9:51איך לאהוב את עצמך? לדון לכף זכות, שיפוטיות עצמית, השתקפות עצמית, לאהוב אחרים, אהבה עצמית, איך לא להיפגע מאחרים? חרדה חברתית, דימוי עצמי, ביטחון עצמי, חוסר ערך עצמי
איך לאהוב את עצמך באמצעות אהבת הזולת?
אליעד כהן מציג שיטה ייחודית ופשוטה להגדלת האהבה העצמית: להתחיל דווקא בלאהוב אנשים אחרים. לפי אליעד, כל אדם שלא אוהב את עצמו בוודאות מוחלטת אינו אוהב גם אנשים אחרים. לא קיימת אפשרות שאדם יאהב את כל האנשים חוץ מאת עצמו. לכן, הדרך לאהוב את עצמך היא לתרגל אהבת הזולת. ההסבר הוא, שאם אדם מתקשה לאהוב את עצמו, עליו להתחיל להסתכל על אנשים אחרים בצורה חיובית יותר, ומתוך כך תתפתח אצלו אהבה עצמית.
איך להפסיק להיפגע מביקורת של אחרים?
אליעד כהן מסביר כי כל מה שמפריע לאדם בהתנהגות אחרים, נמצא אצלו באותה צורה בדיוק. לדוגמה, אם לאדם מפריע שצוחקים עליו, זה סימן חד - משמעי שגם הוא צוחק על אחרים. אם מפריע לו ששונאים אותו, זה אומר בוודאות שגם הוא שונא אנשים אחרים. מכאן, אחת הדרכים להתמודד עם ביקורת ופגיעה מאחרים היא לשנות את ההתייחסות שלך כלפי אחרים בנושאים אלה. אם למשל מפריע לך שאתה גבוה מדי, עליך להפסיק לשפוט אנשים אחרים לפי הגובה שלהם. ברגע שתפסיק למדוד אחרים לפי אותו קריטריון, גם הביקורת העצמית שלך תיעלם, וכבר לא תהיה מושפע מהביקורת של אחרים על אותו נושא.
כיצד לדון אחרים לכף זכות כדי לאהוב את עצמך יותר?
אליעד כהן מדגיש דרך נוספת ועמוקה יותר לטפל בשיפוטיות העצמית: ללמוד לדון אנשים אחרים לכף זכות. אדם שרגיל לראות את החסרונות של אחרים, יתקשה לראות את היתרונות בעצמו. לעומת זאת, אם הוא יתרגל למצוא את הצדדים החיוביים באחרים, יהיה לו קל יותר לראות גם את עצמו באור חיובי. אדם שמתרגל לראות באחרים גם את הצדדים הטובים שלהם, יצליח לראות בעצמו גם את הדברים החיוביים, ומכך יגדיל את האהבה העצמית שלו.
האם אפשר להפסיק לשפוט אחרים לגמרי?
אליעד כהן מבהיר שהפסקה מוחלטת של שיפוט כלפי אחרים היא לא מציאותית באופן מלא. עם זאת, גם אם המצב האידאלי אינו אפשרי במאה אחוז, ניתן להתחיל בצמצום הדרגתי של מחשבות שיפוטיות. אם אדם חושב אלף פעמים ביום מחשבות שיפוטיות, הוא יכול להפחיתן לאט - לאט. בנוסף, גם את השיפוט החיובי מומלץ לצמצם, כי כל מחמאה ("איזה חכם הוא", "איזה מוצלח הוא") מכילה בתוכה גם שיפוט שלילי של מי שלא עומד באותו סטנדרט.
כיצד סיפור כבשת הרש ממחיש שאנחנו שופטים את עצמנו?
אליעד משתמש בסיפור "כבשת הרש" מתנ"ך, שבו דוד המלך שפט בחומרה אדם עשיר שלקח את הכבשה היחידה של שכנו העני. דוד לא ידע שהוא למעשה שופט את עצמו על מקרה אחר שבו הוא עצמו חטא, כששלח אדם אל מותו כדי לקחת את אשתו. לפי אליעד, בכל פעם שאדם שופט מישהו אחר, הוא בעצם שופט את עצמו. לכן, הדרך להקל את השיפוט העצמי היא להפחית את השיפוטיות כלפי אחרים.
מדוע אנחנו כועסים על אנשים שמזכירים לנו את עצמנו?
אליעד כהן מסביר שאנשים רבים כועסים דווקא על אלו שמזכירים להם את עצמם. אם מישהו כועס במיוחד על פשע מסוים, כמו רצח, זה לא אומר שהוא רוצח בעצמו, אבל ייתכן שהכעס מגיע ממקום אחר: למשל, כי הוא רואה ברוצח אדם שלא מתחשב בזולת, ומודע לכך שהוא עצמו לא מתחשב באחרים מספיק. באופן כזה, הכעס החיצוני משקף כעס פנימי עצמי.
חוסר מודעות ושיפוטיות כלפי אחרים - למה אנשים רבים?
אנשים עם מודעות עצמית נמוכה נוטים להאשים את האחר בדיוק בדברים שהם עצמם עושים. לפעמים הם אפילו יאשימו אחרים במעשים שכלל אינם נכונים לגבי הצד השני, אלא הם עצמם מבצעים את אותן פעולות. זהו מצב של השלכה פסיכולוגית מוחלטת, שבו אנשים שופטים אחרים כי הם אינם מסוגלים לראות את עצמם באופן ברור ואובייקטיבי.
האם כדאי לשתוק במקום לבקר אחרים?
אנשים רבים מגיעים להבנה שכל ביקורת שהם משמיעים כלפי אחרים משקפת גם ביקורת פנימית כלפי עצמם. לכן, ישנם אנשים שמעדיפים פשוט לשתוק, כדי להימנע מביקורת עצמית. כל מה שנאמר על אחרים הוא למעשה גם דיבור על עצמנו. במצב כזה, השתיקה הופכת לאמצעי לשמור על תודעה שלווה ומאוזנת יותר.
סיכום הדרך לאהבה עצמית לפי אליעד כהן
כדי לאהוב את עצמך, עליך להתרגל לאהוב אחרים, לצמצם את השיפוטיות, ולהתרגל לדון אחרים לכף זכות. כל חיסרון שאתה רואה באחרים הוא שיקוף שלך עצמך, ולכן אם תשפוט אחרים פחות, תוכל לאהוב את עצמך יותר.
