לא נעים להם. גם עבורם יש סיפור פנימי שמשפיע על תפיסת המיניות, ויכול להיות שהם רואים במין משהו לא נעים או חסר ערך. למעשה, כל אדם, בין אם הוא אוהב סקס ובין אם לא, מסביר לעצמו את הסיטואציה על פי עקרונות פנימיים שהוא מפתח.
הנאה ממין בעקבות ההישג של חיסרון
ההנאה מסקס תלויה במילוי של חיסרון - כלומר, כאשר משהו שהיה חסר הופך לזמין, האדם נהנה ממנו. אם יש לך משהו כל הזמן, אין בכך הנאה, אבל אם משהו היה חסר לך ואתה משיג אותו, אתה חווה הנאה רבה. אליעד משתמש בדוגמה של אדם עיוור שהשיב את ראייתו, כדי להמחיש את הרעיון של הנאה שמבוססת על מילוי חיסרון.
בסופו של דבר, אליעד מסביר כי ההנאה ממין אינה תלויה רק באקט עצמו, אלא במשמעות החברתית שניתנת לו, האסור והמותר, והסיפור הפנימי שכל אדם מספר לעצמו על הפעולה. כל אלו יחד יוצרים את החוויה המינית כפי שהיא נתפסת ברוב המקרים.
- למה אני רוצה אותה?
- למה אני נמשך אליה?
- ההנאה ממין
- האסור והמותר
- פירושים חברתיים למיניות
- הנאה ממה שאין לך
למה אנשים נהנים כל כך מסקס?
ההנאה מסקס תלויה באופן שבו בני האדם מפרשים את המשמעות של הפעולה המינית. אחד הרעיונות המרכזיים הוא שהאדם מייחס לסקס ערך מיוחד, בין השאר משום שהוא לא מוכן לקיים יחסי מין עם כל אחד, אלא רק עם מישהו שהוא אוהב או נמשך אליו מאוד. ברגע שהאדם מרגיש שהצד השני מסכים לפעולה אינטימית איתו דווקא, הוא מסיק מכך מסקנות על עצמו: "אם היא (או הוא) מוכנה לעשות איתי סקס, כנראה אני אדם מיוחד או טוב." ההרגשה הזו מגבירה את הביטחון העצמי ואת תחושת הקבלה העצמית, ויוצרת הנאה רגשית גדולה.
בתוך כך, יש דוגמאות שמדגישות עד כמה ההנאה תלויה בפירוש שהאדם נותן למצב. לדוגמה, אם היו שואלים מישהי מה היא מעדיפה: שידרכו לה על הרגל בטעות או שיאנסו אותה, היא בוודאי תאמר שהיא מעדיפה שידרכו לה על הרגל ולא שיאנסו אותה. אך בפועל, כשהיא מסכימה לקיים יחסי מין, היא מבהירה שזהו מעשה פרטי וסגור מבחינתה, ורק אדם שהיא אוהבת מאוד יוכל להגיע לרמת קרבה כזו. כך נוצר קשר ישיר בתודעה בין יחסי מין לבין אהבה, קבלה או הערכה עצמית.
מה הקשר בין האסור, המותר וההרגשה שהשיגו משהו מיוחד?
האסור מייצר ריגוש משום שברגע שאומרים לבן אדם "אל תעשה, " בדיוק את זה הוא משתוקק להשיג. הדבר דומה לילד שרוצה בדיוק את הצעצוע שאומרים לו שאסור לו לגעת בו. באופן כללי, ככל שמשהו מוצג כלא נגיש או מסובך להשגה, כך עולה הערך הסמלי שלו בעיני האדם, והוא רוצה אותו יותר.
ישנה דוגמה היפותטית על מישהי שהיתה אומרת: "אני לעולם לא מרשה לאף אחד לגעת לי באוזן, ואעדיף שיאנסו אותי מאה אנשים מאשר שיגעו לי באוזן." אם כך היה מקובל חברתית, והאוזן היתה הופכת לאזור ה'אסור' והפרטי ביותר, היו גברים (או נשים) שמתעניינים דווקא בלגעת באוזן, כי זה נחשב לאסור יותר ממגע אינטימי אחר.
בהקשר דומה, אם בחברה מסוימת אין כלל בגדים וכולם מסתובבים בעירום קבוע (כמו חוף נודיסטים או כמו בעלי חיים), אז לא נותר ממד של ריגוש סביב התפשטות, משום שאין תחושה של הישג בדבר. כשהכל מותר וזמין, אין את אלמנט האסור והנדיר שמגדיל את ההנאה. לעומת זאת, בחברה שבה מקובל להתלבש ומדגישים שההתפשטות שייכת רק לסיטואציה אינטימית, הופכת ההתפשטות לדבר בעל חשיבות רגשית גדולה יותר.
