8:39לשנות תכונות אופי, לא מצליח לשנות את האופי שלי, איך לשנות את האופי שלי? איך לשנות את עצמי? איך לקבל את עצמי? יש לי אופי גרוע, יש לי אופי חלש, יש לי אופי קשה, איך אפשר לשנות אופי? לא מצליח להשתנות, לא אוהב את עצמי
למה אנשים רוצים לשנות את תכונות האופי שלהם?
אנשים רבים מוצאים את עצמם לא מרוצים מהאופי שלהם וחשים תסכול על כך שאינם מצליחים להשתנות. למשל, אדם עשוי להגדיר את עצמו כבעל אופי גרוע או כעסן, והוא מתאמץ לשנות את עצמו אך מגלה שהוא נכשל שוב ושוב. הרצון לשנות את האופי נובע בדרך כלל מתחושה של אי - שביעות רצון, תסכול, וחוסר קבלה עצמית. אליעד כהן מדגיש שהמחשבה "אני רוצה לשנות את האופי שלי" בפני עצמה היא שגויה ושקרית, מכיוון שהיא מתבססת על ההנחה הלא - מוצדקת שהאופי אכן שלילי.
מה הטעות בשאיפה לשנות את האופי?
הטעות המרכזית שאליעד כהן מציין היא שהרצון לשנות את האופי מתרחש לפני שאדם בדק באופן מלא האם האופי שלו באמת שלילי. כאשר אדם אומר שהוא רוצה לשנות תכונת אופי כמו כעסנות או אלימות, הוא מניח מראש שהתכונה הזאת רעה, בלי חקירה עמוקה ויסודית. אליעד מדגיש שהשאיפה הנכונה צריכה להיות קודם כל להבין את האופי, ולא לשנותו באופן אוטומטי. הוא מסביר שאם אדם באמת יחקור את תכונות האופי שלו לעומק, הוא יגיע למצב שבו הוא או יקבל את עצמו כמו שהוא, או שישנה את האופי באופן טבעי וללא מאמץ.
איך אפשר לבצע חקירה נכונה של האופי?
לפי אליעד כהן, החקירה של תכונות האופי צריכה להיות יסודית ומעמיקה. אופי הוא דבר כללי מדי, ולכן יש לפרק אותו להתנהגויות ספציפיות ולבדוק את מקורן. למשל, אם אדם כועס באופן קבוע, הוא צריך לשאול שאלות כגון:
מה קורה כשאדם לא מצליח לשנות את האופי וגם לא מקבל אותו?
אליעד כהן מדגיש באופן חד - משמעי שאם אדם לא מצליח לשנות את האופי שלו, וגם לא מצליח לקבל אותו, הדבר מעיד על כך שהחקירה הפנימית שלו אינה מספיק עמוקה. אם החקירה הייתה מלאה, אחת משתי האפשרויות הייתה מתממשת: קבלת האופי או שינויו באופן אוטומטי. למשל, אם אדם מושך בשערותיו בכל בוקר, הוא צריך לבדוק למה הוא עושה זאת, מה עומד מאחורי ההתנהגות הזו, האם יש לה סיבה מוצדקת או יתרונות כלשהם. אם לא מצליח להפסיק וגם לא לקבל זאת, סימן שהוא לא באמת חקר את ההתנהגות עד הסוף.
איך מתמודדים עם מחשבות שליליות באמצעות חקירה?
אליעד מסביר עיקרון דומה גם לגבי מחשבות שליליות. לדוגמה, אדם שנזרק על ידי בת זוגו וחווה כאב, עלול לומר לעצמו "אני אחקור את האמת כדי להיפטר מהכאב הזה", אך זו גישה מוטעית. החקירה לא צריכה להיעשות מתוך כוונה מראש להיפטר מהמחשבה, אלא מתוך רצון כנה להבין אם הכאב באמת מוצדק. עליו לשאול את עצמו:
האם קבלה עצמית עוזרת בשינוי האופי?
בשיח עם המשתתפים בהרצאה עולה גם השאלה האם קבלה עצמית מקלה על שינוי האופי. אחד המשתתפים העלה את הרעיון שאם אדם מקבל את עצמו כמו שהוא, ייתכן ויהיה לו קל יותר לשנות תכונות מסוימות בעתיד. אליעד כהן השיב שזו אפשרות, אך לא תמיד נכונה. לפעמים, כאשר אדם מקבל לחלוטין תכונת אופי מסוימת, הוא לא ירגיש עוד צורך לשנות אותה, כי הוא כבר שלם איתה לחלוטין. לכן, קבלה עצמית לא תמיד מובילה לשינוי, אלא לפעמים דווקא לביטול הצורך בשינוי.
מהו המסר המרכזי לגבי שינוי וקבלת האופי?
המסר המרכזי של אליעד כהן הוא שהגישה הנכונה כלפי תכונות האופי שלנו צריכה להיות קודם כל גישה של חקירה והבנה. אסור למהר להכריז על תכונת אופי כרעה או טובה, אלא יש לבצע חקירה כנה ומעמיקה. רק מתוך החקירה יעלה פתרון טבעי ואמיתי: או קבלה מלאה ושלמה של התכונה כפי שהיא, או שינוי ספונטני, אמיתי ואוטומטי של התכונה הבעייתית.
