9:24מהי אהבה עצמית? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? למה אני לא אוהב את עצמי? איך לפתח אהבה עצמית? איך ללמוד לאהוב את עצמי? תרגילים לאהבה עצמית, איך להתחיל לאהוב את עצמי כמו שאני? המדריך לאהבה עצמית, פיתוח אהבה עצמית
מה הבעיה באהבה עצמית המבוססת על תנאים?
אליעד כהן מסביר שאנשים רבים מתקשים לאהוב את עצמם בגלל שהם מנסים לבסס את האהבה שלהם על תנאים מסוימים. למשל, אם אדם אוהב את עצמו כי הוא חושב שהוא נראה טוב או חכם, הוא מציב תנאי שהופך להיות בעייתי בעתיד. ברגע שהמציאות תשתנה והאדם ירגיש שהוא כבר לא נראה טוב או לא מספיק חכם, הוא יאבד את הבסיס לאהבה העצמית שלו ויחווה שנאה עצמית.
אליעד מסביר שגם התכונות החיוביות הן אף פעם לא מוחלטות. אדם שחושב שהוא חכם, יוכל תמיד למצוא מישהו חכם יותר ממנו, או תחום שבו הוא פחות מצליח, מה שמיד יערער את האהבה העצמית שלו. בנוסף, כל תכונה חיובית היא גם שלילית מנקודת מבט מסוימת. למשל, אדם חכם מאוד יכול למצוא את עצמו בודד, או סובל מבעיות שלא קיימות אצל אדם פחות חכם.
למה שיטת "לחשוב חיובי" לא תמיד עוזרת לאהוב את עצמך?
יש גישה נפוצה שמציעה לרשום רשימה של דברים טובים שאדם אוהב בעצמו. אך אליעד טוען שלגישה זו יש מספר בעיות משמעותיות:
איך לתקוף את המחשבות השליליות שלך על עצמך?
אליעד מציע שיטה פרקטית וברורה כיצד להתמודד עם מחשבות שליליות. השלבים הם:
למה צריך גם לתקוף את המחשבות החיוביות?
אליעד כהן מסביר שגם מחשבות חיוביות צריכות לעבור את אותה בדיקה, מפני שהן בעצם התנאים הלא - יציבים לאהבה עצמית. אם אתה אוהב את עצמך על סמך תכונה מסוימת, זה אומר שאתה בעצם לא אוהב את עצמך ללא התנאי הזה.
לדוגמה, אם אתה אוהב את עצמך כי אתה נראה טוב, אתה בעצם שונא את עצמך על כל האפשרויות שבהן לא תראה טוב. כלומר, אתה חושש באופן תמידי מהאפשרות שהתכונה החיובית תיפגע או תשתנה.
לכן, חשוב לתקוף ולחקור גם את המחשבות החיוביות, למשל:
איך להגיע לאהבה עצמית ללא תנאים?
אליעד כהן מציג דרך מעשית וברורה לפתח אהבה עצמית שאינה מותנית בתנאים:
מה המסקנה הסופית?
אהבה עצמית אמיתית מגיעה רק כאשר אדם מפסיק להתלות בתנאים מסוימים לאהוב את עצמו. כדי להגיע למצב זה, עליו לחקור לעומק הן את המחשבות השליליות והן את המחשבות החיוביות, ולגלות שלכל דבר טוב יש גם צד רע ולהפך. כך נוצר מצב של אהבה עצמית בלתי מותנית, שאין בה פחד, ספק או חרדה מכך שמשהו ישתנה בעתיד.
אליעד כהן מסביר שאנשים רבים מתקשים לאהוב את עצמם בגלל שהם מנסים לבסס את האהבה שלהם על תנאים מסוימים. למשל, אם אדם אוהב את עצמו כי הוא חושב שהוא נראה טוב או חכם, הוא מציב תנאי שהופך להיות בעייתי בעתיד. ברגע שהמציאות תשתנה והאדם ירגיש שהוא כבר לא נראה טוב או לא מספיק חכם, הוא יאבד את הבסיס לאהבה העצמית שלו ויחווה שנאה עצמית.
אליעד מסביר שגם התכונות החיוביות הן אף פעם לא מוחלטות. אדם שחושב שהוא חכם, יוכל תמיד למצוא מישהו חכם יותר ממנו, או תחום שבו הוא פחות מצליח, מה שמיד יערער את האהבה העצמית שלו. בנוסף, כל תכונה חיובית היא גם שלילית מנקודת מבט מסוימת. למשל, אדם חכם מאוד יכול למצוא את עצמו בודד, או סובל מבעיות שלא קיימות אצל אדם פחות חכם.
למה שיטת "לחשוב חיובי" לא תמיד עוזרת לאהוב את עצמך?
יש גישה נפוצה שמציעה לרשום רשימה של דברים טובים שאדם אוהב בעצמו. אך אליעד טוען שלגישה זו יש מספר בעיות משמעותיות:
- לא תמיד אפשר למצוא תכונות חיוביות חד - משמעיות ואמיתיות שאדם יכול להאמין בהן בלב שלם.
- גם אם נמצאה תכונה חיובית, המוח מיד יזכיר שיש בה גם חסרונות, או שהחיוביות שלה אינה מוחלטת.
- אהבה עצמית שמבוססת על תכונות מסוימות הופכת להיות מותנית. ברגע שהתכונות האלה משתנות או מאבדות מערכן, האהבה העצמית נשברת.
איך לתקוף את המחשבות השליליות שלך על עצמך?
אליעד מציע שיטה פרקטית וברורה כיצד להתמודד עם מחשבות שליליות. השלבים הם:
- קודם כל לזהות את כל המחשבות השליליות שיש לך על עצמך, כמו "אני כישלון" או "אני לא נראה טוב".
- לשאול על כל מחשבה שלילית: "האם זו באמת האמת?", ואם כן, לשאול "ואז מה?".
- "האם זה באמת נכון שאכשל בחיים בגלל איך שאני נראה?"
