🖨חינוך ילדים - הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, בעיות התנהגות של ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? איך לחנך ילדים? חלק 6וכאשר המורה רוצה ללמד את התלמיד איזה דבר, שלב ראשון על המורה לנסות להבין, מה בעצם הוא מלמד את התלמיד, מלבד את הידע עצמו. כי הידע עצמו כידע, הוא ברובו, לא מעניין בעולם הממשי. ובפרט, לא את התלמיד בחייו האישיים כרגע. ועל המורה לנסות להתבונן היטב ולנסות להבין מול עצמו, מה בעצם הוא מלמד את התלמידים, מעבר לידע ולמידע הטכני עצמו.
ואחרי שהמורה מבין את מה שהוא מלמד, דהיינו, אחרי שהמורה מבין, שהוא לא מעביר כאן ידע יבש ומשעמם, אלא הוא עושה כאן משהו אחר לגמרי. שהוא, להקנות לילדים שכל כלשהו, שבאמצעותו הם יהיו יכולים לחיות טוב יותר, עכשיו, יותר קל למורה, גם להתעניין באופן אישי במה שהוא מלמד, וגם לגרום לתלמידים, להתעניין בחומר הנלמד.
והעיקר המרכזי הוא, שהמורה צריך להפסיק להסתכל על מה שהוא מלמד, כעל מידע יבש שלא מעניין אף אחד, או שהוא מעניין רק יחידי סגולה, אלא הוא בעצם מלמד כאן משהו אחר, משהו מעבר, משהו שנותן לאדם תועלת ממשית בחייו.
ואחרי שהמורה מבין את כל זה, והמורה באמת מתייחס למה שהוא מלמד, לא כאל דרך לעשות שטיפת מוח במידע מיותר, למוחם של התלמידים שלא יכולים להתנגד לו, אלא כדרך של לעזור לתלמידים, לרכוש כישורים אמיתיים כדי לחיות טוב יותר, עכשיו מגיע השלב הבא.
והוא, שעל המורה לנסות לראות ולהבין, כיצד המידע שאותו הוא מלמד, כיצד הוא שימושי בחיי היום יום של התלמידים. ואם נחזור לדוגמה, לעניין של הכלל במתמטיקה, שאומר, שכל פעולה שמבצעים על צד אחד של המשוואה, מבצעים אותה גם על הצד השני, הרי שבשלב הראשון, על המורה לנסות להבין בעצמו, את המשמעות לחיים של הכלל המתמטי הזה.
ועכשיו, על המורה לנסות להתבונן, כיצד התלמידים, בחיים האישיים שלהם, כיצד השימוש בחוק הזה, בא לידי ביטוי אצלם. ועל המורה לנסות להבין אל מול עצמו, כיצד זה שהתלמידים יבינו טוב יותר, את הסיבה שבגללה הכלל המתמטי הזה, הוא כפי מה שהוא, כיצד זה ישפר את צורת המחשבה שלהם, ואת החיים האישיים שלהם.
וכיו"ב לדוגמה, לגבי לימודי ההיסטוריה. שעל המורה, בשלב הראשון לנסות להבין, את המוסר השכל שאפשר ללמוד מהאירוע ההיסטורי. ולאחר מכן, על המורה לנסות להבין, מהי בעצם מהות התהליך החברתי, שהתרחש באותו אירוע ההיסטורי. ועל המורה, לנסות למצוא דוגמה, לאירוע בחיי התלמידים, שהתלמידים יכולים ללמוד מהאירוע ההיסטורי, לחיים האישיים שלהם.
וכיו"ב, בכל שאר התחומים. שהדגש המרכזי הוא, שעל המורה לנסות להבין, כיצד הלימוד של התלמידים, את החומר שהוא רוצה ללמד אותם, כיצד זה יכול בצורה כלשהי, לעזור להם בחיים האישיים שלהם, בשלב הזה של החיים שלהם, לפי הרצונות שיש לתלמידים, בשלב הזה של החיים שלהם.
ואחרי שהמורה מתחיל להתייחס לעצמו, לא כאל מישהו שמעביר מידע, אלא כאל מישהו שמלמד משהו, בעל משמעות אמיתית לחיים. ואחרי שהמורה מבין, כיצד גם התלמידים יכולים בחיים האישיים שלהם, להיתרם מכך שהם לומדים את המקצוע שאותו הוא מלמד. מכאן, הדרך לגרום לתלמיד לאהוב את הלימודים, היא די קצרה.
כי עכשיו, על המורה לנסות ללמד את התלמידים, כיצד לשפר את החיים שלהם, באמצעות חומר הלימודים, שאותו הוא ילמד אותם. ואם התלמיד יבין בצורה פשוטה, כיצד באמת הדבר שאותו הוא לומד, כיצד זה מביא לו תועלת מעשית בחיים שלו, הרי שממילא, הילד שהוא מאוד אוהב ללמוד מטבעו, ממילא, הוא יתעניין בלימודים.