אנשים רבים מוצאים את עצמם לא מרוצים מהאופי שלהם וחשים תסכול על כך שאינם מצליחים להשתנות. למשל, אדם עשוי להגדיר את עצמו כבעל אופי גרוע או כעסן, והוא מתאמץ לשנות את עצמו אך מגלה שהוא נכשל שוב ושוב. הרצון לשנות את האופי נובע בדרך כלל מתחושה של אי - שביעות רצון, תסכול, וחוסר קבלה עצמית. אליעד כהן מדגיש שהמחשבה "אני רוצה לשנות את האופי שלי" בפני עצמה היא שגויה ושקרית, מכיוון שהיא מתבססת על ההנחה הלא - מוצדקת שהאופי אכן שלילי.
מה הטעות בשאיפה לשנות את האופי?
הטעות המרכזית שאליעד כהן מציין היא שהרצון לשנות את האופי מתרחש לפני שאדם בדק באופן מלא האם האופי שלו באמת שלילי. כאשר אדם אומר שהוא רוצה לשנות תכונת אופי כמו כעסנות או אלימות, הוא מניח מראש שהתכונה הזאת רעה, בלי חקירה עמוקה ויסודית. אליעד מדגיש שהשאיפה הנכונה צריכה להיות קודם כל להבין את האופי, ולא לשנותו באופן אוטומטי. הוא מסביר שאם אדם באמת יחקור את תכונות האופי שלו לעומק, הוא יגיע למצב שבו הוא או יקבל את עצמו כמו שהוא, או שישנה את האופי באופן טבעי וללא מאמץ.
איך אפשר לבצע חקירה נכונה של האופי?
לפי אליעד כהן, החקירה של תכונות האופי צריכה להיות יסודית ומעמיקה. אופי הוא דבר כללי מדי, ולכן יש לפרק אותו להתנהגויות ספציפיות ולבדוק את מקורן. למשל, אם אדם כועס באופן קבוע, הוא צריך לשאול שאלות כגון:
- למה אני כועס?
- איך בדיוק הכעס מתבטא?
- האם הכעס באמת מזיק לי או שאולי יש בו גם תועלת מסוימת?
- מהן הסיבות האמיתיות לכעס שלי?
- האם היתרונות של הכעס גדולים מהחסרונות או להפך?
מה קורה כשאדם לא מצליח לשנות את האופי וגם לא מקבל אותו?
אליעד כהן מדגיש באופן חד - משמעי שאם אדם לא מצליח לשנות את האופי שלו, וגם לא מצליח לקבל אותו, הדבר מעיד על כך שהחקירה הפנימית שלו אינה מספיק עמוקה. אם החקירה הייתה מלאה, אחת משתי האפשרויות הייתה מתממשת: קבלת האופי או שינויו באופן אוטומטי. למשל, אם אדם מושך בשערותיו בכל בוקר, הוא צריך לבדוק למה הוא עושה זאת, מה עומד מאחורי ההתנהגות הזו, האם יש לה סיבה מוצדקת או יתרונות כלשהם. אם לא מצליח להפסיק וגם לא לקבל זאת, סימן שהוא לא באמת חקר את ההתנהגות עד הסוף.
איך מתמודדים עם מחשבות שליליות באמצעות חקירה?
אליעד מסביר עיקרון דומה גם לגבי מחשבות שליליות. לדוגמה, אדם שנזרק על ידי בת זוגו וחווה כאב, עלול לומר לעצמו "אני אחקור את האמת כדי להיפטר מהכאב הזה", אך זו גישה מוטעית. החקירה לא צריכה להיעשות מתוך כוונה מראש להיפטר מהמחשבה, אלא מתוך רצון כנה להבין אם הכאב באמת מוצדק. עליו לשאול את עצמו:
- האם באמת רע לי שהיא זרקה אותי?
- מה בדיוק כואב לי?
- האם יכול להיות שיש יתרונות בכך שהיא זרקה אותי?
האם קבלה עצמית עוזרת בשינוי האופי?
בשיח עם המשתתפים בהרצאה עולה גם השאלה האם קבלה עצמית מקלה על שינוי האופי. אחד המשתתפים העלה את הרעיון שאם אדם מקבל את עצמו כמו שהוא, ייתכן ויהיה לו קל יותר לשנות תכונות מסוימות בעתיד. אליעד כהן השיב שזו אפשרות, אך לא תמיד נכונה. לפעמים, כאשר אדם מקבל לחלוטין תכונת אופי מסוימת, הוא לא ירגיש עוד צורך לשנות אותה, כי הוא כבר שלם איתה לחלוטין. לכן, קבלה עצמית לא תמיד מובילה לשינוי, אלא לפעמים דווקא לביטול הצורך בשינוי.
מהו המסר המרכזי לגבי שינוי וקבלת האופי?
המסר המרכזי של אליעד כהן הוא שהגישה הנכונה כלפי תכונות האופי שלנו צריכה להיות קודם כל גישה של חקירה והבנה. אסור למהר להכריז על תכונת אופי כרעה או טובה, אלא יש לבצע חקירה כנה ומעמיקה. רק מתוך החקירה יעלה פתרון טבעי ואמיתי: או קבלה מלאה ושלמה של התכונה כפי שהיא, או שינוי ספונטני, אמיתי ואוטומטי של התכונה הבעייתית.
