להעריך את מה שיש, לאהוב את מה שיש, האם המציאות רעה או טובה, טוב לחיות או למות, לברר את האמת עד הסוף
האם צריך להעריך ולאהוב את המציאות כפי שהיא?
אליעד כהן מסביר בהרצאה שהגישה המקובלת, שלפיה צריך להעריך או לאהוב את מה שיש, אינה בהכרח נכונה. הוא אומר שאין משמעות אמיתית לכך שננסה להעריך משהו רק כי הוא קיים. במקום להעריך, האדם צריך לשאול את עצמו את השאלה האמיתית: האם המציאות היא טובה או רעה? אם מתברר שהמציאות היא רעה, אין שום סיבה לאהוב או להעריך אותה. המטרה היא להיות כנים ולברר את האמת באופן מוחלט. אם המציאות רעה, אז האדם צריך לדעת זאת באופן חד - משמעי, ואם היא טובה, עליו לדעת זאת בוודאות מלאה וליהנות ממנה ללא ספקות.
מה הקשר בין הבנת האמת המוחלטת לבין האושר האמיתי?
אליעד כהן מסביר שכדי להגיע לאושר אמיתי, על האדם לדעת באופן מוחלט אם המציאות טובה או רעה, ולא להסתפק באמונה או השערה. הוא משווה זאת לידיעה מוחלטת כמו הידיעה של האדם שהוא עצמו קיים. לדוגמה, האדם יודע בוודאות שהוא קיים יותר מאשר הוא יודע שאדם אחר מדבר איתו. הוא צריך להגיע לרמת ודאות כזו לגבי השאלה אם המציאות טובה או רעה. ידיעה מוחלטת זו, בין אם היא תביא למסקנה שהמציאות טובה או רעה, היא המפתח לשחרור מסבל.
מה משמעות התרגיל של בדיקת הטוב והרע במציאות?
כדי לחקור לעומק את השאלה האם המציאות טובה או רעה, אליעד מציע תרגיל: לרשום עשרה דברים שנראים טובים ועשרה דברים שנראים רעים. לאחר מכן, יש לנתח ולבחון את הסיבות מדוע כל דבר נתפס כטוב או רע. האדם יתחיל לשאול את עצמו שאלות ויראה שהגדרות הטוב והרע הן לא מוחלטות אלא מבוססות על פרשנויות. לדוגמה, השאלה "האם טוב לחיות?" איננה פשוטה. האדם חושב שטוב לחיות כי הוא אוכל, מתפרנס ומגן על חייו. אך כאשר הוא נתקל בקשיים, הוא כבר לא בטוח שזה באמת טוב.
כיצד הוודאות לגבי הטוב שבחיים יכולה לגרום לסבל?
אם אדם בטוח באופן מוחלט שחיים זה דבר טוב, הוא בהכרח יסבול מהידיעה שהחיים לא נצחיים. לדוגמה, אדם שמאמין שהחיים הם טוב מוחלט יחוש פחד וסבל מפני המוות, כי הוא יודע שהדבר הטוב הזה ייגמר בסופו של דבר. אולם, אם האדם מבין שגם למות הוא טוב, אז אין שום פחד או סבל מול סיום החיים, כיוון שהטוב אינו תלוי בחיים עצמם אלא בכל דבר שקורה, בין אם חיים ובין אם מוות.
כיצד מקרה הכלבה החולה מדגים את תלות הטוב והרע בנסיבות?
אליעד מביא דוגמה של כלבה מבוגרת וחולה. בתחילה, ברור היה שלחיות טוב לה. אך כאשר מצבה הבריאותי הידרדר, בעליה קבעה שהריגתה עדיפה, כיוון שהחיים כבר הפכו לסבל. הדוגמה הזו ממחישה שהטוב והרע אינם מוחלטים ותלויים במצב ובפרשנות של האדם. בעלת הכלבה סבלה מכיוון שחשבה שחייה של הכלבה הם דבר טוב, וכאשר מצבה הבריאותי של הכלבה השתנה, השתנתה גם הערכת הטוב.
מדוע אנשים סובלים, ומהו שורש הסבל?
אליעד מסביר שאנשים סובלים כי הם משוכנעים שדבר מסוים טוב יותר מדבר אחר. הסבל נובע מהרצון במשהו שנחשב טוב, וכאשר האדם אינו מצליח להשיגו, הוא סובל. אם לאדם אין מושג ברור לגבי מה טוב ומה רע, הוא לא יוכל לסבול, כיוון שאין לו העדפה ואין לו אחיזה. כלומר, הסבל קשור באופן ישיר לוודאות לגבי הטוב.
האם יש סיכון בחיפוש אחר האמת?
כן, יש סיכון בחיפוש אחר האמת המוחלטת. אם האדם יגיע למסקנה מוחלטת שהמציאות רעה, הוא יסבול בצורה קשה יותר, כיוון שהידיעה הזו תהיה ודאית ומוחלטת ולא רק מחשבה יחסית. מצד שני, אם יגיע להבנה מוחלטת שהמציאות טובה, הוא יפסיק לסבול ויחוש שלווה מוחלטת. לכן, האדם צריך להחליט אם הוא מוכן לקחת את הסיכון הזה ולחפש את האמת באופן מוחלט, או להישאר עם הספק, שמייצר סבל מתמשך אך פחות קיצוני.
למה חשוב להגיע להחלטה סופית לגבי המציאות?
כדי לחיות ללא סבל, האדם חייב להגיע למוחלטות אחת ולתמיד לגבי השאלה האם המציאות היא טובה או רעה. חוסר הוודאות וההשערות בנוגע למציאות יוצרות אי שקט פנימי מתמשך. אליעד מציין שהחלטה מוחלטת מאפשרת לאדם לחוות שלווה פנימית, כי כאשר המציאות נתפסת כטובה לחלוטין או כרעה לחלוטין, האדם כבר אינו נאחז ואינו סובל מפחדים או ספקות.
