12:05לגלות את המהות, למצוא את המהות, הכל רק אהבה, שיטות רוחניות, שקרים רוחניים, להילחם בעצמך, לקבל את עצמך
איך אפשר לגלות את המהות של כל הדברים שקיימים?
אליעד כהן מסביר שכדי לגלות את המהות, כלומר, הסיבה הראשונה שמפעילה ומקיימת את כל הצורות וכל האירועים, יש לפעול בדרך של חקירה פנימית ושאלות. אם האדם רוצה להבין את "המהות של הכול", הוא צריך להתבונן על התהליכים השונים בחייו ולשאול שוב ושוב את השאלות: "למה זה קורה?", "איך זה קורה?", "מה הסיבה שזה קורה?". בכל תשובה שתתקבל, הוא צריך להמשיך לחקור ולשאול: "ומה הסיבה לכך?". תהליך זה מוביל אותו בסופו של דבר להבין את העיקרון הבסיסי או את החוקיות האחת שמנהלת את הכל.
אליעד נותן דוגמה מעשית, לפיה מספיק להתמקד בשאלה אחת פשוטה מאוד, אפילו "למה בחרתי דווקא את הנעליים האלה הבוקר?" או "למה הנעליים על הרגל בכלל?", ומתוך החקירה של השאלה הפשוטה הזו אפשר להגיע בסופו של דבר להבנת סיבת הבריאה כולה. העיקרון הוא שהאדם לא צריך לחקור המון דברים בו זמנית, אלא מספיק לקחת רעיון אחד ולחקור אותו עד הסוף, כי בסופו של דבר מגיעים לאותה נקודה מהותית.
אליעד משתמש במשל כדי להסביר זאת: כמו מלך שיושב בתוך חדר, ובחדר הזה ישנן דלתות רבות שכל אחת מהן מובילה אליו. לא צריך לפתוח את כל הדלתות, מספיק להיכנס בדלת אחת ולהגיע אל המלך. כך גם בחיפוש אחרי המהות - אין צורך לחקור הכל, כי כל החקירות מובילות בסופו של דבר לאותה מהות אחת.
האם אפשר להשתמש במניפולציות כדי לקבל את המציאות או לאהוב את עצמך?
אליעד כהן מתייחס לשאלה אם לעשות מניפולציה עצמית במטרה לקבל את המציאות כפי שהיא, או לשנות את התפיסה העצמית כך שהאדם יקבל את עצמו. הוא מדגיש שמניפולציה עצמית, כמו למשל לנסות לשכנע את עצמך לאהוב את המציאות כשאתה לא באמת רוצה בה, היא בעייתית מאוד, כי זו פעולה מלאכותית שאינה פותרת את הבעיה באמת אלא רק יוצרת פתרון זמני.
אליעד נותן דוגמה לכך שאנשים רבים מנסים לאהוב את עצמם או לקבל את עצמם באמצעות אמירות חיוביות ומניפולציות, אבל בפועל הם רק נלחמים בטבע שלהם. מניפולציה כזו, לדבריו, תעבוד רק לזמן מוגבל עד הפעם הבאה שהאדם יגלה שהוא מרמה את עצמו. כך שלמעשה, מניפולציה כזו לא רק שאינה מועילה לטווח ארוך, אלא אף עלולה לגרום לאדם להיות מדוכא יותר, כיוון שהוא יחוש שהמציאות "כופה עליו" לאהוב אותה.
הדרך הנכונה, לדבריו של אליעד, אינה מניפולציה אלא להסתכל ישירות על האמת. האדם צריך לשאול את עצמו בצורה כנה ומלאה: "מה האמת?" ו"מה אני באמת מרגיש?". אליעד טוען כי רק כאשר האדם יבין את המציאות לעומקה, הוא לא יצטרך כלל להילחם בה. אם אדם יגיע להבנת המהות האמיתית, הצורך במניפולציות ייעלם מעצמו.
למה מניפולציות רוחניות לקבלה עצמית אינן עובדות לאורך זמן?
אליעד מסביר לעומק מדוע מניפולציות כמו "לקבל את עצמי" או "לאהוב את עצמי" לא מחזיקות מעמד לטווח הארוך. הוא מציין שאם קבלה עצמית ואהבה עצמית היו כה פשוטות, אז הן היו קורות באופן טבעי וללא מאמץ אצל כולם. אך המציאות היא שונה - אנשים נאלצים כל הזמן לנסות לאהוב ולקבל את עצמם, משום שהמצב הטבעי של האדם הוא בדיוק הפוך, כלומר, חוסר קבלה וחוסר אהבה עצמית.
