לדון לכף זכות, איזון בחיים, הרמוניה בחיים, לאהוב את המציאות, לאהוב את החיים, איך לדעת מה לעשות? משחקי חשיבה, פיתוח החשיבה, איך להיות מאושר? מהי הדרך אל האושר? רוצה להיות מאושר
מה המשמעות של לדון לכף זכות גם כשמישהו טועה?
אליעד כהן מסביר בהרחבה את הרעיון של "לדון לכף זכות". הוא מתחיל מהנקודה הבסיסית ביותר: קל לדון לכף זכות כאשר ברור שהאחר צודק, אך הקושי מתחיל דווקא כשנדמה שהאדם השני אינו צודק. הטענה של אליעד היא שאם אדם באמת מאמין שהשני צודק, אין משמעות ל"לדון לכף זכות", כי ממילא אין צורך לפרש זאת לטוב. הרעיון של "לדון לכף זכות" מתייחס למצב שבו אדם מפרש את המציאות או את מעשי האחר באופן חיובי למרות שזה נראה לא טוב.
לדוגמה, אדם רואה כלב נושך מישהו. באופן טבעי הוא עלול לפרש את זה כרע. אבל אם הוא רוצה לדון לכף זכות, הוא יכול לפרש שהכלב היה מבולבל או פחד, ובעצם פעל מתוך צורך להציל את עצמו ולא מתוך רוע מכוון. אליעד מדגיש כי כל אירוע בחיים ניתן לפרש גם לטוב וגם לרע, והבחירה בידיו של האדם באיזו דרך לפרש את האירועים.
האם לפרש הכל לטוב תמיד עושה אותנו מאושרים?
אליעד מסביר שלכאורה, אם אדם תמיד מפרש כל דבר לטוב, זה עלול להוביל למצב שבו כבר אין משמעות או ערך לפרשנות שלו. כי אם הכל טוב ממילא, למה צריך בכלל להחליט או לפעול? האדם יכול לאבד את המשמעות בחייו. אליעד מציין שיש אנשים שחושבים שאם אומרים להם "תקבל את המציאות", פירושו הוא שעליהם לקבל גם את העובדה שהם לא מקבלים אותה. ואז נוצר לולאה מחשבתית שאינה מועילה.
הוא מסביר שמהות הדברים אינה דווקא לפרש כל דבר לטוב בלבד, אלא להיות מודע לשתי האפשרויות: לטוב ולרע. הוא מבהיר שאם אדם מפרש משהו לטוב, עליו להיות מודע שיכול היה לפרשו לרע, ולהפך. כך נוצרת מודעות שמאפשרת לבחור ולא להתקבע בעמדה אחת בלבד.
כיצד להגיע לאיזון בין הטוב לרע בחיים?
אליעד אומר שאין "איזון" אובייקטיבי ומוחלט, מכיוון שהחיים עצמם תמיד כוללים את שני ההפכים - טוב ורע. המטרה שלו היא להראות שכל רגש או מצב הוא גם טוב וגם רע בו - זמנית. הוא נותן את הדוגמה של פחד: פחד יכול להיתפס כדבר רע, אבל אם אדם רואה את כל הצדדים, הוא מבין שהוא יכול לבחור אם לפחד או לא. הוא מסביר שהאדם תמיד מפחד להחליט, מפחד לבחור, אבל אם היה יכול לראות את שני הצדדים - למה הפחד רע וגם למה הוא טוב - הוא היה יכול לבחור בחופשיות אם לפחד או לא.
אליעד מציין שהבעיה מתחילה כשאדם מחפש "שלמות". ברגע שאדם מחפש שלמות, הוא הופך ללכוד בלולאה אינסופית, כי השלמות אינה אפשרית במובן הרגיל של המילה. הוא מתאר את זה בעזרת דוגמה של אדם שמנסה תמיד להישאר "באיזון" - אך בעצם, עצם הניסיון להישאר באיזון כבר מוציא אותו מהאיזון.
