לאהוב את השנאה, לשנוא את האהבה, האם כדאי לשנוא או לאהוב? למה אהבה היא שנאה? האם שנאה היא אהבה? לשנוא את החיים, לאהוב את החיים, אין טוב בלי רע, למה יש רע בעולם? לשנוא את השנאה, פחד מהפחד, כעס על הכעס, חרדה מהחרדה
מה המשמעות של לאהוב את השנאה ולשנוא את האהבה?
ההרצאה מתחילה בשאלה האם כדאי לאהוב את כולם, ומיד מציגה את הדעות השונות על אהבה ושנאה. אליעד כהן מתחיל בהסבר על האידיאולוגיה של "לאהוב את כולם". הוא מתאר כיצד ישנם אנשים שטוענים שהם אוהבים את כולם, לא משנה מה נעשה להם, אפילו אם יפגעו בהם פיזית או נפשית. למעשה, הם לא באמת חיים, אלא "מתים", כי חיים אמיתיים כוללים גם את היכולת לחוות רגשות קיצוניים כמו שנאה ואהבה. רק מתים, לטענתו, יכולים לאהוב את כולם, משום שהם לא חווים את העולם בעין חיה ורגישה.
בהמשך, אליעד כהן מציין את הקשר בין מה שמכונה "אהבה" לבין שנאה, ומסביר כי ישנם אנשים שמפיצים מה שנראה כאהבה, אך בפועל הם מפיצים שנאה. אלו הם האנשים שממליצים תמיד להיות נחמדים, לא לשנוא ולקבל את כולם כפי שהם. הוא טוען שמי שאוהב את כולם, בעצם לא אוהב כלום. כל מהות החיים, לדבריו, היא התמודדות עם טוב ורע, עם אהבה ושנאה, והם אינם יכולים להתקיים אחד ללא השני. ניגודיות זו היא חלק מהותי ממהות החיים.
אליעד כהן מדבר גם על כך שכשמישהו שונא את החיים, הוא בעצם לא מקבל את המורכבות של העולם, שהוא נבנה מתוך קיום של טוב ורע, וכולל כאב והנאה. הוא מסביר שהאדם המנסה רק להרגיש טוב, למעשה שונא את החיים עצמם, כי הוא לא מוכן לקבל את השנאה והרע כחלק מהמציאות. הוא גם מציע את הרעיון המטריד שלפיו, כשאדם לא מוכן לקבל את השנאה, הוא בעצם מפיץ מוות ושנאה, משום שהוא לא מוכן להתמודד עם המורכבות של החיים.
המרצה ממליץ לשנוא כאשר זה נדרש, ומדגיש כי לא תמיד השנאה היא דבר שלילי. הוא טוען כי שנאה יכולה לשפר את אהבתנו, שכן ניגודיות זו מאפשרת לנו להעריך את מה שאנחנו אוהבים. אם אדם שונא משהו, יכול להיות שבסופו של דבר הוא יאהב משהו אחר יותר.
בהמשך, ישנה התייחסות לפרדוקס שבו אדם שמוכן לחוות שנאה, למעשה לא שונא. אליעד כהן מציין שהרעיון של "לא אכפת לי להרגיש רע" הוא סותר את עצמו, כי אם אדם לא פוחד מהרגשות הרעים, הוא כבר לא חווה את השנאה בצורה שהיא אמיתית. השנאה עצמה משולבת בטוב, וכדי להרגיש טוב, על האדם להכיר גם בכך שהוא יכול להרגיש רע. הוא מסביר את המנגנון שבו כשאנחנו רוצים להרגיש טוב, אנחנו בעצם מתחילים לחוות את הרע, כי ללא רע, אין טוב.
בסופו של דבר, אליעד כהן מדגיש את הצורך להפסיק להילחם בשנאה ובכאב. במקום זאת, כדאי לאדם לקבל את השנאה כחלק מהחיים, להבין שזהו חלק בלתי נמנע מהחוויה האנושית, ולהפסיק לשנוא את השנאה. הוא מסביר כי העולם שנברא על ידי אלוהים הוא עולם שיש בו גם טוב וגם רע, ולא ניתן לברוח מזה. אנחנו לא חייבים להימנע מכל הרגשות הקשים, אלא כדאי להבין שהם חלק מהחוויה האנושית.
לסיום, אליעד כהן מסביר שלא מדובר בהמלצה לפגוע באחרים או לשנוא בצורה מזיקה. הוא רק מעודד את הקהל לקבל את רגשות השנאה והכעס, ולא להילחם בהם. כל רגש, כולל רגשות שליליים, יש לו מקום ומטרה, ואם נבין זאת, נוכל לשחרר את עצמנו מכבלי השנאה המיותרת כלפי רגשות אלו.