- הבנת תכונות האופי לעומק
- חקר החשיבה מול שינוי התנהגות
- התמודדות עם כעס ותסכול
- קבלת העצמי לעומת פיתוח אישי
- היבטים פסיכולוגיים של שינוי והרגלים
מדוע אדם עלול לרצות לשנות את האופי שלו?
בסיפור הראשון מתואר אדם בעל אופי גרוע, כהגדרתו, שמנסה לשנות את האופי ולא מצליח. הוא מרגיש תסכול ושואל מה לעשות. התגובה שמגיעה מסביבתו היא לחקור את האופי לעומק, להבין את היתרונות והחסרונות שבו, ולבחון האם באמת יש צורך לשנותו.
מהו הסיפור הנוסף על שינוי תכונות האופי?
בסיפור שני מוסבר כי עצם הרצון לשנות את תכונות האופי עלול להיות שגוי. אחד המשתתפים בדיון (השואל) מזכיר את המונח "לשנות את החשיבה", ואליעד אומר שגם הרצון לשנות את החשיבה הוא שגוי כשלעצמו, אם לא מבינים עד הסוף מה עומד מאחורי החשיבה או תכונת האופי.
למה שאיפה לשנות את האופי נחשבת שקרית?
אליעד מסביר שאם אדם באמת היה חוקר את האופי שלו לעומק, הוא היה מגיע למסקנה ברורה: או שייחליט שזה טוב עבורו ויקבל אותו, או שיבין שזה מזיק לו וישנה אותו באופן אוטומטי. המחשבה "אני לא אוהב את האופי שלי ורוצה לשנות אותו" היא שקרית כל עוד לא נעשתה בדיקה אמיתית ומלאה לגבי הסיבות וההיגיון של אותה תכונת אופי.
כיצד החקירה מסייעת בשינוי האופי או בקבלתו?
אליעד מסביר שאופי הוא דבר כללי, ולכן יש לפרק אותו להתנהגויות ספציפיות. יש לבדוק איך בדיוק האופי מתבטא, ממה הוא נובע, והאם היתרונות שבו עולים על החסרונות או להפך. אם תגיע למסקנה שהיתרונות גדולים, תקבל את האופי. אם תגיע למסקנה שהוא אכן מזיק לך יותר ממה שהוא מועיל, תשנה אותו מעצמך. בכל מקרה, לא אמורים מראש "לרצות לשנות את האופי", אלא קודם כל "לרצות להבין את האופי".
מהי הגישה הנכונה לחקירה?
לדברי אליעד, יש לגשת לחקירה בלי כוונה להוכיח מראש שמשהו רע או טוב. לדוגמה, אם אדם כעסן, במקום לומר "אני רוצה להיפטר מהכעס", כדאי לומר "אני רוצה לחקור מדוע אני כועס". תוך כדי החקירה, אפשר לראות האם הכעס אכן מזיק או ייתכן שיש בו תועלת כלשהי. אם בסופה של החקירה אתה נשאר גם לא שלם עם התכונה וגם לא מצליח לשנות אותה, סימן שלא חקרת מספיק לעומק.
כיצד השיח בדוגמה ממחיש את הגישה?
במהלך השיחה נשמעות הערות מצד המשתתפים:
- אחד אומר שכדאי לבדוק האם הדבר באמת רע לפני שרצים לשנותו.
- אליעד מציין שאם אותו אדם "באמת היה בודק עד הסוף" או שהיה מקבל את התכונה, או שהיה משנה אותה.
- יש דיון הומוריסטי על מתן קרדיט לדברים שאמר אחד המשתתפים: הוא מבקש הכרה על מה שאמר, בעוד אליעד טוען שאינו זוכר בדיוק את דבריו ולא בטוח אם הדברים נאמרו במדויק.
- אליעד מדגיש שעל כל תשובה או הסבר אפשר להוסיף עוד פירוט, כי ייתכן שצריך להעמיק ולהסביר בדיוק רב יותר.
מהו המסר המרכזי לגבי שינוי האופי?
המסר העיקרי הוא שאדם לא אמור לשאוף לשנות את האופי שלו באופן מיידי, אלא עליו קודם להבין אותו לעומק. ברגע שההבנה מלאה, אפשר להגיע לקבלה שלו אם הוא תואם את היתרונות הרצויים, או לשנותו אם הוא גורם יותר נזק מתועלת. אם עדיין אדם לא מצליח לשנות ולא מקבל את התכונה, ברור שהוא לא חקר מספיק.
בסיפור הראשון מתואר אדם בעל אופי גרוע, כהגדרתו, שמנסה לשנות את האופי ולא מצליח. הוא מרגיש תסכול ושואל מה לעשות. התגובה שמגיעה מסביבתו היא לחקור את האופי לעומק, להבין את היתרונות והחסרונות שבו, ולבחון האם באמת יש צורך לשנותו.
מהו הסיפור הנוסף על שינוי תכונות האופי?
בסיפור שני מוסבר כי עצם הרצון לשנות את תכונות האופי עלול להיות שגוי. אחד המשתתפים בדיון (השואל) מזכיר את המונח "לשנות את החשיבה", ואליעד אומר שגם הרצון לשנות את החשיבה הוא שגוי כשלעצמו, אם לא מבינים עד הסוף מה עומד מאחורי החשיבה או תכונת האופי.
למה שאיפה לשנות את האופי נחשבת שקרית?
