חיפוש אהבה, שעמום, מה משנה, אפטיות, חוסר אכפתיות, אפטיה, החיים כמשחק, שיא השאפתנות, לרצות להפסיד במשחק
למה חשוב להבין ששום דבר לא באמת משנה?
אליעד כהן מסביר שהרעיון המרכזי שצריך להבין הוא שהכל לא משנה. כאשר אליעד אומר "הכל לא משנה, " הוא מתכוון לכך שאין משמעות עמוקה או הכרחית לשום דבר שקורה או נעשה בחיים. הוא אינו אומר מה לעשות או מה לא לעשות, אלא להכיר בכך שאין באמת הבדל בין הדברים, כלומר, שהכל אחד.
לדוגמה, כשאדם מרגיש צורך חזק למצוא אהבה, הוא לרוב מאמין שחסר לו משהו בחיים, והוא מחפש להשלים את עצמו דרך האחר או באמצעות גורמים חיצוניים. אליעד טוען שזוהי אשליה, כי הרצון הזה נובע מהאמונה שמשהו חסר או שיש משהו אחר שטוב יותר ממה שיש כרגע. אך למעשה, גם התחושה שחסר משהו וגם המילוי כביכול של החסרון הם אותו דבר, כי שניהם חלק מהמשחק של החיים שבו הכל הוא אחד.
האם כלב זקוק לאהבה כמו בן אדם?
בשיחה עולה דוגמה מעניינת של כלב והאם הוא זקוק לאהבה של הבעלים שלו. אליעד מסביר שכלב לא באמת זקוק לאהבה במובן האנושי. הוא צריך אוכל, שתייה ושינה, ואם אלה יסופקו לו, הוא לא ירגיש חסרון אמיתי. הכלב אינו תלוי רגשית בבעליו כפי שאנשים מאמינים. זאת מכיוון שלכלב אין מודעות מפותחת כמו לאדם. כשהכלב נראה כאילו הוא זקוק לאהבה או תשומת לב, זה נובע בעיקר משעמום או הרגל, ולא מתוך מודעות אמיתית כמו אצל בן אדם. לכן, הצורך הזה הוא רק לכאורה ולא עמוק כמו שבני האדם מדמיינים.
האם חיפוש אחר אהבה הוא רק שעמום?
עולה השאלה שאולי גם הצורך של בני אדם לחפש אהבה או דברים אחרים בחיים נובע למעשה משעמום, כפי שכלב מחפש משחק. אליעד מסביר שאין בכך שום בעיה, אך חשוב להבין שהכל הוא למעשה משחק אחד גדול. השעמום או הרצון למלא את הזמן בדברים חדשים, באהבה, בהתרגשות, או בכל ריגוש אחר, הם כולם חלק ממשחק החיים. אין ביניהם הבדל מהותי או אמיתי.
מדוע לדעת שאליעד אינו חושב שמשהו משנה?
אליעד מציין באופן מפורש, שאם היה חושב שמשהו בעולם באמת משנה, הוא היה סובל מאוד. הוא אפילו נותן דוגמה חריפה ואומר שאם היה חושב שיש משהו משמעותי באמת בחיים, הוא היה יכול להגיע למצב קיצוני כמו לקפוץ מגג. אך מיד הוא מבהיר שגם זה לא היה פותר את הבעיה, כי אז התודעה שלו הייתה מייחסת חשיבות למשהו אחר. לכן, לדעת שאליעד אין משמעות לדברים היא הדרך היחידה להשתחרר מסבל אמיתי בחיים.
האם אדם ש"אדיש להכל" הוא אפתי או אכפתי?
השאלה עולה לגבי האופן שבו אליעד מתנהל - האם הוא אפתי לחלוטין כי הוא מאמין שהכל אחד וששום דבר לא באמת משנה, או האם הוא דווקא אכפתי כי הוא עושה דברים רבים למען אחרים. אליעד מבהיר שהדברים אינם סותרים. הוא נותן דוגמה של אדם שמשחק במשחק - הוא יכול להיראות מאוד מעורב במשחק ולהשתדל לנצח, אך בו זמנית גם לדעת שאין שום משמעות אמיתית לניצחון. אדם יכול להיות גם אפתי וגם אכפתי בו זמנית, מכיוון שהכל חלק מהמשחק של החיים שבו אין שום משמעות הכרחית.
מדוע שיא השאפתנות הוא ביטול הישות של עצמך?