ההרצאה מתחילה בשאלה האם כדאי לאהוב את כולם, ומיד מציגה את הדעות השונות על אהבה ושנאה. אליעד כהן מתחיל בהסבר על האידיאולוגיה של "לאהוב את כולם". הוא מתאר כיצד ישנם אנשים שטוענים שהם אוהבים את כולם, לא משנה מה נעשה להם, אפילו אם יפגעו בהם פיזית או נפשית. למעשה, הם לא באמת חיים, אלא "מתים", כי חיים אמיתיים כוללים גם את היכולת לחוות רגשות קיצוניים כמו שנאה ואהבה. רק מתים, לטענתו, יכולים לאהוב את כולם, משום שהם לא חווים את העולם בעין חיה ורגישה.
בהמשך, אליעד כהן מציין את הקשר בין מה שמכונה "אהבה" לבין שנאה, ומסביר כי ישנם אנשים שמפיצים מה שנראה כאהבה, אך בפועל הם מפיצים שנאה. אלו הם האנשים שממליצים תמיד להיות נחמדים, לא לשנוא ולקבל את כולם כפי שהם. הוא טוען שמי שאוהב את כולם, בעצם לא אוהב כלום. כל מהות החיים, לדבריו, היא התמודדות עם טוב ורע, עם אהבה ושנאה, והם אינם יכולים להתקיים אחד ללא השני. ניגודיות זו היא חלק מהותי ממהות החיים.
אליעד כהן מדבר גם על כך שכשמישהו שונא את החיים, הוא בעצם לא מקבל את המורכבות של העולם, שהוא נבנה מתוך קיום של טוב ורע, וכולל כאב והנאה. הוא מסביר שהאדם המנסה רק להרגיש טוב, למעשה שונא את החיים עצמם, כי הוא לא מוכן לקבל את השנאה והרע כחלק מהמציאות. הוא גם מציע את הרעיון המטריד שלפיו, כשאדם לא מוכן לקבל את השנאה, הוא בעצם מפיץ מוות ושנאה, משום שהוא לא מוכן להתמודד עם המורכבות של החיים.
המרצה ממליץ לשנוא כאשר זה נדרש, ומדגיש כי לא תמיד השנאה היא דבר שלילי. הוא טוען כי שנאה יכולה לשפר את אהבתנו, שכן ניגודיות זו מאפשרת לנו להעריך את מה שאנחנו אוהבים. אם אדם שונא משהו, יכול להיות שבסופו של דבר הוא יאהב משהו אחר יותר.
בהמשך, ישנה התייחסות לפרדוקס שבו אדם שמוכן לחוות שנאה, למעשה לא שונא. אליעד כהן מציין שהרעיון של "לא אכפת לי להרגיש רע" הוא סותר את עצמו, כי אם אדם לא פוחד מהרגשות הרעים, הוא כבר לא חווה את השנאה בצורה שהיא אמיתית. השנאה עצמה משולבת בטוב, וכדי להרגיש טוב, על האדם להכיר גם בכך שהוא יכול להרגיש רע. הוא מסביר את המנגנון שבו כשאנחנו רוצים להרגיש טוב, אנחנו בעצם מתחילים לחוות את הרע, כי ללא רע, אין טוב.
בסופו של דבר, אליעד כהן מדגיש את הצורך להפסיק להילחם בשנאה ובכאב. במקום זאת, כדאי לאדם לקבל את השנאה כחלק מהחיים, להבין שזהו חלק בלתי נמנע מהחוויה האנושית, ולהפסיק לשנוא את השנאה. הוא מסביר כי העולם שנברא על ידי אלוהים הוא עולם שיש בו גם טוב וגם רע, ולא ניתן לברוח מזה. אנחנו לא חייבים להימנע מכל הרגשות הקשים, אלא כדאי להבין שהם חלק מהחוויה האנושית.
לסיום, אליעד כהן מסביר שלא מדובר בהמלצה לפגוע באחרים או לשנוא בצורה מזיקה. הוא רק מעודד את הקהל לקבל את רגשות השנאה והכעס, ולא להילחם בהם. כל רגש, כולל רגשות שליליים, יש לו מקום ומטרה, ואם נבין זאת, נוכל לשחרר את עצמנו מכבלי השנאה המיותרת כלפי רגשות אלו.
- שנאה ואהבה
- האם שנאה היא אהבה?
- הקשר בין טוב לרע
- האם כדאי לשנוא?
- האם שנאה היא חלק מהחיים?
- המשמעות של רגשות שליליים