7:16אהבה עצמית, שנאה עצמית, רוצה לאהוב את עצמי, שעבוד לרצון העצמי, רוצה להרגיש טוב, לשנוא את עצמך, לאהוב את עצמך, האשמה עצמית, כעס עצמי, סוד האהבה העצמית, סוד האושר
מה באמת משעבד אותך לרצון לאהוב את עצמך?
הרבה אנשים נמצאים במצב שבו הדבר שהכי משעבד אותם הוא הרצון לאהוב את עצמם. לפי אליעד כהן, השלב הראשון בדרך להשתחרר מהשעבוד הזה הוא לזהות עד כמה פעולותיך היומיומיות מונעות מתוך הרצון לאהוב את עצמך. אם רוב הפעולות שלך מטרתן לגרום לך לאהוב את עצמך, חשוב שתתחיל לשאול את עצמך שאלות עמוקות כמו: "למה אני בכלל רוצה לאהוב את עצמי? למה זה חשוב לי כל כך?". אם תצליח להבין מה עומד מאחורי הרצון הזה, תוכל להשתחרר ממנו מיידית.
מהם שני המחויבים המרכזיים שמנהלים אותך?
אליעד מסביר כי ישנם שני מחויבים בסיסיים שעומדים מאחורי כל הרצונות שלנו:
האם חייבים לאהוב את עצמך כדי להרגיש טוב?
אליעד מדגיש שזה לא מחויב המציאות שאדם חייב לאהוב את עצמו כדי להרגיש טוב. למעשה, אפשר לשנוא את עצמך ובכל זאת להרגיש טוב. עצם ההנחה "כדי להרגיש טוב אני חייב לאהוב את עצמי" היא תפיסה אפשרית ולא עובדה מוחלטת. לכן, אדם שמצליח להשתחרר מהתפיסה הזו, יוכל להרגיש טוב גם בלי להיות משועבד לרצון לאהוב את עצמו.
מדוע אנשים לא שואלים שאלות מהותיות?
אליעד משווה את החיים שלנו לסרט "מטריקס", שבו רוב האנשים חיים בתוך מערכת מבלי להטיל ספק בתפיסות הבסיסיות שלהם. רוב האנשים עסוקים בשאלות כמו "איך להשיג כסף?", "איך למצוא זוגיות?", "איפה לגור?", אך לא עוצרים לשאול את עצמם שאלות בסיסיות ומהותיות כמו:
כיצד משתחררים מהתפיסה שיש טוב ורע מוחלטים?
אליעד כהן מציע להבין שהתפיסות שלנו לגבי טוב ורע אינן מוחלטות. כשאדם מבין שתפיסותיו הן אפשריות בלבד ולא מחויבות המציאות, הוא משתחרר מהשעבוד לרצונות המגבילים אותו. אדם שמשתחרר מההבחנה בין טוב לרע מסוגל לבחור בחופשיות כיצד הוא רוצה להרגיש ולחיות.
האם תהליך ההבנה כולל חזרה אחורה?
לעיתים קרובות, אדם חושב שהתקדם בתהליך ההתפתחות האישית, אך פתאום הוא מגלה שחזר לבעיות ישנות. אליעד מסביר שתהליך ההבנה דומה למשחק מחשב שבו לפני שמתקדמים לשלב הבא, צריך לפעמים לחזור אחורה כדי לוודא שהשלב הנוכחי הובן במלואו. למשל, אדם המתקשה ביחסים זוגיים עשוי להרגיש שהתקדם, אך לפתע הוא חוזר לאותם קשיים ישנים. לפי אליעד, זאת לא חזרה אמיתית אחורה, אלא חזרה למקום שבו האדם נמצא כדי לפתור את הבעיה עם הבנה עמוקה יותר. המטרה היא לחזור לבסיס ("Back to basics") כדי להבין את המהות בצורה יסודית יותר, ובכך לשפר את היכולת להתמודד עם אתגרים חדשים ועתידיים.
איך מגיעים לסיבה השורשית של כל התפיסות?
אליעד כהן מדגיש שהפתרון הסופי לכל השעבודים והרצונות המגבילים הוא למצוא את "הסיבה השורשית" לכל התפיסות. כאשר אדם מבין את המקור הראשוני לכל רצונותיו, כמו הרצון להרגיש טוב, הרצון לאהוב את עצמו או הפחד להרגיש רע, הוא יכול להתחיל לשאול את השאלה המרכזית: "האם התפיסה הזו באמת נכונה?". ברגע שהאדם מטיל ספק ומצליח לראות שכל התפיסות הללו הן לא בהכרח מחויבות, המשחק מסתיים. ברגע שהבנת שאין שום דבר שהוא באמת מחויב, אתה משוחרר לבחור כיצד להרגיש, ואתה חי בחופש אמיתי ומוחלט.