אליעד מציג רעיון מרתק ואומר ששיא השאפתנות בעולם הוא ביטול מוחלט של הישות האישית שלך, כלומר, להגיע להבנה שה"אני" לא קיים באמת ושכל מה שאתה עושה או מרגיש אינו אלא חלק מאשליית המשחק. עם זאת, אליעד מספר שהוא בחר לעצמו מטרה שאפתנית אפילו יותר - לנסות לגרום לאחרים להגיע לאותו ביטול מוחלט של האגו והישות האישית שלהם. לדעתו, זהו הדבר הכי שאפתני שניתן לחשוב עליו, כיוון שמדובר בדבר הכמעט בלתי אפשרי להשגה - לשכנע אנשים לבטל את האגו שלהם.
האם צריך לנצח במשחק של החיים?
אליעד מסביר שלהצליח במשחק החיים זה לאו דווקא לנצח בו. למעשה, הוא אומר שהכי טוב זה בכלל לא לנצח במשחק, כי ברגע שמנצחים באופן מוחלט, המשחק מסתיים ואז כבר אין עם מי לשחק וזה הופך למשעמם וחסר טעם. הוא מדגיש שעדיף לא לנצח, כלומר, תמיד להשאיר את המשחק פעיל ומעניין. זהו ההסבר מדוע אין משמעות עמוקה לניצחון, והדבר החשוב באמת הוא להבין שהכל אחד וליהנות מהמשחק בלי לסבול.
לסיכום, אליעד מבהיר שוב שהמפתח להכל הוא להבין שהכל אחד, ואז - ורק אז - לבחור מה אתה רוצה או לא רוצה לעשות בחיים. בלי הבנה זו, האדם יחווה סבל בלתי נמנע. רק אחרי ההכרה העמוקה בכך שהכל אחד ואין הבדל משמעותי בין הדברים, האדם יכול להחליט בצורה חופשית "את זה אני רוצה ואת זה לא".
אליעד כהן מסביר שהרעיון המרכזי שצריך להבין הוא שהכל לא משנה. כאשר אליעד אומר "הכל לא משנה, " הוא מתכוון לכך שאין משמעות עמוקה או הכרחית לשום דבר שקורה או נעשה בחיים. הוא אינו אומר מה לעשות או מה לא לעשות, אלא להכיר בכך שאין באמת הבדל בין הדברים, כלומר, שהכל אחד.
לדוגמה, כשאדם מרגיש צורך חזק למצוא אהבה, הוא לרוב מאמין שחסר לו משהו בחיים, והוא מחפש להשלים את עצמו דרך האחר או באמצעות גורמים חיצוניים. אליעד טוען שזוהי אשליה, כי הרצון הזה נובע מהאמונה שמשהו חסר או שיש משהו אחר שטוב יותר ממה שיש כרגע. אך למעשה, גם התחושה שחסר משהו וגם המילוי כביכול של החסרון הם אותו דבר, כי שניהם חלק מהמשחק של החיים שבו הכל הוא אחד.
האם כלב זקוק לאהבה כמו בן אדם?
בשיחה עולה דוגמה מעניינת של כלב והאם הוא זקוק לאהבה של הבעלים שלו. אליעד מסביר שכלב לא באמת זקוק לאהבה במובן האנושי. הוא צריך אוכל, שתייה ושינה, ואם אלה יסופקו לו, הוא לא ירגיש חסרון אמיתי. הכלב אינו תלוי רגשית בבעליו כפי שאנשים מאמינים. זאת מכיוון שלכלב אין מודעות מפותחת כמו לאדם. כשהכלב נראה כאילו הוא זקוק לאהבה או תשומת לב, זה נובע בעיקר משעמום או הרגל, ולא מתוך מודעות אמיתית כמו אצל בן אדם. לכן, הצורך הזה הוא רק לכאורה ולא עמוק כמו שבני האדם מדמיינים.
האם חיפוש אחר אהבה הוא רק שעמום?
עולה השאלה שאולי גם הצורך של בני אדם לחפש אהבה או דברים אחרים בחיים נובע למעשה משעמום, כפי שכלב מחפש משחק. אליעד מסביר שאין בכך שום בעיה, אך חשוב להבין שהכל הוא למעשה משחק אחד גדול. השעמום או הרצון למלא את הזמן בדברים חדשים, באהבה, בהתרגשות, או בכל ריגוש אחר, הם כולם חלק ממשחק החיים. אין ביניהם הבדל מהותי או אמיתי.