לדוגמה, אם אדם מתלבט לגבי חיים או מוות של חיית מחמד אהובה, הוא יסבול מחוסר הוודאות. אך אם יקבע באופן מוחלט שטוב שהכלבה תחיה או תמות, הוא ישתחרר מהספק. אמנם, אם ההחלטה שלו תהיה שטוב שהכלבה תחיה, הוא עלול לסבול הרבה יותר אם המציאות לא תתאים להחלטתו המוחלטת, לעומת הסבל שהיה נגרם מחוסר ודאות. לכן, החלטה מוחלטת עלולה להיות מסוכנת, אך זו הדרך היחידה לשחרור מסבל.
אליעד כהן מסביר בהרצאה שהגישה המקובלת, שלפיה צריך להעריך או לאהוב את מה שיש, אינה בהכרח נכונה. הוא אומר שאין משמעות אמיתית לכך שננסה להעריך משהו רק כי הוא קיים. במקום להעריך, האדם צריך לשאול את עצמו את השאלה האמיתית: האם המציאות היא טובה או רעה? אם מתברר שהמציאות היא רעה, אין שום סיבה לאהוב או להעריך אותה. המטרה היא להיות כנים ולברר את האמת באופן מוחלט. אם המציאות רעה, אז האדם צריך לדעת זאת באופן חד - משמעי, ואם היא טובה, עליו לדעת זאת בוודאות מלאה וליהנות ממנה ללא ספקות.
מה הקשר בין הבנת האמת המוחלטת לבין האושר האמיתי?
אליעד כהן מסביר שכדי להגיע לאושר אמיתי, על האדם לדעת באופן מוחלט אם המציאות טובה או רעה, ולא להסתפק באמונה או השערה. הוא משווה זאת לידיעה מוחלטת כמו הידיעה של האדם שהוא עצמו קיים. לדוגמה, האדם יודע בוודאות שהוא קיים יותר מאשר הוא יודע שאדם אחר מדבר איתו. הוא צריך להגיע לרמת ודאות כזו לגבי השאלה אם המציאות טובה או רעה. ידיעה מוחלטת זו, בין אם היא תביא למסקנה שהמציאות טובה או רעה, היא המפתח לשחרור מסבל.
מה משמעות התרגיל של בדיקת הטוב והרע במציאות?
כדי לחקור לעומק את השאלה האם המציאות טובה או רעה, אליעד מציע תרגיל: לרשום עשרה דברים שנראים טובים ועשרה דברים שנראים רעים. לאחר מכן, יש לנתח ולבחון את הסיבות מדוע כל דבר נתפס כטוב או רע. האדם יתחיל לשאול את עצמו שאלות ויראה שהגדרות הטוב והרע הן לא מוחלטות אלא מבוססות על פרשנויות. לדוגמה, השאלה "האם טוב לחיות?" איננה פשוטה. האדם חושב שטוב לחיות כי הוא אוכל, מתפרנס ומגן על חייו. אך כאשר הוא נתקל בקשיים, הוא כבר לא בטוח שזה באמת טוב.
כיצד הוודאות לגבי הטוב שבחיים יכולה לגרום לסבל?
אם אדם בטוח באופן מוחלט שחיים זה דבר טוב, הוא בהכרח יסבול מהידיעה שהחיים לא נצחיים. לדוגמה, אדם שמאמין שהחיים הם טוב מוחלט יחוש פחד וסבל מפני המוות, כי הוא יודע שהדבר הטוב הזה ייגמר בסופו של דבר. אולם, אם האדם מבין שגם למות הוא טוב, אז אין שום פחד או סבל מול סיום החיים, כיוון שהטוב אינו תלוי בחיים עצמם אלא בכל דבר שקורה, בין אם חיים ובין אם מוות.
כיצד מקרה הכלבה החולה מדגים את תלות הטוב והרע בנסיבות?
אליעד מביא דוגמה של כלבה מבוגרת וחולה. בתחילה, ברור היה שלחיות טוב לה. אך כאשר מצבה הבריאותי הידרדר, בעליה קבעה שהריגתה עדיפה, כיוון שהחיים כבר הפכו לסבל. הדוגמה הזו ממחישה שהטוב והרע אינם מוחלטים ותלויים במצב ובפרשנות של האדם. בעלת הכלבה סבלה מכיוון שחשבה שחייה של הכלבה הם דבר טוב, וכאשר מצבה הבריאותי של הכלבה השתנה, השתנתה גם הערכת הטוב.
מדוע אנשים סובלים, ומהו שורש הסבל?
אליעד מסביר שאנשים סובלים כי הם משוכנעים שדבר מסוים טוב יותר מדבר אחר. הסבל נובע מהרצון במשהו שנחשב טוב, וכאשר האדם אינו מצליח להשיגו, הוא סובל. אם לאדם אין מושג ברור לגבי מה טוב ומה רע, הוא לא יוכל לסבול, כיוון שאין לו העדפה ואין לו אחיזה. כלומר, הסבל קשור באופן ישיר לוודאות לגבי הטוב.
האם יש סיכון בחיפוש אחר האמת?
כן, יש סיכון בחיפוש אחר האמת המוחלטת. אם האדם יגיע למסקנה מוחלטת שהמציאות רעה, הוא יסבול בצורה קשה יותר, כיוון שהידיעה הזו תהיה ודאית ומוחלטת ולא רק מחשבה יחסית. מצד שני, אם יגיע להבנה מוחלטת שהמציאות טובה, הוא יפסיק לסבול ויחוש שלווה מוחלטת. לכן, האדם צריך להחליט אם הוא מוכן לקחת את הסיכון הזה ולחפש את האמת באופן מוחלט, או להישאר עם הספק, שמייצר סבל מתמשך אך פחות קיצוני.