הרבה אנשים נמצאים במצב שבו הדבר שהכי משעבד אותם הוא הרצון לאהוב את עצמם. לפי אליעד כהן, השלב הראשון בדרך להשתחרר מהשעבוד הזה הוא לזהות עד כמה פעולותיך היומיומיות מונעות מתוך הרצון לאהוב את עצמך. אם רוב הפעולות שלך מטרתן לגרום לך לאהוב את עצמך, חשוב שתתחיל לשאול את עצמך שאלות עמוקות כמו: "למה אני בכלל רוצה לאהוב את עצמי? למה זה חשוב לי כל כך?". אם תצליח להבין מה עומד מאחורי הרצון הזה, תוכל להשתחרר ממנו מיידית.
מהם שני המחויבים המרכזיים שמנהלים אותך?
אליעד מסביר כי ישנם שני מחויבים בסיסיים שעומדים מאחורי כל הרצונות שלנו:
- הרצון להרגיש טוב ולא להרגיש רע.
- התפיסה שדבר מסוים הוא טוב ודבר אחר הוא רע.
- למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע?
- האם זה באמת מחויב שלאוהב את עצמי יעשה לי טוב?
האם חייבים לאהוב את עצמך כדי להרגיש טוב?
אליעד מדגיש שזה לא מחויב המציאות שאדם חייב לאהוב את עצמו כדי להרגיש טוב. למעשה, אפשר לשנוא את עצמך ובכל זאת להרגיש טוב. עצם ההנחה "כדי להרגיש טוב אני חייב לאהוב את עצמי" היא תפיסה אפשרית ולא עובדה מוחלטת. לכן, אדם שמצליח להשתחרר מהתפיסה הזו, יוכל להרגיש טוב גם בלי להיות משועבד לרצון לאהוב את עצמו.
מדוע אנשים לא שואלים שאלות מהותיות?
אליעד משווה את החיים שלנו לסרט "מטריקס", שבו רוב האנשים חיים בתוך מערכת מבלי להטיל ספק בתפיסות הבסיסיות שלהם. רוב האנשים עסוקים בשאלות כמו "איך להשיג כסף?", "איך למצוא זוגיות?", "איפה לגור?", אך לא עוצרים לשאול את עצמם שאלות בסיסיות ומהותיות כמו:
- למה כל כך חשוב לי לאהוב את עצמי?
- מדוע לשנוא את עצמי גורם לי להרגיש רע?
כיצד משתחררים מהתפיסה שיש טוב ורע מוחלטים?
אליעד כהן מציע להבין שהתפיסות שלנו לגבי טוב ורע אינן מוחלטות. כשאדם מבין שתפיסותיו הן אפשריות בלבד ולא מחויבות המציאות, הוא משתחרר מהשעבוד לרצונות המגבילים אותו. אדם שמשתחרר מההבחנה בין טוב לרע מסוגל לבחור בחופשיות כיצד הוא רוצה להרגיש ולחיות.
האם תהליך ההבנה כולל חזרה אחורה?
לעיתים קרובות, אדם חושב שהתקדם בתהליך ההתפתחות האישית, אך פתאום הוא מגלה שחזר לבעיות ישנות. אליעד מסביר שתהליך ההבנה דומה למשחק מחשב שבו לפני שמתקדמים לשלב הבא, צריך לפעמים לחזור אחורה כדי לוודא שהשלב הנוכחי הובן במלואו. למשל, אדם המתקשה ביחסים זוגיים עשוי להרגיש שהתקדם, אך לפתע הוא חוזר לאותם קשיים ישנים. לפי אליעד, זאת לא חזרה אמיתית אחורה, אלא חזרה למקום שבו האדם נמצא כדי לפתור את הבעיה עם הבנה עמוקה יותר. המטרה היא לחזור לבסיס ("Back to basics") כדי להבין את המהות בצורה יסודית יותר, ובכך לשפר את היכולת להתמודד עם אתגרים חדשים ועתידיים.
איך מגיעים לסיבה השורשית של כל התפיסות?