מדוע לדעת שאליעד אינו חושב שמשהו משנה?
אליעד מציין באופן מפורש, שאם היה חושב שמשהו בעולם באמת משנה, הוא היה סובל מאוד. הוא אפילו נותן דוגמה חריפה ואומר שאם היה חושב שיש משהו משמעותי באמת בחיים, הוא היה יכול להגיע למצב קיצוני כמו לקפוץ מגג. אך מיד הוא מבהיר שגם זה לא היה פותר את הבעיה, כי אז התודעה שלו הייתה מייחסת חשיבות למשהו אחר. לכן, לדעת שאליעד אין משמעות לדברים היא הדרך היחידה להשתחרר מסבל אמיתי בחיים.
האם אדם ש"אדיש להכל" הוא אפתי או אכפתי?
השאלה עולה לגבי האופן שבו אליעד מתנהל - האם הוא אפתי לחלוטין כי הוא מאמין שהכל אחד וששום דבר לא באמת משנה, או האם הוא דווקא אכפתי כי הוא עושה דברים רבים למען אחרים. אליעד מבהיר שהדברים אינם סותרים. הוא נותן דוגמה של אדם שמשחק במשחק - הוא יכול להיראות מאוד מעורב במשחק ולהשתדל לנצח, אך בו זמנית גם לדעת שאין שום משמעות אמיתית לניצחון. אדם יכול להיות גם אפתי וגם אכפתי בו זמנית, מכיוון שהכל חלק מהמשחק של החיים שבו אין שום משמעות הכרחית.
מדוע שיא השאפתנות הוא ביטול הישות של עצמך?
אליעד מציג רעיון מרתק ואומר ששיא השאפתנות בעולם הוא ביטול מוחלט של הישות האישית שלך, כלומר, להגיע להבנה שה"אני" לא קיים באמת ושכל מה שאתה עושה או מרגיש אינו אלא חלק מאשליית המשחק. עם זאת, אליעד מספר שהוא בחר לעצמו מטרה שאפתנית אפילו יותר - לנסות לגרום לאחרים להגיע לאותו ביטול מוחלט של האגו והישות האישית שלהם. לדעתו, זהו הדבר הכי שאפתני שניתן לחשוב עליו, כיוון שמדובר בדבר הכמעט בלתי אפשרי להשגה - לשכנע אנשים לבטל את האגו שלהם.
האם צריך לנצח במשחק של החיים?
אליעד מסביר שלהצליח במשחק החיים זה לאו דווקא לנצח בו. למעשה, הוא אומר שהכי טוב זה בכלל לא לנצח במשחק, כי ברגע שמנצחים באופן מוחלט, המשחק מסתיים ואז כבר אין עם מי לשחק וזה הופך למשעמם וחסר טעם. הוא מדגיש שעדיף לא לנצח, כלומר, תמיד להשאיר את המשחק פעיל ומעניין. זהו ההסבר מדוע אין משמעות עמוקה לניצחון, והדבר החשוב באמת הוא להבין שהכל אחד וליהנות מהמשחק בלי לסבול.
לסיכום, אליעד מבהיר שוב שהמפתח להכל הוא להבין שהכל אחד, ואז - ורק אז - לבחור מה אתה רוצה או לא רוצה לעשות בחיים. בלי הבנה זו, האדם יחווה סבל בלתי נמנע. רק אחרי ההכרה העמוקה בכך שהכל אחד ואין הבדל משמעותי בין הדברים, האדם יכול להחליט בצורה חופשית "את זה אני רוצה ואת זה לא".
- האם החיים הם משחק?
- מהי אפטיה?
- איך להפסיק לסבול בחיים?
- למה אנחנו מחפשים אהבה?
- מה המשמעות של ביטול האגו?
- מדוע הכל אחד?
כן אבל מחוץ לעצמך אני לא אומר מה לעשות.
ש: זה מה שכולם עושים.
אליעד: אני לא אומר מה לעשות אני אומר מה להבין תבין שזה לא משנה.
ש: כולם מחפשים אהבה מחוץ לעצמם.
אליעד: לא כולם.
ש: הרוב.
אליעד: הכלב מחפש אהבה מחוץ לעצמו?
ש: בטח אתה יכול להשאיר אותו לבד בבית הוא לא ישתגע?