זה עובד גם בכיוון נוסף: אם אישה מסוימת היתה שוכבת עם כל אחד, כל הזמן, לא היה בכך עוד קסם מיוחד עבור רוב האנשים, כי זה לא מעיד על שום הישג ייחודי או על קשר רגשי ייחודי בין הצדדים. יחד עם זאת, גם במצב כזה, אדם יכול לדמיין דברים אחרים בזמן האקט, ולייצר לעצמו בראש את ה"סיפור" שלפיו הוא השיג משהו נדיר יותר.
הרעיון הבסיסי הוא שההנאה נוצרת כאשר יש חיסרון ולאחר מכן מילוי של החיסרון. אם יש למישהו משהו בקלות יתרה, הוא לא נהנה ממנו. לדוגמה, אדם שיש לו שתי עיניים מלידה לא מתרגש באופן יום - יומי מעובדת הראייה, אך אדם שהיה עיוור והצליח לראות שוב, יחווה אושר עצום ממראה עיניו. לכן, ההנאה תלויה תמיד בתחושה שהאדם משיג משהו שהיה חסר לו.
איך המשמעות החברתית משפיעה על ההנאה ואיך זה קשור לא - מיניים?
בגלל שהחברה קובעת נורמות של "מתי מותר" ו"איך מותר" לקיים יחסי מין, מתווסף לכך ממד של ערך רגשי: "רק אם אני אוהב את הצד השני" או "רק במסגרת חתונה" וכדומה. בכך נבנית חשיבות גדולה לפעולה, כי היא מוצגת כמשהו עם גבולות ברורים. ככל שיש יותר גבולות, כך גדלה התחושה שהושג משהו משמעותי כאשר חוצים אותם בהסכמה.
דוגמה משלימה לכך היא מקומות שבהם אפילו לחיצת יד בין גבר לאישה אסורה (כמו בחברות דתיות מסוימות). ברגע שמשהו מצטייר כאסור או כלא מקובל, זה מיד מושך יותר תשומת לב או מקבל ערך חווייתי חזק יותר.
אנשים שהם א מיניים, או אינם מעוניינים בסקס, מחזיקים גם הם בסיפור פנימי מסוים על הפעולה הזו. הם עשויים לחשוב שסקס מוגזם, לא נעים או לא הגיוני עבורם, וזה בדיוק אותו מנגנון שבו המוח בונה "סיפור" לגבי הפעולה ומשייך לה משמעות (הפעם משמעות שלילית או חסרת ערך).
בשורה התחתונה, אחד ההסברים המרכזיים להנאה הגדולה מסקס הוא עצם העובדה שמשייכים לו משמעות של אסור או של בלעדיות רגשית. ככל שמשהו נראה נדיר יותר, קשה להשיגו או מותר רק בתנאים מיוחדים, כך הוא מעורר יותר משיכה ורצון להשיג אותו, ובכך מביא להנאה כשזה קורה.
ההנאה מסקס תלויה באופן שבו בני האדם מפרשים את המשמעות של הפעולה המינית. אחד הרעיונות המרכזיים הוא שהאדם מייחס לסקס ערך מיוחד, בין השאר משום שהוא לא מוכן לקיים יחסי מין עם כל אחד, אלא רק עם מישהו שהוא אוהב או נמשך אליו מאוד. ברגע שהאדם מרגיש שהצד השני מסכים לפעולה אינטימית איתו דווקא, הוא מסיק מכך מסקנות על עצמו: "אם היא (או הוא) מוכנה לעשות איתי סקס, כנראה אני אדם מיוחד או טוב." ההרגשה הזו מגבירה את הביטחון העצמי ואת תחושת הקבלה העצמית, ויוצרת הנאה רגשית גדולה.
בתוך כך, יש דוגמאות שמדגישות עד כמה ההנאה תלויה בפירוש שהאדם נותן למצב. לדוגמה, אם היו שואלים מישהי מה היא מעדיפה: שידרכו לה על הרגל בטעות או שיאנסו אותה, היא בוודאי תאמר שהיא מעדיפה שידרכו לה על הרגל ולא שיאנסו אותה. אך בפועל, כשהיא מסכימה לקיים יחסי מין, היא מבהירה שזהו מעשה פרטי וסגור מבחינתה, ורק אדם שהיא אוהבת מאוד יוכל להגיע לרמת קרבה כזו. כך נוצר קשר ישיר בתודעה בין יחסי מין לבין אהבה, קבלה או הערכה עצמית.
מה הקשר בין האסור, המותר וההרגשה שהשיגו משהו מיוחד?
