לאהוב את הרצון, לשנוא את הרצון, רצון עושה טוב, רצון עושה רע, האם רצון טוב? האם רצון רע? לא להיות קיים, להטיל ספק ברצון, מנגנון הרצון העצמי, האם אני קיים? לא לדעת כלום, מודעות עצמית
האם אפשר לשנות את הרצון?
אליעד כהן מסביר כי הרצון הוא דבר שמניע את האדם לפעולה, ושינוי הרצון הוא לא בהכרח דבר שמישהו חייב או יכול לעשות באופן מוחלט. הוא מסביר כי הרצון הוא הגורם לתחושות של טוב ורע. כאשר הרצון מתמלא, האדם מרגיש טוב, וכאשר הרצון מתנגש עם המציאות, האדם מרגיש רע. הדוגמה שאליעד נותן היא שכשאדם רוצה משהו והמציאות תואמת את רצונו, הוא מאושר. אך כאשר יש פער בין הרצון לבין המציאות, הוא סובל.
האם רצון הוא טוב או רע?
אליעד מתאר כי הרצון הוא טוב ורע בו זמנית. מצד אחד הרצון מאפשר לאדם ליהנות כאשר הוא מושג, אך מצד שני הוא מקור לסבל כאשר אינו מתממש. האדם נמצא במלכוד: הוא שונא את הרצון משום שהוא הגורם לתחושת החוסר ולכאב, אך גם אוהב אותו כי הוא המאפשר לו לחוות תחושת סיפוק ואושר.
למה אנשים רוצים להתעלות מעל הרצון?
אליעד מסביר שאנשים מנסים להתעלות מעל הרצון כיוון שהרצון גורם להם להרגיש רע כאשר אינו מתממש. עם זאת, הוא מדגיש שהסיבה שאנשים לא באמת מצליחים להתעלות לחלוטין מעל הרצון היא כי יש גם דברים טובים שהרצון מביא איתו. האדם למעשה נמצא בהתלבטות בין להמשיך לרצות ולסבול מהפער בין הרצוי למצוי, לבין ניסיון לוותר על הרצון לחלוטין כדי לא להרגיש סבל. אליעד מסביר כי בסופו של דבר, ויתור מוחלט על הרצון הוא גם סוג של רצון - הרצון לא לרצות דבר, ולכן האדם תמיד לכוד בתוך מעגל הרצון.
מה קורה כשחושפים את התחבולה של הרצון?
אליעד מציין שכאשר אדם מזהה שהרצון הוא סוג של "תחבולה" שאומרת לו שאם הוא ישיג משהו מסוים הוא יהיה מאושר, הוא עשוי לרצות לחדול מהמשחק הזה. אך אם האדם מצליח לבטל את התחבולה של הרצון ולהפסיק לשחק את המשחק, הוא אמנם יפסיק להרגיש את הכאב שהרצון מביא עמו, אך גם יפסיד את ההנאה שהמשחק מביא. מצב כזה מוביל אותו לחיים שבהם אין טוב ואין רע, מצב של נייטרליות מוחלטת, שהוא שונה ממה שהוא מכיר.
מה זה אומר "לא לדעת כלום"?
אליעד מתאר את מצב ה"לא לדעת כלום" כנקודה שבה האדם כבר אינו מחויב לשום הגדרה או תפיסה, ואפילו אינו מחויב לרצון עצמו. זהו מצב שבו המושג "אני" כבר מאבד משמעות. במצב כזה, האדם כבר אינו חייב לשנוא או לאהוב את רצונותיו משום שאין לו שום תפיסה או משמעות עצמית שמייצרת רצון.
הוא מתאר שמצב זה יכול להיראות לאדם כדבר מפחיד או מוזר, משום שכל הזהות שלו מבוססת על תחושת הקיום ועל ההזדהות עם הרצונות שלו. אך כשאדם באמת לא יודע כלום, הוא נמצא מעבר למושגים של קיום או אי - קיום, טוב או רע, רצון או חוסר רצון.
מה קורה כשאין שום רצון או שום הגדרה עצמית?
אליעד מסביר שכאשר האדם מגיע למצב שאין לו שום רצון או שום הגדרה עצמית, הוא למעשה לא מוגבל יותר על ידי שום דבר. במצב זה, האדם אינו כבול למשחק של החיים, אינו סובל ממה שהוא מאבד ואינו נהנה ממה שהוא מקבל, כי כל זה כבר לא נוגע אליו. הוא נמצא במצב של חופש מוחלט, שבו לא משנה לו דבר - לא טוב ולא רע.
מצב כזה, לפי אליעד, אינו אומר שהאדם מפסיק להתקיים פיזית או מפסיק לפעול בעולם. להפך, הוא ממשיך להתנהל, אבל אינו מחויב לתחושת הקיום או לכללי המשחק של הרצון. הוא כמו שחקן במשחק שמודע לכך...
