להיזהר מהצבועים, התחסדות, רחמנות יתר, אסור לרחם על אכזרים, מי שמרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים? רחמנות על בעלי חיים, טבעונות, צמחונות, הקצנה, צביעות, הזהרו מן הצבועים, אהבת חינם, שנאת חינם, טוב מכדי להיות אמיתי
למה חשוב להיזהר מאנשים שנראים טובים מדי?
אליעד כהן מסביר כי לא תמיד צריך להיזהר רק מהאנשים הרעים, אלא גם מהאנשים שהם "טובים מדי". הוא מציין כי אנשים רגילים לא מייחסים חשש למי שעוזר לנזקקים או נוהג בצורה חיובית, אך לעיתים יש צורך להיזהר דווקא מהאנשים שנראים טובים בצורה מוגזמת. כהן מבצע השוואה בין אדם רע כמו רוצח, שצריך להימנע ממנו בשל הסיכון הפוטנציאלי, לבין אדם שנראה טוב מדי - שכן ההתנהגות הזו עשויה להיות מסוכנת בדיוק בגלל חוסר הוודאות והקיצוניות שהיא מבטאת.
מהן הדוגמאות לטוב מוגזם שעלול להדליק נורה אדומה?
כהן מציין דוגמאות של אנשים שנראים טובים מדי, כמו אדם שנמנע לא רק מאכילת בעלי חיים, אלא אף מסרב לדרוך על נמלה או להרוג גוק בבית. ההתנהגות הזו יכולה להעיד על קיצוניות, כמו גם אנשים שמפגינים רחמנות יתר כלפי בעלי חיים או בני אדם, לא בהכרח מתוך טוב לב, אלא מתוך מניע סמוי. כהן גם נותן דוגמה לעסק שבו מניה שעולה באופן מוגזם, דבר שמעורר חשד, כמו גם אדם שתמיד שמח או טוב - משהו בו לא נראה טבעי.
איך קיצוניות בטוב עלולה להסתיר אכזריות פנימית?
כהן מסביר כי לפעמים הרחמנות או הטוב המוגזם הם תוצאה של אכזריות פנימית או רגשות אשם. אדם שנמצא במצב של קונפליקט פנימי עקב התנהגות אכזרית בעבר, יכול לפתח רצון לכפר על כך באמצעות התנהגות רחמנית או טובה בצורה קיצונית. כהן מביא דוגמה מהסרט שבו אדם מתפלל בצורה נואשת ומתקבל הרושם שהוא מנסה לכפר על משהו חמור שעשה בעבר. הוא טוען כי אדם שמפגין רחמנות או טוב לב מוגזם עשוי בעצם לנסות לאזן את כעסיו או את השנאה שהוא נושא בתוכו.
מה אפשר ללמוד מכל זה על התנהגות אנושית?
כפי שמסביר כהן, התנהגות קיצונית, בין אם לטוב ובין אם לרע, מגלה חוסר יציבות ואי - וודאות. אדם שנמצא בתוך "האזורים הנורמליים" של טוב ורע יהיה הרבה יותר ברור, בעוד שאדם שנמצא בקצה של אחד מהקצוות, כמו הטוב המוגזם, עשוי להפוך פתאום לצד השני ולהפגין כעס או אכזריות באופן מפתיע. כהן ממליץ להימנע מלהתמקד באנשים שמפגינים התנהגות קיצונית מדי, ולטפח הבנה עמוקה יותר של מקורות הרגשות הללו ושל תהליכים פנימיים שעשויים להסתתר מאחוריהם.
הסכנות שבחוסר איזון בהתנהגות אנושית
אליעד מסביר כי חוסר איזון בין טוב לרע לא רק עשוי להוביל לאי - צפיות, אלא גם למזג רעשי פנימי של אדם שלא יודע לאזן את רגשותיו. כהן מתאר את התופעה שבה אנשים עם נטייה לרחמנות מוגזמת עלולים למצוא את עצמם מתנהגים בצורה אכזרית כלפי אחרים, דווקא בגלל הרצון לפצות על רגשות פנימיים של שנאה או כעס. לדבריו, אדם טוב מדי לא בהכרח מבטא את טוב לבו אלא לעיתים מסתיר תחושות שליליות, מה שגורם לחוסר איזון בהתנהגותו.
מה כדאי ללמוד ולהיזהר ממנו?