האסור מייצר ריגוש משום שברגע שאומרים לבן אדם "אל תעשה, " בדיוק את זה הוא משתוקק להשיג. הדבר דומה לילד שרוצה בדיוק את הצעצוע שאומרים לו שאסור לו לגעת בו. באופן כללי, ככל שמשהו מוצג כלא נגיש או מסובך להשגה, כך עולה הערך הסמלי שלו בעיני האדם, והוא רוצה אותו יותר.
ישנה דוגמה היפותטית על מישהי שהיתה אומרת: "אני לעולם לא מרשה לאף אחד לגעת לי באוזן, ואעדיף שיאנסו אותי מאה אנשים מאשר שיגעו לי באוזן." אם כך היה מקובל חברתית, והאוזן היתה הופכת לאזור ה'אסור' והפרטי ביותר, היו גברים (או נשים) שמתעניינים דווקא בלגעת באוזן, כי זה נחשב לאסור יותר ממגע אינטימי אחר.
בהקשר דומה, אם בחברה מסוימת אין כלל בגדים וכולם מסתובבים בעירום קבוע (כמו חוף נודיסטים או כמו בעלי חיים), אז לא נותר ממד של ריגוש סביב התפשטות, משום שאין תחושה של הישג בדבר. כשהכל מותר וזמין, אין את אלמנט האסור והנדיר שמגדיל את ההנאה. לעומת זאת, בחברה שבה מקובל להתלבש ומדגישים שההתפשטות שייכת רק לסיטואציה אינטימית, הופכת ההתפשטות לדבר בעל חשיבות רגשית גדולה יותר.
זה עובד גם בכיוון נוסף: אם אישה מסוימת היתה שוכבת עם כל אחד, כל הזמן, לא היה בכך עוד קסם מיוחד עבור רוב האנשים, כי זה לא מעיד על שום הישג ייחודי או על קשר רגשי ייחודי בין הצדדים. יחד עם זאת, גם במצב כזה, אדם יכול לדמיין דברים אחרים בזמן האקט, ולייצר לעצמו בראש את ה"סיפור" שלפיו הוא השיג משהו נדיר יותר.
הרעיון הבסיסי הוא שההנאה נוצרת כאשר יש חיסרון ולאחר מכן מילוי של החיסרון. אם יש למישהו משהו בקלות יתרה, הוא לא נהנה ממנו. לדוגמה, אדם שיש לו שתי עיניים מלידה לא מתרגש באופן יום - יומי מעובדת הראייה, אך אדם שהיה עיוור והצליח לראות שוב, יחווה אושר עצום ממראה עיניו. לכן, ההנאה תלויה תמיד בתחושה שהאדם משיג משהו שהיה חסר לו.
איך המשמעות החברתית משפיעה על ההנאה ואיך זה קשור לא - מיניים?
בגלל שהחברה קובעת נורמות של "מתי מותר" ו"איך מותר" לקיים יחסי מין, מתווסף לכך ממד של ערך רגשי: "רק אם אני אוהב את הצד השני" או "רק במסגרת חתונה" וכדומה. בכך נבנית חשיבות גדולה לפעולה, כי היא מוצגת כמשהו עם גבולות ברורים. ככל שיש יותר גבולות, כך גדלה התחושה שהושג משהו משמעותי כאשר חוצים אותם בהסכמה.
דוגמה משלימה לכך היא מקומות שבהם אפילו לחיצת יד בין גבר לאישה אסורה (כמו בחברות דתיות מסוימות). ברגע שמשהו מצטייר כאסור או כלא מקובל, זה מיד מושך יותר תשומת לב או מקבל ערך חווייתי חזק יותר.
אנשים שהם א מיניים, או אינם מעוניינים בסקס, מחזיקים גם הם בסיפור פנימי מסוים על הפעולה הזו. הם עשויים לחשוב שסקס מוגזם, לא נעים או לא הגיוני עבורם, וזה בדיוק אותו מנגנון שבו המוח בונה "סיפור" לגבי הפעולה ומשייך לה משמעות (הפעם משמעות שלילית או חסרת ערך).
בשורה התחתונה, אחד ההסברים המרכזיים להנאה הגדולה מסקס הוא עצם העובדה שמשייכים לו משמעות של אסור או של בלעדיות רגשית. ככל שמשהו נראה נדיר יותר, קשה להשיגו או מותר רק בתנאים מיוחדים, כך הוא מעורר יותר משיכה ורצון להשיג אותו, ובכך מביא להנאה כשזה קורה.
- סקס והנאה
- משמעות האסור והמותר
- מתי אנחנו באמת נהנים ממשהו
- תהליכי חשיבה וחוויית חיסרון
- תפישות חברתיות ומגבלות תרבותיות