אליעד כהן מדגיש שהפתרון הסופי לכל השעבודים והרצונות המגבילים הוא למצוא את "הסיבה השורשית" לכל התפיסות. כאשר אדם מבין את המקור הראשוני לכל רצונותיו, כמו הרצון להרגיש טוב, הרצון לאהוב את עצמו או הפחד להרגיש רע, הוא יכול להתחיל לשאול את השאלה המרכזית: "האם התפיסה הזו באמת נכונה?". ברגע שהאדם מטיל ספק ומצליח לראות שכל התפיסות הללו הן לא בהכרח מחויבות, המשחק מסתיים. ברגע שהבנת שאין שום דבר שהוא באמת מחויב, אתה משוחרר לבחור כיצד להרגיש, ואתה חי בחופש אמיתי ומוחלט.
- איך להשתחרר מהצורך לאהוב את עצמך?
- מה הקשר בין הרצון להרגיש טוב לבין האושר האמיתי?
- כיצד להטיל ספק בתפיסות שמנהלות אותנו?
- האם ניתן להיות מאושר גם בלי לאהוב את עצמך?
- מהן השאלות העמוקות שאנשים לא שואלים את עצמם?
כיצד להשתחרר מהרצון לאהוב את עצמך?
השאלה המרכזית היא: מה הדבר שהכי משעבד אותך? אם התשובה היא "אני רוצה לאהוב את עצמי", עליך לבדוק האם אתה יכול להפוך את הרצון הזה לאפשרי ולא למחויב. כלומר, האם כל הפעולות שלך מבוססות על הרצון לאהוב את עצמך? אם כן, כדאי לבדוק: למה אני רוצה לאהוב את עצמי? מה אכפת לי אם אני אוהב את עצמי או לא? אם תוכל לפצח את זה, תוכל להשתחרר בבת אחת.
מהם שני המחויבים המרכזיים שמעצבים את הרצון שלנו?
הרצונות שלנו מבוססים על שני מחויבים עיקריים:
1. הרצון להרגיש טוב ולא רע.
2. ההנחה שדבר מסוים הוא טוב ואחר הוא רע.
כדי להשתחרר מרצון שמגביל אותנו, עלינו להטיל ספק בשני המחויבים האלה:
- למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע?
- למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב?
לדוגמה, אם אדם אומר "אני רוצה לאהוב את עצמי כי זה יעשה לי טוב", הוא צריך לבדוק: למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב? האם בהכרח זה נכון?
האם אפשר לאהוב את עצמך וזה לא יעשה לך טוב?
השאלה שמובילה את הדיון היא האם יש דרך אחרת להרגיש טוב. התשובה היא שכן - אפשר לא לאהוב את עצמך ועדיין להרגיש טוב. כלומר, התחושה שהכרח לאהוב את עצמך כדי להיות מאושר אינה בהכרח נכונה. ייתכן שאדם ישנא את עצמו ובכל זאת ירגיש טוב.
מדוע אנשים אינם שואלים את עצמם שאלות מהותיות?
רוב האנשים בעולם אינם שואלים את עצמם את השאלות הבסיסיות האלה. הם שואלים איך להשיג כסף, איך למצוא זוגיות, היכן לגור, אבל הם לא עוצרים לשאול: למה אני כל כך רוצה לאהוב את עצמי? למה לשנוא את עצמי גורם לי להרגיש רע?
הסיבה לכך היא שהם מתוכנתים לרדוף אחרי דברים מבלי לבדוק את ההנחות הבסיסיות שלהם. זה דומה לסרט "מטריקס", שבו אנשים חיים בתוך מערכת ולא מטילים ספק בקיומה.
האם ניתן להשתחרר מהתפיסה שיש טוב ורע מוחלטים?
הרצון להרגיש טוב והחשש מלהרגיש רע הם ביטויים של מחויבים פנימיים - תפיסות שהתקבעו אצלנו כעובדות מוצקות. אם נוכל להבין שהתפיסות הללו אינן מחויבות, אלא אפשריות בלבד, נוכל להשתחרר מהן ולבחור באופן חופשי כיצד להרגיש.
האם צריך לעבור שלבים בתהליך ההבנה?
בדומה למשחק מחשב, ייתכן שלפני שאדם יוכל להתקדם לרמה הבאה, עליו להשלים שלבים קודמים. לפעמים נראה שהתקדמנו, אבל בעצם חזרנו לרמה קודמת כי משהו מהותי לא נפתר.
