טוב ורע, מה זה טוב? מה זה רע? ההגדרה של טוב, ההגדרה של רע, מה הופך משהו לרע? מה הופך משהו לטוב? למה רע לי? למה לא טוב לי? למה טוב לי? למה אני רוצה משהו? למה יש לי רצון? למה אני לא רוצה משהו? מה זה אושר?
מה זה טוב ומה זה רע לפי אליעד כהן?
בהרצאה זו מסביר אליעד כהן לעומק את המושגים טוב ורע, ואת ההגדרות המדויקות שלהם. ההרצאה מתחילה מהשאלה הבסיסית: מה זה טוב? מה זה רע? אליעד אומר שטוב ורע הם הגדרות שנקבעות על פי היחס בין המציאות לבין הרצון של האדם. ההגדרה הפשוטה והבסיסית ביותר שהוא נותן היא ש"טוב" זה כאשר המציאות מתרחשת כפי רצונך, ו"רע" הוא כאשר המציאות מתרחשת בניגוד לרצונך.
אליעד מביא דוגמא פשוטה מאוד: אם מישהו רוצה לקנות רכב שעולה מיליון שקל, אז השאלה "איך אשיג את הכסף?" לא משנה את העובדה שמחיר הרכב הוא עדיין מיליון שקל. באותה מידה, עצם העובדה שהתשובה "רע זה מה שנוגד את רצונך" מעלה שאלה חדשה, כמו "למה יש לי רצון כזה?" לא גורמת לכך שהתשובה הראשונה אינה נכונה. התשובה עדיין תקפה ועומדת בזכות עצמה, גם אם נוצרות בעקבותיה שאלות נוספות.
למה האדם לא מסתפק בהגדרה הפשוטה של "טוב ורע"?
אליעד מציין שהבעיה המרכזית של אנשים עם התשובה הפשוטה "טוב זה מה שמתאים לרצונך ורע הוא מה שנגד רצונך" היא שזו תשובה שנתפסת בעיני אנשים כפשטנית מדי, ומכיוון שהיא מעלה שאלות נוספות, הם מתקשים לקבל אותה. התשובה הפשוטה הזו, על אף היותה נכונה, אינה מספקת כי היא לא נותנת לאדם את התחושה שהוא מבין את המציאות לעומק.
לדוגמה, אם אדם שואל כמה עולה רכב, והתשובה היא מיליון שקל, האדם יכול לומר שזה לא מספק אותו כי מיד עולה השאלה "איך אשיג מיליון שקל?". העובדה שהתשובה מעלה שאלות חדשות, אינה אומרת שהתשובה המקורית אינה נכונה.
למה האדם חווה "רע" כאשר הדברים לא הולכים כסדר?
אליעד מסביר, תוך שהוא משתמש ברעיונות מתוך "ליקוטי מוהר"ן" של רבי נחמן, שהאדם חווה תחושת רע כאשר דברים לא מסתדרים כפי שהוא רוצה. המונח "לא כסדר" פירושו מציאות שאינה תואמת את רצון האדם. אם אדם מרגיש ש"הכל הולך הפוך" או ש"יש לו יום על הפנים", זו תחושה שהדברים לא קורים כפי שהוא רוצה.
לדוגמה, אם אדם אומר "היום היה לי יום גרוע", מה שהוא באמת מתכוון לומר הוא "היום התרחשו דברים בניגוד לרצון שלי". זה בדיוק ההגדרה של "רע".
כיצד ניתן לפתור את התחושה שהדברים אינם מתרחשים כסדר?
אליעד כהן מביא גם פתרון למצבים בהם האדם מרגיש שהכל הולך לו שלא כסדר: כאשר אדם מרגיש שדברים מתרחשים שלא כסדר, זה סימן שיש בו "גדלות" (גאווה). הוא חושב שהמציאות צריכה להתאים את עצמה אליו. הפתרון לכך הוא שהאדם צריך "להשפיל את עצמו" - כלומר, להכיר בכך שהוא אינו מרכז העולם, ובכך להפוך את עצמו ל"כלום". ברגע שהוא מפסיק לצפות שהמציאות תתאים את עצמה אליו, הוא הופך ל"אדם שלם", ואז המציאות מסתדרת לפי רצונו, כי כבר אין לו התנגדות למה שקורה.
האם אפשר לדמיין מצב של "רע" בלי התנגדות לרצון?
אליעד מדגיש שוב ושוב שאין שום אפשרות לחוות תחושת "רע" בלי להרגיש התנגדות כלפי מה שמתרחש. הוא נותן דוגמא מפורטת של מצב שבו מישהו עלול להישרף באש. האדם יודע בוודאות שאם תגיע אליו האש, הוא יחוש כאב, ואף ימות. אך כיצד הוא יודע שהוא אינו רוצה זאת? הוא פשוט יודע את זה. אליעד מציע לאתגר את ההנחה הזו ולשאול: "איך אני יודע בוודאות שאני לא רוצה להישרף?". אולי האדם כן רוצה? אולי הוא לא בטוח לחלוטין? אך בפועל, הוא יודע בבירור שהוא לא רוצה, ולכן זוהי התנגדות ברורה שמייצרת תחושת "רע".
הנקודה שאליעד מדגיש שוב ושוב היא שהידיעה שמשהו הוא רע או טוב תלויה רק ברצון ובחוויה האישית של האדם, ולא בשום דבר חיצוני או אובייקטיבי.