אליעד מסביר שאם אדם באמת היה חוקר את האופי שלו לעומק, הוא היה מגיע למסקנה ברורה: או שייחליט שזה טוב עבורו ויקבל אותו, או שיבין שזה מזיק לו וישנה אותו באופן אוטומטי. המחשבה "אני לא אוהב את האופי שלי ורוצה לשנות אותו" היא שקרית כל עוד לא נעשתה בדיקה אמיתית ומלאה לגבי הסיבות וההיגיון של אותה תכונת אופי.
כיצד החקירה מסייעת בשינוי האופי או בקבלתו?
אליעד מסביר שאופי הוא דבר כללי, ולכן יש לפרק אותו להתנהגויות ספציפיות. יש לבדוק איך בדיוק האופי מתבטא, ממה הוא נובע, והאם היתרונות שבו עולים על החסרונות או להפך. אם תגיע למסקנה שהיתרונות גדולים, תקבל את האופי. אם תגיע למסקנה שהוא אכן מזיק לך יותר ממה שהוא מועיל, תשנה אותו מעצמך. בכל מקרה, לא אמורים מראש "לרצות לשנות את האופי", אלא קודם כל "לרצות להבין את האופי".
מהי הגישה הנכונה לחקירה?
לדברי אליעד, יש לגשת לחקירה בלי כוונה להוכיח מראש שמשהו רע או טוב. לדוגמה, אם אדם כעסן, במקום לומר "אני רוצה להיפטר מהכעס", כדאי לומר "אני רוצה לחקור מדוע אני כועס". תוך כדי החקירה, אפשר לראות האם הכעס אכן מזיק או ייתכן שיש בו תועלת כלשהי. אם בסופה של החקירה אתה נשאר גם לא שלם עם התכונה וגם לא מצליח לשנות אותה, סימן שלא חקרת מספיק לעומק.
כיצד השיח בדוגמה ממחיש את הגישה?
במהלך השיחה נשמעות הערות מצד המשתתפים:
- אחד אומר שכדאי לבדוק האם הדבר באמת רע לפני שרצים לשנותו.
- אליעד מציין שאם אותו אדם "באמת היה בודק עד הסוף" או שהיה מקבל את התכונה, או שהיה משנה אותה.
- יש דיון הומוריסטי על מתן קרדיט לדברים שאמר אחד המשתתפים: הוא מבקש הכרה על מה שאמר, בעוד אליעד טוען שאינו זוכר בדיוק את דבריו ולא בטוח אם הדברים נאמרו במדויק.
- אליעד מדגיש שעל כל תשובה או הסבר אפשר להוסיף עוד פירוט, כי ייתכן שצריך להעמיק ולהסביר בדיוק רב יותר.
מהו המסר המרכזי לגבי שינוי האופי?
המסר העיקרי הוא שאדם לא אמור לשאוף לשנות את האופי שלו באופן מיידי, אלא עליו קודם להבין אותו לעומק. ברגע שההבנה מלאה, אפשר להגיע לקבלה שלו אם הוא תואם את היתרונות הרצויים, או לשנותו אם הוא גורם יותר נזק מתועלת. אם עדיין אדם לא מצליח לשנות ולא מקבל את התכונה, ברור שהוא לא חקר מספיק.
- הבנת תכונות האופי לעומק
- חקר החשיבה מול שינוי התנהגות
- התמודדות עם כעס ותסכול
- קבלת העצמי לעומת פיתוח אישי
- היבטים פסיכולוגיים של שינוי והרגלים
היו היה איש שהיה לו אופי מאוד גרוע מאוד גרוע היה האופי והוא מה רצה לעשות לשנות את האופי שלו רצה לשנות את האופי שלו הוא ניסה לשנות את האופי ולא הצליח לו עכשיו הוא התבאס אמר מה אני צריך לעשות מנסה לשנות את האופי שלו ולא מצליח מה צריך לעשות, עכשיו אז אתם תתנו לו עצות שיחקור שיבדוק שזה ששם נכון זה העצות אז מה יעשה שיחקור עוד שימשיך לחקור נכון, אני אספר סיפור אחר אני הסיפור שלי אומר כזה דבר בן אדם שרוצה לשנות את תכונות האופי שלו זה לכשעצמו שגוי.
ש: לשנות את החשיבה.
אליעד: בן אדם שרוצה לשנות את החשיבה שלו זה שגוי לא משנה עכשיו החליפה חשיבה לאופי זה שגוי זה ברור שבשביל לשנות את האופי צריך לשנות את החשיבה על מה שדיברנו לפני כן אוקי אבל התפיסה שאומרת "אני רוצה לשנות את תכונת האופי שלי" זה כבר שקר או "אני רוצה לשנות את החשיבה שלי" זה שקר, כן למה מה אתה רוצה להגיד?
ש: קודם כל צריך לשאול למה בכלל לשנות את האופי.
אליעד: כי זה רע בן אדם כעסן הוא אומר "אני רוצה לשנות את האופי שלי לא אוהב את עצמי כעסן נשבר לי שאני כעסן אני רוצה לשנות אופי".
ש: הוא כן אוהב.
אליעד: כן אבל הוא גם שונא את זה.
ש: מה החידוש?