לדוגמה, אדם שמתקשה בקשרים זוגיים יכול לחשוב שהוא מתקדם בחיים, אך פתאום הוא חוזר להתמודד עם אותם קשיים. עם זאת, זה לא באמת "חזרה לאחור", אלא חזרה למקום שבו הוא נמצא, אך עם הבנה רחבה יותר.
כיצד ניתן להגיע לשורש הבעיה?
בסופו של דבר, עליך לגלות את הסיבה השורשית לכל התפיסות שלך. כאשר תמצא מה עומד מאחורי כל המחויבים שלך ותטיל עליהם ספק - המשחק ייגמר. כלומר, כאשר תבין ממה הכל נובע ותשאל "האם זה באמת נכון?", תוכל להשתחרר מכל שעבוד מחשבתי ולחיות מתוך חופש אמיתי.
השאלה המרכזית היא: מה הדבר שהכי משעבד אותך? אם התשובה היא "אני רוצה לאהוב את עצמי", עליך לבדוק האם אתה יכול להפוך את הרצון הזה לאפשרי ולא למחויב. כלומר, האם כל הפעולות שלך מבוססות על הרצון לאהוב את עצמך? אם כן, כדאי לבדוק: למה אני רוצה לאהוב את עצמי? מה אכפת לי אם אני אוהב את עצמי או לא? אם תוכל לפצח את זה, תוכל להשתחרר בבת אחת.
מהם שני המחויבים המרכזיים שמעצבים את הרצון שלנו?
הרצונות שלנו מבוססים על שני מחויבים עיקריים:
1. הרצון להרגיש טוב ולא רע.
2. ההנחה שדבר מסוים הוא טוב ואחר הוא רע.
כדי להשתחרר מרצון שמגביל אותנו, עלינו להטיל ספק בשני המחויבים האלה:
- למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע?
- למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב?
לדוגמה, אם אדם אומר "אני רוצה לאהוב את עצמי כי זה יעשה לי טוב", הוא צריך לבדוק: למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב? האם בהכרח זה נכון?
האם אפשר לאהוב את עצמך וזה לא יעשה לך טוב?
השאלה שמובילה את הדיון היא האם יש דרך אחרת להרגיש טוב. התשובה היא שכן - אפשר לא לאהוב את עצמך ועדיין להרגיש טוב. כלומר, התחושה שהכרח לאהוב את עצמך כדי להיות מאושר אינה בהכרח נכונה. ייתכן שאדם ישנא את עצמו ובכל זאת ירגיש טוב.
מדוע אנשים אינם שואלים את עצמם שאלות מהותיות?
רוב האנשים בעולם אינם שואלים את עצמם את השאלות הבסיסיות האלה. הם שואלים איך להשיג כסף, איך למצוא זוגיות, היכן לגור, אבל הם לא עוצרים לשאול: למה אני כל כך רוצה לאהוב את עצמי? למה לשנוא את עצמי גורם לי להרגיש רע?
הסיבה לכך היא שהם מתוכנתים לרדוף אחרי דברים מבלי לבדוק את ההנחות הבסיסיות שלהם. זה דומה לסרט "מטריקס", שבו אנשים חיים בתוך מערכת ולא מטילים ספק בקיומה.
האם ניתן להשתחרר מהתפיסה שיש טוב ורע מוחלטים?
הרצון להרגיש טוב והחשש מלהרגיש רע הם ביטויים של מחויבים פנימיים - תפיסות שהתקבעו אצלנו כעובדות מוצקות. אם נוכל להבין שהתפיסות הללו אינן מחויבות, אלא אפשריות בלבד, נוכל להשתחרר מהן ולבחור באופן חופשי כיצד להרגיש.
האם צריך לעבור שלבים בתהליך ההבנה?
בדומה למשחק מחשב, ייתכן שלפני שאדם יוכל להתקדם לרמה הבאה, עליו להשלים שלבים קודמים. לפעמים נראה שהתקדמנו, אבל בעצם חזרנו לרמה קודמת כי משהו מהותי לא נפתר.
לדוגמה, אדם שמתקשה בקשרים זוגיים יכול לחשוב שהוא מתקדם בחיים, אך פתאום הוא חוזר להתמודד עם אותם קשיים. עם זאת, זה לא באמת "חזרה לאחור", אלא חזרה למקום שבו הוא נמצא, אך עם הבנה רחבה יותר.
כיצד ניתן להגיע לשורש הבעיה?