אליעד כהן מציג שיטה ייחודית ופשוטה להגדלת האהבה העצמית: להתחיל דווקא בלאהוב אנשים אחרים. לפי אליעד, כל אדם שלא אוהב את עצמו בוודאות מוחלטת אינו אוהב גם אנשים אחרים. לא קיימת אפשרות שאדם יאהב את כל האנשים חוץ מאת עצמו. לכן, הדרך לאהוב את עצמך היא לתרגל אהבת הזולת. ההסבר הוא, שאם אדם מתקשה לאהוב את עצמו, עליו להתחיל להסתכל על אנשים אחרים בצורה חיובית יותר, ומתוך כך תתפתח אצלו אהבה עצמית.
איך להפסיק להיפגע מביקורת של אחרים?
אליעד כהן מסביר כי כל מה שמפריע לאדם בהתנהגות אחרים, נמצא אצלו באותה צורה בדיוק. לדוגמה, אם לאדם מפריע שצוחקים עליו, זה סימן חד - משמעי שגם הוא צוחק על אחרים. אם מפריע לו ששונאים אותו, זה אומר בוודאות שגם הוא שונא אנשים אחרים. מכאן, אחת הדרכים להתמודד עם ביקורת ופגיעה מאחרים היא לשנות את ההתייחסות שלך כלפי אחרים בנושאים אלה. אם למשל מפריע לך שאתה גבוה מדי, עליך להפסיק לשפוט אנשים אחרים לפי הגובה שלהם. ברגע שתפסיק למדוד אחרים לפי אותו קריטריון, גם הביקורת העצמית שלך תיעלם, וכבר לא תהיה מושפע מהביקורת של אחרים על אותו נושא.
כיצד לדון אחרים לכף זכות כדי לאהוב את עצמך יותר?
אליעד כהן מדגיש דרך נוספת ועמוקה יותר לטפל בשיפוטיות העצמית: ללמוד לדון אנשים אחרים לכף זכות. אדם שרגיל לראות את החסרונות של אחרים, יתקשה לראות את היתרונות בעצמו. לעומת זאת, אם הוא יתרגל למצוא את הצדדים החיוביים באחרים, יהיה לו קל יותר לראות גם את עצמו באור חיובי. אדם שמתרגל לראות באחרים גם את הצדדים הטובים שלהם, יצליח לראות בעצמו גם את הדברים החיוביים, ומכך יגדיל את האהבה העצמית שלו.
האם אפשר להפסיק לשפוט אחרים לגמרי?
אליעד כהן מבהיר שהפסקה מוחלטת של שיפוט כלפי אחרים היא לא מציאותית באופן מלא. עם זאת, גם אם המצב האידאלי אינו אפשרי במאה אחוז, ניתן להתחיל בצמצום הדרגתי של מחשבות שיפוטיות. אם אדם חושב אלף פעמים ביום מחשבות שיפוטיות, הוא יכול להפחיתן לאט - לאט. בנוסף, גם את השיפוט החיובי מומלץ לצמצם, כי כל מחמאה ("איזה חכם הוא", "איזה מוצלח הוא") מכילה בתוכה גם שיפוט שלילי של מי שלא עומד באותו סטנדרט.
כיצד סיפור כבשת הרש ממחיש שאנחנו שופטים את עצמנו?
אליעד משתמש בסיפור "כבשת הרש" מתנ"ך, שבו דוד המלך שפט בחומרה אדם עשיר שלקח את הכבשה היחידה של שכנו העני. דוד לא ידע שהוא למעשה שופט את עצמו על מקרה אחר שבו הוא עצמו חטא, כששלח אדם אל מותו כדי לקחת את אשתו. לפי אליעד, בכל פעם שאדם שופט מישהו אחר, הוא בעצם שופט את עצמו. לכן, הדרך להקל את השיפוט העצמי היא להפחית את השיפוטיות כלפי אחרים.
מדוע אנחנו כועסים על אנשים שמזכירים לנו את עצמנו?
אליעד כהן מסביר שאנשים רבים כועסים דווקא על אלו שמזכירים להם את עצמם. אם מישהו כועס במיוחד על פשע מסוים, כמו רצח, זה לא אומר שהוא רוצח בעצמו, אבל ייתכן שהכעס מגיע ממקום אחר: למשל, כי הוא רואה ברוצח אדם שלא מתחשב בזולת, ומודע לכך שהוא עצמו לא מתחשב באחרים מספיק. באופן כזה, הכעס החיצוני משקף כעס פנימי עצמי.
חוסר מודעות ושיפוטיות כלפי אחרים - למה אנשים רבים?
אנשים עם מודעות עצמית נמוכה נוטים להאשים את האחר בדיוק בדברים שהם עצמם עושים. לפעמים הם אפילו יאשימו אחרים במעשים שכלל אינם נכונים לגבי הצד השני, אלא הם עצמם מבצעים את אותן פעולות. זהו מצב של השלכה פסיכולוגית מוחלטת, שבו אנשים שופטים אחרים כי הם אינם מסוגלים לראות את עצמם באופן ברור ואובייקטיבי.
האם כדאי לשתוק במקום לבקר אחרים?
אנשים רבים מגיעים להבנה שכל ביקורת שהם משמיעים כלפי אחרים משקפת גם ביקורת פנימית כלפי עצמם. לכן, ישנם אנשים שמעדיפים פשוט לשתוק, כדי להימנע מביקורת עצמית. כל מה שנאמר על אחרים הוא למעשה גם דיבור על עצמנו. במצב כזה, השתיקה הופכת לאמצעי לשמור על תודעה שלווה ומאוזנת יותר.
סיכום הדרך לאהבה עצמית לפי אליעד כהן
כדי לאהוב את עצמך, עליך להתרגל לאהוב אחרים, לצמצם את השיפוטיות, ולהתרגל לדון אחרים לכף זכות. כל חיסרון שאתה רואה באחרים הוא שיקוף שלך עצמך, ולכן אם תשפוט אחרים פחות, תוכל לאהוב את עצמך יותר.
- איך להפסיק לשפוט את עצמך?