אליעד: רגע שנייה אני מה שאני רוצה לחדד זה כזה דבר המחשבה שאומרת "אני לא אוהב את האופי שלי" או "אני רוצה לשנות את תכונות האופי שלי" המחשבה עצמה מחשבה שקרית למה אתה לא אמור לרצות לשנות את האופי שלך אם אתה אמיתי ואתה חושב בהיגיון ואתה בריא אתה לא אמור לרצות לשנות את האופי שלך אתה אמור לנסות להבין את האופי שלך ולהבין "מה האופי שלי האופי שלי שאני בן אדם אלים" נגיד, אוקי מה שאתה אמור לעשות זה לבדוק למה איך זה מתבטא כי אמרנו שאופי זה כללי מדי לבדוק איך זה מתבטא לבדוק ממה זה נובע ולשאול את עצמך "האם אני חושב שזה מוצדק האם היתרונות גדולים מהחסרונות".
אם כן תקבל את זה ותהיה שלם עם זה כי היתרונות גדולים מהחסרונות וכמובן באופן יחסי ואם לא ואתה באמת תבין שהחסרונות גדולים מהיתרונות אתה תשנה את האופי שלך באופן אוטומטי, הרצון לשנות את האופי הוא רצון שקרי המחשבה שאומרת "אני רוצה לשנות את האופי שלי" היא שקרית למה כי אתה עוד לא בטוח שזה רע אולי האופי שלך הוא טוב.
ש: זה מה שאמרתי נכון זה מה שאמרתי.
אליעד: תקשיב קודם כל אתה צודק בכל מה שאמרת ואני גם ממליץ לך לדבר רק איתם למה כי הם תמיד יגידו לך שאתה חכם אני או שיש לי בעיות שמיעה.
ש: לא נכון אני לא תמיד אגיד לו שהוא חכם.
אליעד: מה זה משנה מה תגידי לו בכלל הלאה, כן מה אתה אומר מה אמרת בא נראה אם הבנת בכלל מה אמרתי.
ש: קודם כל בא נבדוק שהמציאות היא באמת כפי מה שהיא.
אליעד: מה זה אומר?
ש: האם זה באמת רע בא נראה לפני שאתה רץ לשנות את זה יכול להיות שזה בכלל טוב בזמן שאתה רץ להשיג איזה משהו אולי בכלל יש לך אותו.
אליעד: עכשיו בא נתקדם קודם כל מה שאמרת זה נכון.
ש: למה אתה נותן לו סיכוי.
אליעד: הוא רוצה לשמוע שזה נכון מה שהוא אמר עכשיו זה נכון, אני רוצה להגיד משהו לפעמים מישהו אומר תשובה אבל או שהיא לא מדויקת או שהיא לא מספיק מפורטת.
ש: אוקי על מה לא דייקתי?
אליעד: מה אמרתי או שהיא לא מספיק מדויקת או שהיא לא מספיק?
ש: מפורטת.
אליעד: מפורטת.
ש: אז מה לא מספיק מפורט?
אליעד: צריך לפרט.
ש: מה הפירוט?
אליעד: אמרתי עוד פעם אולי פירטת אין בעיה זה לא באמת משנה העיקר שאנחנו מסכימים על אותו דבר מסכימים.
ש: לא אבל תן קצת קרדיט לפעמים אם צדקתי.
אליעד: אם הייתי זוכר בוודאות מה אמרת והייתי חושב שזה נכון הייתי אומר לך שזה נכון לא זוכר בוודאות מה אמרת לא נתתי לו קודם קרדיט לבחור הזה נתתי לו קרדיט על מה שהוא אמר אמרתי בדיוק מה שהוא אמר זאת התשובה.
ש: נכון.
אליעד: כי זה צבוע כי יש לי משהו שנגדך.
ש: לא אני לא אומר אתה נתת לי הרבה פעמים קרדיט אבל למה אתה לא נותן קרדיט כשאני.
אליעד: כי אני לא זוכר בוודאות מה אמרת, לא משנה בא נתקדם בעלילה תקשיבו בא נתקדם בעלילה עכשיו הנושא הוא כזה בן אדם שמנסה לשנות את תכונת האופי שלו ולא מצליח בוודאות שהוא לא מיצה את החקירה שלו לגבי תכונת האופי שלו למה כי אם אתה חוקר אתה אמור לקחת את תכונת האופי שלך ולבדוק "למה אני מתנהג ככה" ולהבין "אוקי זה הגיוני לא הגיוני זה כן הגיוני זה לא הגיוני" אל תרצה לשנות את זה תנסה להבין את זה "למה אני מתנהג בצורה מסוימת" תנסה להבין את זה אל תנסה לשנות תנסה לחקור ואז בסוף אתה אמור להגיד למסקנה או שזה רע ואז אתה מפסיק את זה או שזה טוב ואז אתה ממשיך את זה או שזה יותר טוב מרע ואז אתה ממשיך את זה או שזה יותר רע מטוב ואז אתה מפסיק את זה.
עכשיו אם מישהו אומר "אני לא מצליח לשנות את תכונת האופי שלי" אנחנו נשאל אותו ואתה שלם עם תכונת האופי שלך אם התשובה תהיה "לא אני גם לא שלם עם תכונת האופי שלי ואני גם לא מצליח לשנות את תכונת האופי שלי" זה אומר שאתה עוד לא הבנת אותה עד הסוף, אתה לא אמור לשנות את תכונת האופי שלך אתה אמור לנסות להבין אותה אתה אמור בסוף כשבן אדם מנסה לשנות תכונת אופי הוא בסוף אמור להגיע לאחד משני המקרים או שהוא משנה את זה או שהוא מקבל את זה מי אמר בכלל שאתה תרצה לשנות את זה אתה אמור לקבל את זה.