- גם אם כן, "ואז מה אם אכשל בחיים?"
- "ואם לא יהיה לי כלום בחיים, מה זה באמת אומר?"
- ואם התשובה היא "אני אמות מזה", אז שוב תשאל: "ואז מה אם אמות?"
למה צריך גם לתקוף את המחשבות החיוביות?
אליעד כהן מסביר שגם מחשבות חיוביות צריכות לעבור את אותה בדיקה, מפני שהן בעצם התנאים הלא - יציבים לאהבה עצמית. אם אתה אוהב את עצמך על סמך תכונה מסוימת, זה אומר שאתה בעצם לא אוהב את עצמך ללא התנאי הזה.
לדוגמה, אם אתה אוהב את עצמך כי אתה נראה טוב, אתה בעצם שונא את עצמך על כל האפשרויות שבהן לא תראה טוב. כלומר, אתה חושש באופן תמידי מהאפשרות שהתכונה החיובית תיפגע או תשתנה.
לכן, חשוב לתקוף ולחקור גם את המחשבות החיוביות, למשל:
- "האם באמת אני נראה טוב תמיד?"
- "האם זה באמת חשוב אם אראה טוב או לא?"
- "מה יקרה אם בעתיד לא אראה טוב?"
איך להגיע לאהבה עצמית ללא תנאים?
אליעד כהן מציג דרך מעשית וברורה לפתח אהבה עצמית שאינה מותנית בתנאים:
- הכנת שתי רשימות: אחת של דברים טובים בעצמך, ואחת של דברים רעים בעצמך.
- חקירה מעמיקה של שתי הרשימות באותה שיטת שאלות שהוצגה קודם ("האם באמת זה נכון?" ו"אם כן, אז מה?").
- הגעה למצב שבו אינך נאחז לא בדברים טובים ולא בדברים רעים.
מה המסקנה הסופית?
אהבה עצמית אמיתית מגיעה רק כאשר אדם מפסיק להתלות בתנאים מסוימים לאהוב את עצמו. כדי להגיע למצב זה, עליו לחקור לעומק הן את המחשבות השליליות והן את המחשבות החיוביות, ולגלות שלכל דבר טוב יש גם צד רע ולהפך. כך נוצר מצב של אהבה עצמית בלתי מותנית, שאין בה פחד, ספק או חרדה מכך שמשהו ישתנה בעתיד.
- אהבה עצמית ללא תנאים
- איך להתמודד עם ביקורת עצמית?
- שיטות לחקירת מחשבות שליליות
- הפרכת אמונות מגבילות
- איך לפתח ביטחון עצמי יציב?
איך אפשר לאהוב את עצמך בלי תנאים?
כדי להגיע לאהבה עצמית שאינה תלויה בתנאים, לא מספיק לנסות למצוא בתוכך רק את הדברים הטובים. אם מנסים להרכיב רשימה של תכונות חיוביות, תמיד יתעורר ספק האם באמת יש לך את התכונה הזו, ומה יהיה אם תאבד אותה. נוסף לכך, ברגע שאתה אוהב את עצמך על סמך תכונה טובה, המוח מזכיר לך שיש גם תכונות שליליות, או שתכונה זו איננה מוחלטת ושיש בה חיסרון.
לכן, הגישה שמבוססת על "אני אוהב את עצמי כי..." מסתבכת בשאלות כמו "ומה יקרה אם לא אהיה ככה יותר?" או "ומה עם כל החסרונות שקיימים בי?". בסופו של דבר, אהבה המבוססת על תנאים אינה מחזיקה מעמד לאורך זמן, כי תמיד ייתכן שהתכונה הזו לא תהיה מושלמת או שתימצא בה מגרעת כלשהי.
למה לא מומלץ להתמקד רק במחשבות הטובות?
ישנה תפיסה שלפיה, אם רוצים להעלות את הדימוי העצמי, כדאי לרשום רשימה של דברים טובים שיש בך. אולם, בשיטה הזו קיימות מספר בעיות:
1. לא בטוח שתצליח בכלל למצוא תכונות חיוביות שאתה משוכנע שיש לך.
2. גם אם אתה מוצא תכונה חיובית, המוח מיד יכול למצוא בה חיסרון, או לטעון שהיא אינה מוחלטת.
3. אהבה עצמית המותנית בתכונה מסוימת פירושה שאם התכונה איננה, אתה מאבד את האהבה העצמית.
לכן, אם אתה רגיל לאהוב את עצמך על בסיס "אני נראה טוב", למשל, ברגע שתרגיש שאולי אינך נראה טוב מספיק, או שעבר הזמן ושינית מראה, יופיעו מחשבות שליליות.
איך לתקוף את המחשבות הרעות שלך?
השלב הראשון הוא לזהות את כל המחשבות השליליות שלך על עצמך. למשל, "אני לא אוהב שאני לא נראה טוב מספיק" או "אני חושב שאני כישלון". יש לכתוב את כל המחשבות השליליות הללו ולשאול את עצמך:
- "האם באמת זאת האמת?"
- "ואם כן, אז מה?"
כך אפשר לפרק את הלוגיקה השלילית. לדוגמה, אם המוח אומר "אני לא נראה טוב, ולכן אכשל בחיים":
- שואלים "האם באמת נראה לי שאכשל בחיים רק בגלל המראה שלי?"
- ואם בכל זאת מתעקשים, ממשיכים: "אוקי, ואם אכשל לגמרי בחיים, מה זה אומר? באמת לא יהיה לי שום דבר?"
- ואם המוח ממשיך "אז אמות, כי לא יהיה לי כלום":
- שואלים "האם באמת אמות רק בגלל שאין לי כלום? ואם כן אמות, אז מה?"
כך, על ידי שאלות חוזרות, מתגלה שהחשש הוא לא תמיד הגיוני, או שאינו מחייב.
דוגמה נוספת: "אני כישלון".
- "האם באמת אני כישלון?"
- "אם נכשלתי בדבר מסוים, האם בהכרח זה אומר שאני כישלון מוחלט?"