אליעד כהן מספק מענה לכך - חשוב להימנע מאנשים שמפגינים רחמנות או טוב לב קיצוניים. הם עשויים להסתיר רגשות שליליים בתוכם, ואם הם לא מסוגלים לאזן את עצמם, בסופו של דבר זה עשוי להתפרץ בצורת אכזריות או רוע כלפי מי שצריך את הרחמים האמיתיים. כהן מסיים בהמלצה להסתמך על אנשים בעלי התנהגות מאוזנת, שנמצאים בתוך "האזורים הנורמליים" של טוב ורע, שכן הם מהימנים הרבה יותר.
אליעד כהן מסביר כי לא תמיד צריך להיזהר רק מהאנשים הרעים, אלא גם מהאנשים שהם "טובים מדי". הוא מציין כי אנשים רגילים לא מייחסים חשש למי שעוזר לנזקקים או נוהג בצורה חיובית, אך לעיתים יש צורך להיזהר דווקא מהאנשים שנראים טובים בצורה מוגזמת. כהן מבצע השוואה בין אדם רע כמו רוצח, שצריך להימנע ממנו בשל הסיכון הפוטנציאלי, לבין אדם שנראה טוב מדי - שכן ההתנהגות הזו עשויה להיות מסוכנת בדיוק בגלל חוסר הוודאות והקיצוניות שהיא מבטאת.
מהן הדוגמאות לטוב מוגזם שעלול להדליק נורה אדומה?
כהן מציין דוגמאות של אנשים שנראים טובים מדי, כמו אדם שנמנע לא רק מאכילת בעלי חיים, אלא אף מסרב לדרוך על נמלה או להרוג גוק בבית. ההתנהגות הזו יכולה להעיד על קיצוניות, כמו גם אנשים שמפגינים רחמנות יתר כלפי בעלי חיים או בני אדם, לא בהכרח מתוך טוב לב, אלא מתוך מניע סמוי. כהן גם נותן דוגמה לעסק שבו מניה שעולה באופן מוגזם, דבר שמעורר חשד, כמו גם אדם שתמיד שמח או טוב - משהו בו לא נראה טבעי.
איך קיצוניות בטוב עלולה להסתיר אכזריות פנימית?
כהן מסביר כי לפעמים הרחמנות או הטוב המוגזם הם תוצאה של אכזריות פנימית או רגשות אשם. אדם שנמצא במצב של קונפליקט פנימי עקב התנהגות אכזרית בעבר, יכול לפתח רצון לכפר על כך באמצעות התנהגות רחמנית או טובה בצורה קיצונית. כהן מביא דוגמה מהסרט שבו אדם מתפלל בצורה נואשת ומתקבל הרושם שהוא מנסה לכפר על משהו חמור שעשה בעבר. הוא טוען כי אדם שמפגין רחמנות או טוב לב מוגזם עשוי בעצם לנסות לאזן את כעסיו או את השנאה שהוא נושא בתוכו.
מה אפשר ללמוד מכל זה על התנהגות אנושית?
כפי שמסביר כהן, התנהגות קיצונית, בין אם לטוב ובין אם לרע, מגלה חוסר יציבות ואי - וודאות. אדם שנמצא בתוך "האזורים הנורמליים" של טוב ורע יהיה הרבה יותר ברור, בעוד שאדם שנמצא בקצה של אחד מהקצוות, כמו הטוב המוגזם, עשוי להפוך פתאום לצד השני ולהפגין כעס או אכזריות באופן מפתיע. כהן ממליץ להימנע מלהתמקד באנשים שמפגינים התנהגות קיצונית מדי, ולטפח הבנה עמוקה יותר של מקורות הרגשות הללו ושל תהליכים פנימיים שעשויים להסתתר מאחוריהם.
הסכנות שבחוסר איזון בהתנהגות אנושית
אליעד מסביר כי חוסר איזון בין טוב לרע לא רק עשוי להוביל לאי - צפיות, אלא גם למזג רעשי פנימי של אדם שלא יודע לאזן את רגשותיו. כהן מתאר את התופעה שבה אנשים עם נטייה לרחמנות מוגזמת עלולים למצוא את עצמם מתנהגים בצורה אכזרית כלפי אחרים, דווקא בגלל הרצון לפצות על רגשות פנימיים של שנאה או כעס. לדבריו, אדם טוב מדי לא בהכרח מבטא את טוב לבו אלא לעיתים מסתיר תחושות שליליות, מה שגורם לחוסר איזון בהתנהגותו.
