3:48איך לא להיפגע? איך לא להיות רגיש? שיפוטיות כלפי אחרים, רגשי נחיתות, דימוי עצמי נמוך, ביקורתיות עצמית, נפגע מאחרים, חרדה חברתית, ביישנות חברתית, מה חושבים עליך? איך לאהוב את עצמי? איך לקבל את עצמי?
למה נפגעים כשצוחקים עלינו ואיך להפסיק להיפגע?
אליעד כהן מסביר כי כאשר אנשים נפגעים מדברים שאומרים עליהם, למשל כשמישהו אומר להם שהם לא טובים מספיק, לא יודעים לבשל, לא נראים טוב או לא מספיק חכמים, זו אינדיקציה לכך שבתוך ליבם הם עצמם שופטים אנשים אחרים באותה הצורה בדיוק. אליעד מבהיר את הנקודה בכך שאם האדם היה בטוח לגמרי שאין חשיבות ליכולת שלו באותו התחום, הוא לא היה נפגע בכלל מביקורת על התחום הזה.
לדוגמה, אליעד מציג מצב שבו אדם נפגע מכך שאומרים לו שאינו יודע לבשל. כאשר שואלים את אותו אדם האם הוא חושב שזה משנה אם מישהו יודע לבשל, הוא יכול להגיד שלדעתו זה לא משנה. למרות זאת, הוא עדיין נפגע מביקורת שמופנית כלפיו. אליעד מראה כי הסיבה האמיתית לפגיעה היא שבתוך ליבו, האדם הזה כן חושב שידיעה בבישול היא חשובה, ולכן הוא נפגע כשאומרים לו שהוא חלש בתחום זה.
ההסבר הזה מודגם בפירוט נוסף: אם למשל בחורה נפגעת כשאומרים לה שהיא לא נראית טוב, אליעד מציין שבאופן ודאי היא חושבת שיש מישהי אחרת בעולם שהיא נראית טוב ממנה. כלומר, אם מפריע לך שאומרים לך משהו שלילי בתחום מסוים, בהכרח בתוך ליבך אתה חושב שיש משמעות ליתרון שלך על אחרים באותו תחום עצמו. אם לא היה אכפת לך מהתחום, גם לא היה אכפת לך כששופטים אותך לשלילה בתחום הזה.
איך פגיעה מאחרים קשורה להתנשאות שלנו על אחרים?
אליעד ממשיך ואומר שאם מישהו נפגע כשאומרים לו שהוא טיפש, זה בוודאות משום שבתוך ליבו הוא עצמו מתנשא על אנשים אחרים ומגדיר אותם כ"טיפשים". כלומר, הכאב מהעלבון נובע ישירות מהעובדה שהאדם עצמו עושה את אותו הדבר לאחרים. אליעד מדגים זאת באופן ברור כאשר הוא אומר שאם אדם נהנה מכך שיש לו יותר כסף ממישהו אחר, אז בהכרח הוא ירגיש רע כאשר יהיה לו פחות כסף ממישהו אחר.
כדי להמחיש זאת, אליעד מביא דוגמה ברורה של אדם שאומר "תראה את הטיפש הזה". אותו אדם בהכרח ייפגע כשמישהו יגיד עליו שהוא טיפש. המנגנון עובד כך: ההתנשאות על אחרים היא זו שגורמת לתחושת הפגיעה כשאחרים מתנשאים עלינו. האדם למעשה "מזמין" את הפגיעה הזאת לעצמו כי הוא משתמש באותו מנגנון של שיפוטיות כלפי אחרים.
איך להפסיק להיפגע מביקורת ומהעלבות של אחרים?
הפתרון שאליעד כהן מציע הוא מאוד פשוט אך דורש שינוי תודעתי עמוק: להפסיק להתנשא על אנשים אחרים. אם האדם יחליט שהוא מקבל את כולם, בלי לשפוט או לדרג אותם לפי טוב או רע בתחום מסוים, הוא לא ייפגע יותר מביקורת של אחרים כלפיו באותו תחום. אם האדם מקבל את כולם במלואם, לא משנה מי חכם או טיפש, מי יפה או מכוער, הוא גם לא ייפגע כשיגידו עליו את אותם הדברים.
