איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? לאהוב את השטן, איך לאהוב את עצמך באמת? לאהוב את הרע, לאהוב את מה שיש, הכל לטובה, הכל לרעה, שנאה עצמית, אהבה עצמית, כעס עצמי
איך אפשר לאהוב את עצמך בלי שום תנאים?
כדי לאהוב את עצמך ללא תנאים באמת, אליעד מסביר שעליך לאהוב לא רק את הצדדים הטובים שבך, אלא גם את הצדדים הכי רעים שקיימים. רוב האנשים חושבים שכדי לאהוב את עצמם, הם צריכים למצוא בתוכם תכונות חיוביות ולקבל אותן, אבל לפי אליעד, אהבה עצמית אמיתית פירושה לאהוב את עצמך גם כאשר אתה מגלה את הרוע העמוק והקשה ביותר בתוכך.
אליעד מסביר שכאשר אתה באמת כנה עם עצמך, אתה עשוי לגלות בתוכך תכונות והתנהגויות שליליות ברמה כזו שכל מה שסיפרו לך על השטן הופך להיות קטן וחסר משמעות לעומת מה שאתה עשוי לגלות שאתה בעצמך. אליעד נותן דוגמה חזקה מאוד, כאשר הוא אומר שאדם צריך להבין שהוא עצמו, ברמה הפנימית ביותר, הוא למעשה יותר גרוע מאדם שרוצח תינוקות. הוא אומר שמבחינה פיזית או גלויה אולי אינך מבצע את הפשע, אך במהות הפנימית של האדם, קיים הרוע הזה ואף יותר מזה. אם אינך מבין איך זה אפשרי, אז אינך באמת רואה את עומק הרוע שקיים בך, ולכן אינך מסוגל לאהוב את עצמך במלוא המובן.
למה אליעד אומר שאתה יותר גרוע מהאדם הכי רע בעולם?
אליעד מבהיר נקודה מהותית - כדי באמת לאהוב את עצמך ללא תנאים, עליך להגיע להבנה שאין בעולם אף אדם שהוא רע יותר ממך. כלומר, במקום להאשים אחרים או לבקר אחרים, עליך לראות שבתוך עצמך נמצאים כל הפשעים, כל המעשים השליליים והגרועים ביותר שאפשר לדמיין, ואף יותר גרוע מזה. רק לאחר ההבנה וההכרה המלאה של הרע הזה, תוכל לאהוב את עצמך בצורה מוחלטת וללא תנאים.
מה זה אומר לאהוב גם את הטוב וגם את הרע?
אליעד מתייחס גם לכך שלא מדובר בהפיכת הרע לטוב והטוב לרע באופן שטחי. הוא מדגיש שלא מדובר בכך שמעכשיו אדם צריך להתחיל לבצע פשעים או להזיק לאחרים, מכיוון שאז הוא פשוט הפך את הרע לטוב ואת הטוב לרע, ולא השיג שום דבר אמיתי. הכוונה של אליעד היא שאדם ימשיך לאהוב את הטוב, למשל להציל אנשים או לעזור לאחרים, אבל שיבין שבתוכו קיימים גם הצדדים ההפוכים: הרצון להזיק, להרוג או לפגוע. צריך לקבל את העובדה הזו ולאהוב גם את הצדדים הללו מבלי להוציא אותם לפועל.
הוא מדגיש שזה לא אומר שמעתה והלאה יש לבצע מעשים רעים, אלא ההבנה הפנימית והקבלה הפנימית הן אלה שמשנות את היחס של האדם לעצמו. עוד נוסיף ונעמיק, מדובר באיזון ובהכרה שאהבה עצמית אמיתית מחייבת לאהוב את כל הצדדים - הטובים והרעים - ללא הפרדה.
האם מספיק לא לשנוא את עצמך כדי להגיע לקבלה עצמית?