למה חשוב להגיע להחלטה סופית לגבי המציאות?
כדי לחיות ללא סבל, האדם חייב להגיע למוחלטות אחת ולתמיד לגבי השאלה האם המציאות היא טובה או רעה. חוסר הוודאות וההשערות בנוגע למציאות יוצרות אי שקט פנימי מתמשך. אליעד מציין שהחלטה מוחלטת מאפשרת לאדם לחוות שלווה פנימית, כי כאשר המציאות נתפסת כטובה לחלוטין או כרעה לחלוטין, האדם כבר אינו נאחז ואינו סובל מפחדים או ספקות.
לדוגמה, אם אדם מתלבט לגבי חיים או מוות של חיית מחמד אהובה, הוא יסבול מחוסר הוודאות. אך אם יקבע באופן מוחלט שטוב שהכלבה תחיה או תמות, הוא ישתחרר מהספק. אמנם, אם ההחלטה שלו תהיה שטוב שהכלבה תחיה, הוא עלול לסבול הרבה יותר אם המציאות לא תתאים להחלטתו המוחלטת, לעומת הסבל שהיה נגרם מחוסר ודאות. לכן, החלטה מוחלטת עלולה להיות מסוכנת, אך זו הדרך היחידה לשחרור מסבל.
- איך למצוא משמעות לחיים?
- מה הקשר בין אמת לאושר?
- איך להתמודד עם פחד מהמוות?
- כיצד לשנות את תפיסת הטוב והרע?
- האם האושר תלוי בנסיבות או בתפיסה אישית?
חקר האמת והקשר לאושר
השאלה שנדונה היא האם יש טעם להעריך את המציאות כפי שהיא, ואם כן, כיצד זה קשור לאושר. הדיון נפתח בהנחה שאין הכרח להעריך את המציאות אם היא נתפסת כגרועה. במקום זאת, יש לבדוק מהי האמת - האם המציאות טובה או רעה - ולנהוג בהתאם.
הצורך בהבנת המציאות בצורה מוחלטת
כדי להגיע לאושר אמיתי, יש לחקור את המציאות עד תום ולשאול: האם היא טובה, רעה, או מורכבת משני מצבים אלה? חקירה זו חייבת להיעשות ברמה של ידיעה מוחלטת, כלומר, כמו שהאדם יודע שהוא קיים. אין זה מספיק להאמין שמשהו טוב או רע, יש לדעת זאת באופן חד - משמעי.
בדיקת הטוב והרע במציאות
על מנת להבין טוב ורע, יש לבצע תרגיל שבו מפרידים רשימה של דברים טובים ורעים ומנתחים את הסיבות לכל תפיסה. תהליך זה מגלה שהתפיסה שלנו לגבי טוב ורע אינה מוחלטת, אלא תלויה בפרשנות שלנו. לדוגמה, השאלה "האם לחיות זה טוב?" אינה בהכרח פשוטה. אדם יכול לומר שלחיות זה טוב כי הוא נאחז בחיים, אך מצד שני, הוא עלול גם לפקפק בכך כאשר הוא מתמודד עם קשיים.
האם הוודאות לגבי הטוב מובילה לסבל?
אם אדם בטוח במאה אחוז שלחיות זה טוב, אזי בהכרח הוא יסבול מהידיעה שהחיים אינם נצחיים. ככל שההיצמדות לערך החיים גדלה, כך גם הפחד מהמוות גובר. אך אם הוא מחליט שגם למות זה טוב, אז אין לו סיבה לחשוש מסוף חייו.
תלות בנסיבות והבנת הערך של החיים
דוגמה שניתנה לעניין זה הייתה מקרה של כלבה חולה. בתחילת חייה היה ברור שחיים טובים לה, אך בשלב מסוים, כאשר מצבה הבריאותי הידרדר, בעליה החליטה להרדימה מתוך מחשבה שזה הפתרון הטוב ביותר. המסקנה היא שלטוב ולרע אין ערך מוחלט, הם תלויים בהקשר ובתפיסת האדם.
למה אנשים סובלים?
הסבל נובע מהאמונה שדבר אחד טוב יותר ממשנהו. אם אדם נמצא במצב שבו הוא אינו בטוח האם משהו טוב או רע, הוא פחות יסבול כי אין לו נקודת אחיזה לתסכול. כדי להגיע לאושר אמיתי, יש להגיע למוחלטות בנוגע לשאלה האם המציאות טובה או רעה.
הסיכון שבחיפוש האמת
החיפוש אחר האמת כרוך בסיכון: אם אדם יגלה באופן מוחלט שהמציאות רעה, הוא יסבול הרבה יותר מאשר אם רק חשב כך באופן יחסי. מאידך, אם הוא יגלה שהמציאות טובה באופן מוחלט, הוא יוכל להשתחרר מסבלו. לכן, האדם חייב לשאול את עצמו: האם הוא רוצה לדעת את האמת למרות הסיכון שבכך?
הצורך בהחלטה סופית
על מנת להגיע לאושר, האדם חייב להחליט אחת ולתמיד האם המציאות טובה או רעה. לא ניתן להסתפק בחוסר ודאות או בחיים מתוך השערות. המסקנה היא שהגעה למוחלטות - בין אם בכך שהכל טוב או בכך שהכל רע - היא הדרך היחידה להפסקת הסבל ולמציאת שלווה פנימית.
השאלה שנדונה היא האם יש טעם להעריך את המציאות כפי שהיא, ואם כן, כיצד זה קשור לאושר. הדיון נפתח בהנחה שאין הכרח להעריך את המציאות אם היא נתפסת כגרועה. במקום זאת, יש לבדוק מהי האמת - האם המציאות טובה או רעה - ולנהוג בהתאם.