אליעד נותן דוגמה נוספת בנושא זה ואומר שאם אדם נפגע כאשר אומרים לו שהוא מכוער, עליו לחפש את המקומות שבהם הוא בעצמו מתנשא על אחרים ואומר "תראה את המכוער הזה". אם הוא יפסיק לשפוט אחרים כ"מכוערים", לא תהיה לו יותר סיבה להיפגע כשיאמרו לו שהוא מכוער. העיקרון המרכזי ברור מאוד: ההתנשאות והשיפוטיות כלפי אחרים הן הסיבה לפגיעות העצמית.
אליעד מסכם כי זו גישה של "הפוך על הפוך". במקום לנסות לשנות את הסביבה שלא תפגע בנו, הפתרון הוא לשנות את הגישה שלנו כלפי הסביבה. ברגע שאדם מפסיק להתנשא על אחרים או לשפוט אותם בצורה שלילית, גם הוא לא יחוש פגיעה כשישפטו אותו באותה הצורה.
לסיכום, מדוע הביקורת העצמית גורמת לפגיעה רגשית?
הסיבה לפגיעה רגשית היא לא הביקורת החיצונית, אלא העובדה שאנחנו בתוכנו שופטים ומתנשאים על אחרים באותו תחום שבו נפגענו. ברגע שאדם משחרר את ההתנשאות והשיפוטיות, הוא גם משתחרר מהפגיעה הרגשית מביקורת של אחרים. אליעד כהן מדגיש שהשליטה נמצאת תמיד בידיים שלנו: אם אנחנו מפסיקים לשפוט אחרים ולהתנשא עליהם, אנחנו לא נפגעים יותר מביקורת כלפינו.
אליעד כהן מסביר כי כאשר אנשים נפגעים מדברים שאומרים עליהם, למשל כשמישהו אומר להם שהם לא טובים מספיק, לא יודעים לבשל, לא נראים טוב או לא מספיק חכמים, זו אינדיקציה לכך שבתוך ליבם הם עצמם שופטים אנשים אחרים באותה הצורה בדיוק. אליעד מבהיר את הנקודה בכך שאם האדם היה בטוח לגמרי שאין חשיבות ליכולת שלו באותו התחום, הוא לא היה נפגע בכלל מביקורת על התחום הזה.
לדוגמה, אליעד מציג מצב שבו אדם נפגע מכך שאומרים לו שאינו יודע לבשל. כאשר שואלים את אותו אדם האם הוא חושב שזה משנה אם מישהו יודע לבשל, הוא יכול להגיד שלדעתו זה לא משנה. למרות זאת, הוא עדיין נפגע מביקורת שמופנית כלפיו. אליעד מראה כי הסיבה האמיתית לפגיעה היא שבתוך ליבו, האדם הזה כן חושב שידיעה בבישול היא חשובה, ולכן הוא נפגע כשאומרים לו שהוא חלש בתחום זה.
ההסבר הזה מודגם בפירוט נוסף: אם למשל בחורה נפגעת כשאומרים לה שהיא לא נראית טוב, אליעד מציין שבאופן ודאי היא חושבת שיש מישהי אחרת בעולם שהיא נראית טוב ממנה. כלומר, אם מפריע לך שאומרים לך משהו שלילי בתחום מסוים, בהכרח בתוך ליבך אתה חושב שיש משמעות ליתרון שלך על אחרים באותו תחום עצמו. אם לא היה אכפת לך מהתחום, גם לא היה אכפת לך כששופטים אותך לשלילה בתחום הזה.
איך פגיעה מאחרים קשורה להתנשאות שלנו על אחרים?
אליעד ממשיך ואומר שאם מישהו נפגע כשאומרים לו שהוא טיפש, זה בוודאות משום שבתוך ליבו הוא עצמו מתנשא על אנשים אחרים ומגדיר אותם כ"טיפשים". כלומר, הכאב מהעלבון נובע ישירות מהעובדה שהאדם עצמו עושה את אותו הדבר לאחרים. אליעד מדגים זאת באופן ברור כאשר הוא אומר שאם אדם נהנה מכך שיש לו יותר כסף ממישהו אחר, אז בהכרח הוא ירגיש רע כאשר יהיה לו פחות כסף ממישהו אחר.