ש: אם הוא מבין את זה.
אליעד: אם אתה לוקח התנהגות שיש לך אתה כל בוקר אתה תולש שיערות ככה כל בוקר תולש שיערות ואתה תחקור למה אני עושה את זה בסוף או שתגיע למסקנה שאתה שלם עם זה או שתגיע למסקנה שאתה תפסיק את זה באופן אוטומטי אם לא הפסקת את זה באופן אוטומטי ואתה גם לא שלם עם זה זה אומר שעוד לא חקרת מספיק מה יושב מאחורי ההתנהגות שלך בוודאות של מאה אחוז ולכן מה הוא צריך לעשות להמשיך לחקור אבל זה לא מתוך מקום של תמשיך ותמשיך לחקור אלא מתוך המקום של תקשיב אם באמת היית חוקר אז יכול להיות שהיית חוקר ולא היית משנה את זה אבל בטוח היית צריך להיות שלם עם זה.
אם באמת חקרת עד הסוף אז איך יכול להיות שאתה לא שלם עם זה אז בוודאות שלא חקרת עד הסוף כי אם היית חוקר עד הסוף או שהיית שלם עם זה או שהיית משנה את זה או שאתה אומר "אני מקבל את עצמי איך שאני כי יש בזה אפילו יותר יתרונות מחסרונות למרות החסרונות יש יתרונות" או שלא אבל אם אתה גם לא שלם עם זה וגם רוצה לשנות את זה כנראה שעוד לא חקרת עד הסוף. הבנו עכשיו אותו דבר כשבן אדם מחפש את האמת הוא לא אמור לנסות להוכיח משהו הוא אמור לבדוק מה האמת נגיד שפעם מישהי זרקה אותך ורע לך ואתה אומר "אין בעיה עכשיו אני אחפש מה האמת ואני אפטר מזה" זה שקר הגישה הזאת או נגיד יש לך מחשבה שאומרת "רע לי כי היא זרקה אותי" ואז אתה אומר "טוב מה אני אעשה אני אחפש מה האמת ואז אני אפטר מזה" המחשבה שאומר "אני אחפש מה האמת ואז אני אפטר מזה" היא שקרית.
אתה אמור להגיד "אני אחפש מה האמת בא נבדוק האם זה שהיא זרקה אותי האם באמת זה רע" אם כן אז כן עכשיו אם אתה תהיה בטוח במאה אחוז שזה שהיא זרקה אותך זה רע אתה תקבל את זה אם אתה גם לא מקבל את זה וגם ממשיך לחשוב ככה סימן שאתה עוד לא בדקת את כל האמת לגבי זה כי אם היית בודק מה האמת או שהמחשבה הייתה הולכת או שהיית שלם איתה זה שתי האופציות.
ש: בנוסף גם יותר קל נגיד אני לא מרוצה מהמראה החיצוני שלי סבבה אז יותר קל לשנות את המראה החיצוני כשאני שלם כבר עם זה נכון זאת לפחות ההרגשה שלי יותר קל לשנות את המציאות.
אליעד: למה אתה אומר את זה איך זה קשור לעניין עכשיו?
ש: לא זה קשור עכשיו דיברנו על לשנות את האופי אם אתה שלם עם האופי לא תרצה לשנות.
אליעד: כן מה קורה דבר איתי כן.
ש: אם אני שלם עם האופי נגיד סבבה אני מקבל את הכעס אז יהיה יותר קל נגיד לשנות.
אליעד: לא בהכרח לפעמים אתה יכול לקבל את זה.
ש: אבל יהיה לי יותר קל לעשות את השינוי שבו אני בסדר עם המצב.
אליעד: לא בהכרח זה נכון אבל לא בהכרח יכול להיות שאתה כבר תהיה בסדר מדי עם המצב וזהו גם זה יכול להיות.
ש: נכון אני מתכוון במידה ואתה רוצה לשנות לא שאני במידה שכבר קיבלתי את זה ומאה אחוז והכל בסדר אני שואל במידה ואני מרוצה מזה ואני אולי רוצה לשנות את זה.
אליעד: סבבה אז תשנה אז יהיה לך יותר קל לשנות את זה רק לפעמים אתה כבר מרוצה מזה למה שתרצה לשנות את זה, אבל עוד פעם אתה עכשיו עברת להסתעפות אחרת אני באתי להגיד משהו אחר כשאתה מנסה לשנות את האופי אל תנסה לשנות אותו תנסה להבין אותו או שתהיה שלם איתו או שהוא ישתנה מעצמו.
ש: לשנות את החשיבה.
אליעד: בן אדם שרוצה לשנות את החשיבה שלו זה שגוי לא משנה עכשיו החליפה חשיבה לאופי זה שגוי זה ברור שבשביל לשנות את האופי צריך לשנות את החשיבה על מה שדיברנו לפני כן אוקי אבל התפיסה שאומרת "אני רוצה לשנות את תכונת האופי שלי" זה כבר שקר או "אני רוצה לשנות את החשיבה שלי" זה שקר, כן למה מה אתה רוצה להגיד?