- "גם אם אני כישלון, אז מה רע בזה בדיוק?"
ההבנה היא שכל מחשבה שלילית מורכבת מרצף של סיבות ותוצאות. בכל שלב מפורקים הרכיבים הלוגיים, עד שנחלשת התחושה השלילית המקושרת אליה.
למה חשוב לתקוף גם מחשבות חיוביות?
מעבר למחשבות שליליות, צריך לחקור גם את המחשבות החיוביות על עצמך. לדוגמה, אם אתה אומר "אני אוהב את איך שאני נראה", זו לכאורה מחשבה חיובית. אבל היא טומנת בחובה אפשרות לשנוא את עצמך ברגע שלא תיראה טוב מספיק בעיניך.
ברגע שאדם מגדיר לעצמו "אני אוהב את עצמי כי אני חכם" או "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב", הוא כורך את האהבה העצמית שלו בתנאי מסוים. מספיק שהדבר הזה לא יתקיים במלואו, כדי לפגוע באהבה העצמית וליצור שנאה עצמית.
יתרה מזאת, שום תכונה אינה מוחלטת:
- "אני חכם" הוא תמיד יחסי. יש חכמים יותר ממך, או שאפשר למצוא תחום שבו אינך חכם.
- גם להיות "חכם מוחלט" יכול להיתפס כחיסרון, משום שכל דבר אפשר לראות גם באור שלילי.
כתוצאה מכך, המחשבה החיובית יכולה להיות מקור לחולשה בעתיד, כי אם המציאות לא תתאים לציפיות, המוח חוזר ומזכיר את החסרונות.
מה קורה כשאוהבים את עצמך רק עם תנאים?
כשאדם בונה אהבה עצמית רק על תנאים חיוביים, הוא מסתכן בחיפוש חסר תועלת אחרי שלמות. לאורך זמן, תכונות חיצוניות או פנימיות עשויות להשתנות, והדבר יכול ליצור תחושת אי - ודאות או פחד. לכן, גישה של "תאהב את עצמך כי..." עלולה להתפרק ברגעים של קושי.
יש אנשים שעדיין מנסים להשתמש בשיטה של דקלום משפטי אהבה חיוביים, כמו "אני אוהב את עצמי, אני מאמין בעצמי". לפעמים זה עוזר לזמן קצר, אך ברגע שיש תנודה קטנה במציאות או הופעה של ספק, הביטחון הזה מתערער.
שאלות ותשובות לדוגמה
ש: כי זאת אהבה ללא תנאים, אז למה קוראים לזה אהבה ללא תנאים?
אליעד: הכוונה במצב הזה היא שלא אכפת לך אם אתה אוהב את עצמך או שונא את עצמך, אתה לא מייחס לכך משמעות מוגדרת. כשמישהו רוצה להרגיש אהבה ללא תנאים, הוא לומד שכל דבר טוב יכול גם להיות רע, וכל דבר רע יכול להיות טוב, והכל תלוי נקודת מבט.
ש: אז מה התשובה המעשית כדי לאהוב את עצמי באמת?
ת: להכין שתי רשימות: האחת עם כל הדברים הטובים שאתה אוהב בעצמך, והשנייה עם כל הדברים השליליים שאתה לא אוהב בעצמך. לאחר מכן, לחקור את שתיהן באותה שיטה של "האם באמת זה נכון?" ו"ואם כן, אז מה?", עד שאינך נשאר עם ההיאחזות באף תכונה לטובה או לרעה.
ש: למה חשוב להשמיד גם את הרשימה החיובית?
ת: כי אם אוהבים את עצמך רק על סמך תכונה חיובית, זה בהכרח מייצר מקום לשנוא את עצמך, ברגע שהתכונה אינה מתקיימת במלואה או כשמתגלים בה חסרונות. אהבה על תנאי יוצרת פחד מהמצב ההפוך ומהאפשרות שהיא תאבד.
מהי המסקנה הסופית?
כדי לאהוב את עצמך באמת בצורה שאינה תלויה בשום דבר, מומלץ לחקור לעומק הן את המחשבות השליליות והן את המחשבות החיוביות. בכל מחשבה שלילית מחפשים מה הראיות שלה, ואם היא נכונה, אז שואלים למה זה כל כך נורא. בכל מחשבה חיובית רואים שהיא אף פעם לא מוחלטת, ותמיד אפשר למצוא בה גם חיסרון. ברגע שלא נאחזים לא ב"אני טוב" ולא ב"אני רע", מתגלה מצב שבו אהבה עצמית הופכת להיות דבר שאינו תלוי בתנאים משתנים.
כדי להגיע לאהבה עצמית שאינה תלויה בתנאים, לא מספיק לנסות למצוא בתוכך רק את הדברים הטובים. אם מנסים להרכיב רשימה של תכונות חיוביות, תמיד יתעורר ספק האם באמת יש לך את התכונה הזו, ומה יהיה אם תאבד אותה. נוסף לכך, ברגע שאתה אוהב את עצמך על סמך תכונה טובה, המוח מזכיר לך שיש גם תכונות שליליות, או שתכונה זו איננה מוחלטת ושיש בה חיסרון.
לכן, הגישה שמבוססת על "אני אוהב את עצמי כי..." מסתבכת בשאלות כמו "ומה יקרה אם לא אהיה ככה יותר?" או "ומה עם כל החסרונות שקיימים בי?". בסופו של דבר, אהבה המבוססת על תנאים אינה מחזיקה מעמד לאורך זמן, כי תמיד ייתכן שהתכונה הזו לא תהיה מושלמת או שתימצא בה מגרעת כלשהי.
למה לא מומלץ להתמקד רק במחשבות הטובות?
ישנה תפיסה שלפיה, אם רוצים להעלות את הדימוי העצמי, כדאי לרשום רשימה של דברים טובים שיש בך. אולם, בשיטה הזו קיימות מספר בעיות:
1. לא בטוח שתצליח בכלל למצוא תכונות חיוביות שאתה משוכנע שיש לך.