ונוסיף: ידוע הדבר, שכל הנ"ל, זה לא קל לביצוע. כי השינוי המרכזי, הוא בצד של המורים, ולא בצד של התלמידים. כי התלמידים, הם בסדר גמור. וכאשר יש לילד הפרעות קשב וריכוז / בעיות התנהגות בלימודים וכיו"ב, ואומרים שהילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, הרי שמה שזה באמת אומר, זה: שהמורה סובל, מכך שהוא עצמו כמורה, משועמם ממה שהוא עצמו מלמד. והוא מקרין את זה כלפי חוץ, גם אם זה באופן בלתי מודע. וממילא, גם הילד, לא מתעניין בחומר הנלמד.
והפתרון לבעיית חינוך הילדים, היא בכך, שהמורים עצמם יעברו שינוי פנימי. ושהמורה, לא יסתכל על עצמו, כעל מי שמעביר מידע טכני יבש חסר תועלת. אלא, כעל מישהו שמלמד את התלמיד שכל כלשהו. שבאמצעותו, הוא יכול לחיות טוב יותר.
והדבר הזה, דורש מהמורה עצמו, להיות יותר בעל מודעות עצמית אישית. כי המורה עצמו, צריך להתבונן על המידע שאותו הוא מלמד. והמורה עצמו, לא מספיק שהוא יחליט שהוא מפסיק להתייחס לעצמו, כאל מישהו שמעביר מידע טכני. אלא, הוא באמת צריך להתחבר רגשית ושכלית, לדבר שאותו הוא מלמד.
והמורה עצמו, שרוצה שהתלמידים שלו יתעניינו במה שהוא מלמד, קודם כל, הוא עצמו חייב להתעניין בכל פעם מחדש, במה שהוא מלמד. אחרת, הוא לא שונה מרובוט מדבר, שמדבר דברים חסרי כל עניין. כי הרי הדברים האלו, לא מעניינים, אפילו לא אותו עצמו.
ועל המורה לעבור שינוי פנימי עם עצמו, ולנסות להבין, מה בעצם...
איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? ביירון קייטי, כיצד לאהוב את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לא לשנוא? איך נוצרת אהבה? מהי אהבה? למה לאהוב? למה לא לשנוא?איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? ביירון קייטי, כיצד לאהוב את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לא לשנוא? איך נוצרת אהבה? מהי אהבה? למה לאהוב? למה לא לשנוא?איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? ביירון קייטי, כיצד לאהוב את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לא לשנוא? איך נוצרת אהבה? מהי אהבה? למה לאהוב? למה לא לשנוא? איך לאהוב את מה שיש? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? בהרצאה זו, אליעד עוסק בשאלות הנוגעות לאהבה עצמית ולתפיסת המציאות באופן שונה, תוך הדגמת טכניקות לשינוי התפיסה. הוא פותח בשאלה איך לצאת מדיכאון ואיך לאהוב את מה שיש, ומסביר כיצד שתי השאלות הללו למעשה חופפות אחת לשנייה. ההסבר מתחיל בכך שכשאדם שואל איך לצאת ... אליעד מציע את התשובה הפשוטה - על ידי אהבה למה שיש. כלומר, במקום לברוח או להימנע מהדיכאון, על האדם לאהוב את מצבו הנוכחי, כולל את הדיכאון, כי אם הוא אוהב את מה שיש, הוא כבר לא נמצא במצב של ... במצב לא נעים כמו דיכאון. לאחר מכן, אליעד מבצע הבחנה בין שלושה מצבים אפשריים ביחס לכל דבר או מצב: לאהוב אותו, לשנוא אותו, או לא לאהוב ולא לשנוא אותו. הוא שואל את המאזין מה ברצונו לבחור, האם לאהוב את מה שיש, לא לאהוב ולא לשנוא את מה שיש, או לשנוא אותו. מהמצב של אדישות, אליעד עובר להסבר כיצד האדם יכול להגיע לאהבה או אדישות כלפי מצבו הנוכחי. אליעד מציין שלפני שמישהו יכול לאהוב משהו, עליו לשאול את עצמו למה זה טוב. לדוגמה, אם אדם רוצה לשנות את יחסו למחשבה או לסיטואציה שמציקה לו, עליו לשאול את עצמו: מה טוב בזה?. אם ימצא את הדברים הטובים במצב, הוא יוכל לאהוב אותו. במקביל, אם אדם לא רוצה לשנוא משהו, עליו לשאול את עצמו למה זה רע? ולערער על מה שהוא ... אם לא ימצא סיבות לכך, הוא יוכל לא להיות אדיש למצב. העקרון המרכזי בהסבר הוא ששני המהלכים האלה - לאהוב משהו או לא לשנוא אותו - מבוססים על אותה טכניקה: בחינת הדברים מנקודת מבט שונה. אם אדם רוצה לאהוב את מה שיש, עליו למצוא סיבות לכך