הצורך בהבנת המציאות בצורה מוחלטת
כדי להגיע לאושר אמיתי, יש לחקור את המציאות עד תום ולשאול: האם היא טובה, רעה, או מורכבת משני מצבים אלה? חקירה זו חייבת להיעשות ברמה של ידיעה מוחלטת, כלומר, כמו שהאדם יודע שהוא קיים. אין זה מספיק להאמין שמשהו טוב או רע, יש לדעת זאת באופן חד - משמעי.
בדיקת הטוב והרע במציאות
על מנת להבין טוב ורע, יש לבצע תרגיל שבו מפרידים רשימה של דברים טובים ורעים ומנתחים את הסיבות לכל תפיסה. תהליך זה מגלה שהתפיסה שלנו לגבי טוב ורע אינה מוחלטת, אלא תלויה בפרשנות שלנו. לדוגמה, השאלה "האם לחיות זה טוב?" אינה בהכרח פשוטה. אדם יכול לומר שלחיות זה טוב כי הוא נאחז בחיים, אך מצד שני, הוא עלול גם לפקפק בכך כאשר הוא מתמודד עם קשיים.
האם הוודאות לגבי הטוב מובילה לסבל?
אם אדם בטוח במאה אחוז שלחיות זה טוב, אזי בהכרח הוא יסבול מהידיעה שהחיים אינם נצחיים. ככל שההיצמדות לערך החיים גדלה, כך גם הפחד מהמוות גובר. אך אם הוא מחליט שגם למות זה טוב, אז אין לו סיבה לחשוש מסוף חייו.
תלות בנסיבות והבנת הערך של החיים
דוגמה שניתנה לעניין זה הייתה מקרה של כלבה חולה. בתחילת חייה היה ברור שחיים טובים לה, אך בשלב מסוים, כאשר מצבה הבריאותי הידרדר, בעליה החליטה להרדימה מתוך מחשבה שזה הפתרון הטוב ביותר. המסקנה היא שלטוב ולרע אין ערך מוחלט, הם תלויים בהקשר ובתפיסת האדם.
למה אנשים סובלים?
הסבל נובע מהאמונה שדבר אחד טוב יותר ממשנהו. אם אדם נמצא במצב שבו הוא אינו בטוח האם משהו טוב או רע, הוא פחות יסבול כי אין לו נקודת אחיזה לתסכול. כדי להגיע לאושר אמיתי, יש להגיע למוחלטות בנוגע לשאלה האם המציאות טובה או רעה.
הסיכון שבחיפוש האמת
החיפוש אחר האמת כרוך בסיכון: אם אדם יגלה באופן מוחלט שהמציאות רעה, הוא יסבול הרבה יותר מאשר אם רק חשב כך באופן יחסי. מאידך, אם הוא יגלה שהמציאות טובה באופן מוחלט, הוא יוכל להשתחרר מסבלו. לכן, האדם חייב לשאול את עצמו: האם הוא רוצה לדעת את האמת למרות הסיכון שבכך?
הצורך בהחלטה סופית
על מנת להגיע לאושר, האדם חייב להחליט אחת ולתמיד האם המציאות טובה או רעה. לא ניתן להסתפק בחוסר ודאות או בחיים מתוך השערות. המסקנה היא שהגעה למוחלטות - בין אם בכך שהכל טוב או בכך שהכל רע - היא הדרך היחידה להפסקת הסבל ולמציאת שלווה פנימית.
- איך למצוא משמעות לחיים?
- מה הקשר בין אמת לאושר?
- איך להתמודד עם פחד מהמוות?
- כיצד לשנות את תפיסת הטוב והרע?
- האם האושר תלוי בנסיבות או בתפיסה אישית?
לא צריך אל תעריכי תשמיצי, סתם אין לזה משמעות בכלל להעריך את מה שיש מה האמת זה טוב או רע, מה אכפת לי למה שאני אעריך את מה שיש אם זה גרוע אני אגיד שזה גרוע למה אני צריך להעריך את זה.
ש: בשביל להיות מאושרת מה אני צריכה לחשוב שהכל רע?
אליעד: לא את לא צריכה, לא את צריכה לבדוק מה האמת אם זה טוב "אני רוצה לדעת את זה וליהנות מזה תמיד ואם זה רע אני רוצה לדעת את זה ואני אסבול תמיד", עכשיו אם את מפחדת לחקור את האמת את לא תהיי מאושרת באמת זאת אומרת בן אדם קודם כל צריך להיות אמיתי, מה זאת אומרת להיות אמיתי לשאול את עצמו מה האמת "האם המציאות הזאת טובה או רעה" קודם כל לברר טוב או רע.
ש: אוקי אם היא טובה הוא מבסוט אם היא רעה מה הוא אמור לעשות?
אליעד: אם היא רעה נדפקת אבל תביני כי לא מדובר פה על אמונה זה לא "שטוב אני אנסה להאמין שהכל טוב ואני אנסה להאמין שהכל רע" לא אומר, את צריכה לבדוק כמו שאת יודעת שאת קיימת את צריכה לדעת האם הכל, כאילו את מבינה מה הכוונה "את יודעת שאת קיימת" זה לא כמו שאת יודעת שאני מדבר איתך, מה את יודעת יותר שאני מדבר איתך או שאת קיימת שאת קיימת נכון, את צריכה ברמת ידיעה כזאת לדעת האם הכל טוב או האם הכל רע או האם חלק טוב וחלק רע, כאילו את חייבת להגיע למוחלטות להבנה מוחלטת.
ש: זה חייב להיות הכל, אני יכולה להסתכל על זווית ספציפית בחיים.
אליעד: בסדר אבל את צריכה לדעת באופן מוחלט אם זה טוב או רע.
ש: אוקי מה אני עושה עם זה.