אליעד כהן מסביר כי הרצון הוא דבר שמניע את האדם לפעולה, ושינוי הרצון הוא לא בהכרח דבר שמישהו חייב או יכול לעשות באופן מוחלט. הוא מסביר כי הרצון הוא הגורם לתחושות של טוב ורע. כאשר הרצון מתמלא, האדם מרגיש טוב, וכאשר הרצון מתנגש עם המציאות, האדם מרגיש רע. הדוגמה שאליעד נותן היא שכשאדם רוצה משהו והמציאות תואמת את רצונו, הוא מאושר. אך כאשר יש פער בין הרצון לבין המציאות, הוא סובל.
האם רצון הוא טוב או רע?
אליעד מתאר כי הרצון הוא טוב ורע בו זמנית. מצד אחד הרצון מאפשר לאדם ליהנות כאשר הוא מושג, אך מצד שני הוא מקור לסבל כאשר אינו מתממש. האדם נמצא במלכוד: הוא שונא את הרצון משום שהוא הגורם לתחושת החוסר ולכאב, אך גם אוהב אותו כי הוא המאפשר לו לחוות תחושת סיפוק ואושר.
למה אנשים רוצים להתעלות מעל הרצון?
אליעד מסביר שאנשים מנסים להתעלות מעל הרצון כיוון שהרצון גורם להם להרגיש רע כאשר אינו מתממש. עם זאת, הוא מדגיש שהסיבה שאנשים לא באמת מצליחים להתעלות לחלוטין מעל הרצון היא כי יש גם דברים טובים שהרצון מביא איתו. האדם למעשה נמצא בהתלבטות בין להמשיך לרצות ולסבול מהפער בין הרצוי למצוי, לבין ניסיון לוותר על הרצון לחלוטין כדי לא להרגיש סבל. אליעד מסביר כי בסופו של דבר, ויתור מוחלט על הרצון הוא גם סוג של רצון - הרצון לא לרצות דבר, ולכן האדם תמיד לכוד בתוך מעגל הרצון.
מה קורה כשחושפים את התחבולה של הרצון?
אליעד מציין שכאשר אדם מזהה שהרצון הוא סוג של "תחבולה" שאומרת לו שאם הוא ישיג משהו מסוים הוא יהיה מאושר, הוא עשוי לרצות לחדול מהמשחק הזה. אך אם האדם מצליח לבטל את התחבולה של הרצון ולהפסיק לשחק את המשחק, הוא אמנם יפסיק להרגיש את הכאב שהרצון מביא עמו, אך גם יפסיד את ההנאה שהמשחק מביא. מצב כזה מוביל אותו לחיים שבהם אין טוב ואין רע, מצב של נייטרליות מוחלטת, שהוא שונה ממה שהוא מכיר.
מה זה אומר "לא לדעת כלום"?
אליעד מתאר את מצב ה"לא לדעת כלום" כנקודה שבה האדם כבר אינו מחויב לשום הגדרה או תפיסה, ואפילו אינו מחויב לרצון עצמו. זהו מצב שבו המושג "אני" כבר מאבד משמעות. במצב כזה, האדם כבר אינו חייב לשנוא או לאהוב את רצונותיו משום שאין לו שום תפיסה או משמעות עצמית שמייצרת רצון.
הוא מתאר שמצב זה יכול להיראות לאדם כדבר מפחיד או מוזר, משום שכל הזהות שלו מבוססת על תחושת הקיום ועל ההזדהות עם הרצונות שלו. אך כשאדם באמת לא יודע כלום, הוא נמצא מעבר למושגים של קיום או אי - קיום, טוב או רע, רצון או חוסר רצון.
מה קורה כשאין שום רצון או שום הגדרה עצמית?
אליעד מסביר שכאשר האדם מגיע למצב שאין לו שום רצון או שום הגדרה עצמית, הוא למעשה לא מוגבל יותר על ידי שום דבר. במצב זה, האדם אינו כבול למשחק של החיים, אינו סובל ממה שהוא מאבד ואינו נהנה ממה שהוא מקבל, כי כל זה כבר לא נוגע אליו. הוא נמצא במצב של חופש מוחלט, שבו לא משנה לו דבר - לא טוב ולא רע.
מצב כזה, לפי אליעד, אינו אומר שהאדם מפסיק להתקיים פיזית או מפסיק לפעול בעולם. להפך, הוא ממשיך להתנהל, אבל אינו מחויב לתחושת הקיום או לכללי המשחק של הרצון. הוא כמו שחקן במשחק שמודע לכך...
- איך לשנות את הרצון?
- האם רצון הוא טוב או רע?
- מה זה לא לדעת כלום?
- איך לצאת מהמשחק של הרצון?
- האם אני קיים?
- האם אפשר להתעלות מעל הרצון?
- מהי מודעות עצמית אמיתית?