אליעד מתייחס לכך שיש אנשים שמרגישים שהם אינם מסוגלים לאהוב את הרע, ולכן שואל מה עושים במקרה כזה. הוא מסביר שבמידה והאדם לא מצליח לאהוב את הרע באופן מוחלט, לפחות עליו לא לשנוא את הרע. הוא מבהיר שלאהוב משהו זו פעולה שמכילה בתוכה שיפוט, ולכן גם אם אתה לא יכול לאהוב לגמרי את הרע, לפחות תוכל לקבל אותו ולהפסיק לשנוא אותו. זאת הדרך להתחיל להגיע לקבלה עצמית מלאה. כלומר, אם אתה רוצה לא לשנוא את עצמך כלל, מספיק שלא תשנא את הרע שבך, ולא חובה שתאהב אותו.
למה אליעד אומר שלאהוב את הרע לא הופך את הרע לטוב?
אליעד מתייחס לכך שאהבת הרע אינה אומרת שהרע עצמו הפך לטוב. המטרה...
כדי לאהוב את עצמך ללא תנאים באמת, אליעד מסביר שעליך לאהוב לא רק את הצדדים הטובים שבך, אלא גם את הצדדים הכי רעים שקיימים. רוב האנשים חושבים שכדי לאהוב את עצמם, הם צריכים למצוא בתוכם תכונות חיוביות ולקבל אותן, אבל לפי אליעד, אהבה עצמית אמיתית פירושה לאהוב את עצמך גם כאשר אתה מגלה את הרוע העמוק והקשה ביותר בתוכך.
אליעד מסביר שכאשר אתה באמת כנה עם עצמך, אתה עשוי לגלות בתוכך תכונות והתנהגויות שליליות ברמה כזו שכל מה שסיפרו לך על השטן הופך להיות קטן וחסר משמעות לעומת מה שאתה עשוי לגלות שאתה בעצמך. אליעד נותן דוגמה חזקה מאוד, כאשר הוא אומר שאדם צריך להבין שהוא עצמו, ברמה הפנימית ביותר, הוא למעשה יותר גרוע מאדם שרוצח תינוקות. הוא אומר שמבחינה פיזית או גלויה אולי אינך מבצע את הפשע, אך במהות הפנימית של האדם, קיים הרוע הזה ואף יותר מזה. אם אינך מבין איך זה אפשרי, אז אינך באמת רואה את עומק הרוע שקיים בך, ולכן אינך מסוגל לאהוב את עצמך במלוא המובן.
למה אליעד אומר שאתה יותר גרוע מהאדם הכי רע בעולם?
אליעד מבהיר נקודה מהותית - כדי באמת לאהוב את עצמך ללא תנאים, עליך להגיע להבנה שאין בעולם אף אדם שהוא רע יותר ממך. כלומר, במקום להאשים אחרים או לבקר אחרים, עליך לראות שבתוך עצמך נמצאים כל הפשעים, כל המעשים השליליים והגרועים ביותר שאפשר לדמיין, ואף יותר גרוע מזה. רק לאחר ההבנה וההכרה המלאה של הרע הזה, תוכל לאהוב את עצמך בצורה מוחלטת וללא תנאים.
מה זה אומר לאהוב גם את הטוב וגם את הרע?
אליעד מתייחס גם לכך שלא מדובר בהפיכת הרע לטוב והטוב לרע באופן שטחי. הוא מדגיש שלא מדובר בכך שמעכשיו אדם צריך להתחיל לבצע פשעים או להזיק לאחרים, מכיוון שאז הוא פשוט הפך את הרע לטוב ואת הטוב לרע, ולא השיג שום דבר אמיתי. הכוונה של אליעד היא שאדם ימשיך לאהוב את הטוב, למשל להציל אנשים או לעזור לאחרים, אבל שיבין שבתוכו קיימים גם הצדדים ההפוכים: הרצון להזיק, להרוג או לפגוע. צריך לקבל את העובדה הזו ולאהוב גם את הצדדים הללו מבלי להוציא אותם לפועל.
הוא מדגיש שזה לא אומר שמעתה והלאה יש לבצע מעשים רעים, אלא ההבנה הפנימית והקבלה הפנימית הן אלה שמשנות את היחס של האדם לעצמו. עוד נוסיף ונעמיק, מדובר באיזון ובהכרה שאהבה עצמית אמיתית מחייבת לאהוב את כל הצדדים - הטובים והרעים - ללא הפרדה.
האם מספיק לא לשנוא את עצמך כדי להגיע לקבלה עצמית?