בסופו של דבר, עליך לגלות את הסיבה השורשית לכל התפיסות שלך. כאשר תמצא מה עומד מאחורי כל המחויבים שלך ותטיל עליהם ספק - המשחק ייגמר. כלומר, כאשר תבין ממה הכל נובע ותשאל "האם זה באמת נכון?", תוכל להשתחרר מכל שעבוד מחשבתי ולחיות מתוך חופש אמיתי.
- איך להשתחרר מהצורך לאהוב את עצמך?
- מה הקשר בין הרצון להרגיש טוב לבין האושר האמיתי?
- כיצד להטיל ספק בתפיסות שמנהלות אותנו?
- האם ניתן להיות מאושר גם בלי לאהוב את עצמך?
- מהן השאלות העמוקות שאנשים לא שואלים את עצמם?
אני אומר כזה דבר, תבדוק מה הדבר שהכי משעבד אותך אם זה הרצון "אני רוצה לאהוב את עצמי" אז תנסה להיפטר ממנו, להפוך אותו לאפשרי ולא למחויב. תראה אם 99% מהפעולות שלך הן "כדי לאהוב את עצמי" אוקי אז תנסה לבדוק "למה אני רוצה לאהוב את עצמי, מה נסגר עם הרוצה לאהוב את עצמי, מה אכפת לי" אם אתה תצליח לפצח את זה אתה במכה אחת השתחררת.
עכשיו אני אומר יש לך שני מחויבים, בעיקרון ברצונות הם בנויים על שני מחויבים, 1. אתה רוצה להרגיש טוב ולא רע, 2. "אני חושב שזה טוב ולא רע" על משהו. ואתה צריך להטיל ספק על שני המחויבים, 1. "למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע, 2. "למה אני חושב שזה טוב ולא רע" בכל צורה.
לדוגמא "אני רוצה לאהוב את עצמי וזה יעשה לי טוב", עכשיו "למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב", בא נניח שהמחויב של טוב ורע מקובל "אני רוצה טוב ולא רע אבל למה לאהוב את עצמי יעשה לי טוב?".
ש: לדעתך יש אופציה אחרת? אני מנסה לחשוב.
אליעד: לא רק לדעתי יש אופציה אחרת גם לדעתך יש אופציה אחרת אם אתה מבין את השאלה הזאת.
ש: אני יכול לאהוב את עצמי ושזה לא יעשה לי טוב.
אליעד: לא, אתה יכול לא לאהוב את עצמך ושיהיה לך טוב, "אני רוצה להרגיש טוב, אני רוצה לאהוב את עצמי כי זה עושה לי טוב" אבל האם מחויב שכדי שיהיה לך טוב אתה צריך לאהוב את עצמך? יכול להיות שאתה יכול לשנוא את עצמך ושעדיין יהיה לך טוב.
ש: נכון.
אליעד: ובוא נניח שתגיע למסקנה "מחויב לי שלאהוב את עצמי עושה לי טוב, לא לאהוב את עצמי עושה לי רע", אוקי אבל למה אתה רוצה שיהיה לך טוב ולא רע?
ש: זאת כבר המהות הבאה.
אליעד: נכון אבל ממנה בלפני "למה בלאהוב את עצמי עושה לי טוב ולמה לשנוא את עצמי עושה לי רע, למה?".
ש: אולי מחויב שזה יהיה ככה.
אליעד: אם אתה תסתכל יש פה עוד משהו מעניין, רוב האנשים בעולם בחיים שלהם לא שאלו את השאלות האלה, שאלו את עצמם את כל השאלות "איך מרוויחים כסף, איך מוצאים בחורה, איפה אני אגור" כל השאלות שאלו אבל שאלת אותך פעם למה אתה כל כך רוצה לאהוב את עצמך, למה לשנוא את עצמך עושה לך רע? "לא כי זה עושה לי רע". אתה כאילו קולט יש פה מיליארדים של אנשים שרצים אחרי משהו.
ש: הם כאילו קורבנות של הדבר הזה.
אליעד: זה כמו סרט "מטריקס" כזה, שכאילו ככה תכנתו את הרובוטים והם גם משועבדים והם עושים, ואף אחד לא שואל אתה השאלה "רגע למה, למה אני כל כך רוצה לאהוב את עצמי, למה לשנוא את עצמי זה לא טוב". עכשיו אתה מכיר מישהו שיש לו תשובה לשאלה או שאתה יודע שיש לו תשובה לשאלה, כמה אנשים אתה מכיר ששאלו את השאלה הזאת.
ש: לא, יש תשובות אבל לא בהיגיון שאנחנו כאילו.