אליעד: קודם כל לא.
ש: הוא צריך את האהבה של הבעלים שלו.
אליעד: לא תתפלאי תני לו אוכל לשתות ולישון הוא לא ידע מי לא תתפלאי.
ש: אז אתה לא מבין בכלבים.
אליעד: אז את לא, זה לא נכון זה לא מדויק זה לא נכון, זה נכון ולא נכון זה גם עניין של הרגל עניין של שעמום את יכולה להגיד שכשהוא מחפש משחק זה גם הוא מחפש אהבה מחוץ לעצמו.
ש: אז אולי גם אנחנו מחפשים מתוך שעמום.
אליעד: תסתכלי הרעיון הוא פשוט אני לא אומר מה לעשות אני אומר מה להבין תבין שזה לא משנה תבין שזה אחד.
ש: מה לא משנה?
אליעד: הכל לא משנה כל פעם שתשאלי מה אני אגיד לך שזה כולל גם את הכל.
ש: עזוב שאנחנו מדברים עכשיו על אהבה או על משהו אחר.
אליעד: לא משנה.
ש: כל ההרצאה הזאת לא משנה.
אליעד: שום דבר לא משנה עכשיו אחרי שהבנת שזה לא משנה עכשיו תעשי מה שבא לך, תביני אם הייתי חושב שמשהו משנה הייתי עולה לגג הקרוב וקופץ זה לא היה עוזר לי כן כי אז היה משנה לי משהו אחר, את יודע התודעה היה משנה משהו אחר אבל בעיקרון בקונספט נגיד את זה אחרת אם הייתי חושב שמשהו משנה הייתי סובל כי זה מעוד קשה לחיות כשמשהו משנה זה מאוד קשה כאילו.
ש: אז אתה אפתי בעצם.
אליעד: בצורה מסוימת כן אבל גם ההפך אני מאוד אכפתי תראי כמה אני עושה, את יודעת אפשר להגיד שלא אכפת לי ואפשר גם להגיד שאני עושה הרבה דברים.
ש: אז מה שאתה עושה.
אליעד: זה גם וגם בן אדם שמשחק משחק ונהנה מהמשחק האם הוא אפתי? הוא לא אפתי הוא גם מבין שזה רק משחק ומצד שני הוא גם מאוד רוצה לנצח זה גם וגם.
ש: אוקי אז מה זה לנצח אתה רוצה להעביר איזה מסר לאנשים?
אליעד: לא מה זאת אומרת לנצח, לא התכוונתי.
ש: אתה רוצה לגרום לאנשים לחשוב להיות יותר מאושרים לקבל את עצמם.
אליעד: אני הצבתי לעצמי את הדבר השאפתני ביותר בעולם אם אמרתי לך ששיא השאפתנות זה לבטל את הישות של עצמך אז אני הצבתי את הפרויקט היותר גדול לגרום לכולם לבטל את הישות של עצמם זה פרויקט הרבה יותר גדול.
ש: ביטול קולקטיבי.
אליעד: כן כאילו זה פרויקט הרבה יותר, כאילו עוד לא הצלחתי לחשוב על פרויקט יותר גדול מזה כאילו לקחת את הדבר היחיד שהוא בלתי אפשרי ולגרום לכולם לעשות אותו זה הרבה יותר שאפתני אבל לא משנה אבל בעיקרון הנושא הוא פשוט העניין של לנצח במשחק זה לאו דווקא לנצח זה לא לנצח מישהו ויותר טוב שגם לא לנצח כי אם ננצח לא יהיה עם מי לשחק יהיה משעמם, אם תמיד תנצח אז כבר לא מעניין המשחק גם כן אם אתה תמיד מנצח זה כבר לא מעניין כאילו אתה מחליף משחק זה כבר קל לך מדי.
לכן יש דבר טוב בכך שאתה לא מנצח, מה שבעצם אמרתי לגבי העניין של הרצונות הכוונה היא קודם כל תבין שזה אחד ואחר כך תגיד "את זה אני רוצה ואת זה אני לא רוצה" כי אם לא אתה תסבול זה הרעיון, קודם כל תבין שזה אחד ואחרי שתבין שזה אחד עכשיו תרצה.
ש: זה מה שכולם עושים.
אליעד: אני לא אומר מה לעשות אני אומר מה להבין תבין שזה לא משנה.
ש: כולם מחפשים אהבה מחוץ לעצמם.