- הקשר בין אהבה עצמית לאהבת הזולת
- איך לפתח ביטחון עצמי?
- מהו המקור להערכה עצמית נמוכה?
- איך להתמודד עם חרדה חברתית?
- מדוע אני כועס על אחרים?
איך לאהוב את עצמך?
חיפוש הדברים הטובים שבך
אחת הדרכים לאהוב את עצמך היא לחפש את הדברים הטובים שבך. כאשר אדם מתמקד בחוזקותיו ובתכונותיו החיוביות, הוא מפתח הערכה עצמית גבוהה יותר. עם זאת, יש שיטה נוספת ועמוקה יותר.
אהבת אחרים כמפתח לאהבה עצמית
אחת הדרכים החשובות ביותר לאהוב את עצמך היא להתרגל לאהוב אנשים אחרים.
במאה אחוז מהמקרים, אדם שלא אוהב את עצמו גם לא אוהב אחרים. אין מצב שבו אדם אוהב את כולם חוץ מאת עצמו. לכן, אם רוצים לפתח אהבה עצמית, יש להתחיל בלימוד אהבת הזולת.
הקשר בין אהבה עצמית לשיפוטיות
כאשר אדם מרגיש רע בגלל יחס שהוא מקבל מאחרים, למשל אם צוחקים עליו או שונאים אותו, מחויב שגם הוא נוהג כך כלפי אחרים. אם מפריע לו שצוחקים עליו, זה סימן שגם הוא נוהג ללעוג לאחרים. אם מפריע לו ששונאים אותו, זה אומר שגם הוא שונא אחרים.
להפסיק לשפוט אחרים
כדי לאהוב את עצמך, עליך להפסיק לשפוט אנשים אחרים באותו אופן שבו אתה שופט את עצמך. לדוגמה, אם מישהו מרגיש רע בגלל שהוא גבוה מדי, עליו להפסיק לשפוט אנשים לפי גובהם. אם הוא יפסיק לראות את הגובה כמדד לשיפוט, גם הגובה שלו יפסיק להיות בעיה עבורו.
ללמוד לדון אחרים לכף זכות
דרך רחבה יותר היא ללמוד לדון אנשים לכף זכות. במקום להתמקד בשליליות של אנשים אחרים, יש לנסות לראות את הצדדים החיוביים שבהם. כאשר אדם מתרגל זאת כלפי אחרים, יהיה לו קל יותר לדון את עצמו לכף זכות ולהתייחס לעצמו בצורה חיובית.
האם זה אפשרי?
השאלה שנשאלת היא האם זה בכלל אפשרי? האם ניתן באמת להפסיק לשפוט אחרים? התשובה היא שזה לא אפשרי במלואו, אבל זה אפשרי חלקית. מה שחשוב זה להתחיל בתהליך הדרגתי. אם ביום אחד יש לך אלף מחשבות שיפוטיות על אחרים, נסה להפחית אותן קצת.
צמצום השיפוטיות כלפי הכל
בנוסף לצמצום השליליות כלפי אחרים, כדאי גם לצמצם את המחמאות החיוביות השיפוטיות. כל פעם שאדם מחמיא למישהו על חוכמתו או הצלחתו, הוא גם קובע באופן עקיף שטיפשות או כישלון הם שליליים. ככל שהשיפוטיות תפחת - גם כלפי החיובי וגם כלפי השלילי - כך תוכל לאהוב את עצמך יותר.
סיפור כבשת הרש - כיצד אנו שופטים את עצמנו דרך אחרים?
סיפור כבשת הרש ממחיש את הרעיון שכל פעם שאדם שופט מישהו אחר, הוא למעשה שופט את עצמו. דוד המלך שמע משל על אדם עשיר שלקח את כבשת שכנו העני, ופסק שהאיש ראוי לעונש מוות. ואז אמר לו הנביא: "זה אתה". המסר הוא שכל פעם שאדם רואה חיסרון אצל מישהו אחר, הוא רואה בעצם את עצמו.
מדוע אנו כועסים על אחרים?
יש קשר הדוק בין מה שמפריע לנו אצל אחרים לבין מה שמפריע לנו בעצמנו. פעמים רבות, כאשר אדם כועס במיוחד על מישהו מסוים, זה בגלל שהתנהגותו מזכירה לו משהו בעצמו שהוא לא אוהב. לדוגמה, אם אדם כועס מאוד על רוצחים, ייתכן שהוא רואה בהם ביטוי לחוסר התחשבות בזולת, ובתוכו הוא מרגיש שגם הוא לא מתחשב מספיק באחרים.
חוסר מודעות ושיפוטיות קיצונית
אנשים חסרי מודעות יכולים לריב עם אחרים בדיוק על הדברים שהם עצמם עושים. ישנם אנשים שמאשימים מישהו אחר בדברים שהם עצמם עושים, אפילו כשהשני כלל לא אשם בכך.
הקשר בין אהבה עצמית לביקורת
יש אנשים שמבינים שכל ביקורת שהם משמיעים על אחרים היא למעשה ביקורת על עצמם, ולכן הם מעדיפים לשתוק. כל מה שאתה אומר על אחרים, משקף במידה מסוימת את מה שאתה חושב על עצמך.
סיכום
כדי לאהוב את עצמך, יש ללמוד לאהוב אחרים, להפסיק לשפוט, ולדון לכף זכות. כל מה שאתה רואה אצל אחרים קיים גם בך. ככל שתשפוט פחות, כך תוכל לקבל את עצמך ולאהוב את עצמך יותר.
חיפוש הדברים הטובים שבך
אחת הדרכים לאהוב את עצמך היא לחפש את הדברים הטובים שבך. כאשר אדם מתמקד בחוזקותיו ובתכונותיו החיוביות, הוא מפתח הערכה עצמית גבוהה יותר. עם זאת, יש שיטה נוספת ועמוקה יותר.
אהבת אחרים כמפתח לאהבה עצמית
אחת הדרכים החשובות ביותר לאהוב את עצמך היא להתרגל לאהוב אנשים אחרים.
במאה אחוז מהמקרים, אדם שלא אוהב את עצמו גם לא אוהב אחרים. אין מצב שבו אדם אוהב את כולם חוץ מאת עצמו. לכן, אם רוצים לפתח אהבה עצמית, יש להתחיל בלימוד אהבת הזולת.
