🖨חינוך ילדים - הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, בעיות התנהגות של ילדים - איך לגרום לילד לאהוב ללמוד? איך לחנך ילדים? חלק 6וכאשר המורה רוצה ללמד את התלמיד איזה דבר, שלב ראשון על המורה לנסות להבין, מה בעצם הוא מלמד את התלמיד, מלבד את הידע עצמו. כי הידע עצמו כידע, הוא ברובו, לא מעניין בעולם הממשי. ובפרט, לא את התלמיד בחייו האישיים כרגע. ועל המורה לנסות להתבונן היטב ולנסות להבין מול עצמו, מה בעצם הוא מלמד את התלמידים, מעבר לידע ולמידע הטכני עצמו.
ואחרי שהמורה מבין את מה שהוא מלמד, דהיינו, אחרי שהמורה מבין, שהוא לא מעביר כאן ידע יבש ומשעמם, אלא הוא עושה כאן משהו אחר לגמרי. שהוא, להקנות לילדים שכל כלשהו, שבאמצעותו הם יהיו יכולים לחיות טוב יותר, עכשיו, יותר קל למורה, גם להתעניין באופן אישי במה שהוא מלמד, וגם לגרום לתלמידים, להתעניין בחומר הנלמד.
והעיקר המרכזי הוא, שהמורה צריך להפסיק להסתכל על מה שהוא מלמד, כעל מידע יבש שלא מעניין אף אחד, או שהוא מעניין רק יחידי סגולה, אלא הוא בעצם מלמד כאן משהו אחר, משהו מעבר, משהו שנותן לאדם תועלת ממשית בחייו.
ואחרי שהמורה מבין את כל זה, והמורה באמת מתייחס למה שהוא מלמד, לא כאל דרך לעשות שטיפת מוח במידע מיותר, למוחם של התלמידים שלא יכולים להתנגד לו, אלא כדרך של לעזור לתלמידים, לרכוש כישורים אמיתיים כדי לחיות טוב יותר, עכשיו מגיע השלב הבא.
והוא, שעל המורה לנסות לראות ולהבין, כיצד המידע שאותו הוא מלמד, כיצד הוא שימושי בחיי היום יום של התלמידים. ואם נחזור לדוגמה, לעניין של הכלל במתמטיקה, שאומר, שכל פעולה שמבצעים על צד אחד של המשוואה, מבצעים אותה גם על הצד השני, הרי שבשלב הראשון, על המורה לנסות להבין בעצמו, את המשמעות לחיים של הכלל המתמטי הזה.
ועכשיו, על המורה לנסות להתבונן, כיצד התלמידים, בחיים האישיים שלהם, כיצד השימוש בחוק הזה, בא לידי ביטוי אצלם. ועל המורה לנסות להבין אל מול עצמו, כיצד זה שהתלמידים יבינו טוב יותר, את הסיבה שבגללה הכלל המתמטי הזה, הוא כפי מה שהוא, כיצד זה ישפר את צורת המחשבה שלהם, ואת החיים האישיים שלהם.
וכיו"ב לדוגמה, לגבי לימודי ההיסטוריה. שעל המורה, בשלב הראשון לנסות להבין, את המוסר השכל שאפשר ללמוד מהאירוע ההיסטורי. ולאחר מכן, על המורה לנסות להבין, מהי בעצם מהות התהליך החברתי, שהתרחש באותו אירוע ההיסטורי. ועל המורה, לנסות למצוא דוגמה, לאירוע בחיי התלמידים, שהתלמידים יכולים ללמוד מהאירוע ההיסטורי, לחיים האישיים שלהם.
וכיו"ב, בכל שאר התחומים. שהדגש המרכזי הוא, שעל המורה לנסות להבין, כיצד הלימוד של התלמידים, את החומר שהוא רוצה ללמד אותם, כיצד זה יכול בצורה כלשהי, לעזור להם בחיים האישיים שלהם, בשלב הזה של החיים שלהם, לפי הרצונות שיש לתלמידים, בשלב הזה של החיים שלהם.
ואחרי שהמורה מתחיל להתייחס לעצמו, לא כאל מישהו שמעביר מידע, אלא כאל מישהו שמלמד משהו, בעל משמעות אמיתית לחיים. ואחרי שהמורה מבין, כיצד גם התלמידים יכולים בחיים האישיים שלהם, להיתרם מכך שהם לומדים את המקצוע שאותו הוא מלמד. מכאן, הדרך לגרום לתלמיד לאהוב את הלימודים, היא די קצרה.