אליעד: רגע אבל קודם כל את צריכה שהמציאות תהיה לך ברורה את צריכה אם משהו, אני אתן לך דוגמא עכשיו אני אתן לך רשימה של דברים ותכתבי עשרה דברים שנראים לך רעים ועשרה דברים שנראים לך טובים ואז אני אשאל אותך "מה הסיבה שהדברים האלה טובים, מה הסיבה שהדברים האלה רעים" ואז את תתחילי לתת סיבות, ואז אנחנו נתחיל לחקור ואז את תגלי שפתאום את "רגע למה זה רע, למה זה טוב" את תראי שאצלך תפיסת הטוב והרע היא לא מוחלטת, היא לא מכווננת את לא ברור לך באמת כשאת אומרת, אני אתן לך דוגמא לחיות זה טוב?
ש: תלוי.
אליעד: עבדת היום אכלת היום?
ש: כן.
אליעד: למה אכלת כי את רוצה לחיות נכון זאת אומרת שאת חושבת שזה טוב, אם היית רוצה למות היית אוכלת היום לא, נכון בן אדם שרוצה למות אתה רוצה למות למה אתה אוכל אל תאכל תמות.
ש: לא יש הבדל בין למות לבין לא להיות קיים מלכתחילה.
אליעד: עזבי אותי מלהיות קיים בעיקרון עכשיו את חושבת שלחיות זה טוב.
ש: נגיד מישהו שלא נולד עדיין לעומת מישהו שקיים לא יודע מיומנויות והכל.
אליעד: אני רוצה לשאול שאלה אם עכשיו מישהו ירצה לירות בך את תברחי ממנו?
ש: כן.
אליעד: זאת אומרת שאת חושבת שלחיות זה טוב.
ש: באופן יחסי מלקבל כדור בראש.
אליעד: כי את לא רוצה למות אם היית חושבת שזה טוב אז לא היה אכפת לך "שירה לי בראש".
ש: אבל אני לא סגורה על זה ששווה להיוולד זה משהו אחר.
אליעד: בסדר עזבי אותי אני מדבר עכשיו על רצון לחיות, עכשיו למה זה טוב את בטוחה שזה טוב לחיות?
ש: לא.
אליעד: יפה מה אני בא להגיד.
ש: אני בטוח שזה טוב לחיות.
אליעד: אתה בטוח שזה טוב אז אתה יודע אם אתה בטוח שזה טוב לחיות אז אתה סובל, אתה יודע למה כי אם זה כל כך טוב לחיות אז אתה בכל רגע אמור לסבול מזה שבסוף תמות, כי אם הטוב שלך תלוי בכך שאתה חי אז כאילו זה כל כך "אני כל כך בטוח שזה טוב עד כדי כך שאני יכול ליהנות מכך שאני חי כי זה כל כך טוב" אז ממילא זה אומר שאתה בכל מקרה אמור לסבול מכך שאתה יודע שהטוב הזה הוא לא נצחי כי בסוף מתים.
ש: אלא אם כן אני לא נצמד לזה שזה טוב, זאת אומרת זה שזה טוב שאני חי זה לא אומר שזה יהיה רע כשאני אמות.
אליעד: אני אגיד לך משהו מה זה נקרא "טוב", טוב מוחלט פירושו שבו תלוי הטוב זאת אומרת אם אתה אומר "תקשיב זה טוב לחיות אבל גם אם אני אמות זה טוב" זאת אומרת שזה לא מספיק טוב, לא בא נשאל אותך שאלה.
ש: מבחינת זה שאתה לא יודע מה זה טוב.
אליעד: כשאתה לא יודע, שניה בא נניח שאתה אומר "לחיות זה טוב" גם אני אומר שלחיות זה טוב אבל אני אשאל אותך שאלה מה ההפך של לחיות למות, למות זה טוב זאת השאלה כי אם התשובה היא שכן אז הסתדרת כי אז הטוב הוא לא בלחיות הטוב הוא במה שקורה.
ש: אבל זה נורא תלוי אני אתן לך דוגמא הייתה לי כלבה מבוגרת מאוד חולה, היו לה חיים מקסימים ובסוף היה עדיף להרדים אותה אז לפני שהיא חלתה זה לא היה טוב למות כשהיא חלתה זה כבר היה עדיף למות.
אליעד: עכשיו כשהיא חלתה את מאוד סבלת כי היא חולה.
ש: גם היא מאוד סבלה.
אליעד: בסדר בואי נדבר עלייך את לא יודעת מה היא, זה כאב לה אז את לא יודעת מה היא סבלה אבל בואי נדבר עלייך, למה סבלת כי אמרת זה מאוד טוב שהיא תחייה והיא הולכת למות נכון, עכשיו אם לא היית יודעת אם זה טוב או רע אם היא תמות או תחיה היית סובלת, אם לא היית יודעת אם זה טוב או רע אם היא תחיה או תמות אם זה היה אצלך בהשתוות שאת לא יודעת "אין לי מושג אם זה טוב או רע", זאת אומרת שלמה סבלת כי חשבת שזה טוב שהיא תחיה.
ש: כמו שהיא חיה עד אותו רגע.
אליעד: בסדר לא נגדך.
ש: אבל עובדה שכל המחשבה השתנתה ראיתי שהאיכות חיים שלה מתדרדרת אז כבר לא היה ערך.
אליעד: כל מה שאני בעצם בא לומר.
ש: החיים כבר לא היו ערך כבר לא היו ערך עליו דווקא לחיות תלוי איך לחיות.
אליעד: בסדר אתה סובל כאשר אתה בטוח שדבר אחד יותר טוב מדבר אחר, אתה לא יכול לסבול בלי להיות בטוח שמשהו אחד יותר טוב ממשהו אחר אם בן אדם היה בהשתוות שאין לו מושג מה יותר טוב אז "מה למה לי איך אני יכול לסבול", כדי לסבול אתה צריך לרצות כדי לרצות אתה צריך לחשוב שזה יותר טוב, אם אתה לא יודע אם אין לך שמץ של מושג מה יותר טוב אז איך אתה יכול לסבול "אולי זה טוב יותר, אולי זה טוב יותר" אתה לא יודע. עכשיו מה אמרתי לך קודם בן אדם צריך להגיע למוחלטות על טוב ורע, שאלת אותי איך להיות מאושר בן אדם צריך להגיע למוחלטות על טוב ורע תתרכזי.