ש: קודם כל צריך לשאול למה בכלל לשנות את האופי.
אליעד: כי זה רע בן אדם כעסן הוא אומר "אני רוצה לשנות את האופי שלי לא אוהב את עצמי כעסן נשבר לי שאני כעסן אני רוצה לשנות אופי".
ש: הוא כן אוהב.
אליעד: כן אבל הוא גם שונא את זה.
ש: מה החידוש?
אליעד: רגע שנייה אני מה שאני רוצה לחדד זה כזה דבר המחשבה שאומרת "אני לא אוהב את האופי שלי" או "אני רוצה לשנות את תכונות האופי שלי" המחשבה עצמה מחשבה שקרית למה אתה לא אמור לרצות לשנות את האופי שלך אם אתה אמיתי ואתה חושב בהיגיון ואתה בריא אתה לא אמור לרצות לשנות את האופי שלך אתה אמור לנסות להבין את האופי שלך ולהבין "מה האופי שלי האופי שלי שאני בן אדם אלים" נגיד, אוקי מה שאתה אמור לעשות זה לבדוק למה איך זה מתבטא כי אמרנו שאופי זה כללי מדי לבדוק איך זה מתבטא לבדוק ממה זה נובע ולשאול את עצמך "האם אני חושב שזה מוצדק האם היתרונות גדולים מהחסרונות".
אם כן תקבל את זה ותהיה שלם עם זה כי היתרונות גדולים מהחסרונות וכמובן באופן יחסי ואם לא ואתה באמת תבין שהחסרונות גדולים מהיתרונות אתה תשנה את האופי שלך באופן אוטומטי, הרצון לשנות את האופי הוא רצון שקרי המחשבה שאומרת "אני רוצה לשנות את האופי שלי" היא שקרית למה כי אתה עוד לא בטוח שזה רע אולי האופי שלך הוא טוב.
ש: זה מה שאמרתי נכון זה מה שאמרתי.
אליעד: תקשיב קודם כל אתה צודק בכל מה שאמרת ואני גם ממליץ לך לדבר רק איתם למה כי הם תמיד יגידו לך שאתה חכם אני או שיש לי בעיות שמיעה.
ש: לא נכון אני לא תמיד אגיד לו שהוא חכם.
אליעד: מה זה משנה מה תגידי לו בכלל הלאה, כן מה אתה אומר מה אמרת בא נראה אם הבנת בכלל מה אמרתי.
ש: קודם כל בא נבדוק שהמציאות היא באמת כפי מה שהיא.
אליעד: מה זה אומר?
ש: האם זה באמת רע בא נראה לפני שאתה רץ לשנות את זה יכול להיות שזה בכלל טוב בזמן שאתה רץ להשיג איזה משהו אולי בכלל יש לך אותו.
אליעד: עכשיו בא נתקדם קודם כל מה שאמרת זה נכון.
ש: למה אתה נותן לו סיכוי.
אליעד: הוא רוצה לשמוע שזה נכון מה שהוא אמר עכשיו זה נכון, אני רוצה להגיד משהו לפעמים מישהו אומר תשובה אבל או שהיא לא מדויקת או שהיא לא מספיק מפורטת.
ש: אוקי על מה לא דייקתי?
אליעד: מה אמרתי או שהיא לא מספיק מדויקת או שהיא לא מספיק?
ש: מפורטת.
אליעד: מפורטת.
ש: אז מה לא מספיק מפורט?
אליעד: צריך לפרט.
ש: מה הפירוט?
אליעד: אמרתי עוד פעם אולי פירטת אין בעיה זה לא באמת משנה העיקר שאנחנו מסכימים על אותו דבר מסכימים.
ש: לא אבל תן קצת קרדיט לפעמים אם צדקתי.
אליעד: אם הייתי זוכר בוודאות מה אמרת והייתי חושב שזה נכון הייתי אומר לך שזה נכון לא זוכר בוודאות מה אמרת לא נתתי לו קודם קרדיט לבחור הזה נתתי לו קרדיט על מה שהוא אמר אמרתי בדיוק מה שהוא אמר זאת התשובה.
ש: נכון.
אליעד: כי זה צבוע כי יש לי משהו שנגדך.
ש: לא אני לא אומר אתה נתת לי הרבה פעמים קרדיט אבל למה אתה לא נותן קרדיט כשאני.
אליעד: כי אני לא זוכר בוודאות מה אמרת, לא משנה בא נתקדם בעלילה תקשיבו בא נתקדם בעלילה עכשיו הנושא הוא כזה בן אדם שמנסה לשנות את תכונת האופי שלו ולא מצליח בוודאות שהוא לא מיצה את החקירה שלו לגבי תכונת האופי שלו למה כי אם אתה חוקר אתה אמור לקחת את תכונת האופי שלך ולבדוק "למה אני מתנהג ככה" ולהבין "אוקי זה הגיוני לא הגיוני זה כן הגיוני זה לא הגיוני" אל תרצה לשנות את זה תנסה להבין את זה "למה אני מתנהג בצורה מסוימת" תנסה להבין את זה אל תנסה לשנות תנסה לחקור ואז בסוף אתה אמור להגיד למסקנה או שזה רע ואז אתה מפסיק את זה או שזה טוב ואז אתה ממשיך את זה או שזה יותר טוב מרע ואז אתה ממשיך את זה או שזה יותר רע מטוב ואז אתה מפסיק את זה.