הקשר בין אהבה עצמית לשיפוטיות
כאשר אדם מרגיש רע בגלל יחס שהוא מקבל מאחרים, למשל אם צוחקים עליו או שונאים אותו, מחויב שגם הוא נוהג כך כלפי אחרים. אם מפריע לו שצוחקים עליו, זה סימן שגם הוא נוהג ללעוג לאחרים. אם מפריע לו ששונאים אותו, זה אומר שגם הוא שונא אחרים.
להפסיק לשפוט אחרים
כדי לאהוב את עצמך, עליך להפסיק לשפוט אנשים אחרים באותו אופן שבו אתה שופט את עצמך. לדוגמה, אם מישהו מרגיש רע בגלל שהוא גבוה מדי, עליו להפסיק לשפוט אנשים לפי גובהם. אם הוא יפסיק לראות את הגובה כמדד לשיפוט, גם הגובה שלו יפסיק להיות בעיה עבורו.
ללמוד לדון אחרים לכף זכות
דרך רחבה יותר היא ללמוד לדון אנשים לכף זכות. במקום להתמקד בשליליות של אנשים אחרים, יש לנסות לראות את הצדדים החיוביים שבהם. כאשר אדם מתרגל זאת כלפי אחרים, יהיה לו קל יותר לדון את עצמו לכף זכות ולהתייחס לעצמו בצורה חיובית.
האם זה אפשרי?
השאלה שנשאלת היא האם זה בכלל אפשרי? האם ניתן באמת להפסיק לשפוט אחרים? התשובה היא שזה לא אפשרי במלואו, אבל זה אפשרי חלקית. מה שחשוב זה להתחיל בתהליך הדרגתי. אם ביום אחד יש לך אלף מחשבות שיפוטיות על אחרים, נסה להפחית אותן קצת.
צמצום השיפוטיות כלפי הכל
בנוסף לצמצום השליליות כלפי אחרים, כדאי גם לצמצם את המחמאות החיוביות השיפוטיות. כל פעם שאדם מחמיא למישהו על חוכמתו או הצלחתו, הוא גם קובע באופן עקיף שטיפשות או כישלון הם שליליים. ככל שהשיפוטיות תפחת - גם כלפי החיובי וגם כלפי השלילי - כך תוכל לאהוב את עצמך יותר.
סיפור כבשת הרש - כיצד אנו שופטים את עצמנו דרך אחרים?
סיפור כבשת הרש ממחיש את הרעיון שכל פעם שאדם שופט מישהו אחר, הוא למעשה שופט את עצמו. דוד המלך שמע משל על אדם עשיר שלקח את כבשת שכנו העני, ופסק שהאיש ראוי לעונש מוות. ואז אמר לו הנביא: "זה אתה". המסר הוא שכל פעם שאדם רואה חיסרון אצל מישהו אחר, הוא רואה בעצם את עצמו.
מדוע אנו כועסים על אחרים?
יש קשר הדוק בין מה שמפריע לנו אצל אחרים לבין מה שמפריע לנו בעצמנו. פעמים רבות, כאשר אדם כועס במיוחד על מישהו מסוים, זה בגלל שהתנהגותו מזכירה לו משהו בעצמו שהוא לא אוהב. לדוגמה, אם אדם כועס מאוד על רוצחים, ייתכן שהוא רואה בהם ביטוי לחוסר התחשבות בזולת, ובתוכו הוא מרגיש שגם הוא לא מתחשב מספיק באחרים.
חוסר מודעות ושיפוטיות קיצונית
אנשים חסרי מודעות יכולים לריב עם אחרים בדיוק על הדברים שהם עצמם עושים. ישנם אנשים שמאשימים מישהו אחר בדברים שהם עצמם עושים, אפילו כשהשני כלל לא אשם בכך.
הקשר בין אהבה עצמית לביקורת
יש אנשים שמבינים שכל ביקורת שהם משמיעים על אחרים היא למעשה ביקורת על עצמם, ולכן הם מעדיפים לשתוק. כל מה שאתה אומר על אחרים, משקף במידה מסוימת את מה שאתה חושב על עצמך.
סיכום
כדי לאהוב את עצמך, יש ללמוד לאהוב אחרים, להפסיק לשפוט, ולדון לכף זכות. כל מה שאתה רואה אצל אחרים קיים גם בך. ככל שתשפוט פחות, כך תוכל לקבל את עצמך ולאהוב את עצמך יותר.
- איך להפסיק לשפוט את עצמך
- הקשר בין אהבה עצמית לאהבת הזולת
- איך לפתח ביטחון עצמי
- מהו המקור להערכה עצמית נמוכה
עכשיו נגיד בן אדם שלא אוהב את עצמו אוקי והוא החליט שהוא רוצה לאהוב את עצמו אחת הדרכים אם רוצים לתת למישהו שיטה איך לאהוב את עצמך מה השיטה?
ש: לחפש את הדברים הטובים שבך.
אליעד: איזו עוד שיטה יש לא לחשוב על עצמך דברים שליליים נכון אבל יש עוד שיטה נגיד מישהו אומר אני לא אוהב את עצמי אז מה שצריך לעשות זה להרגיל אותו להתחיל לאהוב אנשים אחרים, במאה אחוז מהמקרים לא בתשעים ותשע אחוז במאה אחוז מהמקרים כל בן אדם שלא אוהב את עצמו מאה אחוז שהוא גם לא אוהב אנשים אחרים מאה אחוז עוד לא קיים במציאות הבן אדם שאוהב את כל האנשים האחרים ולא אוהב את עצמו אין דבר כזה במציאות מאה אחוז מהמקרים, עוד לא קיים בן אדם שאהב את כולם חוץ מאת עצמו אין אפשרות כזאת במציאות למרות שמה האמת שאין שום בן אדם שאוהב את כולם בלי קשר לכלום אבל זה יהיה נכון גם בהקשר הזה.