אליעד: כי אלוהים ככה אסר?
ש: בית משוגעים יותר בא נגיד המשוגעים יותר יכולים לענות תשובות לשאלות האלה.
אליעד: איזה תשובות.
ש: כאלה שיכולים לשנוא את עצמם ולהיות סבבה עם זה ולהרגיש טוב.
אליעד: לא, אבל גם הם יש דברים שהם מפחדים לעשות כדי לא לשנוא את עצמם.
ש: לא, אני אומר אם קיים בן אדם כזה אז הוא ייתפס כמשוגע.
אליעד: כן כמטורף. אני בא להגיד לך שהשאלות האלה הן השאלות הבסיסיות של המנגנון, אתה כאילו רץ לעשות פעולות כדי לאהוב את עצמך, כדי להרגיש טוב. מה יש מאחורי "הרוצה להרגיש טוב הזה", מה יש מאחורי "הרוצה לאהוב את עצמי", למה נתפס במוח "אם אני אוהב את עצמי זה טוב, אם אני לא אוהב את עצמי זה רע", מה עומד מאחורה? עכשיו יכול להיות שהתשובות פשוטות אבל אנשים לא מבינים את התשובות. אם בן אדם אומר "ככה זה וזהו", אוקי אז אם רע לך תגיד "ככה זה וזהו" כי אם הוא אומר "לא, טוב ככה זה וזהו", אוקי אז תשבע לך "ככה זה וזהו".
ש: אם אין לך בחירה אז שתוק.
אליעד: ככה זה וזהו אז כל מה שקורה לך "טוב ככה זה וזהו אין פיתרון", אתה אומר "לא, מה פתאום ככה זה וזהו אני רוצה לשנות", למה לשנות אבל זה.
ש: אבל ככה זה, הוא פשוט יודע שיש אפשרות
אליעד: אני אומר לך "שהרוצה להרגיש טוב והלא רוצה להרגיש רע, והרוצה לאהוב את עצמי ולא רוצה לשנוא את עצמי" הם ביטוים של משהו אחר, הם ביטוים שלהם של מחויבים בראש של תפיסות, של "אני בטוח שככה ולא ככה ואני בטוח שככה ולא ככה ולכן אני רוצה לאהוב את עצמי ולא לשנוא את עצמי, לכן אני רוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע", זה "Output" של דברים שנתפסים אליך כמחויבים. עכשיו אם אתה מצליח רק להבין שזה לא באמת מחויב אתה קיבלת פטור, אתה יכול לבחור עכשיו מה אתה רוצה.
ש: אתה מסכים כאילו אני חושב שהעניין הזה שאם לא, שיש עניין של "Levels" שזה מתחיל מהצורה ואז עובר מהות ואז יותר מהות, נכון ואז אני חושב שאם לא סיימת כמו במשחק מחשב שאתה צריך לעבור שלב.
אליעד: זה נכון באופן יחסי, אני מסכים איתך וזה נכון באופן יחסי כי באופן יחסי מדי פעם כשאתה כאילו רץ קדימה, זה כמו נגיד שאתה מתחיל לעשות אימונים של ריצה אז מדי פעם כאילו תמתח טיפה תחזור אחורה, תמתח טיפה קדימה, אתה מבין למה אני מתכוון?
ש: כן.
אליעד: כאילו מדי פעם להתקדם קדימה "אוקי עכשיו תחזור אחורה לבסיסי, טוב תתקדם עוד קדימה" משהו כזה, ככה אתה כאילו משלב את העומק ואת הרוחב.
ש: כן כי אני פתאום קולט אצלי שאני שוב "בLevel" אחורה.
אליעד: נכון כי אתה עוד פעם תקוע לי עם הבחורה בכלל.
ש: זהו אני אומר לעצמי לא עברת "Level", אוקי חזרה "לbasics".
אליעד: כן אבל באופן יחסי אתה יכול לשאול את עצמך, קודם כל זאת לא חזרה "ל basics", זאת חזרה למקום שבו אתה נמצא כי "הbasic" יכול להיות אחר אבל אני אומר באופן יחסי גם כיום אתה פחות חושב על הצורה ויותר על המהות, באופן יחסי ואף על פי כן יש ספיחים. זה באופן יחסי, זה כאילו כמה אחוז מהזמן אתה חושב על המהות וכמה אתה חושב על הצורה. עכשיו ככל שתחשוב יותר על המהות ככה גם המהות הזאת תהפוך להיות הצורה ואז תחשוב על המהות שלה.