מהי שלמות על פי אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר את מושג השלמות בצורה ברורה: שלמות אמיתית היא כאשר אדם מסוגל לראות כל דבר כשלם, למרות החיסרון. שלמות איננה מצב שבו אין חיסרון, אלא מצב שבו החיסרון לא נתפס כבעיה. הוא נותן את הדוגמה של רצפה עם סדק - אם אדם רואה את הרצפה כסדוקה, זה בעייתי עבורו. אבל אם הוא רואה את הרצפה כסדוקה ומבין שזה לא באמת משנה, אז הוא חווה שלמות אמיתית.
אליעד מוסיף שכאשר אדם מנסה לדון את עצמו או אחרים לכף זכות באופן מלאכותי, הוא עלול לאבד את החיבור לרצונותיו האמיתיים. לכן הפתרון, לדבריו, הוא להבין שגם אם יש חסרונות, אפשר תמיד לבחור אם להתייחס אליהם כאל חסרונות או לראותם כשלמות בפני עצמה.
מהו הסוד למשחקי חשיבה לפיתוח התודעה?
אליעד מתאר בהרחבה את הרעיון של משחקי חשיבה ואיך להשתמש בהם לפיתוח התודעה. הוא מבחין בין משחקים פיזיים, כמו כדורגל, לבין משחקי חשיבה אמיתיים, שמטרתם לפתח את המודעות והחשיבה עצמה. המשחק המומלץ ביותר לפיתוח התודעה לדעתו הוא לראות בכל מצב את ההפך שלו: כאשר אתה רואה מצב כ"טוב", עליך למצוא בו גם את ה"רע", וכאשר אתה רואה מצב כ"רע", עליך למצוא בו גם את ה"טוב".
לדוגמה, הוא מציע לקחת אפילו מצבים פשוטים כמו "אין לי כסף בכיס", ולשאול "למה בעצם יש לי כסף בכיס?". משחק חשיבה כזה פותח...
אליעד כהן מסביר בהרחבה את הרעיון של "לדון לכף זכות". הוא מתחיל מהנקודה הבסיסית ביותר: קל לדון לכף זכות כאשר ברור שהאחר צודק, אך הקושי מתחיל דווקא כשנדמה שהאדם השני אינו צודק. הטענה של אליעד היא שאם אדם באמת מאמין שהשני צודק, אין משמעות ל"לדון לכף זכות", כי ממילא אין צורך לפרש זאת לטוב. הרעיון של "לדון לכף זכות" מתייחס למצב שבו אדם מפרש את המציאות או את מעשי האחר באופן חיובי למרות שזה נראה לא טוב.
לדוגמה, אדם רואה כלב נושך מישהו. באופן טבעי הוא עלול לפרש את זה כרע. אבל אם הוא רוצה לדון לכף זכות, הוא יכול לפרש שהכלב היה מבולבל או פחד, ובעצם פעל מתוך צורך להציל את עצמו ולא מתוך רוע מכוון. אליעד מדגיש כי כל אירוע בחיים ניתן לפרש גם לטוב וגם לרע, והבחירה בידיו של האדם באיזו דרך לפרש את האירועים.
האם לפרש הכל לטוב תמיד עושה אותנו מאושרים?
אליעד מסביר שלכאורה, אם אדם תמיד מפרש כל דבר לטוב, זה עלול להוביל למצב שבו כבר אין משמעות או ערך לפרשנות שלו. כי אם הכל טוב ממילא, למה צריך בכלל להחליט או לפעול? האדם יכול לאבד את המשמעות בחייו. אליעד מציין שיש אנשים שחושבים שאם אומרים להם "תקבל את המציאות", פירושו הוא שעליהם לקבל גם את העובדה שהם לא מקבלים אותה. ואז נוצר לולאה מחשבתית שאינה מועילה.