ש: מצחיק.
אליעד: מה מצחיק?
ש: סתם.
אליעד: בן אדם צריך להגיע למוחלטות על טוב ורע מוחלטות פירושו, נגיד לדוגמא הכלבה שלך עומדת למות ואת סובלת בן אדם אומר "איך אני יכול להתמודד עם המצב הזה" התשובה היא תחפש את האמת, תשאל את עצמך מה האמת "האם זה טוב שהכלבה תמות כן או לא", עכשיו אבל יש פה גם סיכון גם צריך להבין את זה כי בן אדם לא בטוח אם זה טוב שהכלבה תמות או לא הוא רק נגיד יותר חושב שזה לא טוב מאשר הוא חושב שזה טוב אבל הוא לא בטוח במוחלטות, אבל יש פה סיכון כי מה הוא אומר הוא יש לו בעיה כי הוא חושב שיותר טוב שהיא תחיה אני אומר לו "תקשיב אתה צריך לאמת את המידע האם בטוח שהיא תחיה כן או לא". עכשיו ברגע שהוא יאמת את המידע הזה זה יכול להיות שתי אפשרויות, אפשרות אחת שהוא באופן מוחלט יבין שזה לא יותר טוב שהיא תחיה ואז ממילא הוא לא סובל בכלל אבל האפשרות השנייה היא שהוא יגלה שבאופן מוחלט שזה טוב שהיא תחיה ואז הוא יסבול פי אלף.
ש: בגלל שהוא לא יכול להשיג את מה שהוא חושב.
אליעד: כאילו אם היה ברור לו שזה באופן מוחלט שזה טוב שהיא תחיה הוא היה סובל הרבה יותר מאשר שהוא היה רק חושב שזה טוב שהיא תחיה ואני בעצם אומר לבן אדם "אתה צריך לאמת אם זה טוב או רק" ויש פה סיכון. בא נדבר באופן כללי על כל המציאות, בן אדם צריך לאמת האם המציאות הזאת היא טובה או רעה, קחי את המציאות כמציאות "האם המציאות הזאת כמציאות האם היא טובה או רעה".
ש: אז רגע ואז אני לא אסבול ואם אני מאמתת.
אליעד: לא אז קודם כל לאמת פירושו בלי שיכול מה יקרה אז כשאת אומרת "אני הולכת".
ש: לאמת בא'.
אליעד: כן לאמת בא'.
ש: אז רגע ברגע שלקחתי את ההחלטה המאוד קשה והמאוד ואמרתי אני הולכת להרדים אותה, החלטתי שעדיף שהיא תמות עם כל הסיוט והסבל שלי והפחד והכל, החלטתי סופית שזה מה שעדיף.
אליעד: אוקי גם אז לא בטוח שהיית שלמה עם זה.
ש: איך אתה מנתח את מה שהרגשתי.
אליעד: אני מסביר לך עוד פעם תביני.
ש: אז הייתי כבר מוחלטת ידעתי במאה אחוז.
אליעד: לא במאה אחוז, החלטת אבל עדיין יכול להיות שבתוכך היה לך ספק אם היית צריכה לעשות את זה אמרת "רגע ואולי אם הייתי הולכת לרופא ההוא היה מביא איזה תרופה".
ש: לא הגיע איזו נקודה שכבר לא.
אליעד: בסדר אני אומר על העיקרון כדי להיות מאושר בחיים אתה צריך להחליט באופן מוחלט "האם החיים האלו טובים או רעים, האם דפקו אותנו ללא סיבה והכל פה זה גיהנום או שיש פה איזו סיבה וזה ממש טוב", חייב פעם אחת להבין את העניין מה קורה טוב או רע, לא להגיע "טוב אחרי שאני אמות אני אקבל תשובה, אני לא יכול לדעת תשובה" מה זה הדברים האלה, פעם אחת שב עם עצמך תגיד "אני רוצה אחת ולתמיד להבין טוב או רע מה קורה כאן". עכשיו אבל יש פה סיכון למה סיכון.
ש: כי אתה סותר כל החלטה גם אם אתה מחליט רע אתה סותר את זה וגם אם מחליטים טוב אתה סותר את זה, זה תמיד אתה אומר אם אתה מחליט שזה טוב זה רע לך באופן מוחלט ואם אתה מחליט רע זה.
אליעד: תסביר.
ש: אני לא יכול להסביר את זה, זה מה שאתה אמרת.
אליעד: בא נתקדם.
ש: בשביל להיות מאושרת מה אני צריכה לחשוב שהכל רע?
אליעד: לא את לא צריכה, לא את צריכה לבדוק מה האמת אם זה טוב "אני רוצה לדעת את זה וליהנות מזה תמיד ואם זה רע אני רוצה לדעת את זה ואני אסבול תמיד", עכשיו אם את מפחדת לחקור את האמת את לא תהיי מאושרת באמת זאת אומרת בן אדם קודם כל צריך להיות אמיתי, מה זאת אומרת להיות אמיתי לשאול את עצמו מה האמת "האם המציאות הזאת טובה או רעה" קודם כל לברר טוב או רע.
ש: אוקי אם היא טובה הוא מבסוט אם היא רעה מה הוא אמור לעשות?