כי עכשיו, על המורה לנסות ללמד את התלמידים, כיצד לשפר את החיים שלהם, באמצעות חומר הלימודים, שאותו הוא ילמד אותם. ואם התלמיד יבין בצורה פשוטה, כיצד באמת הדבר שאותו הוא לומד, כיצד זה מביא לו תועלת מעשית בחיים שלו, הרי שממילא, הילד שהוא מאוד אוהב ללמוד מטבעו, ממילא, הוא יתעניין בלימודים.
ונוסיף: ידוע הדבר, שכל הנ"ל, זה לא קל לביצוע. כי השינוי המרכזי, הוא בצד של המורים, ולא בצד של התלמידים. כי התלמידים, הם בסדר גמור. וכאשר יש לילד הפרעות קשב וריכוז / בעיות התנהגות בלימודים וכיו"ב, ואומרים שהילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, הרי שמה שזה באמת אומר, זה: שהמורה סובל, מכך שהוא עצמו כמורה, משועמם ממה שהוא עצמו מלמד. והוא מקרין את זה כלפי חוץ, גם אם זה באופן בלתי מודע. וממילא, גם הילד, לא מתעניין בחומר הנלמד.
והפתרון לבעיית חינוך הילדים, היא בכך, שהמורים עצמם יעברו שינוי פנימי. ושהמורה, לא יסתכל על עצמו, כעל מי שמעביר מידע טכני יבש חסר תועלת. אלא, כעל מישהו שמלמד את התלמיד שכל כלשהו. שבאמצעותו, הוא יכול לחיות טוב יותר.
והדבר הזה, דורש מהמורה עצמו, להיות יותר בעל מודעות עצמית אישית. כי המורה עצמו, צריך להתבונן על המידע שאותו הוא מלמד. והמורה עצמו, לא מספיק שהוא יחליט שהוא מפסיק להתייחס לעצמו, כאל מישהו שמעביר מידע טכני. אלא, הוא באמת צריך להתחבר רגשית ושכלית, לדבר שאותו הוא מלמד.
והמורה עצמו, שרוצה שהתלמידים שלו יתעניינו במה שהוא מלמד, קודם כל, הוא עצמו חייב להתעניין בכל פעם מחדש, במה שהוא מלמד. אחרת, הוא לא שונה מרובוט מדבר, שמדבר דברים חסרי כל עניין. כי הרי הדברים האלו, לא מעניינים, אפילו לא אותו עצמו.
ועל המורה לעבור שינוי פנימי עם עצמו, ולנסות להבין, מה בעצם...
אהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאים, תנאים לאהבה, אהבה עם תנאים, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, טיפים לזוגיות, לאהוב בזוגיות, זוגיות מוצלחת, אהבה לבן זוג, אהבה לבת זוג, לאהוב מישהואהבה בלי תנאים, לאהוב בלי תנאים, תנאים לאהבה, אהבה עם תנאים, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, טיפים לזוגיות, לאהוב בזוגיות, זוגיות מוצלחת, אהבה לבן זוג, אהבה לבת זוג, לאהוב מישהו... בלי תנאים, לאהוב בלי תנאים, תנאים לאהבה, אהבה עם תנאים, אהבה בזוגיות, אהבה ללא תנאים, טיפים לזוגיות, לאהוב בזוגיות, זוגיות מוצלחת, אהבה לבן זוג, אהבה לבת זוג, לאהוב מישהו למה קשה לאהוב בן זוג בלי תנאים? הרבה אנשים רוצים לאהוב את בני הזוג שלהם ללא תנאים, אך בפועל מוצאים את עצמם לא מצליחים לעשות זאת. הסיבה לכך נעוצה בעצם ההגדרה של אהבה ללא תנאים. כשאומרים אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים, בדרך כלל כבר מסתתרת סיבה מאחורי הרצון הזה. למשל, אני רוצה לאהוב אותו בלי תנאים כדי שהוא יאהב אותי בחזרה, או כדי שיהיה לי טוב ונעים איתו. בעצם, עצם השימוש בביטוי כדי ש... יוצר תנאי, גם אם הוא סמוי, ומחליש את עצמת הרצון לאהוב בלי תנאים באמת. אם אדם היה באמת רוצה לאהוב ללא תנאים וללא שום סיבה, פשוט ככה, הוא היה מצליח לאהוב בצורה מוחלטת ובלי תנאים. הבעיה מתחילה כאשר מופיעים רצונות או ציפיות שמסתתרים מאחורי הרצון לאהוב. ברגע שיש סיבה או תכלית לאהבה הזו, האהבה כבר לא יכולה