אליעד מתייחס לכך שיש אנשים שמרגישים שהם אינם מסוגלים לאהוב את הרע, ולכן שואל מה עושים במקרה כזה. הוא מסביר שבמידה והאדם לא מצליח לאהוב את הרע באופן מוחלט, לפחות עליו לא לשנוא את הרע. הוא מבהיר שלאהוב משהו זו פעולה שמכילה בתוכה שיפוט, ולכן גם אם אתה לא יכול לאהוב לגמרי את הרע, לפחות תוכל לקבל אותו ולהפסיק לשנוא אותו. זאת הדרך להתחיל להגיע לקבלה עצמית מלאה. כלומר, אם אתה רוצה לא לשנוא את עצמך כלל, מספיק שלא תשנא את הרע שבך, ולא חובה שתאהב אותו.
למה אליעד אומר שלאהוב את הרע לא הופך את הרע לטוב?
אליעד מתייחס לכך שאהבת הרע אינה אומרת שהרע עצמו הפך לטוב. המטרה...
- איך לאהוב את עצמך בלי תנאים?
- איך לקבל את הרע בתוכך?
- אהבה עצמית מוחלטת
- האם הרע הוא בעצם טוב?
- מה לעשות עם שנאה עצמית?
- האם אפשר לאהוב את השטן?
- איך להפסיק לשנוא את עצמי?
אוקי אתה עכשיו שואל לגבי למה אתה צריך לאהוב את הדבר הכי רע בעולם כדי לאהוב את עצמך תשובה, אתה לא הבנת את זה אתה אומר אז אני אסביר לך הרעיון אומר שאם אתה תהיה אמיתי עם עצמך לא במאה אחוז כי במאה אחוז זה משהו אחר אבל אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך, אתה הבנת?
ש: כן.
אליעד: לא במאה אחוז מאה אחוז זה משהו אחר אבל אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך המון אתה תגלה בעצמך את הדברים הכי רעים שאתה יכול להעלות על דעתך, הכי רעים הכי נוראים הכי מפחידים קטסטרופליים הכי רעים, אתה כל מה שסיפרו לך על השטן זה כאין וכאפס לעומת מה שאתה בכבודך ובעצמך.
ש: אתה מדבר ברצינות?
אליעד: אני מדבר ברצינות לא מתלוצץ איתך אתה בראת אותו אתה הוא, אתה מהווה אותו אתה מחייה מהווה ומקיים את כל השטנים ואת כל הרוע בעולם בכל יום ולילה. עכשיו מה האמת שגם את הצד השני אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך אתה גם תראה שאתה הכי טוב הכי זה, בסדר אבל הרעיון הוא שלמה בן אדם מרגיש רע לא מהדברים הטובים שהוא מגלה על עצמו מהדברים הרעים שהוא מגלה על עצמו.
ולכן כדי לאהוב את עצמך אתה צריך לאהוב את הדבר הכי רע שקיים, עכשיו אתה אולי לא הבנת את זה כי אתה לא הבנת שיש בך את הדברים הכי רעים שקיימים אבל כן "למה אני צריך לאהוב מישהו שהוא רוצח תינוקות, למה אני צריך לאהוב אותו מה אני רוצח גם ולא אוהב אותו אני לא יוכל לאהוב את עצמי למה מה אני רוצח תינוקות?" אוקי אתה עוד לא גילית שאתה גם רוצח תינוקות, נכון שבצורה הפשוטה אתה לא רוצח תינוקות אבל אם אתה תסתכל על המהות של הפשע אתה תראה שאתה פושע בדיוק כזה ואפילו יותר גרוע.
לא רק ואפילו יותר גרוע אלא שאם אתה לא מבין למה אתה יותר גרוע לא יצאת ידי חובה, אתה צריך להבין למה אתה יותר גרוע למה אין אדם בעולם שיכול להיות גרוע יותר ממך, אתה בעיקרון צריך להיות הכל הכי טוב והכי רע במקסימום האפשרי. אני אמרתי לך פעם אל תעביר ביקורת על בן אדם עד שאתה לא מבין למה אתה יותר רע ממנו באינסוף גם ההפך שתבין למה אתה הכי טוב ממנו באינסוף. אתה מבין נכון?
ש: כן.
אליעד: יפה, אתה הבנת כן דבר.