זאת אומרת שימו לב לכזה דבר כשבן אדם נגיד הוא אומר "צוחקים עלי מפריע לי שצוחקים עלי" מחויב במציאות שגם הוא צוחק על אנשים אחרים במשהו מאה אחוז אם הוא אומר "מפריע לי ששונאים אותי" מאה אחוז שגם אתה שונא מישהו במשהו מאה אחוז, מה זה אומר אבל זה אומר עכשיו יש שתי דרכים איך להתמודד עם זה או יש כמה דרכים דרך אחת אומרת כזה דבר על מה צוחקים עליך מה נגיד אתה מרגיש רגשי נחיתות על זה שאתה נגיד.
ש: גבוה מדי.
אליעד: גבוה מדי?
ש: טיפש.
אליעד: גבוה בא נלך על גבוה מדי סבבה מה שאתה צריך לעשות זה מעכשיו המושג של גבוה ונמוך להוציא לך אותו מהראש זאת אומרת מעכשיו אתה יותר לא שופט אנשים אחרים לפי גבוה ונמוך אם אתה לא תשפוט אנשים אחרים לפי גבוה ונמוך לא יפריע לך אם אתה גבוה או נמוך את המושג גבוה ונמוך תוציא לך מהמוח זה אחד, המובן הרחב יותר אומר תראה אם מפריע לך שאתה נגיד גבוה מדי טיפש חכם לא משנה מפריע לך משהו באופן כללי תתחיל לדון אנשים לכף זכות אתה רואה אנשים שנראים לך לא בסדר תנסה למצוא במה הם בסדר למה הם לא רק רעים מה שאתה חושב עליהם למה גם ההפך נכון תתחיל לדון אנשים לכף זכות.
ש: באופן כללי או לגבי התחום הספציפי?
אליעד: אז עכשיו הרחבתי את זה לאופן כללי באופן כללי למה כי אם אתה תתרגל לדון אנשים אחרים לכף זכות כשזה יגיע אליך גם יהיה לך קל לדון את עצמך לכף זכות.
ש: השאלה היא אם זה אפשרי אם אתה מלכתחילה.
אליעד: והתשובה היא שזה לא אפשרי אבל זה מה שצריך לעשות לא אני מסביר לך כי השאלה אם זה אפשרי את אמרת השאלה היא האם זה אפשרי נכון, רגע שנייה האם זה נכון שאמרת השאלה היא האם זה אפשרי זה נכון שאמרת את זה.
ש: כן אבל יש לי המשך.
אליעד: רגע שנייה אבל נכון שאמרת את זה אז אני רוצה להסביר משהו האם זה אפשרי זאת שאלה לא קשורה למה צריך בשביל לעשות את זה ואת זה צריך ככה האם זה אפשרי אי אפשר אבל זה מה שצריך זה שתי שאלות שונות יש שתי שאלות שונות יש שאלה אחת מה צריך שאלה שניה האם זה אפשרי שאלה אחרת אם זה כדאי שאלה אחרת מתי כדאי שאלה אחרת מי צריך לעשות את זה זה שאלות שונות לא לערבב, אני אומר לך מה צריך את אומרת השאלה אם זה אפשרי לא יודע זאת שאלה אחרת רציתי לשאול זה אפשרי לא יודע זאת שאלה אחרת אבל זה לא לערבב דבר לדבר לא בגלל שזה "לא אפשרי" אז נשנה את החוקים זה החוקים.
עד כאן הבנת אני רק אומר זה שאלות שונות האם זה אפשרי לא יודע מבחינתי זה לא אפשרי ולכן אתה לא יכול ליישם את העצה הזאת יכול להיות לדוגמא בשביל שתחיה לנצח צריך DNA מסוים ובלי זה לא תוכל לחיות לנצח ולכן לא תוכל לחיות לנצח כי אין לך את ה - DNA הזה, זה שני משפטים שלא קשורים יש מה צריך ויש האם אפשרי להשיג את מה שצריך בשביל שתתרפה צריך מאה מיליון דולר אין לך ולכן תמות בסדר אבל עדיין צריך מאה מיליון דולר נכון יש מה צריך ויש האם אפשרי להשיג את מה שצריך.
ש: רוצה ויכול מיליון דולר.
אליעד: נכון זה אותו דבר לא אפשרי זה כמו לא יכול. עכשיו מה האמת האמיתית שזה לא משנה בכלל אם זה אפשרי או לא מה שמשנה שזה אפשרי קצת קצת זה אפשרי תתחיל מקצת יש שלושה אנשים היום פגשת יש שלוש מאות דעות היום במשך היום אתה תחשוב אלף פעם דעות על אנשים שליליות חלקן תתחיל את השליליות לצמצם, עכשיו מה האמת שגם את החיוביות אתה צריך לצמצם למה כי כל פעם כשאתה אומר "איזה בן אדם חכם איזה בן אדם מוכשר איזה זה" אתה בעצם שופט את הטיפש כל פעם כשאתה אומר "איזה מישהו מוצלח" מה אתה בעצם אומר "להיות לא מוצלח זה לא טוב" אז אתה שיפוטי צמצם את זה צמצם תהיה פחות שיפוטי ואז ממילא זה יהיה פחות שיפוטי כלפיך.
עכשיו יש סיפור על דוד המלך הצדיק שבצדיקים עם כבשת הרש נכון שהוא שלך מישהו לקרב כי היה בא לו על אשתו אמר "אני אשלח אותו לקרב שהוא ימות ואז אני אקח את אשתו" יש סיפור כזה בתנ"ך כן דוד המלך הצדיק.
ש: אוקי אני מחכה להמשך הסיפור.
אליעד: אז הוא רצה את אשתו של מישהו אמר" איך אני אקח את אשתו אמר בוא נשלח אותו לקרב למות ואז אני אקח את אשתו כשהוא ימות אקח את אשתו" ראית גם רצח אותו וגם לקח את אשתו ואז הנביא וגם עשה כאילו כסת"ח כזה כאילו "אני לא רצחתי אותו הוא הלך לקרב הוא התנדב בכלל", עכשיו ואז הנביא בא ואמר "עכשיו אני רוצה לתת לו עונש" הנביא אמר "אם עכשיו אני אבוא ואגיד לו מה אלוהים לא מרוצה ממך אז הוא יתחיל לתרץ תירוצים תראה לא התכוונתי זה לא נכון אתה צריך להבין אותי זה וזה" אז מה הוא עשה הנביא הוא סיפר לו סיפור אחר הוא סיפר לו משל על אחד שהיה מאוד עשיר והיה לו הכל ויום אחד הוא החליט שהכבשה של השכן דווקא אותה הוא רוצה לאכול השכן היה הרש לא היה לו מה לאכול והוא בכל מקרה לקח את הכבשה של השכן ואכל אותה.