אליעד: אם היא רעה נדפקת אבל תביני כי לא מדובר פה על אמונה זה לא "שטוב אני אנסה להאמין שהכל טוב ואני אנסה להאמין שהכל רע" לא אומר, את צריכה לבדוק כמו שאת יודעת שאת קיימת את צריכה לדעת האם הכל, כאילו את מבינה מה הכוונה "את יודעת שאת קיימת" זה לא כמו שאת יודעת שאני מדבר איתך, מה את יודעת יותר שאני מדבר איתך או שאת קיימת שאת קיימת נכון, את צריכה ברמת ידיעה כזאת לדעת האם הכל טוב או האם הכל רע או האם חלק טוב וחלק רע, כאילו את חייבת להגיע למוחלטות להבנה מוחלטת.
ש: זה חייב להיות הכל, אני יכולה להסתכל על זווית ספציפית בחיים.
אליעד: בסדר אבל את צריכה לדעת באופן מוחלט אם זה טוב או רע.
ש: אוקי מה אני עושה עם זה.
אליעד: רגע אבל קודם כל את צריכה שהמציאות תהיה לך ברורה את צריכה אם משהו, אני אתן לך דוגמא עכשיו אני אתן לך רשימה של דברים ותכתבי עשרה דברים שנראים לך רעים ועשרה דברים שנראים לך טובים ואז אני אשאל אותך "מה הסיבה שהדברים האלה טובים, מה הסיבה שהדברים האלה רעים" ואז את תתחילי לתת סיבות, ואז אנחנו נתחיל לחקור ואז את תגלי שפתאום את "רגע למה זה רע, למה זה טוב" את תראי שאצלך תפיסת הטוב והרע היא לא מוחלטת, היא לא מכווננת את לא ברור לך באמת כשאת אומרת, אני אתן לך דוגמא לחיות זה טוב?
ש: תלוי.
אליעד: עבדת היום אכלת היום?
ש: כן.
אליעד: למה אכלת כי את רוצה לחיות נכון זאת אומרת שאת חושבת שזה טוב, אם היית רוצה למות היית אוכלת היום לא, נכון בן אדם שרוצה למות אתה רוצה למות למה אתה אוכל אל תאכל תמות.
ש: לא יש הבדל בין למות לבין לא להיות קיים מלכתחילה.
אליעד: עזבי אותי מלהיות קיים בעיקרון עכשיו את חושבת שלחיות זה טוב.
ש: נגיד מישהו שלא נולד עדיין לעומת מישהו שקיים לא יודע מיומנויות והכל.
אליעד: אני רוצה לשאול שאלה אם עכשיו מישהו ירצה לירות בך את תברחי ממנו?
ש: כן.
אליעד: זאת אומרת שאת חושבת שלחיות זה טוב.
ש: באופן יחסי מלקבל כדור בראש.
אליעד: כי את לא רוצה למות אם היית חושבת שזה טוב אז לא היה אכפת לך "שירה לי בראש".
ש: אבל אני לא סגורה על זה ששווה להיוולד זה משהו אחר.
אליעד: בסדר עזבי אותי אני מדבר עכשיו על רצון לחיות, עכשיו למה זה טוב את בטוחה שזה טוב לחיות?
ש: לא.
אליעד: יפה מה אני בא להגיד.
ש: אני בטוח שזה טוב לחיות.
אליעד: אתה בטוח שזה טוב אז אתה יודע אם אתה בטוח שזה טוב לחיות אז אתה סובל, אתה יודע למה כי אם זה כל כך טוב לחיות אז אתה בכל רגע אמור לסבול מזה שבסוף תמות, כי אם הטוב שלך תלוי בכך שאתה חי אז כאילו זה כל כך "אני כל כך בטוח שזה טוב עד כדי כך שאני יכול ליהנות מכך שאני חי כי זה כל כך טוב" אז ממילא זה אומר שאתה בכל מקרה אמור לסבול מכך שאתה יודע שהטוב הזה הוא לא נצחי כי בסוף מתים.
ש: אלא אם כן אני לא נצמד לזה שזה טוב, זאת אומרת זה שזה טוב שאני חי זה לא אומר שזה יהיה רע כשאני אמות.
אליעד: אני אגיד לך משהו מה זה נקרא "טוב", טוב מוחלט פירושו שבו תלוי הטוב זאת אומרת אם אתה אומר "תקשיב זה טוב לחיות אבל גם אם אני אמות זה טוב" זאת אומרת שזה לא מספיק טוב, לא בא נשאל אותך שאלה.
ש: מבחינת זה שאתה לא יודע מה זה טוב.
אליעד: כשאתה לא יודע, שניה בא נניח שאתה אומר "לחיות זה טוב" גם אני אומר שלחיות זה טוב אבל אני אשאל אותך שאלה מה ההפך של לחיות למות, למות זה טוב זאת השאלה כי אם התשובה היא שכן אז הסתדרת כי אז הטוב הוא לא בלחיות הטוב הוא במה שקורה.
ש: אבל זה נורא תלוי אני אתן לך דוגמא הייתה לי כלבה מבוגרת מאוד חולה, היו לה חיים מקסימים ובסוף היה עדיף להרדים אותה אז לפני שהיא חלתה זה לא היה טוב למות כשהיא חלתה זה כבר היה עדיף למות.
אליעד: עכשיו כשהיא חלתה את מאוד סבלת כי היא חולה.
ש: גם היא מאוד סבלה.
אליעד: בסדר בואי נדבר עלייך את לא יודעת מה היא, זה כאב לה אז את לא יודעת מה היא סבלה אבל בואי נדבר עלייך, למה סבלת כי אמרת זה מאוד טוב שהיא תחייה והיא הולכת למות נכון, עכשיו אם לא היית יודעת אם זה טוב או רע אם היא תמות או תחיה היית סובלת, אם לא היית יודעת אם זה טוב או רע אם היא תחיה או תמות אם זה היה אצלך בהשתוות שאת לא יודעת "אין לי מושג אם זה טוב או רע", זאת אומרת שלמה סבלת כי חשבת שזה טוב שהיא תחיה.