2. גם אם אתה מוצא תכונה חיובית, המוח מיד יכול למצוא בה חיסרון, או לטעון שהיא אינה מוחלטת.
3. אהבה עצמית המותנית בתכונה מסוימת פירושה שאם התכונה איננה, אתה מאבד את האהבה העצמית.
לכן, אם אתה רגיל לאהוב את עצמך על בסיס "אני נראה טוב", למשל, ברגע שתרגיש שאולי אינך נראה טוב מספיק, או שעבר הזמן ושינית מראה, יופיעו מחשבות שליליות.
איך לתקוף את המחשבות הרעות שלך?
השלב הראשון הוא לזהות את כל המחשבות השליליות שלך על עצמך. למשל, "אני לא אוהב שאני לא נראה טוב מספיק" או "אני חושב שאני כישלון". יש לכתוב את כל המחשבות השליליות הללו ולשאול את עצמך:
- "האם באמת זאת האמת?"
- "ואם כן, אז מה?"
כך אפשר לפרק את הלוגיקה השלילית. לדוגמה, אם המוח אומר "אני לא נראה טוב, ולכן אכשל בחיים":
- שואלים "האם באמת נראה לי שאכשל בחיים רק בגלל המראה שלי?"
- ואם בכל זאת מתעקשים, ממשיכים: "אוקי, ואם אכשל לגמרי בחיים, מה זה אומר? באמת לא יהיה לי שום דבר?"
- ואם המוח ממשיך "אז אמות, כי לא יהיה לי כלום":
- שואלים "האם באמת אמות רק בגלל שאין לי כלום? ואם כן אמות, אז מה?"
כך, על ידי שאלות חוזרות, מתגלה שהחשש הוא לא תמיד הגיוני, או שאינו מחייב.
דוגמה נוספת: "אני כישלון".
- "האם באמת אני כישלון?"
- "אם נכשלתי בדבר מסוים, האם בהכרח זה אומר שאני כישלון מוחלט?"
- "גם אם אני כישלון, אז מה רע בזה בדיוק?"
ההבנה היא שכל מחשבה שלילית מורכבת מרצף של סיבות ותוצאות. בכל שלב מפורקים הרכיבים הלוגיים, עד שנחלשת התחושה השלילית המקושרת אליה.
למה חשוב לתקוף גם מחשבות חיוביות?
מעבר למחשבות שליליות, צריך לחקור גם את המחשבות החיוביות על עצמך. לדוגמה, אם אתה אומר "אני אוהב את איך שאני נראה", זו לכאורה מחשבה חיובית. אבל היא טומנת בחובה אפשרות לשנוא את עצמך ברגע שלא תיראה טוב מספיק בעיניך.
ברגע שאדם מגדיר לעצמו "אני אוהב את עצמי כי אני חכם" או "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב", הוא כורך את האהבה העצמית שלו בתנאי מסוים. מספיק שהדבר הזה לא יתקיים במלואו, כדי לפגוע באהבה העצמית וליצור שנאה עצמית.
יתרה מזאת, שום תכונה אינה מוחלטת:
- "אני חכם" הוא תמיד יחסי. יש חכמים יותר ממך, או שאפשר למצוא תחום שבו אינך חכם.
- גם להיות "חכם מוחלט" יכול להיתפס כחיסרון, משום שכל דבר אפשר לראות גם באור שלילי.
כתוצאה מכך, המחשבה החיובית יכולה להיות מקור לחולשה בעתיד, כי אם המציאות לא תתאים לציפיות, המוח חוזר ומזכיר את החסרונות.
מה קורה כשאוהבים את עצמך רק עם תנאים?
כשאדם בונה אהבה עצמית רק על תנאים חיוביים, הוא מסתכן בחיפוש חסר תועלת אחרי שלמות. לאורך זמן, תכונות חיצוניות או פנימיות עשויות להשתנות, והדבר יכול ליצור תחושת אי - ודאות או פחד. לכן, גישה של "תאהב את עצמך כי..." עלולה להתפרק ברגעים של קושי.
יש אנשים שעדיין מנסים להשתמש בשיטה של דקלום משפטי אהבה חיוביים, כמו "אני אוהב את עצמי, אני מאמין בעצמי". לפעמים זה עוזר לזמן קצר, אך ברגע שיש תנודה קטנה במציאות או הופעה של ספק, הביטחון הזה מתערער.
שאלות ותשובות לדוגמה
ש: כי זאת אהבה ללא תנאים, אז למה קוראים לזה אהבה ללא תנאים?
אליעד: הכוונה במצב הזה היא שלא אכפת לך אם אתה אוהב את עצמך או שונא את עצמך, אתה לא מייחס לכך משמעות מוגדרת. כשמישהו רוצה להרגיש אהבה ללא תנאים, הוא לומד שכל דבר טוב יכול גם להיות רע, וכל דבר רע יכול להיות טוב, והכל תלוי נקודת מבט.
ש: אז מה התשובה המעשית כדי לאהוב את עצמי באמת?
ת: להכין שתי רשימות: האחת עם כל הדברים הטובים שאתה אוהב בעצמך, והשנייה עם כל הדברים השליליים שאתה לא אוהב בעצמך. לאחר מכן, לחקור את שתיהן באותה שיטה של "האם באמת זה נכון?" ו"ואם כן, אז מה?", עד שאינך נשאר עם ההיאחזות באף תכונה לטובה או לרעה.
ש: למה חשוב להשמיד גם את הרשימה החיובית?
ת: כי אם אוהבים את עצמך רק על סמך תכונה חיובית, זה בהכרח מייצר מקום לשנוא את עצמך, ברגע שהתכונה אינה מתקיימת במלואה או כשמתגלים בה חסרונות. אהבה על תנאי יוצרת פחד מהמצב ההפוך ומהאפשרות שהיא תאבד.
מהי המסקנה הסופית?