ואז הנביא שאל את דוד המלך אמר לו "מה עונשו של אותו אדם שהחליט למרות שהוא כל כך עשיר לקחת דווקא את הכבשה של השכן" אז הוא אומר לו "זה עונשו מוות" אז הוא אומר לו "נכון זה עונשך למה דווקא היית חייב לקחת את אשתו" ואז הוא פתאום הבין שזה הוא בכלל שאל על עצמו. עכשיו מה רבי נחמן מספר לנו הוא אומר שכשאלוהים רוצה להעניש אותך על משהו הוא אומר איזה עונש אני אתן לך אומר בא נשאל אותך איך הוא שואל אותך אומר לך מישהו אחר ואומר לך מה אתה חושב שעונשו מה אתה חושב שמגיע לו איך אתה חושב שצריך להתייחס אליו מה שתגיד להתייחס אליו זה מה שיעשו לך אם אתה אומר זה צריך לשרוף אותו באש בסדר רשמנו בפנקס עכשיו נבדוק איפה אתה כמוהו ולכן כל פעם כשאתה שופט מישהו אחר אתה שופט את עצמך כל פעם.
ש: העונש שאתה נותן לו כאילו.
אליעד: כן.
ש: אם אני רואה חיסרון במישהו אחר זה בהכרח שאני רואה את זה בעצמי?
אליעד: אם אתה כועס עליו כן אם לא אז לא.
ש: אם אני כועס עליו מה זאת אומרת עקב החיסרון אני כועס?
אליעד: אם אתה אומר עוד פעם.
ש: זה מחויב?
אליעד: קודם כל מחויב שיש בך את כל החסרונות בין אם ראית אותם בין אם לא ראית אותם זה בכל מקרה נכון אבל אני אומר משהו אחר אם אתה רואה מישהו שעושה משהו ואתה רואה סתם מישהו עשה משהו ואתה לא שיפוטי כלפיו אתה אומר "וואלה יכול להיות טוב יכול להיות רע" סבבה אבל אם אתה כועס עליו, עכשיו אבל זאת לא באמת כל האמת כי החסרונות קיימים בך בכל מקרה ובכל מקרה זה נכון לאו דווקא אם אתה כועס עליו זאת לא האמת אבל האמת היא כזאת שהרבה פעמים אתה כועס עליו כי זה מזכיר לך את עצמך זאת אמת זה כן אמת זה משפט שהוא אמת, הרבה פעמים אם עכשיו אני אראה לך מאה פושעים אתה תכעס על הפושע שהכי מזכיר לך את עצמך למה כי אתה כועס על עצמך על משהו מסוים ואז אתה מוציא את העצבים עליו.
אתה יכול להראות למישהו לספר לו על מאה פשעים והוא יכעס דווקא על הפשע, לא תמיד זה ככה אבל יש מצבים שהוא יכעס דווקא על הפשע שהוא חושב שבו יש משהו כזה עכשיו לאו דווקא כזה נגיד הוא יכעס על רוצח לא בגלל שהוא רוצח ונשאל אותו "למה אתה כועס כל כך על רוצחים אז אתה רוצח" הוא יגיד לא אז נשאל אותו "אז למה אתה כועס על רוצחים" הוא יגיד "כי רוצח זה מישהו שלא מתחשב באחרים, אתה מתחשב באחרים בא נראה איפה אתה לא מתחשב באחרים" ואז אתה תגלה שהוא חושב שהוא לא מתחשב באחרים, זאת אומרת לא תמיד זה יהיה אותו דבר פיזית לפעמים זה יהיה כאילו אחד פנימה "מה מפריע לך שהוא זה וזה? כי זה אומר ככה עליו, יפה ואיפה אתה כזה כי עובדה שעל אחרים אתה לא כל כך כועס".
ש: כי אני שם לב לכל מיני דברים כאלה ביומיום.
אליעד: שמה?
ש: שמישהו זורק לי הערה ואז אני שם לב לזה עליו שהוא בא ומספר לי משהו שהוא נגיד מתווכח עם איזה מישהו והוא טוען עליו טענות אבל אני מכיר את הבן אדם אני יודע שהבן אדם בדיוק מתנהג באותה צורה זה ממש כאילו ברור כזה.
אליעד: לא זו אף זו אלא שאנשים שהם חסרי מודעות יכול להיות מצב שהם יריבו אחד עם השני ונשאל אותו למה אתה רב איתו והוא יאשים אותו בדברים שהוא עצמו עושה ממש שקוף הוא מאשים אותו "הוא עושה לי ככה וככה" בדיוק בדברים שהוא עושה אפילו שהוא לא עושה אותם בכלל השני בכלל לא עושה אותם הוא יאשים אותו בדברים שהוא עושה והשני בכלל לא עושה אותם גם כן אבל זה ברמות מאוד נמוכות של מודעות אבל יש כזה.
ש: אז לפעמים אני מגיע למצב שאני כבר מעדיף לשתוק כבר אתה לא יכול לבקר.
אליעד: אז תשתוק.
ש: אבל אני אגיד לו משהו שבכלל אני אומר על עצמי אני אומר משהו גם בכלל.
אליעד: קודם כל אתה בכל מקרה מדבר תמיד על עצמך גם על עצמך אבל זה נושא אחר.
ש: לחפש את הדברים הטובים שבך.
אליעד: איזו עוד שיטה יש לא לחשוב על עצמך דברים שליליים נכון אבל יש עוד שיטה נגיד מישהו אומר אני לא אוהב את עצמי אז מה שצריך לעשות זה להרגיל אותו להתחיל לאהוב אנשים אחרים, במאה אחוז מהמקרים לא בתשעים ותשע אחוז במאה אחוז מהמקרים כל בן אדם שלא אוהב את עצמו מאה אחוז שהוא גם לא אוהב אנשים אחרים מאה אחוז עוד לא קיים במציאות הבן אדם שאוהב את כל האנשים האחרים ולא אוהב את עצמו אין דבר כזה במציאות מאה אחוז מהמקרים, עוד לא קיים בן אדם שאהב את כולם חוץ מאת עצמו אין אפשרות כזאת במציאות למרות שמה האמת שאין שום בן אדם שאוהב את כולם בלי קשר לכלום אבל זה יהיה נכון גם בהקשר הזה.