הוא מסביר שמהות הדברים אינה דווקא לפרש כל דבר לטוב בלבד, אלא להיות מודע לשתי האפשרויות: לטוב ולרע. הוא מבהיר שאם אדם מפרש משהו לטוב, עליו להיות מודע שיכול היה לפרשו לרע, ולהפך. כך נוצרת מודעות שמאפשרת לבחור ולא להתקבע בעמדה אחת בלבד.
כיצד להגיע לאיזון בין הטוב לרע בחיים?
אליעד אומר שאין "איזון" אובייקטיבי ומוחלט, מכיוון שהחיים עצמם תמיד כוללים את שני ההפכים - טוב ורע. המטרה שלו היא להראות שכל רגש או מצב הוא גם טוב וגם רע בו - זמנית. הוא נותן את הדוגמה של פחד: פחד יכול להיתפס כדבר רע, אבל אם אדם רואה את כל הצדדים, הוא מבין שהוא יכול לבחור אם לפחד או לא. הוא מסביר שהאדם תמיד מפחד להחליט, מפחד לבחור, אבל אם היה יכול לראות את שני הצדדים - למה הפחד רע וגם למה הוא טוב - הוא היה יכול לבחור בחופשיות אם לפחד או לא.
אליעד מציין שהבעיה מתחילה כשאדם מחפש "שלמות". ברגע שאדם מחפש שלמות, הוא הופך ללכוד בלולאה אינסופית, כי השלמות אינה אפשרית במובן הרגיל של המילה. הוא מתאר את זה בעזרת דוגמה של אדם שמנסה תמיד להישאר "באיזון" - אך בעצם, עצם הניסיון להישאר באיזון כבר מוציא אותו מהאיזון.
מהי שלמות על פי אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר את מושג השלמות בצורה ברורה: שלמות אמיתית היא כאשר אדם מסוגל לראות כל דבר כשלם, למרות החיסרון. שלמות איננה מצב שבו אין חיסרון, אלא מצב שבו החיסרון לא נתפס כבעיה. הוא נותן את הדוגמה של רצפה עם סדק - אם אדם רואה את הרצפה כסדוקה, זה בעייתי עבורו. אבל אם הוא רואה את הרצפה כסדוקה ומבין שזה לא באמת משנה, אז הוא חווה שלמות אמיתית.
אליעד מוסיף שכאשר אדם מנסה לדון את עצמו או אחרים לכף זכות באופן מלאכותי, הוא עלול לאבד את החיבור לרצונותיו האמיתיים. לכן הפתרון, לדבריו, הוא להבין שגם אם יש חסרונות, אפשר תמיד לבחור אם להתייחס אליהם כאל חסרונות או לראותם כשלמות בפני עצמה.
מהו הסוד למשחקי חשיבה לפיתוח התודעה?
אליעד מתאר בהרחבה את הרעיון של משחקי חשיבה ואיך להשתמש בהם לפיתוח התודעה. הוא מבחין בין משחקים פיזיים, כמו כדורגל, לבין משחקי חשיבה אמיתיים, שמטרתם לפתח את המודעות והחשיבה עצמה. המשחק המומלץ ביותר לפיתוח התודעה לדעתו הוא לראות בכל מצב את ההפך שלו: כאשר אתה רואה מצב כ"טוב", עליך למצוא בו גם את ה"רע", וכאשר אתה רואה מצב כ"רע", עליך למצוא בו גם את ה"טוב".
לדוגמה, הוא מציע לקחת אפילו מצבים פשוטים כמו "אין לי כסף בכיס", ולשאול "למה בעצם יש לי כסף בכיס?". משחק חשיבה כזה פותח...
- איך לדון לכף זכות?
- איך למצוא איזון בחיים?
- מה זה אושר אמיתי?
- איך לפתח גמישות מחשבתית?
- מהי הרמוניה בחיים?
- איך להתמודד עם פרדוקסים מחשבתיים?