ש: השאלה שלי אני יודע שנגיד ביהדות לעוד תפיסות של קבלה שאומרים שהאם הכוונה היא לזה או שהכוונה היא אחרת שהרע זה רע נדמה לך שזה רע זה בעצם טוב.
אליעד: אפשר להגיד, אוקי אותו דבר בדיוק אפשר להגיד הפוך הטוב נדמה לך שהוא טוב אבל הוא בעצם רע, עד שלא תגלה מה האמת אתה לא יודע מה האמת אפשר להגיד הכל.
ש: שנייה רגע כי אני אגיד לך כי אם אתה אומר לי שרק אני רואה את זה כרע וזה בעצם טוב אני לא אמור.
אליעד: לא אבל אני לא אמרתי את זה.
ש: מה?
אליעד: אני אבל לא אומר שזאת לא האמת המשפט הזה.
ש: איזה?
אליעד: "זה לא רע זה טוב רק נראה לך כרע" אז אני אומר לאותו בן אדם אתה רואה שזה טוב הוא אומר לא.
ש: שנייה רגע אני הובנתי או לא, אני רוצה לראות שאני הובנתי.
אליעד: לא אבל המשפט הזה הוא לא נכון בכלל כי על אותו משקל שאתה אומר "מה שנראה לך כרע זה בכלל טוב" על אותו משפט אתה יכול להגיד המוח שלך אוטומטית אומר לך "אולי לא אולי מה שנראה לי כטוב זה בכלל רע", המוח אוטומטית כשאומרים לו משפט "אולי הרע הוא טוב" יושב לו במוח "ואולי הטוב הוא רע" אוטומטית קופץ המשפט ההפוך אוטומטית במוח.
ש: אולי הטוב הוא רע? לא הבנתי.
אליעד: כן כל מה שנדמה לך, מה אתה אומר "הרע הזה הוא רע או טוב?" לא "הטוב הזה הוא טוב או רע?", נגיד שבא מישהו ואומר לך "אתה יודע כל מה שנראה לך כרע זה טוב" אתה אומר לו "באמת אני אספר לך את הבשורה הרעה כל מה שנראה לך כטוב זה רע אתה רק עוד לא גילית את זה חכה כשאתה תגלה תראה כמה רע יהיה לך מכל הדברים הטובים שיצאו לך כל הדברים הטובים".
הרי מה אומרים לך "כל הדברים הרעים שקראו לך עד היום זה בכלל לטובתך אתה עוד תראה כמה טוב זה היה", "לא אתה עוד לא הבנת כל הדברים הטובים שקראו לך ושעוד יקרו לך אתה תגלה כמה זה רע", אפשר להגיד משפט כזה גם כן אפשר להגיד לו "אתה יודע נכון שזה" יפה אז עד שלא גילית בוודאות.
ש: רגע שנייה אפשר להגיד כל מיני דברים אבל מה הנכון?
אליעד: יפה, מה הנכון שכרגע אתה לא יודע זה הכי נכון. אמת או לא אמת? מה הנכון שכרגע אתה לא יודע.
ש: לא השאלה שלי האם אני צריך להגיד.
אליעד: אתה לא צריך כלום אתה צריך לבדוק מה האמת.
ש: כי אני למשל יש לי סלידה מכל מיני התנהגויות והתייחסויות אתה מבין השאלה אם זה בריא או זה לא בריא אני לא יודע.
אליעד: כרגע אתה חושב שזה בסדר?
ש: כן בסדר.
אליעד: מה האמת הבנתי אתה שואל את עצמך האם הדברים שנראים לך כרעים ואתה משתדל להתרחק מהם האם ההתרחקות שלך מהם היא בסדר או לא.
ש: כן.
אליעד: תשובה תלוי מה בא לך אם בא לך להישאר באמת היחסית זה בסדר גמור שאתה מאמין בדבר שאתה לא בטוח בו במאה אחוז, אם אתה אומר "לא אני לא מקובל עלי יחסי אני רוצה מוחלט" זה אומר שאסור לך לחשוב על שום דבר שאתה לא בטוח בו במאה אחוז שהוא נכון יותר ממה שאתה בטוח בו זה הכל. אני לא דוגמה מאמין באמונה שלמה שדבר מסוים הוא טוב ודבר מסוים רע אבל אני יודע שאני מאמין באמונה שלמה שדבר מסוים הוא טוב ודבר מסוים הוא רע.