כדי לאהוב את עצמך באמת בצורה שאינה תלויה בשום דבר, מומלץ לחקור לעומק הן את המחשבות השליליות והן את המחשבות החיוביות. בכל מחשבה שלילית מחפשים מה הראיות שלה, ואם היא נכונה, אז שואלים למה זה כל כך נורא. בכל מחשבה חיובית רואים שהיא אף פעם לא מוחלטת, ותמיד אפשר למצוא בה גם חיסרון. ברגע שלא נאחזים לא ב"אני טוב" ולא ב"אני רע", מתגלה מצב שבו אהבה עצמית הופכת להיות דבר שאינו תלוי בתנאים משתנים.
- אהבה עצמית ותנאים
- כיצד לחקור את המחשבות
- שיטות להתמודדות עם ביקורת עצמית
- הפרכת אמונות מגבילות
עכשיו איך בן אדם יכול לאהוב את עצמו נכון, מה צריך בן אדם לעשות כדי לאהוב את עצמו נכון אז מה שאתה צריך לעשות זה לתקוף את כל המחשבות הרעות שאתה חושב על עצמך וגם לתקוף את כל המחשבות הטובות שאתה חושב על עצמך, אתם הבנתם את זה נסביר עוד פעם נגיד שאני אשאל מישהו איך לאהוב את עצמך מה אנשים יגידו תביא רשימה של הדברים שאתה אוהב בעצמך אוקי זאת גישה לא נכונה למה כי אם אתה תביא רשימה של הדברים הטובים לא בטוח שתמצא אותם ובכל דבר שתמצא יבוא חיסרון ועל כל דבר שאתה תמצא יבואו שלושה רעים זה לא יעבוד ודבר נוסף זה גם עם תנאים כי אם אתה אוהב את עצמך בגלל משהו אז המוח אומר "ומה עם זה וזה ומה יקרה אם אני כבר לא יהיה לי ומה יקרה אם פה מה יקרה אם שם".
לכן השיטה אומרת הפוך בשביל לאהוב את עצמך בלי תנאים אתה צריך לרשום רשימה מה כל הדברים הרעים שיש בי ולעשות רשימה מה כל הדברים הטובים שיש בי וצריך את שתי הרשימות האלה להשמיד, מה זאת אומרת לקחת את הרשימה של הדברים הרעים נגיד "אני לא אוהב את זה שאני לא מספיק נראה טוב" נגיד סבבה, לא משנה אתה אמור לחפש משהו שאתה לא אוהב בעצמך עד כאן הבנת ואז אתה אמור לתקוף את המחשבה הזאת איך אתה תוקף את המחשבה הזאת בשתי וריאציות קודם כל האם באמת זאת האמת ואם כן אז מה "האם באמת אני לא נראה טוב ואם כן אז מה" ואז המוח יגיד לך איזה משהו "כן כי אם אני לא נראה טוב אז בגלל זה אני לא אצליח בחיים, אוקי האם באמת זה שאני לא נראה טוב יגרום לזה שאני לא אצליח בחיים ואם כן אני לא אצליח בחיים אז מה".
ואז המוח יגיד "לא אבל אם אתה לא תצליח בחיים אז אתה לא יהיה לך שום דבר, אוקי האם באמת אם אני לא אצליח בחיים לא יהיה לי שום דבר ואם כן אז מה אז לא יהיה לי שום דבר" ואז המוח יגיד לך "לא אז אתה אם לא יהיה לך שום דבר אתה תמות אוקי האם באמת אם לא יהיה לי שום דבר אני אמות באמת" ועכשיו גם ההפך "האם אני אמות רק בגלל שלא יהיה לי שום דבר ואם כן אז מה אז לא יהיה לי שום דבר ואני אמות אז מה", אוקי אז זאת אומרת דבר אחד אתה צריך לקחת את כל המחשבות הרעות שיש לך במוח ולתקוף אותן.
עכשיו תן דוגמא למחשבה שלילית נגיד "אני לא אוהב את עצמי בגלל שמפריע לי מה שחושבים עלי בגלל שאני כישלון" סבבה בא נבדוק "האם באמת אני כישלון ואם כן אז מה" אז מה המוח יגיד "כן אתה כישלון למה אתה כישלון כי נכשלת בזה ובזה" אז בא נבדוק עוד פעם יש לנו פה סיבה ותוצאה "האם באמת נכשלתי בזה ובזה באמת נכשלתי? כן, האם זה שנכשלתי בזה ובזה מחייב את המסקנה שאני כישלון בהכרח זה אומר שאני כישלון? לא יודע עכשיו בא נניח שנכשלתי ובוא נניח שאני כישלון אז מה אם אני כישלון מה רע בלהיות כישלון כי אם אני כישלון אז משהו" בכל מקרה עכשיו שים לב איך לתקוף את המחשבות השליליות זאת שאלה אבל דבר ראשון שצריך לעשות זה לקחת את כל המחשבות השליליות ולתקוף אותן.
אחרי שסיימת לתקוף את המחשבות השליליות שלך על עצמך ולפני שסיימת לתקוף את המחשבות השליליות שלך על עצמך ותוך כדי ולפני ואחרי צריך לתקוף גם את המחשבות החיוביות אתה צריך לרשום על הנייר מה הדברים שאני אוהב בעצמי לדוגמא "אני אוהב את איך שאני נראה" הבנת צריך לתקוף את זה למה כי המחשבה שאומרת אני אוהב את איך שאני נראה היא מחשבה של אהבה או של שנאה של שנאה זה כאילו נראה אהבה אתה אומר אני אוהב את איך שאני נראה אבל זאת שנאה כי אתה בעצם אומר אני לא אוהב את זה את האפשרות שאני אראה לא טוב כי אם מישהו אומר אני אוהב את איך שאני נראה הוא בעצם אומר אני אוהב את עצמי בתנאי שאני אראה טוב.