עכשיו אם מישהו אומר "אני לא מצליח לשנות את תכונת האופי שלי" אנחנו נשאל אותו ואתה שלם עם תכונת האופי שלך אם התשובה תהיה "לא אני גם לא שלם עם תכונת האופי שלי ואני גם לא מצליח לשנות את תכונת האופי שלי" זה אומר שאתה עוד לא הבנת אותה עד הסוף, אתה לא אמור לשנות את תכונת האופי שלך אתה אמור לנסות להבין אותה אתה אמור בסוף כשבן אדם מנסה לשנות תכונת אופי הוא בסוף אמור להגיע לאחד משני המקרים או שהוא משנה את זה או שהוא מקבל את זה מי אמר בכלל שאתה תרצה לשנות את זה אתה אמור לקבל את זה.
ש: אם הוא מבין את זה.
אליעד: אם אתה לוקח התנהגות שיש לך אתה כל בוקר אתה תולש שיערות ככה כל בוקר תולש שיערות ואתה תחקור למה אני עושה את זה בסוף או שתגיע למסקנה שאתה שלם עם זה או שתגיע למסקנה שאתה תפסיק את זה באופן אוטומטי אם לא הפסקת את זה באופן אוטומטי ואתה גם לא שלם עם זה זה אומר שעוד לא חקרת מספיק מה יושב מאחורי ההתנהגות שלך בוודאות של מאה אחוז ולכן מה הוא צריך לעשות להמשיך לחקור אבל זה לא מתוך מקום של תמשיך ותמשיך לחקור אלא מתוך המקום של תקשיב אם באמת היית חוקר אז יכול להיות שהיית חוקר ולא היית משנה את זה אבל בטוח היית צריך להיות שלם עם זה.
אם באמת חקרת עד הסוף אז איך יכול להיות שאתה לא שלם עם זה אז בוודאות שלא חקרת עד הסוף כי אם היית חוקר עד הסוף או שהיית שלם עם זה או שהיית משנה את זה או שאתה אומר "אני מקבל את עצמי איך שאני כי יש בזה אפילו יותר יתרונות מחסרונות למרות החסרונות יש יתרונות" או שלא אבל אם אתה גם לא שלם עם זה וגם רוצה לשנות את זה כנראה שעוד לא חקרת עד הסוף. הבנו עכשיו אותו דבר כשבן אדם מחפש את האמת הוא לא אמור לנסות להוכיח משהו הוא אמור לבדוק מה האמת נגיד שפעם מישהי זרקה אותך ורע לך ואתה אומר "אין בעיה עכשיו אני אחפש מה האמת ואני אפטר מזה" זה שקר הגישה הזאת או נגיד יש לך מחשבה שאומרת "רע לי כי היא זרקה אותי" ואז אתה אומר "טוב מה אני אעשה אני אחפש מה האמת ואז אני אפטר מזה" המחשבה שאומר "אני אחפש מה האמת ואז אני אפטר מזה" היא שקרית.
אתה אמור להגיד "אני אחפש מה האמת בא נבדוק האם זה שהיא זרקה אותי האם באמת זה רע" אם כן אז כן עכשיו אם אתה תהיה בטוח במאה אחוז שזה שהיא זרקה אותך זה רע אתה תקבל את זה אם אתה גם לא מקבל את זה וגם ממשיך לחשוב ככה סימן שאתה עוד לא בדקת את כל האמת לגבי זה כי אם היית בודק מה האמת או שהמחשבה הייתה הולכת או שהיית שלם איתה זה שתי האופציות.
ש: בנוסף גם יותר קל נגיד אני לא מרוצה מהמראה החיצוני שלי סבבה אז יותר קל לשנות את המראה החיצוני כשאני שלם כבר עם זה נכון זאת לפחות ההרגשה שלי יותר קל לשנות את המציאות.
אליעד: למה אתה אומר את זה איך זה קשור לעניין עכשיו?
ש: לא זה קשור עכשיו דיברנו על לשנות את האופי אם אתה שלם עם האופי לא תרצה לשנות.
אליעד: כן מה קורה דבר איתי כן.
ש: אם אני שלם עם האופי נגיד סבבה אני מקבל את הכעס אז יהיה יותר קל נגיד לשנות.
אליעד: לא בהכרח לפעמים אתה יכול לקבל את זה.
ש: אבל יהיה לי יותר קל לעשות את השינוי שבו אני בסדר עם המצב.
אליעד: לא בהכרח זה נכון אבל לא בהכרח יכול להיות שאתה כבר תהיה בסדר מדי עם המצב וזהו גם זה יכול להיות.
ש: נכון אני מתכוון במידה ואתה רוצה לשנות לא שאני במידה שכבר קיבלתי את זה ומאה אחוז והכל בסדר אני שואל במידה ואני מרוצה מזה ואני אולי רוצה לשנות את זה.
אליעד: סבבה אז תשנה אז יהיה לך יותר קל לשנות את זה רק לפעמים אתה כבר מרוצה מזה למה שתרצה לשנות את זה, אבל עוד פעם אתה עכשיו עברת להסתעפות אחרת אני באתי להגיד משהו אחר כשאתה מנסה לשנות את האופי אל תנסה לשנות אותו תנסה להבין אותו או שתהיה שלם איתו או שהוא ישתנה מעצמו.