ש: כן אבל הדבר הזה שמטריד אותי הוא עדיין יש שמה, גם בא נגיד אני אפתור את המחויב הזה של "לאהוב את עצמי" ואז יישאר פתאום מחויב הבא, כלומר, הדבר הזה שמטריד אותי באמת הוא עדיין שמה זה לא פתר את הבעיה, נכון?
אליעד: אתה בסוף צריך לגלות ממה הכל נובע ואז לשאול "האם זה נכון" ואז יגמר המשחק.
עכשיו אני אומר יש לך שני מחויבים, בעיקרון ברצונות הם בנויים על שני מחויבים, 1. אתה רוצה להרגיש טוב ולא רע, 2. "אני חושב שזה טוב ולא רע" על משהו. ואתה צריך להטיל ספק על שני המחויבים, 1. "למה אני רוצה להרגיש טוב ולא רע, 2. "למה אני חושב שזה טוב ולא רע" בכל צורה.
לדוגמא "אני רוצה לאהוב את עצמי וזה יעשה לי טוב", עכשיו "למה אני חושב שלאהוב את עצמי יעשה לי טוב", בא נניח שהמחויב של טוב ורע מקובל "אני רוצה טוב ולא רע אבל למה לאהוב את עצמי יעשה לי טוב?".
ש: לדעתך יש אופציה אחרת? אני מנסה לחשוב.
אליעד: לא רק לדעתי יש אופציה אחרת גם לדעתך יש אופציה אחרת אם אתה מבין את השאלה הזאת.
ש: אני יכול לאהוב את עצמי ושזה לא יעשה לי טוב.
אליעד: לא, אתה יכול לא לאהוב את עצמך ושיהיה לך טוב, "אני רוצה להרגיש טוב, אני רוצה לאהוב את עצמי כי זה עושה לי טוב" אבל האם מחויב שכדי שיהיה לך טוב אתה צריך לאהוב את עצמך? יכול להיות שאתה יכול לשנוא את עצמך ושעדיין יהיה לך טוב.
ש: נכון.
אליעד: ובוא נניח שתגיע למסקנה "מחויב לי שלאהוב את עצמי עושה לי טוב, לא לאהוב את עצמי עושה לי רע", אוקי אבל למה אתה רוצה שיהיה לך טוב ולא רע?
ש: זאת כבר המהות הבאה.
אליעד: נכון אבל ממנה בלפני "למה בלאהוב את עצמי עושה לי טוב ולמה לשנוא את עצמי עושה לי רע, למה?".
ש: אולי מחויב שזה יהיה ככה.
אליעד: אם אתה תסתכל יש פה עוד משהו מעניין, רוב האנשים בעולם בחיים שלהם לא שאלו את השאלות האלה, שאלו את עצמם את כל השאלות "איך מרוויחים כסף, איך מוצאים בחורה, איפה אני אגור" כל השאלות שאלו אבל שאלת אותך פעם למה אתה כל כך רוצה לאהוב את עצמך, למה לשנוא את עצמך עושה לך רע? "לא כי זה עושה לי רע". אתה כאילו קולט יש פה מיליארדים של אנשים שרצים אחרי משהו.
ש: הם כאילו קורבנות של הדבר הזה.
אליעד: זה כמו סרט "מטריקס" כזה, שכאילו ככה תכנתו את הרובוטים והם גם משועבדים והם עושים, ואף אחד לא שואל אתה השאלה "רגע למה, למה אני כל כך רוצה לאהוב את עצמי, למה לשנוא את עצמי זה לא טוב". עכשיו אתה מכיר מישהו שיש לו תשובה לשאלה או שאתה יודע שיש לו תשובה לשאלה, כמה אנשים אתה מכיר ששאלו את השאלה הזאת.
ש: לא, יש תשובות אבל לא בהיגיון שאנחנו כאילו.
אליעד: כי אלוהים ככה אסר?
ש: בית משוגעים יותר בא נגיד המשוגעים יותר יכולים לענות תשובות לשאלות האלה.
אליעד: איזה תשובות.
ש: כאלה שיכולים לשנוא את עצמם ולהיות סבבה עם זה ולהרגיש טוב.
אליעד: לא, אבל גם הם יש דברים שהם מפחדים לעשות כדי לא לשנוא את עצמם.
ש: לא, אני אומר אם קיים בן אדם כזה אז הוא ייתפס כמשוגע.