אתה מבין את הכוונה? אני יודע שאני מאמין שזה רע, לא רע זה גם לא טוב מה זה? שאלה אחרת אבל אני יודע שאני מאמין שזה טוב וזה רע לא באמת שזה טוב וזה רע לא באמת, באמת מה באמת? אולי לא אולי הפוך. אתה מבין את הכוונה?
ש: כן.
אליעד: בין כך ובין כך כדי לאהוב את עצמך אתה צריך אהוב את הדבר הרע ביותר שקיים בעולם, הבנת למה?
ש: כרגע אני לא יודע מה המשמעות של זה נכון או לא?
אליעד: אוקי...
ש: כן.
אליעד: לא במאה אחוז מאה אחוז זה משהו אחר אבל אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך המון אתה תגלה בעצמך את הדברים הכי רעים שאתה יכול להעלות על דעתך, הכי רעים הכי נוראים הכי מפחידים קטסטרופליים הכי רעים, אתה כל מה שסיפרו לך על השטן זה כאין וכאפס לעומת מה שאתה בכבודך ובעצמך.
ש: אתה מדבר ברצינות?
אליעד: אני מדבר ברצינות לא מתלוצץ איתך אתה בראת אותו אתה הוא, אתה מהווה אותו אתה מחייה מהווה ומקיים את כל השטנים ואת כל הרוע בעולם בכל יום ולילה. עכשיו מה האמת שגם את הצד השני אם אתה תהיה אמיתי עם עצמך אתה גם תראה שאתה הכי טוב הכי זה, בסדר אבל הרעיון הוא שלמה בן אדם מרגיש רע לא מהדברים הטובים שהוא מגלה על עצמו מהדברים הרעים שהוא מגלה על עצמו.
ולכן כדי לאהוב את עצמך אתה צריך לאהוב את הדבר הכי רע שקיים, עכשיו אתה אולי לא הבנת את זה כי אתה לא הבנת שיש בך את הדברים הכי רעים שקיימים אבל כן "למה אני צריך לאהוב מישהו שהוא רוצח תינוקות, למה אני צריך לאהוב אותו מה אני רוצח גם ולא אוהב אותו אני לא יוכל לאהוב את עצמי למה מה אני רוצח תינוקות?" אוקי אתה עוד לא גילית שאתה גם רוצח תינוקות, נכון שבצורה הפשוטה אתה לא רוצח תינוקות אבל אם אתה תסתכל על המהות של הפשע אתה תראה שאתה פושע בדיוק כזה ואפילו יותר גרוע.
לא רק ואפילו יותר גרוע אלא שאם אתה לא מבין למה אתה יותר גרוע לא יצאת ידי חובה, אתה צריך להבין למה אתה יותר גרוע למה אין אדם בעולם שיכול להיות גרוע יותר ממך, אתה בעיקרון צריך להיות הכל הכי טוב והכי רע במקסימום האפשרי. אני אמרתי לך פעם אל תעביר ביקורת על בן אדם עד שאתה לא מבין למה אתה יותר רע ממנו באינסוף גם ההפך שתבין למה אתה הכי טוב ממנו באינסוף. אתה מבין נכון?
ש: כן.
אליעד: יפה, אתה הבנת כן דבר.
ש: השאלה שלי אני יודע שנגיד ביהדות לעוד תפיסות של קבלה שאומרים שהאם הכוונה היא לזה או שהכוונה היא אחרת שהרע זה רע נדמה לך שזה רע זה בעצם טוב.
אליעד: אפשר להגיד, אוקי אותו דבר בדיוק אפשר להגיד הפוך הטוב נדמה לך שהוא טוב אבל הוא בעצם רע, עד שלא תגלה מה האמת אתה לא יודע מה האמת אפשר להגיד הכל.
ש: שנייה רגע כי אני אגיד לך כי אם אתה אומר לי שרק אני רואה את זה כרע וזה בעצם טוב אני לא אמור.
אליעד: לא אבל אני לא אמרתי את זה.
ש: מה?
אליעד: אני אבל לא אומר שזאת לא האמת המשפט הזה.