זאת אומרת כל פעם כשאתה אומר איזה כייף לי שאני ככה אתה בעצם שותל לעצמך במוח אסור לי להיות ההפך של זה, עכשיו כשמישהו אומר לעצמו "אני אוהב את זה שאני נראה טוב" מה הוא בעצם אומר לעצמו הוא אומר לעצמו לכאורה זה טוב אבל בא נסביר למה זה רע כשאתה אומר "אני אוהב את זה שאני נראה טוב" אתה בעצם שונא את עצמך על כל הפעמים שלא היית נראה טוב ואתה שונא את זה שכרגע אתה לא נראה הכי טוב בעולם ואתה שונא את זה שיש אפשרות שבעתיד אתה לא תראה טוב כי להגיד אני נראה טוב הרי זה לא שתמיד היית נראה טוב ותמיד תיראה טוב ומוחלט נראה טוב יחסי, זאת אומרת להגיד אני נראה טוב יחסי זה אומר שפעם לא היית נראה כל כך טוב זה אומר שגם כרגע יש מישהו שנראה יותר טוב ממך וזה אומר שגם בעתיד אולי לא תיראה טוב.
לכן כשמישהו אומר "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב" הוא בעצם לא אוהב את עצמו ולכן אתה צריך להגיד בדיוק כמו שבן אדם אומר לעצמו "אני שונא את עצמי כי אני מכוער" והוא צריך להילחם בזה הוא צריך להילחם גם במחשבה שאומרת "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב" זה גרוע באותה מידה כל האנשים בעולם ששונאים את עצמם יש משהו שהם אוהבים את עצמם במשהו הזה, כל האנשים בעולם ששונאים את עצמם הם או שהם אהבו את עצמם בעבר באיזה משהו או שהם אוהבים את עצמם כרגע באיזה משהו או שהם חושבים שבעתיד אני אהיה ככה וככה ואז אני אוהב את עצמי אבל זה תמיד יש משהו של אהבה כי מי שלא אוהב את עצמו בכלל לא שונא את עצמו בכלל.
בן אדם שאומר אף פעם לא אהבתי את עצמי אני גם לא אוהב את עצמי היום ואני גם לא חושב שאי פעם אני אוהב את עצמי במובן של לא משנה מה אני אהיה אני לא אוהב את עצמי כי אין לזה שום משמעות אז גם אין לך מה לשנוא את עצמך.
ש: כי זאת אהבה ללא תנאים אז למה קוראים לזה אהבה ללא תנאים?
אליעד: שנייה לא אכפת לי ואז אתה מגיע למצב שנקרא אהבה בלי תנאים אני לא אומר שזאת אהבה בלי תנאים אני אומר זה נקרא אהבה בלי תנאים כי אז אתה לא אוהב את עצמך ולא שונא את עצמך וזה לא אומר שום דבר ולא אכפת לך אם אתה אוהב את עצמך ולא אכפת לך אם אתה שונא את עצמך אין לזה שום משמעות אתה רוצה לאהוב את עצמך תחפש מה טוב אתה רוצה לא לאהוב את עצמך תחפש מה רע כל דבר טוב אתה יכול למצוא שהוא רע ואתה גם כל דבר טוב שיש בך אתה יכול למצוא שהוא לא מוחלט ואז זה אומר שהוא גם רע "אני אוהב את זה שאני נגיד חכם, באופן מוחלט? לא" אז הנה מצאנו גם חיסרון, עכשיו "אני אוהב את עצמי נגיד שאני חכם" אז מה ההפך שלו עכשיו קודם כל גם להיות חכם זה חיסרון זה תמיד יש בכל דבר טוב יש שני חסרונות גם ההפך גם כי הוא לא מוחלט.
זאת אומרת אם אתה אומר אני חכם הרי זה לא מוחלט אז מה עם הצד שלא מוחלט אז אתה צריך לשנוא את עצמך אם אתה אומר "אני אוהב את עצמי שאני חכם" מחויב שתשנא את עצמך כי אתה טיפש ומאחר שאתה לא חכם מוחלט אז מחויב שתשנא את עצמך על זה שאתה טיפש, עכשיו בנוסף לזה שום דבר הוא גם לא רק טוב זאת אומרת גם אם היית חכם מוחלט זה חיסרון כי להיות חכם זה גם חיסרון לא רק יתרון כל דבר בעולם יש בו חיסרון ויתרון ולכן גם אם אתה נגיד רק חכם זה חיסרון.
ש: למה חיסרון?
אליעד: תחפש מה היתרון אם תמצא יתרון אני אמצא לך איזה חיסרון.
ש: מצליח לפתור את כל הבעיות.
אליעד: אולי נגיד ומה רע בבעיות לא משנה אני נמצא לך איזה חיסרון. עכשיו תראו זאת אומרת שכשמישהו אוהב את עצמו בגלל משהו הרי המשהו הזה אף פעם לא מוחלט ואז יש לך שתי סיבות לא לאהוב את עצמך כשאתה אומר "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב" יש לך שתי סיבות לא לאהוב את עצמך אחד כי אתה לא נראה רק טוב בעבר בהווה ובעתיד ושתיים כי עצם זה שאתה נראה טוב זה חיסרון בכלל ואם אתה תתעמק בזה אתה תגלה שזה חיסרון להיראות טוב ולכן צריך להשמיד גם את הרשימה של הדברים הרעים וגם את הרשימה של הדברים הטובים את כל הרשימה צריך להשמיד לא טוב ולא רע.
ש: ומה אם אני מתמקד בזה שאני אוהב את עצמי?
אליעד: כי זה לא עובד עוד פעם אתה יכול לקום בבוקר ולהגיד "אני אוהב את עצמי אני מאמין בעצמי ומאמין בעצמי" וזה יעבוד לך מתישהו זה לא יעבוד לך, עכשיו העצה שלי זה למי שזה כבר לא עובד לו אבל אומר לך מראש זה גם לא יעבוד לך אתה שם מסמר על הקיר זה יפול אני אומר לך שים לך שזה יפול אתה תולה תמונה על מסמר אומר טוב רוח תפיל את זה מראש שים בורג טוב זה לא יחזיק לך מעמד הקונספט שאומר "תאהב את עצמך כי" הוא בעייתי. הבנו את התשובה אז מה הדרך לאהוב את עצמך מה צריך לעשות מה הבנת?