להיות מוחלטת או שלמה לחלוטין. מדוע אני רוצה לאהוב בלי תנאים הוא משפט בעייתי? משפט זה מייצג רצון שנראה הגיוני, אבל מכיל בתוכו סתירה פנימית. אם אדם אומר שהוא רוצה לאהוב בלי תנאים, אך למעשה מציב תנאים (בתנאי שיאהב אותי בחזרה או בתנאי שלא ינצל אותי), ברור שהאהבה הזו אינה באמת חסרת תנאים. אך גם במקרה בו לא מציבים תנאים גלויים, האהבה עדיין עשויה להיות מותנית, כי מלכתחילה יש סיבה מדוע רוצים לאהוב דווקא אדם מסוים ולא מישהו אחר. למשל, כשאדם פוגש בן זוג, הוא לא רוצה לאהוב אותו ללא תנאים מרגע הפגישה הראשונה. תחילה הוא מוצא תכונות שמושכות אותו, ואז הוא אומר לעצמו: טוב, כדאי לי לאהוב אותו בלי תנאים, כדי להישאר איתו וליהנות ממנו גם כשיצוצו חסרונות. כלומר, גם הרצון לאהוב ללא תנאים נולד מתוך תנאים, כי הוא מושפע ממה שהאדם כבר אוהב או לא אוהב בבן הזוג. האם אפשר בכלל לאהוב מישהו בלי תנאים? באופן עקרוני, התשובה היא שכן, אך זה מצב נדיר ומיוחד. אהבה אמיתית ללא תנאים היא כזו שאין בה שום סיבה, שום ציפייה, שום ... אך בפועל, האהבה שיש לאנשים לרוב כוללת תנאים, ולו רק משום שהיא מופנית דווקא לאדם מסוים ולא לאחרים. כדי לאהוב בלי תנאים באופן מוחלט, צריך להרגיש שהאדם יוצר את המציאות כולה, שהוא אחראי לכל דבר שמתרחש. אליעד כהן נותן דוגמה שהייתה פעם מציאות שבה כל אחד היה אלוהים, כלומר, הוא עצמו יצר את הכל, וכאשר אתה היוצר המוחלט של המציאות, אינך יכול שלא לאהוב את מה שיצרת, פשוט כי זו הבריאה שלך. לכן, אנשים מתגעגעים לאותה תחושה של אהבה מוחלטת ושלמה לכל מה שקיים, וזה מה שמוביל אותם לרצות לאהוב לפחות אדם אחד ללא תנאים, בניסיון לשחזר את החוויה הזו. למה יש סבל במאמץ לאהוב ללא תנאים? כאשר אדם מנסה בכוח לאהוב את בן הזוג ללא תנאים, הוא לעיתים סובל ומתאכזב מכיוון שהוא לא מצליח. הוא מתאמץ כי הוא חושב שלאהוב עם תנאים זו אהבה פחות אמיתית. מנגד, אם האדם יקבל שהוא פשוט אוהב עם תנאים, הוא עלול לחוש שזה לא מספיק, שזה מאכזב ושזה לא נותן לו את ... למצוי, שהוא בעצמו מהות הזוגיות. האם בכלל צריך לשאוף לאהבה ללא תנאים? אליעד מסביר שאם אדם באמת יצליח לאהוב ללא תנאים באופן מוחלט, תיעלם לו ההבחנה בין טוב לרע. במקרה כזה, כבר לא תהיה משמעות לאהבה עצמה, כי לא יהיה מה לאהוב יותר מאשר משהו אחר. אהבה מוחלטת כזו תגרום לכך שכל העולם יהיה שווה בעיניו - ובכך תיעלם המשמעות והחוויה המיוחדת של האהבה. לכן, גם אם הרצון לאהוב ללא תנאים הוא יפה ומובן, צריך לזכור שהמתח והמאמץ סביבו הם חלק טבעי מחוויית החיים. במקום להיאבק בזה, אפשר לקבל את העובדה שאנו תמיד נמצאים בין אהבה עם תנאים לבין החלום לאהוב ללא תנאים. זוהי בעצם המשמעות של חיים, זוגיות, ומערכות יחסים בכלל. האם אפשר לשלב בין אהבה עם תנאים לאהבה בלי תנאים? לסיכום, אליעד מציע ... את האיזון שבין שני סוגי האהבה: מצד אחד, אדם ינסה לפרש את בן הזוג לטובה, לדון אותו לכף זכות, ולהשתדל לאהוב אותו ככל הניתן ללא תנאים. מצד שני, עליו להבין שתמיד יישארו תנאים, ושהאהבה המושלמת, ללא כל תנאי, היא מצב אידאלי ונדיר. הכרה זו מאפשרת ... את עצמנו ואת בן הזוג באופן ריאלי יותר, תוך איזון בין אידאל לבין המציאות בפועל. אהבה ללא תנאים למה קשה לאהוב בלי תנאים? איך
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?