מדוע...
בהרצאה זו מסביר אליעד כהן לעומק את המושגים טוב ורע, ואת ההגדרות המדויקות שלהם. ההרצאה מתחילה מהשאלה הבסיסית: מה זה טוב? מה זה רע? אליעד אומר שטוב ורע הם הגדרות שנקבעות על פי היחס בין המציאות לבין הרצון של האדם. ההגדרה הפשוטה והבסיסית ביותר שהוא נותן היא ש"טוב" זה כאשר המציאות מתרחשת כפי רצונך, ו"רע" הוא כאשר המציאות מתרחשת בניגוד לרצונך.
אליעד מביא דוגמא פשוטה מאוד: אם מישהו רוצה לקנות רכב שעולה מיליון שקל, אז השאלה "איך אשיג את הכסף?" לא משנה את העובדה שמחיר הרכב הוא עדיין מיליון שקל. באותה מידה, עצם העובדה שהתשובה "רע זה מה שנוגד את רצונך" מעלה שאלה חדשה, כמו "למה יש לי רצון כזה?" לא גורמת לכך שהתשובה הראשונה אינה נכונה. התשובה עדיין תקפה ועומדת בזכות עצמה, גם אם נוצרות בעקבותיה שאלות נוספות.
למה האדם לא מסתפק בהגדרה הפשוטה של "טוב ורע"?
אליעד מציין שהבעיה המרכזית של אנשים עם התשובה הפשוטה "טוב זה מה שמתאים לרצונך ורע הוא מה שנגד רצונך" היא שזו תשובה שנתפסת בעיני אנשים כפשטנית מדי, ומכיוון שהיא מעלה שאלות נוספות, הם מתקשים לקבל אותה. התשובה הפשוטה הזו, על אף היותה נכונה, אינה מספקת כי היא לא נותנת לאדם את התחושה שהוא מבין את המציאות לעומק.
לדוגמה, אם אדם שואל כמה עולה רכב, והתשובה היא מיליון שקל, האדם יכול לומר שזה לא מספק אותו כי מיד עולה השאלה "איך אשיג מיליון שקל?". העובדה שהתשובה מעלה שאלות חדשות, אינה אומרת שהתשובה המקורית אינה נכונה.
למה האדם חווה "רע" כאשר הדברים לא הולכים כסדר?
אליעד מסביר, תוך שהוא משתמש ברעיונות מתוך "ליקוטי מוהר"ן" של רבי נחמן, שהאדם חווה תחושת רע כאשר דברים לא מסתדרים כפי שהוא רוצה. המונח "לא כסדר" פירושו מציאות שאינה תואמת את רצון האדם. אם אדם מרגיש ש"הכל הולך הפוך" או ש"יש לו יום על הפנים", זו תחושה שהדברים לא קורים כפי שהוא רוצה.
לדוגמה, אם אדם אומר "היום היה לי יום גרוע", מה שהוא באמת מתכוון לומר הוא "היום התרחשו דברים בניגוד לרצון שלי". זה בדיוק ההגדרה של "רע".
כיצד ניתן לפתור את התחושה שהדברים אינם מתרחשים כסדר?
אליעד כהן מביא גם פתרון למצבים בהם האדם מרגיש שהכל הולך לו שלא כסדר: כאשר אדם מרגיש שדברים מתרחשים שלא כסדר, זה סימן שיש בו "גדלות" (גאווה). הוא חושב שהמציאות צריכה להתאים את עצמה אליו. הפתרון לכך הוא שהאדם צריך "להשפיל את עצמו" - כלומר, להכיר בכך שהוא אינו מרכז העולם, ובכך להפוך את עצמו ל"כלום". ברגע שהוא מפסיק לצפות שהמציאות תתאים את עצמה אליו, הוא הופך ל"אדם שלם", ואז המציאות מסתדרת לפי רצונו, כי כבר אין לו התנגדות למה שקורה.
האם אפשר לדמיין מצב של "רע" בלי התנגדות לרצון?
אליעד מדגיש שוב ושוב שאין שום אפשרות לחוות תחושת "רע" בלי להרגיש התנגדות כלפי מה שמתרחש. הוא נותן דוגמא מפורטת של מצב שבו מישהו עלול להישרף באש. האדם יודע בוודאות שאם תגיע אליו האש, הוא יחוש כאב, ואף ימות. אך כיצד הוא יודע שהוא אינו רוצה זאת? הוא פשוט יודע את זה. אליעד מציע לאתגר את ההנחה הזו ולשאול: "איך אני יודע בוודאות שאני לא רוצה להישרף?". אולי האדם כן רוצה? אולי הוא לא בטוח לחלוטין? אך בפועל, הוא יודע בבירור שהוא לא רוצה, ולכן זוהי התנגדות ברורה שמייצרת תחושת "רע".
הנקודה שאליעד מדגיש שוב ושוב היא שהידיעה שמשהו הוא רע או טוב תלויה רק ברצון ובחוויה האישית של האדם, ולא בשום דבר חיצוני או אובייקטיבי.
מדוע...
- מה זה טוב ומה זה רע?
- איך לדעת מה אני באמת רוצה?
- למה רע לי?
- איך להתמודד עם דברים שלא כרצוני?
- האם אפשר לחוות טוב מוחלט?
- למה קשה לי לקבל את המציאות?
- האם טוב ורע הם מוחלטים?