ש: להכין שתי רשימות של מה שאתה אוהב אצלך ומה שאתה לא אוהב את אצלך.
אליעד: מי צריך להכין את הרשימות?
ש: הבן אדם עצמו.
אליעד: מי לדוגמא נגיד?
ש: מי שלא אוהב את עצמו.
אליעד: אוקי אז מה הוא צריך להכין?
ש: להכין שתי רשימות של מה שהוא אוהב אצלו ועוד רשימה של מה שהוא לא אוהב אצלו ולהשמיד אותן.
אליעד: איך להשמיד?
ש: לתקוף אותן לחקור אותן.
אליעד: נכון גם את הדברים הטובים וגם את הדברים הרעים. טוב הבנו את הסיפור?
לכן השיטה אומרת הפוך בשביל לאהוב את עצמך בלי תנאים אתה צריך לרשום רשימה מה כל הדברים הרעים שיש בי ולעשות רשימה מה כל הדברים הטובים שיש בי וצריך את שתי הרשימות האלה להשמיד, מה זאת אומרת לקחת את הרשימה של הדברים הרעים נגיד "אני לא אוהב את זה שאני לא מספיק נראה טוב" נגיד סבבה, לא משנה אתה אמור לחפש משהו שאתה לא אוהב בעצמך עד כאן הבנת ואז אתה אמור לתקוף את המחשבה הזאת איך אתה תוקף את המחשבה הזאת בשתי וריאציות קודם כל האם באמת זאת האמת ואם כן אז מה "האם באמת אני לא נראה טוב ואם כן אז מה" ואז המוח יגיד לך איזה משהו "כן כי אם אני לא נראה טוב אז בגלל זה אני לא אצליח בחיים, אוקי האם באמת זה שאני לא נראה טוב יגרום לזה שאני לא אצליח בחיים ואם כן אני לא אצליח בחיים אז מה".
ואז המוח יגיד "לא אבל אם אתה לא תצליח בחיים אז אתה לא יהיה לך שום דבר, אוקי האם באמת אם אני לא אצליח בחיים לא יהיה לי שום דבר ואם כן אז מה אז לא יהיה לי שום דבר" ואז המוח יגיד לך "לא אז אתה אם לא יהיה לך שום דבר אתה תמות אוקי האם באמת אם לא יהיה לי שום דבר אני אמות באמת" ועכשיו גם ההפך "האם אני אמות רק בגלל שלא יהיה לי שום דבר ואם כן אז מה אז לא יהיה לי שום דבר ואני אמות אז מה", אוקי אז זאת אומרת דבר אחד אתה צריך לקחת את כל המחשבות הרעות שיש לך במוח ולתקוף אותן.
עכשיו תן דוגמא למחשבה שלילית נגיד "אני לא אוהב את עצמי בגלל שמפריע לי מה שחושבים עלי בגלל שאני כישלון" סבבה בא נבדוק "האם באמת אני כישלון ואם כן אז מה" אז מה המוח יגיד "כן אתה כישלון למה אתה כישלון כי נכשלת בזה ובזה" אז בא נבדוק עוד פעם יש לנו פה סיבה ותוצאה "האם באמת נכשלתי בזה ובזה באמת נכשלתי? כן, האם זה שנכשלתי בזה ובזה מחייב את המסקנה שאני כישלון בהכרח זה אומר שאני כישלון? לא יודע עכשיו בא נניח שנכשלתי ובוא נניח שאני כישלון אז מה אם אני כישלון מה רע בלהיות כישלון כי אם אני כישלון אז משהו" בכל מקרה עכשיו שים לב איך לתקוף את המחשבות השליליות זאת שאלה אבל דבר ראשון שצריך לעשות זה לקחת את כל המחשבות השליליות ולתקוף אותן.
אחרי שסיימת לתקוף את המחשבות השליליות שלך על עצמך ולפני שסיימת לתקוף את המחשבות השליליות שלך על עצמך ותוך כדי ולפני ואחרי צריך לתקוף גם את המחשבות החיוביות אתה צריך לרשום על הנייר מה הדברים שאני אוהב בעצמי לדוגמא "אני אוהב את איך שאני נראה" הבנת צריך לתקוף את זה למה כי המחשבה שאומרת אני אוהב את איך שאני נראה היא מחשבה של אהבה או של שנאה של שנאה זה כאילו נראה אהבה אתה אומר אני אוהב את איך שאני נראה אבל זאת שנאה כי אתה בעצם אומר אני לא אוהב את זה את האפשרות שאני אראה לא טוב כי אם מישהו אומר אני אוהב את איך שאני נראה הוא בעצם אומר אני אוהב את עצמי בתנאי שאני אראה טוב.
זאת אומרת כל פעם כשאתה אומר איזה כייף לי שאני ככה אתה בעצם שותל לעצמך במוח אסור לי להיות ההפך של זה, עכשיו כשמישהו אומר לעצמו "אני אוהב את זה שאני נראה טוב" מה הוא בעצם אומר לעצמו הוא אומר לעצמו לכאורה זה טוב אבל בא נסביר למה זה רע כשאתה אומר "אני אוהב את זה שאני נראה טוב" אתה בעצם שונא את עצמך על כל הפעמים שלא היית נראה טוב ואתה שונא את זה שכרגע אתה לא נראה הכי טוב בעולם ואתה שונא את זה שיש אפשרות שבעתיד אתה לא תראה טוב כי להגיד אני נראה טוב הרי זה לא שתמיד היית נראה טוב ותמיד תיראה טוב ומוחלט נראה טוב יחסי, זאת אומרת להגיד אני נראה טוב יחסי זה אומר שפעם לא היית נראה כל כך טוב זה אומר שגם כרגע יש מישהו שנראה יותר טוב ממך וזה אומר שגם בעתיד אולי לא תיראה טוב.