ש: כמו שהיא חיה עד אותו רגע.
אליעד: בסדר לא נגדך.
ש: אבל עובדה שכל המחשבה השתנתה ראיתי שהאיכות חיים שלה מתדרדרת אז כבר לא היה ערך.
אליעד: כל מה שאני בעצם בא לומר.
ש: החיים כבר לא היו ערך כבר לא היו ערך עליו דווקא לחיות תלוי איך לחיות.
אליעד: בסדר אתה סובל כאשר אתה בטוח שדבר אחד יותר טוב מדבר אחר, אתה לא יכול לסבול בלי להיות בטוח שמשהו אחד יותר טוב ממשהו אחר אם בן אדם היה בהשתוות שאין לו מושג מה יותר טוב אז "מה למה לי איך אני יכול לסבול", כדי לסבול אתה צריך לרצות כדי לרצות אתה צריך לחשוב שזה יותר טוב, אם אתה לא יודע אם אין לך שמץ של מושג מה יותר טוב אז איך אתה יכול לסבול "אולי זה טוב יותר, אולי זה טוב יותר" אתה לא יודע. עכשיו מה אמרתי לך קודם בן אדם צריך להגיע למוחלטות על טוב ורע, שאלת אותי איך להיות מאושר בן אדם צריך להגיע למוחלטות על טוב ורע תתרכזי.
ש: מצחיק.
אליעד: מה מצחיק?
ש: סתם.
אליעד: בן אדם צריך להגיע למוחלטות על טוב ורע מוחלטות פירושו, נגיד לדוגמא הכלבה שלך עומדת למות ואת סובלת בן אדם אומר "איך אני יכול להתמודד עם המצב הזה" התשובה היא תחפש את האמת, תשאל את עצמך מה האמת "האם זה טוב שהכלבה תמות כן או לא", עכשיו אבל יש פה גם סיכון גם צריך להבין את זה כי בן אדם לא בטוח אם זה טוב שהכלבה תמות או לא הוא רק נגיד יותר חושב שזה לא טוב מאשר הוא חושב שזה טוב אבל הוא לא בטוח במוחלטות, אבל יש פה סיכון כי מה הוא אומר הוא יש לו בעיה כי הוא חושב שיותר טוב שהיא תחיה אני אומר לו "תקשיב אתה צריך לאמת את המידע האם בטוח שהיא תחיה כן או לא". עכשיו ברגע שהוא יאמת את המידע הזה זה יכול להיות שתי אפשרויות, אפשרות אחת שהוא באופן מוחלט יבין שזה לא יותר טוב שהיא תחיה ואז ממילא הוא לא סובל בכלל אבל האפשרות השנייה היא שהוא יגלה שבאופן מוחלט שזה טוב שהיא תחיה ואז הוא יסבול פי אלף.
ש: בגלל שהוא לא יכול להשיג את מה שהוא חושב.
אליעד: כאילו אם היה ברור לו שזה באופן מוחלט שזה טוב שהיא תחיה הוא היה סובל הרבה יותר מאשר שהוא היה רק חושב שזה טוב שהיא תחיה ואני בעצם אומר לבן אדם "אתה צריך לאמת אם זה טוב או רק" ויש פה סיכון. בא נדבר באופן כללי על כל המציאות, בן אדם צריך לאמת האם המציאות הזאת היא טובה או רעה, קחי את המציאות כמציאות "האם המציאות הזאת כמציאות האם היא טובה או רעה".
ש: אז רגע ואז אני לא אסבול ואם אני מאמתת.
אליעד: לא אז קודם כל לאמת פירושו בלי שיכול מה יקרה אז כשאת אומרת "אני הולכת".
ש: לאמת בא'.
אליעד: כן לאמת בא'.
ש: אז רגע ברגע שלקחתי את ההחלטה המאוד קשה והמאוד ואמרתי אני הולכת להרדים אותה, החלטתי שעדיף שהיא תמות עם כל הסיוט והסבל שלי והפחד והכל, החלטתי סופית שזה מה שעדיף.
אליעד: אוקי גם אז לא בטוח שהיית שלמה עם זה.
ש: איך אתה מנתח את מה שהרגשתי.
אליעד: אני מסביר לך עוד פעם תביני.
ש: אז הייתי כבר מוחלטת ידעתי במאה אחוז.
אליעד: לא במאה אחוז, החלטת אבל עדיין יכול להיות שבתוכך היה לך ספק אם היית צריכה לעשות את זה אמרת "רגע ואולי אם הייתי הולכת לרופא ההוא היה מביא איזה תרופה".
ש: לא הגיע איזו נקודה שכבר לא.
אליעד: בסדר אני אומר על העיקרון כדי להיות מאושר בחיים אתה צריך להחליט באופן מוחלט "האם החיים האלו טובים או רעים, האם דפקו אותנו ללא סיבה והכל פה זה גיהנום או שיש פה איזו סיבה וזה ממש טוב", חייב פעם אחת להבין את העניין מה קורה טוב או רע, לא להגיע "טוב אחרי שאני אמות אני אקבל תשובה, אני לא יכול לדעת תשובה" מה זה הדברים האלה, פעם אחת שב עם עצמך תגיד "אני רוצה אחת ולתמיד להבין טוב או רע מה קורה כאן". עכשיו אבל יש פה סיכון למה סיכון.
ש: כי אתה סותר כל החלטה גם אם אתה מחליט רע אתה סותר את זה וגם אם מחליטים טוב אתה סותר את זה, זה תמיד אתה אומר אם אתה מחליט שזה טוב זה רע לך באופן מוחלט ואם אתה מחליט רע זה.
אליעד: תסביר.
ש: אני לא יכול להסביר את זה, זה מה שאתה אמרת.
אליעד: בא נתקדם.