זאת אומרת שימו לב לכזה דבר כשבן אדם נגיד הוא אומר "צוחקים עלי מפריע לי שצוחקים עלי" מחויב במציאות שגם הוא צוחק על אנשים אחרים במשהו מאה אחוז אם הוא אומר "מפריע לי ששונאים אותי" מאה אחוז שגם אתה שונא מישהו במשהו מאה אחוז, מה זה אומר אבל זה אומר עכשיו יש שתי דרכים איך להתמודד עם זה או יש כמה דרכים דרך אחת אומרת כזה דבר על מה צוחקים עליך מה נגיד אתה מרגיש רגשי נחיתות על זה שאתה נגיד.
ש: גבוה מדי.
אליעד: גבוה מדי?
ש: טיפש.
אליעד: גבוה בא נלך על גבוה מדי סבבה מה שאתה צריך לעשות זה מעכשיו המושג של גבוה ונמוך להוציא לך אותו מהראש זאת אומרת מעכשיו אתה יותר לא שופט אנשים אחרים לפי גבוה ונמוך אם אתה לא תשפוט אנשים אחרים לפי גבוה ונמוך לא יפריע לך אם אתה גבוה או נמוך את המושג גבוה ונמוך תוציא לך מהמוח זה אחד, המובן הרחב יותר אומר תראה אם מפריע לך שאתה נגיד גבוה מדי טיפש חכם לא משנה מפריע לך משהו באופן כללי תתחיל לדון אנשים לכף זכות אתה רואה אנשים שנראים לך לא בסדר תנסה למצוא במה הם בסדר למה הם לא רק רעים מה שאתה חושב עליהם למה גם ההפך נכון תתחיל לדון אנשים לכף זכות.
ש: באופן כללי או לגבי התחום הספציפי?
אליעד: אז עכשיו הרחבתי את זה לאופן כללי באופן כללי למה כי אם אתה תתרגל לדון אנשים אחרים לכף זכות כשזה יגיע אליך גם יהיה לך קל לדון את עצמך לכף זכות.
ש: השאלה היא אם זה אפשרי אם אתה מלכתחילה.
אליעד: והתשובה היא שזה לא אפשרי אבל זה מה שצריך לעשות לא אני מסביר לך כי השאלה אם זה אפשרי את אמרת השאלה היא האם זה אפשרי נכון, רגע שנייה האם זה נכון שאמרת השאלה היא האם זה אפשרי זה נכון שאמרת את זה.
ש: כן אבל יש לי המשך.
אליעד: רגע שנייה אבל נכון שאמרת את זה אז אני רוצה להסביר משהו האם זה אפשרי זאת שאלה לא קשורה למה צריך בשביל לעשות את זה ואת זה צריך ככה האם זה אפשרי אי אפשר אבל זה מה שצריך זה שתי שאלות שונות יש שתי שאלות שונות יש שאלה אחת מה צריך שאלה שניה האם זה אפשרי שאלה אחרת אם זה כדאי שאלה אחרת מתי כדאי שאלה אחרת מי צריך לעשות את זה זה שאלות שונות לא לערבב, אני אומר לך מה צריך את אומרת השאלה אם זה אפשרי לא יודע זאת שאלה אחרת רציתי לשאול זה אפשרי לא יודע זאת שאלה אחרת אבל זה לא לערבב דבר לדבר לא בגלל שזה "לא אפשרי" אז נשנה את החוקים זה החוקים.
עד כאן הבנת אני רק אומר זה שאלות שונות האם זה אפשרי לא יודע מבחינתי זה לא אפשרי ולכן אתה לא יכול ליישם את העצה הזאת יכול להיות לדוגמא בשביל שתחיה לנצח צריך DNA מסוים ובלי זה לא תוכל לחיות לנצח ולכן לא תוכל לחיות לנצח כי אין לך את ה - DNA הזה, זה שני משפטים שלא קשורים יש מה צריך ויש האם אפשרי להשיג את מה שצריך בשביל שתתרפה צריך מאה מיליון דולר אין לך ולכן תמות בסדר אבל עדיין צריך מאה מיליון דולר נכון יש מה צריך ויש האם אפשרי להשיג את מה שצריך.
ש: רוצה ויכול מיליון דולר.
אליעד: נכון זה אותו דבר לא אפשרי זה כמו לא יכול. עכשיו מה האמת האמיתית שזה לא משנה בכלל אם זה אפשרי או לא מה שמשנה שזה אפשרי קצת קצת זה אפשרי תתחיל מקצת יש שלושה אנשים היום פגשת יש שלוש מאות דעות היום במשך היום אתה תחשוב אלף פעם דעות על אנשים שליליות חלקן תתחיל את השליליות לצמצם, עכשיו מה האמת שגם את החיוביות אתה צריך לצמצם למה כי כל פעם כשאתה אומר "איזה בן אדם חכם איזה בן אדם מוכשר איזה זה" אתה בעצם שופט את הטיפש כל פעם כשאתה אומר "איזה מישהו מוצלח" מה אתה בעצם אומר "להיות לא מוצלח זה לא טוב" אז אתה שיפוטי צמצם את זה צמצם תהיה פחות שיפוטי ואז ממילא זה יהיה פחות שיפוטי כלפיך.
עכשיו יש סיפור על דוד המלך הצדיק שבצדיקים עם כבשת הרש נכון שהוא שלך מישהו לקרב כי היה בא לו על אשתו אמר "אני אשלח אותו לקרב שהוא ימות ואז אני אקח את אשתו" יש סיפור כזה בתנ"ך כן דוד המלך הצדיק.
ש: אוקי אני מחכה להמשך הסיפור.