לכן כשמישהו אומר "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב" הוא בעצם לא אוהב את עצמו ולכן אתה צריך להגיד בדיוק כמו שבן אדם אומר לעצמו "אני שונא את עצמי כי אני מכוער" והוא צריך להילחם בזה הוא צריך להילחם גם במחשבה שאומרת "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב" זה גרוע באותה מידה כל האנשים בעולם ששונאים את עצמם יש משהו שהם אוהבים את עצמם במשהו הזה, כל האנשים בעולם ששונאים את עצמם הם או שהם אהבו את עצמם בעבר באיזה משהו או שהם אוהבים את עצמם כרגע באיזה משהו או שהם חושבים שבעתיד אני אהיה ככה וככה ואז אני אוהב את עצמי אבל זה תמיד יש משהו של אהבה כי מי שלא אוהב את עצמו בכלל לא שונא את עצמו בכלל.
בן אדם שאומר אף פעם לא אהבתי את עצמי אני גם לא אוהב את עצמי היום ואני גם לא חושב שאי פעם אני אוהב את עצמי במובן של לא משנה מה אני אהיה אני לא אוהב את עצמי כי אין לזה שום משמעות אז גם אין לך מה לשנוא את עצמך.
ש: כי זאת אהבה ללא תנאים אז למה קוראים לזה אהבה ללא תנאים?
אליעד: שנייה לא אכפת לי ואז אתה מגיע למצב שנקרא אהבה בלי תנאים אני לא אומר שזאת אהבה בלי תנאים אני אומר זה נקרא אהבה בלי תנאים כי אז אתה לא אוהב את עצמך ולא שונא את עצמך וזה לא אומר שום דבר ולא אכפת לך אם אתה אוהב את עצמך ולא אכפת לך אם אתה שונא את עצמך אין לזה שום משמעות אתה רוצה לאהוב את עצמך תחפש מה טוב אתה רוצה לא לאהוב את עצמך תחפש מה רע כל דבר טוב אתה יכול למצוא שהוא רע ואתה גם כל דבר טוב שיש בך אתה יכול למצוא שהוא לא מוחלט ואז זה אומר שהוא גם רע "אני אוהב את זה שאני נגיד חכם, באופן מוחלט? לא" אז הנה מצאנו גם חיסרון, עכשיו "אני אוהב את עצמי נגיד שאני חכם" אז מה ההפך שלו עכשיו קודם כל גם להיות חכם זה חיסרון זה תמיד יש בכל דבר טוב יש שני חסרונות גם ההפך גם כי הוא לא מוחלט.
זאת אומרת אם אתה אומר אני חכם הרי זה לא מוחלט אז מה עם הצד שלא מוחלט אז אתה צריך לשנוא את עצמך אם אתה אומר "אני אוהב את עצמי שאני חכם" מחויב שתשנא את עצמך כי אתה טיפש ומאחר שאתה לא חכם מוחלט אז מחויב שתשנא את עצמך על זה שאתה טיפש, עכשיו בנוסף לזה שום דבר הוא גם לא רק טוב זאת אומרת גם אם היית חכם מוחלט זה חיסרון כי להיות חכם זה גם חיסרון לא רק יתרון כל דבר בעולם יש בו חיסרון ויתרון ולכן גם אם אתה נגיד רק חכם זה חיסרון.
ש: למה חיסרון?
אליעד: תחפש מה היתרון אם תמצא יתרון אני אמצא לך איזה חיסרון.
ש: מצליח לפתור את כל הבעיות.
אליעד: אולי נגיד ומה רע בבעיות לא משנה אני נמצא לך איזה חיסרון. עכשיו תראו זאת אומרת שכשמישהו אוהב את עצמו בגלל משהו הרי המשהו הזה אף פעם לא מוחלט ואז יש לך שתי סיבות לא לאהוב את עצמך כשאתה אומר "אני אוהב את עצמי כי אני נראה טוב" יש לך שתי סיבות לא לאהוב את עצמך אחד כי אתה לא נראה רק טוב בעבר בהווה ובעתיד ושתיים כי עצם זה שאתה נראה טוב זה חיסרון בכלל ואם אתה תתעמק בזה אתה תגלה שזה חיסרון להיראות טוב ולכן צריך להשמיד גם את הרשימה של הדברים הרעים וגם את הרשימה של הדברים הטובים את כל הרשימה צריך להשמיד לא טוב ולא רע.
ש: ומה אם אני מתמקד בזה שאני אוהב את עצמי?
אליעד: כי זה לא עובד עוד פעם אתה יכול לקום בבוקר ולהגיד "אני אוהב את עצמי אני מאמין בעצמי ומאמין בעצמי" וזה יעבוד לך מתישהו זה לא יעבוד לך, עכשיו העצה שלי זה למי שזה כבר לא עובד לו אבל אומר לך מראש זה גם לא יעבוד לך אתה שם מסמר על הקיר זה יפול אני אומר לך שים לך שזה יפול אתה תולה תמונה על מסמר אומר טוב רוח תפיל את זה מראש שים בורג טוב זה לא יחזיק לך מעמד הקונספט שאומר "תאהב את עצמך כי" הוא בעייתי. הבנו את התשובה אז מה הדרך לאהוב את עצמך מה צריך לעשות מה הבנת?
ש: להכין שתי רשימות של מה שאתה אוהב אצלך ומה שאתה לא אוהב את אצלך.
אליעד: מי צריך להכין את הרשימות?
ש: הבן אדם עצמו.
אליעד: מי לדוגמא נגיד?
ש: מי שלא אוהב את עצמו.
אליעד: אוקי אז מה הוא צריך להכין?
ש: להכין שתי רשימות של מה שהוא אוהב אצלו ועוד רשימה של מה שהוא לא אוהב אצלו ולהשמיד אותן.
אליעד: איך להשמיד?
ש: לתקוף אותן לחקור אותן.
אליעד: נכון גם את הדברים הטובים וגם את הדברים הרעים. טוב הבנו את הסיפור?