שזה טוב. אם הוא לא רוצה לשנוא את מה שיש, עליו לבדוק ... המעבר לאהבה. בהמשך, אליעד מסביר את תהליך המחשבה הנדרש במקרה של מחשבה טורדנית. לאדם יש שני אפשרויות: לגרום לעצמו לאהוב את המחשבה על ידי מציאת מה טוב בה, או להפסיק לשנוא אותה על ידי הבנת הדברים הרעים שמציקים לו. ... של חקירה פנימית, שמוביל למסקנה שאין בהכרח טוב ורע במובנים מוחלטים. לבסוף, אליעד מציין כי כל הצעותיו על איך לאהוב את מה שיש הן רק פתרונות יחסיים. השכל של האדם תמיד ימצא סיבות לדברים טובים או רעים, אבל מה שחשוב זה לפתח את היכולת להיות אדיש למצב ולחפש את האמת, שהיא מעבר לדיכוטומיה של טוב ורע. איך לאהוב את מה שיש? איך לא לשנוא את עצמך? מהי אהבה? איך להתמודד עם מחשבות טורדניות? האם יש הבדל בין ... 2 שאלות הפוכות. אם אתה אוהב את מה שיש אז אתה אוהב גם את הדיכאון, למה לך לצאת ממנו? לאהוב את מה שיש זה כולל את הדיכאון מבחינתך? אם אתה רוצה לאהוב את מה שיש אז תאהב גם את הדיכאון, אבל, אם אתה רוצה לצאת מדיכאון, אז תאהב את מה שיש. ... תאהב את מה שיש, ממילא, לא תהיה בדיכאון. אליעד: לגבי כל דבר, יש לנו 3 אופציות להתייחסות אליו - לאהוב אותו, לשנוא אותו, או לא לאהוב ולא לשנוא אותו. מה תרצה? לאהוב את מה שיש? לא לאהוב ולא לשנוא את מה שיש? או לשנוא את מה שיש? שואל: לאהוב את מה שיש. אליעד: ומה הסטטוס שלך כרגע? שאתה שונא את מה שיש? או שאתה לא אוהב ולא שונא ... אדיש (לא אוהב ולא שונא) כלפי מצבך כרגע? אם כן, אז מה הבעיה בעצם? שואל: הבעיה היא שאני רוצה לאהוב את מצבי כרגע. אליעד: למה לך לרצות לאהוב את מצבך כרגע? אתה הרי אדיש כלפי מצבך כרגע... שואל: כי אני מרגיש ריקנות ולכן אני סובל. אליעד: אם ... אליעד: אתה נמצא כרגע במצב שאתה שונא את מה שיש, ואתה יכול לעבור ל - 2 המצבים הנותרים - לאהוב את מה שיש או להיות אדיש לגבי מה שיש (לא לאהוב ולא לשנוא). לגרום לעצמך לאהוב את מה שיש ו - להיות אדיש לגבי מה שיש הן שתי טכניקות שונות. אם תרצה להגיע למצב של לאהוב את מה שיש, כלומר, אם תרצה להמיר את השנאה שלך לאהבה, עליך לעבור בתהליך דרך ה - לא אוהב ... ואם תרצה להגיע למצב של להיות אדיש לגבי מה שיש, עליך להמיר את השנאה שלך לאהבה ואז תוכל לא לאהוב ולא לשנוא (כאילו שזו נמצאת מחוץ לסקאלה והאהבה והשנאה בקצות הסקאלה). אם אתה רוצה לאהוב את מה שיש, עליך לשאול את עצמך: למה המצב כרגע הוא טוב? ואם אתה רוצהלא לאהוב ולא לשנוא (להיות אדיש לגבי מה שיש), עליך לשאול את עצמך: למה המצב כרגע הוא רע? (כלומר, הטלת ספק ... עצמך: מה טוב בזה?, אילו דברים טובים יש בזה? כי אם לא תמצא מה טוב בזה, אז לא תוכל לאהוב את זה. אבל, אם אתה לא מעוניין בליהנות מזה, ורצונך הוא רק להשתחרר מהסבל שנגרם מזה, עליך לשאול את ... טוב). כלומר, אם על כל דבר רע תאמר אז מה!, אזי, לא תשנא ולא תאהב את הדבר (אי אפשר לאהוב משהו על סמך זה שתגיד כל הזמן אז מה! על הרע שבו, כי לא יהיה איכפת לך מהטוב שבדבר, אם אתה שולל כל הזמן את הרע שבו). בעיקרון כדי לאהוב משהו, צריך למצוא סיבות למה זה טוב. כדי לשנוא משהו, צריך למצוא סיבות למה זה רע. (הטלת ספק ברע שבדבר) כדי לא לאהוב ולא לשנוא משהו, לא צריך למצוא סיבות למה זה טוב, אלא, מספיק שלא יהיו סיבות למה זה רע. שואל: ... באמת קריטי? (הטלת ספק). תלוי מה רצונך - להגביר את האהבה, או להנמיך את השנאה. בסופו של דבר, כדי לאהוב משהו, לא מספיק שתמצא מה טוב בו, אלא, אתה צריך שיהיה רוב ניכר לטוב על פני הרע במשהו הזה. ... לטובת הרע. נגיד אני אשאל אותך: כמה אתה חושב שהדבר רע באחוזים? ואתה תענה לי: 98 אחוז, אזי, כדי לאהוב אותו אתה צריך להרגיש שהוא 98 אחוזים טוב - ואז למצוא עוד סיבות למה הוא טוב. כלומר, לפתוח פער ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...