אליעד: אז הוא רצה את אשתו של מישהו אמר" איך אני אקח את אשתו אמר בוא נשלח אותו לקרב למות ואז אני אקח את אשתו כשהוא ימות אקח את אשתו" ראית גם רצח אותו וגם לקח את אשתו ואז הנביא וגם עשה כאילו כסת"ח כזה כאילו "אני לא רצחתי אותו הוא הלך לקרב הוא התנדב בכלל", עכשיו ואז הנביא בא ואמר "עכשיו אני רוצה לתת לו עונש" הנביא אמר "אם עכשיו אני אבוא ואגיד לו מה אלוהים לא מרוצה ממך אז הוא יתחיל לתרץ תירוצים תראה לא התכוונתי זה לא נכון אתה צריך להבין אותי זה וזה" אז מה הוא עשה הנביא הוא סיפר לו סיפור אחר הוא סיפר לו משל על אחד שהיה מאוד עשיר והיה לו הכל ויום אחד הוא החליט שהכבשה של השכן דווקא אותה הוא רוצה לאכול השכן היה הרש לא היה לו מה לאכול והוא בכל מקרה לקח את הכבשה של השכן ואכל אותה.
ואז הנביא שאל את דוד המלך אמר לו "מה עונשו של אותו אדם שהחליט למרות שהוא כל כך עשיר לקחת דווקא את הכבשה של השכן" אז הוא אומר לו "זה עונשו מוות" אז הוא אומר לו "נכון זה עונשך למה דווקא היית חייב לקחת את אשתו" ואז הוא פתאום הבין שזה הוא בכלל שאל על עצמו. עכשיו מה רבי נחמן מספר לנו הוא אומר שכשאלוהים רוצה להעניש אותך על משהו הוא אומר איזה עונש אני אתן לך אומר בא נשאל אותך איך הוא שואל אותך אומר לך מישהו אחר ואומר לך מה אתה חושב שעונשו מה אתה חושב שמגיע לו איך אתה חושב שצריך להתייחס אליו מה שתגיד להתייחס אליו זה מה שיעשו לך אם אתה אומר זה צריך לשרוף אותו באש בסדר רשמנו בפנקס עכשיו נבדוק איפה אתה כמוהו ולכן כל פעם כשאתה שופט מישהו אחר אתה שופט את עצמך כל פעם.
ש: העונש שאתה נותן לו כאילו.
אליעד: כן.
ש: אם אני רואה חיסרון במישהו אחר זה בהכרח שאני רואה את זה בעצמי?
אליעד: אם אתה כועס עליו כן אם לא אז לא.
ש: אם אני כועס עליו מה זאת אומרת עקב החיסרון אני כועס?
אליעד: אם אתה אומר עוד פעם.
ש: זה מחויב?
אליעד: קודם כל מחויב שיש בך את כל החסרונות בין אם ראית אותם בין אם לא ראית אותם זה בכל מקרה נכון אבל אני אומר משהו אחר אם אתה רואה מישהו שעושה משהו ואתה רואה סתם מישהו עשה משהו ואתה לא שיפוטי כלפיו אתה אומר "וואלה יכול להיות טוב יכול להיות רע" סבבה אבל אם אתה כועס עליו, עכשיו אבל זאת לא באמת כל האמת כי החסרונות קיימים בך בכל מקרה ובכל מקרה זה נכון לאו דווקא אם אתה כועס עליו זאת לא האמת אבל האמת היא כזאת שהרבה פעמים אתה כועס עליו כי זה מזכיר לך את עצמך זאת אמת זה כן אמת זה משפט שהוא אמת, הרבה פעמים אם עכשיו אני אראה לך מאה פושעים אתה תכעס על הפושע שהכי מזכיר לך את עצמך למה כי אתה כועס על עצמך על משהו מסוים ואז אתה מוציא את העצבים עליו.
אתה יכול להראות למישהו לספר לו על מאה פשעים והוא יכעס דווקא על הפשע, לא תמיד זה ככה אבל יש מצבים שהוא יכעס דווקא על הפשע שהוא חושב שבו יש משהו כזה עכשיו לאו דווקא כזה נגיד הוא יכעס על רוצח לא בגלל שהוא רוצח ונשאל אותו "למה אתה כועס כל כך על רוצחים אז אתה רוצח" הוא יגיד לא אז נשאל אותו "אז למה אתה כועס על רוצחים" הוא יגיד "כי רוצח זה מישהו שלא מתחשב באחרים, אתה מתחשב באחרים בא נראה איפה אתה לא מתחשב באחרים" ואז אתה תגלה שהוא חושב שהוא לא מתחשב באחרים, זאת אומרת לא תמיד זה יהיה אותו דבר פיזית לפעמים זה יהיה כאילו אחד פנימה "מה מפריע לך שהוא זה וזה? כי זה אומר ככה עליו, יפה ואיפה אתה כזה כי עובדה שעל אחרים אתה לא כל כך כועס".
ש: כי אני שם לב לכל מיני דברים כאלה ביומיום.
אליעד: שמה?
ש: שמישהו זורק לי הערה ואז אני שם לב לזה עליו שהוא בא ומספר לי משהו שהוא נגיד מתווכח עם איזה מישהו והוא טוען עליו טענות אבל אני מכיר את הבן אדם אני יודע שהבן אדם בדיוק מתנהג באותה צורה זה ממש כאילו ברור כזה.
אליעד: לא זו אף זו אלא שאנשים שהם חסרי מודעות יכול להיות מצב שהם יריבו אחד עם השני ונשאל אותו למה אתה רב איתו והוא יאשים אותו בדברים שהוא עצמו עושה ממש שקוף הוא מאשים אותו "הוא עושה לי ככה וככה" בדיוק בדברים שהוא עושה אפילו שהוא לא עושה אותם בכלל השני בכלל לא עושה אותם הוא יאשים אותו בדברים שהוא עושה והשני בכלל לא עושה אותם גם כן אבל זה ברמות מאוד נמוכות של מודעות אבל יש כזה.
ש: אז לפעמים אני מגיע למצב שאני כבר מעדיף לשתוק כבר אתה לא יכול לבקר.
אליעד: אז תשתוק.
ש: אבל אני אגיד לו משהו שבכלל אני אומר על עצמי אני אומר משהו גם בכלל.
אליעד: קודם כל אתה בכל מקרה מדבר תמיד על עצמך גם על עצמך אבל זה נושא אחר.