המניפולציות הרוחניות, כמו משפטים חיוביים ומנטרות שונות, רק מרגיעות לזמן קצר, ובסופו של דבר האדם חוזר לאותה נקודה של קונפליקט פנימי. הסיבה לכך היא שהאדם לא מטפל בשורש הבעיה - בשקר שבו הוא חי עם עצמו. האדם למעשה נלחם בעצמו, הוא נלחם בטבע שלו, ולכן כל פתרון זמני שהוא מוצא יהיה לא יציב ויתמוטט שוב.
אליעד מבהיר את החשיבות שבחיפוש אחר האמת: הוא מציע לאדם להודות בשקרים שהוא מספר לעצמו, להיות כנה לחלוטין עם עצמו, ולקבל את המציאות כמו שהיא באמת, ללא כל ניסיון לשכנע את עצמו או לבצע מניפולציה כלשהי. כאשר האדם מגיע למצב של כנות פנימית מוחלטת, לא יהיה צורך להילחם בעצמו, וכך גם יגיע לשלום פנימי אמיתי ויציב.
איך יוצאים מהלופ של מלחמה עצמית וקבלה עצמית?
אליעד כהן מסביר כי הדרך היחידה לצאת לחלוטין מהלופ הזה, שבו האדם נאבק כל הזמן בין קבלה עצמית למלחמה בעצמו, היא להסתכל על השורש של כל הבעיות האלה - על השכל ועל התפיסה עצמה. הוא טוען שאם האדם יצא באמת מהשכל שלו, כלומר, יפסיק להיאבק ולנסות לבצע מניפולציות של השכל, אז כשהוא יחזור להשתמש בשכל, הוא כבר יראה את הדברים בצורה אחרת לגמרי.
כדי לצאת מהלופ, האדם חייב לשאול את השאלות הכי בסיסיות ולהתמודד עם האמת כפי שהיא. אליעד מסכם את העניין בכך שאם האדם יראה את המציאות נכוחה ויבין אותה באמת, אז כבר לא תהיה לו השאלה איך לקבל אותה - כי ההבנה עצמה תייצר את הקבלה האמיתית, ולא יצטרך להשתמש בשום מניפולציה רוחנית או עצמית.
אליעד כהן מסביר שכדי לגלות את המהות, כלומר, הסיבה הראשונה שמפעילה ומקיימת את כל הצורות וכל האירועים, יש לפעול בדרך של חקירה פנימית ושאלות. אם האדם רוצה להבין את "המהות של הכול", הוא צריך להתבונן על התהליכים השונים בחייו ולשאול שוב ושוב את השאלות: "למה זה קורה?", "איך זה קורה?", "מה הסיבה שזה קורה?". בכל תשובה שתתקבל, הוא צריך להמשיך לחקור ולשאול: "ומה הסיבה לכך?". תהליך זה מוביל אותו בסופו של דבר להבין את העיקרון הבסיסי או את החוקיות האחת שמנהלת את הכל.
אליעד נותן דוגמה מעשית, לפיה מספיק להתמקד בשאלה אחת פשוטה מאוד, אפילו "למה בחרתי דווקא את הנעליים האלה הבוקר?" או "למה הנעליים על הרגל בכלל?", ומתוך החקירה של השאלה הפשוטה הזו אפשר להגיע בסופו של דבר להבנת סיבת הבריאה כולה. העיקרון הוא שהאדם לא צריך לחקור המון דברים בו זמנית, אלא מספיק לקחת רעיון אחד ולחקור אותו עד הסוף, כי בסופו של דבר מגיעים לאותה נקודה מהותית.
אליעד משתמש במשל כדי להסביר זאת: כמו מלך שיושב בתוך חדר, ובחדר הזה ישנן דלתות רבות שכל אחת מהן מובילה אליו. לא צריך לפתוח את כל הדלתות, מספיק להיכנס בדלת אחת ולהגיע אל המלך. כך גם בחיפוש אחרי המהות - אין צורך לחקור הכל, כי כל החקירות מובילות בסופו של דבר לאותה מהות אחת.
האם אפשר להשתמש במניפולציות כדי לקבל את המציאות או לאהוב את עצמך?
אליעד כהן מתייחס לשאלה אם לעשות מניפולציה עצמית במטרה לקבל את המציאות כפי שהיא, או לשנות את התפיסה העצמית כך שהאדם יקבל את עצמו. הוא מדגיש שמניפולציה עצמית, כמו למשל לנסות לשכנע את עצמך לאהוב את המציאות כשאתה לא באמת רוצה בה, היא בעייתית מאוד, כי זו פעולה מלאכותית שאינה פותרת את הבעיה באמת אלא רק יוצרת פתרון זמני.