ש: איזה?
אליעד: "זה לא רע זה טוב רק נראה לך כרע" אז אני אומר לאותו בן אדם אתה רואה שזה טוב הוא אומר לא.
ש: שנייה רגע אני הובנתי או לא, אני רוצה לראות שאני הובנתי.
אליעד: לא אבל המשפט הזה הוא לא נכון בכלל כי על אותו משקל שאתה אומר "מה שנראה לך כרע זה בכלל טוב" על אותו משפט אתה יכול להגיד המוח שלך אוטומטית אומר לך "אולי לא אולי מה שנראה לי כטוב זה בכלל רע", המוח אוטומטית כשאומרים לו משפט "אולי הרע הוא טוב" יושב לו במוח "ואולי הטוב הוא רע" אוטומטית קופץ המשפט ההפוך אוטומטית במוח.
ש: אולי הטוב הוא רע? לא הבנתי.
אליעד: כן כל מה שנדמה לך, מה אתה אומר "הרע הזה הוא רע או טוב?" לא "הטוב הזה הוא טוב או רע?", נגיד שבא מישהו ואומר לך "אתה יודע כל מה שנראה לך כרע זה טוב" אתה אומר לו "באמת אני אספר לך את הבשורה הרעה כל מה שנראה לך כטוב זה רע אתה רק עוד לא גילית את זה חכה כשאתה תגלה תראה כמה רע יהיה לך מכל הדברים הטובים שיצאו לך כל הדברים הטובים".
הרי מה אומרים לך "כל הדברים הרעים שקראו לך עד היום זה בכלל לטובתך אתה עוד תראה כמה טוב זה היה", "לא אתה עוד לא הבנת כל הדברים הטובים שקראו לך ושעוד יקרו לך אתה תגלה כמה זה רע", אפשר להגיד משפט כזה גם כן אפשר להגיד לו "אתה יודע נכון שזה" יפה אז עד שלא גילית בוודאות.
ש: רגע שנייה אפשר להגיד כל מיני דברים אבל מה הנכון?
אליעד: יפה, מה הנכון שכרגע אתה לא יודע זה הכי נכון. אמת או לא אמת? מה הנכון שכרגע אתה לא יודע.
ש: לא השאלה שלי האם אני צריך להגיד.
אליעד: אתה לא צריך כלום אתה צריך לבדוק מה האמת.
ש: כי אני למשל יש לי סלידה מכל מיני התנהגויות והתייחסויות אתה מבין השאלה אם זה בריא או זה לא בריא אני לא יודע.
אליעד: כרגע אתה חושב שזה בסדר?
ש: כן בסדר.
אליעד: מה האמת הבנתי אתה שואל את עצמך האם הדברים שנראים לך כרעים ואתה משתדל להתרחק מהם האם ההתרחקות שלך מהם היא בסדר או לא.
ש: כן.
אליעד: תשובה תלוי מה בא לך אם בא לך להישאר באמת היחסית זה בסדר גמור שאתה מאמין בדבר שאתה לא בטוח בו במאה אחוז, אם אתה אומר "לא אני לא מקובל עלי יחסי אני רוצה מוחלט" זה אומר שאסור לך לחשוב על שום דבר שאתה לא בטוח בו במאה אחוז שהוא נכון יותר ממה שאתה בטוח בו זה הכל. אני לא דוגמה מאמין באמונה שלמה שדבר מסוים הוא טוב ודבר מסוים רע אבל אני יודע שאני מאמין באמונה שלמה שדבר מסוים הוא טוב ודבר מסוים הוא רע.
אתה מבין את הכוונה? אני יודע שאני מאמין שזה רע, לא רע זה גם לא טוב מה זה? שאלה אחרת אבל אני יודע שאני מאמין שזה טוב וזה רע לא באמת שזה טוב וזה רע לא באמת, באמת מה באמת? אולי לא אולי הפוך. אתה מבין את הכוונה?
ש: כן.
אליעד: בין כך ובין כך כדי לאהוב את עצמך אתה צריך אהוב את הדבר הרע ביותר שקיים בעולם, הבנת למה?
ש: כרגע אני לא יודע מה המשמעות של זה נכון או לא?
אליעד: אוקי...