אליעד: כן כמטורף. אני בא להגיד לך שהשאלות האלה הן השאלות הבסיסיות של המנגנון, אתה כאילו רץ לעשות פעולות כדי לאהוב את עצמך, כדי להרגיש טוב. מה יש מאחורי "הרוצה להרגיש טוב הזה", מה יש מאחורי "הרוצה לאהוב את עצמי", למה נתפס במוח "אם אני אוהב את עצמי זה טוב, אם אני לא אוהב את עצמי זה רע", מה עומד מאחורה? עכשיו יכול להיות שהתשובות פשוטות אבל אנשים לא מבינים את התשובות. אם בן אדם אומר "ככה זה וזהו", אוקי אז אם רע לך תגיד "ככה זה וזהו" כי אם הוא אומר "לא, טוב ככה זה וזהו", אוקי אז תשבע לך "ככה זה וזהו".
ש: אם אין לך בחירה אז שתוק.
אליעד: ככה זה וזהו אז כל מה שקורה לך "טוב ככה זה וזהו אין פיתרון", אתה אומר "לא, מה פתאום ככה זה וזהו אני רוצה לשנות", למה לשנות אבל זה.
ש: אבל ככה זה, הוא פשוט יודע שיש אפשרות
אליעד: אני אומר לך "שהרוצה להרגיש טוב והלא רוצה להרגיש רע, והרוצה לאהוב את עצמי ולא רוצה לשנוא את עצמי" הם ביטוים של משהו אחר, הם ביטוים שלהם של מחויבים בראש של תפיסות, של "אני בטוח שככה ולא ככה ואני בטוח שככה ולא ככה ולכן אני רוצה לאהוב את עצמי ולא לשנוא את עצמי, לכן אני רוצה להרגיש טוב ולא להרגיש רע", זה "Output" של דברים שנתפסים אליך כמחויבים. עכשיו אם אתה מצליח רק להבין שזה לא באמת מחויב אתה קיבלת פטור, אתה יכול לבחור עכשיו מה אתה רוצה.
ש: אתה מסכים כאילו אני חושב שהעניין הזה שאם לא, שיש עניין של "Levels" שזה מתחיל מהצורה ואז עובר מהות ואז יותר מהות, נכון ואז אני חושב שאם לא סיימת כמו במשחק מחשב שאתה צריך לעבור שלב.
אליעד: זה נכון באופן יחסי, אני מסכים איתך וזה נכון באופן יחסי כי באופן יחסי מדי פעם כשאתה כאילו רץ קדימה, זה כמו נגיד שאתה מתחיל לעשות אימונים של ריצה אז מדי פעם כאילו תמתח טיפה תחזור אחורה, תמתח טיפה קדימה, אתה מבין למה אני מתכוון?
ש: כן.
אליעד: כאילו מדי פעם להתקדם קדימה "אוקי עכשיו תחזור אחורה לבסיסי, טוב תתקדם עוד קדימה" משהו כזה, ככה אתה כאילו משלב את העומק ואת הרוחב.
ש: כן כי אני פתאום קולט אצלי שאני שוב "בLevel" אחורה.
אליעד: נכון כי אתה עוד פעם תקוע לי עם הבחורה בכלל.
ש: זהו אני אומר לעצמי לא עברת "Level", אוקי חזרה "לbasics".
אליעד: כן אבל באופן יחסי אתה יכול לשאול את עצמך, קודם כל זאת לא חזרה "ל basics", זאת חזרה למקום שבו אתה נמצא כי "הbasic" יכול להיות אחר אבל אני אומר באופן יחסי גם כיום אתה פחות חושב על הצורה ויותר על המהות, באופן יחסי ואף על פי כן יש ספיחים. זה באופן יחסי, זה כאילו כמה אחוז מהזמן אתה חושב על המהות וכמה אתה חושב על הצורה. עכשיו ככל שתחשוב יותר על המהות ככה גם המהות הזאת תהפוך להיות הצורה ואז תחשוב על המהות שלה.
ש: כן אבל הדבר הזה שמטריד אותי הוא עדיין יש שמה, גם בא נגיד אני אפתור את המחויב הזה של "לאהוב את עצמי" ואז יישאר פתאום מחויב הבא, כלומר, הדבר הזה שמטריד אותי באמת הוא עדיין שמה זה לא פתר את הבעיה, נכון?
אליעד: אתה בסוף צריך לגלות ממה הכל נובע ואז לשאול "האם זה נכון" ואז יגמר המשחק.