אליעד נותן דוגמה לכך שאנשים רבים מנסים לאהוב את עצמם או לקבל את עצמם באמצעות אמירות חיוביות ומניפולציות, אבל בפועל הם רק נלחמים בטבע שלהם. מניפולציה כזו, לדבריו, תעבוד רק לזמן מוגבל עד הפעם הבאה שהאדם יגלה שהוא מרמה את עצמו. כך שלמעשה, מניפולציה כזו לא רק שאינה מועילה לטווח ארוך, אלא אף עלולה לגרום לאדם להיות מדוכא יותר, כיוון שהוא יחוש שהמציאות "כופה עליו" לאהוב אותה.
הדרך הנכונה, לדבריו של אליעד, אינה מניפולציה אלא להסתכל ישירות על האמת. האדם צריך לשאול את עצמו בצורה כנה ומלאה: "מה האמת?" ו"מה אני באמת מרגיש?". אליעד טוען כי רק כאשר האדם יבין את המציאות לעומקה, הוא לא יצטרך כלל להילחם בה. אם אדם יגיע להבנת המהות האמיתית, הצורך במניפולציות ייעלם מעצמו.
למה מניפולציות רוחניות לקבלה עצמית אינן עובדות לאורך זמן?
אליעד מסביר לעומק מדוע מניפולציות כמו "לקבל את עצמי" או "לאהוב את עצמי" לא מחזיקות מעמד לטווח הארוך. הוא מציין שאם קבלה עצמית ואהבה עצמית היו כה פשוטות, אז הן היו קורות באופן טבעי וללא מאמץ אצל כולם. אך המציאות היא שונה - אנשים נאלצים כל הזמן לנסות לאהוב ולקבל את עצמם, משום שהמצב הטבעי של האדם הוא בדיוק הפוך, כלומר, חוסר קבלה וחוסר אהבה עצמית.
המניפולציות הרוחניות, כמו משפטים חיוביים ומנטרות שונות, רק מרגיעות לזמן קצר, ובסופו של דבר האדם חוזר לאותה נקודה של קונפליקט פנימי. הסיבה לכך היא שהאדם לא מטפל בשורש הבעיה - בשקר שבו הוא חי עם עצמו. האדם למעשה נלחם בעצמו, הוא נלחם בטבע שלו, ולכן כל פתרון זמני שהוא מוצא יהיה לא יציב ויתמוטט שוב.
אליעד מבהיר את החשיבות שבחיפוש אחר האמת: הוא מציע לאדם להודות בשקרים שהוא מספר לעצמו, להיות כנה לחלוטין עם עצמו, ולקבל את המציאות כמו שהיא באמת, ללא כל ניסיון לשכנע את עצמו או לבצע מניפולציה כלשהי. כאשר האדם מגיע למצב של כנות פנימית מוחלטת, לא יהיה צורך להילחם בעצמו, וכך גם יגיע לשלום פנימי אמיתי ויציב.
איך יוצאים מהלופ של מלחמה עצמית וקבלה עצמית?
אליעד כהן מסביר כי הדרך היחידה לצאת לחלוטין מהלופ הזה, שבו האדם נאבק כל הזמן בין קבלה עצמית למלחמה בעצמו, היא להסתכל על השורש של כל הבעיות האלה - על השכל ועל התפיסה עצמה. הוא טוען שאם האדם יצא באמת מהשכל שלו, כלומר, יפסיק להיאבק ולנסות לבצע מניפולציות של השכל, אז כשהוא יחזור להשתמש בשכל, הוא כבר יראה את הדברים בצורה אחרת לגמרי.
כדי לצאת מהלופ, האדם חייב לשאול את השאלות הכי בסיסיות ולהתמודד עם האמת כפי שהיא. אליעד מסכם את העניין בכך שאם האדם יראה את המציאות נכוחה ויבין אותה באמת, אז כבר לא תהיה לו השאלה איך לקבל אותה - כי ההבנה עצמה תייצר את הקבלה האמיתית, ולא יצטרך להשתמש בשום מניפולציה רוחנית או עצמית.
- איך למצוא את המהות של הכל?
- האם מניפולציה עצמית עובדת?
- למה קשה לקבל את עצמך באמת?
- מהי הדרך לצאת מהמלחמה בעצמך?
- למה שיטות רוחניות לא עובדות לאורך זמן?
- איך להגיע להבנה אמיתית של המציאות?