אליעד: לא כולם.
ש: הרוב.
אליעד: הכלב מחפש אהבה מחוץ לעצמו?
ש: בטח אתה יכול להשאיר אותו לבד בבית הוא לא ישתגע?
אליעד: קודם כל לא.
ש: הוא צריך את האהבה של הבעלים שלו.
אליעד: לא תתפלאי תני לו אוכל לשתות ולישון הוא לא ידע מי לא תתפלאי.
ש: אז אתה לא מבין בכלבים.
אליעד: אז את לא, זה לא נכון זה לא מדויק זה לא נכון, זה נכון ולא נכון זה גם עניין של הרגל עניין של שעמום את יכולה להגיד שכשהוא מחפש משחק זה גם הוא מחפש אהבה מחוץ לעצמו.
ש: אז אולי גם אנחנו מחפשים מתוך שעמום.
אליעד: תסתכלי הרעיון הוא פשוט אני לא אומר מה לעשות אני אומר מה להבין תבין שזה לא משנה תבין שזה אחד.
ש: מה לא משנה?
אליעד: הכל לא משנה כל פעם שתשאלי מה אני אגיד לך שזה כולל גם את הכל.
ש: עזוב שאנחנו מדברים עכשיו על אהבה או על משהו אחר.
אליעד: לא משנה.
ש: כל ההרצאה הזאת לא משנה.
אליעד: שום דבר לא משנה עכשיו אחרי שהבנת שזה לא משנה עכשיו תעשי מה שבא לך, תביני אם הייתי חושב שמשהו משנה הייתי עולה לגג הקרוב וקופץ זה לא היה עוזר לי כן כי אז היה משנה לי משהו אחר, את יודע התודעה היה משנה משהו אחר אבל בעיקרון בקונספט נגיד את זה אחרת אם הייתי חושב שמשהו משנה הייתי סובל כי זה מעוד קשה לחיות כשמשהו משנה זה מאוד קשה כאילו.
ש: אז אתה אפתי בעצם.
אליעד: בצורה מסוימת כן אבל גם ההפך אני מאוד אכפתי תראי כמה אני עושה, את יודעת אפשר להגיד שלא אכפת לי ואפשר גם להגיד שאני עושה הרבה דברים.
ש: אז מה שאתה עושה.
אליעד: זה גם וגם בן אדם שמשחק משחק ונהנה מהמשחק האם הוא אפתי? הוא לא אפתי הוא גם מבין שזה רק משחק ומצד שני הוא גם מאוד רוצה לנצח זה גם וגם.
ש: אוקי אז מה זה לנצח אתה רוצה להעביר איזה מסר לאנשים?
אליעד: לא מה זאת אומרת לנצח, לא התכוונתי.
ש: אתה רוצה לגרום לאנשים לחשוב להיות יותר מאושרים לקבל את עצמם.
אליעד: אני הצבתי לעצמי את הדבר השאפתני ביותר בעולם אם אמרתי לך ששיא השאפתנות זה לבטל את הישות של עצמך אז אני הצבתי את הפרויקט היותר גדול לגרום לכולם לבטל את הישות של עצמם זה פרויקט הרבה יותר גדול.
ש: ביטול קולקטיבי.
אליעד: כן כאילו זה פרויקט הרבה יותר, כאילו עוד לא הצלחתי לחשוב על פרויקט יותר גדול מזה כאילו לקחת את הדבר היחיד שהוא בלתי אפשרי ולגרום לכולם לעשות אותו זה הרבה יותר שאפתני אבל לא משנה אבל בעיקרון הנושא הוא פשוט העניין של לנצח במשחק זה לאו דווקא לנצח זה לא לנצח מישהו ויותר טוב שגם לא לנצח כי אם ננצח לא יהיה עם מי לשחק יהיה משעמם, אם תמיד תנצח אז כבר לא מעניין המשחק גם כן אם אתה תמיד מנצח זה כבר לא מעניין כאילו אתה מחליף משחק זה כבר קל לך מדי.
לכן יש דבר טוב בכך שאתה לא מנצח, מה שבעצם אמרתי לגבי העניין של הרצונות הכוונה היא קודם כל תבין שזה אחד ואחר כך תגיד "את זה אני רוצה ואת זה אני לא רוצה" כי אם לא אתה תסבול זה הרעיון, קודם כל תבין שזה אחד ואחרי שתבין שזה אחד עכשיו תרצה.