מה כדאי ללמוד ולהיזהר ממנו?
אליעד כהן מספק מענה לכך - חשוב להימנע מאנשים שמפגינים רחמנות או טוב לב קיצוניים. הם עשויים להסתיר רגשות שליליים בתוכם, ואם הם לא מסוגלים לאזן את עצמם, בסופו של דבר זה עשוי להתפרץ בצורת אכזריות או רוע כלפי מי שצריך את הרחמים האמיתיים. כהן מסיים בהמלצה להסתמך על אנשים בעלי התנהגות מאוזנת, שנמצאים בתוך "האזורים הנורמליים" של טוב ורע, שכן הם מהימנים הרבה יותר.
- רחמנות
- אכזריות
- אהבת חינם
- שנאת חינם
- איך לקרוא אנשים
למה חשוב להיזהר מאנשים שנראים טובים מדי?
יש מקרים שבהם אדם עלול להיזהר ממי שנתפס כרע, כמו רוצח אנשים או מישהו שמזיק לאחרים, אך אין לו חשש ממי שעוזר לנזקקים או נוהג בצורה חיובית לכאורה. יחד עם זאת, כדאי לזכור שכפי שאפשר לפחד מרוצח כי לא יודעים מתי הוא יפגע, כך גם אדם שנראה טוב מדי יכול להתגלות כלא צפוי. מדובר באדם הנמצא בקיצוניות של "טוב לב" באופן לא הגיוני, מה שמעלה חשד לחוסר איזון פנימי.
מהן הדוגמאות לטוב מוגזם שעלול להדליק נורה אדומה?
דוגמה ראשונה היא אדם שלא רק נמנע מאכילת בעלי חיים, אלא גם מסרב לדרוך על נמלה ברחוב או להרוג גוק בבית. אם זה נהפך לתפיסה קיצונית, עלולה להיות כאן תופעה של רצון מוגזם לא לפגוע בשום יצור חי. דוגמה שנייה מופיעה בהקשר של השקעות: אם יש מניה שעולה בלי הפסקה פי כמה וכמה מכל השוק, זה נראה לא הגיוני. כך גם אדם שנמצא תמיד בשיא הטוב והחיוביות - משהו בהתנהגות כזו עשוי להיות "יותר מדי טוב" ובלתי צפוי. יש גם אנשים שמרחמים יותר מדי, למשל על מחבלים או על כל גורם שלמעשה גורם נזק לאחרים, והם עושים זאת באופן קיצוני שאינו מאוזן.
איך קיצוניות בטוב עלולה להסתיר אכזריות פנימית?
יש אנשים שמפתחים רחמנות יתר מתוך מניע סמוי של ניסיון לכפר על רגשי אשם עמוקים. ייתכן שהם עשו מעשה אכזרי בעבר או חוששים מאוד מרוע הקיים בתוכם, ולכן הם מגזימים בצד השני של הסקאלה ומנסים להיות טובים בצורה יוצאת דופן. האכזריות יכולה להיות "רק" מטפורה לפגיעה באחרים, ולא בהכרח רצח בפועל. בסרט מסוים מתואר מקרה שבו אדם מתפלל "טוב מדי" עד שזה מעורר חשד שביצע רצח, כי אדם נורמלי לא מתפלל בצורה כה נואשת אלא אם הוא מנסה לכפר על משהו. כך, מי שמתחסד ומראה רחמנות מוגזמת כלפי נמלה או אפילו כלפי אנשים שפועלים ברוע, עלול בעצם להיות עמוס בכעס או שנאה פנימיים, ולחפש דרך לאזן זאת. הקונפליקט הפנימי יכול להתפרץ לכיוונים קיצוניים אחרים, ולכן קשה לסמוך על אדם כזה שאינו מאוזן.
מה אפשר ללמוד מכל זה על התנהגות אנושית?
התנהגות אנושית קיצונית, לטוב או לרע, מעלה את הסכנה של חוסר יציבות ובלתי צפויה. אדם שנמצא ב"אזור הנורמלי" של טוב ורע מובן יותר, אך אדם שטוב לבו נראה מוגזם עלול להפוך פתאום את הקצה לצד השני ולהפגין כעס או אכזריות במקרים מפתיעים. כדאי לבדוק האם הרחמנות הקיצונית נובעת מפחד אישי, מצורך לכפר על משהו או מאיזשהו קונפליקט רגשי פנימי. בנוסף, יש חשיבות לשמור על איזון גם בעשיית הטוב ולהבחין מתי רחמנות יוצאת מפרופורציה ועלולה להסוות בעיות עמוקות יותר.
יש מקרים שבהם אדם עלול להיזהר ממי שנתפס כרע, כמו רוצח אנשים או מישהו שמזיק לאחרים, אך אין לו חשש ממי שעוזר לנזקקים או נוהג בצורה חיובית לכאורה. יחד עם זאת, כדאי לזכור שכפי שאפשר לפחד מרוצח כי לא יודעים מתי הוא יפגע, כך גם אדם שנראה טוב מדי יכול להתגלות כלא צפוי. מדובר באדם הנמצא בקיצוניות של "טוב לב" באופן לא הגיוני, מה שמעלה חשד לחוסר איזון פנימי.
מהן הדוגמאות לטוב מוגזם שעלול להדליק נורה אדומה?
דוגמה ראשונה היא אדם שלא רק נמנע מאכילת בעלי חיים, אלא גם מסרב לדרוך על נמלה ברחוב או להרוג גוק בבית. אם זה נהפך לתפיסה קיצונית, עלולה להיות כאן תופעה של רצון מוגזם לא לפגוע בשום יצור חי. דוגמה שנייה מופיעה בהקשר של השקעות: אם יש מניה שעולה בלי הפסקה פי כמה וכמה מכל השוק, זה נראה לא הגיוני. כך גם אדם שנמצא תמיד בשיא הטוב והחיוביות - משהו בהתנהגות כזו עשוי להיות "יותר מדי טוב" ובלתי צפוי. יש גם אנשים שמרחמים יותר מדי, למשל על מחבלים או על כל גורם שלמעשה גורם נזק לאחרים, והם עושים זאת באופן קיצוני שאינו מאוזן.
איך קיצוניות בטוב עלולה להסתיר אכזריות פנימית?
יש אנשים שמפתחים רחמנות יתר מתוך מניע סמוי של ניסיון לכפר על רגשי אשם עמוקים. ייתכן שהם עשו מעשה אכזרי בעבר או חוששים מאוד מרוע הקיים בתוכם, ולכן הם מגזימים בצד השני של הסקאלה ומנסים להיות טובים בצורה יוצאת דופן. האכזריות יכולה להיות "רק" מטפורה לפגיעה באחרים, ולא בהכרח רצח בפועל. בסרט מסוים מתואר מקרה שבו אדם מתפלל "טוב מדי" עד שזה מעורר חשד שביצע רצח, כי אדם נורמלי לא מתפלל בצורה כה נואשת אלא אם הוא מנסה לכפר על משהו. כך, מי שמתחסד ומראה רחמנות מוגזמת כלפי נמלה או אפילו כלפי אנשים שפועלים ברוע, עלול בעצם להיות עמוס בכעס או שנאה פנימיים, ולחפש דרך לאזן זאת. הקונפליקט הפנימי יכול להתפרץ לכיוונים קיצוניים אחרים, ולכן קשה לסמוך על אדם כזה שאינו מאוזן.
מה אפשר ללמוד מכל זה על התנהגות אנושית?
התנהגות אנושית קיצונית, לטוב או לרע, מעלה את הסכנה של חוסר יציבות ובלתי צפויה. אדם שנמצא ב"אזור הנורמלי" של טוב ורע מובן יותר, אך אדם שטוב לבו נראה מוגזם עלול להפוך פתאום את הקצה לצד השני ולהפגין כעס או אכזריות במקרים מפתיעים. כדאי לבדוק האם הרחמנות הקיצונית נובעת מפחד אישי, מצורך לכפר על משהו או מאיזשהו קונפליקט רגשי פנימי. בנוסף, יש חשיבות לשמור על איזון גם בעשיית הטוב ולהבחין מתי רחמנות יוצאת מפרופורציה ועלולה להסוות בעיות עמוקות יותר.
- רחמנות
- אכזריות
- אהבת חינם
- שנאת חינם
- איך לקרוא אנשים