כדי להמחיש זאת, אליעד מביא דוגמה ברורה של אדם שאומר "תראה את הטיפש הזה". אותו אדם בהכרח ייפגע כשמישהו יגיד עליו שהוא טיפש. המנגנון עובד כך: ההתנשאות על אחרים היא זו שגורמת לתחושת הפגיעה כשאחרים מתנשאים עלינו. האדם למעשה "מזמין" את הפגיעה הזאת לעצמו כי הוא משתמש באותו מנגנון של שיפוטיות כלפי אחרים.
איך להפסיק להיפגע מביקורת ומהעלבות של אחרים?
הפתרון שאליעד כהן מציע הוא מאוד פשוט אך דורש שינוי תודעתי עמוק: להפסיק להתנשא על אנשים אחרים. אם האדם יחליט שהוא מקבל את כולם, בלי לשפוט או לדרג אותם לפי טוב או רע בתחום מסוים, הוא לא ייפגע יותר מביקורת של אחרים כלפיו באותו תחום. אם האדם מקבל את כולם במלואם, לא משנה מי חכם או טיפש, מי יפה או מכוער, הוא גם לא ייפגע כשיגידו עליו את אותם הדברים.
אליעד נותן דוגמה נוספת בנושא זה ואומר שאם אדם נפגע כאשר אומרים לו שהוא מכוער, עליו לחפש את המקומות שבהם הוא בעצמו מתנשא על אחרים ואומר "תראה את המכוער הזה". אם הוא יפסיק לשפוט אחרים כ"מכוערים", לא תהיה לו יותר סיבה להיפגע כשיאמרו לו שהוא מכוער. העיקרון המרכזי ברור מאוד: ההתנשאות והשיפוטיות כלפי אחרים הן הסיבה לפגיעות העצמית.
אליעד מסכם כי זו גישה של "הפוך על הפוך". במקום לנסות לשנות את הסביבה שלא תפגע בנו, הפתרון הוא לשנות את הגישה שלנו כלפי הסביבה. ברגע שאדם מפסיק להתנשא על אחרים או לשפוט אותם בצורה שלילית, גם הוא לא יחוש פגיעה כשישפטו אותו באותה הצורה.
לסיכום, מדוע הביקורת העצמית גורמת לפגיעה רגשית?
הסיבה לפגיעה רגשית היא לא הביקורת החיצונית, אלא העובדה שאנחנו בתוכנו שופטים ומתנשאים על אחרים באותו תחום שבו נפגענו. ברגע שאדם משחרר את ההתנשאות והשיפוטיות, הוא גם משתחרר מהפגיעה הרגשית מביקורת של אחרים. אליעד כהן מדגיש שהשליטה נמצאת תמיד בידיים שלנו: אם אנחנו מפסיקים לשפוט אחרים ולהתנשא עליהם, אנחנו לא נפגעים יותר מביקורת כלפינו.
- איך לא להיפגע מאחרים?
- איך לשפר דימוי עצמי נמוך?
- איך להתמודד עם ביקורת?
- מה לעשות כשצוחקים עליך?
- איך לקבל את עצמי?
- למה אני נפגע מביקורת?
- איך להפסיק לשפוט אנשים?
עכשיו יש עוד תופעה שלפעמים בן אדם מרגיש נגיד רגשי נחיתות ונגיד נפגע מאחרים כי צוחקים עליו שהוא לא מספיק?
ש: טוב.
אליעד: לא מספיק טוב סבבה לא מספיק טוב במה בוא נהפוך את זה למשהו יותר ממשי.
ש: הוא לא יודע לבשל.
אליעד: הוא לא יודע לבשל עכשיו הוא נגיד נפגע מזה שהוא לא יודע לבשל הוא נפגע אוקי, עכשיו יש בן אדם שאומר שואלים אותו "אוקי ומה אתה חושב אתה חושב שאתה יודע לבשל" אז הוא נגיד אומר "לא אני מבחינתי חושב שזה לא משנה אם בן אדם יודע לבשל או לא, אז מה אכפת לך מה הם אומרים עליך? לא אני למה הם שופטים אותי על זה שאני לא יודע לבשל הם צריכים לקבל אותי למרות שאני לא יודע לבשל", עכשיו מה האמת שימו לב למשהו מסוים בוודאות של מאה אחוז שאם אתה נפגע מזה שמישהו אמר לך שאתה לא יודע לבשל זה אומר בוודאות של מאה אחוז שאתה עצמך בלבך מתנשא על מישהו אחר שאתה חושב שאתה יודע לבשל יותר טוב ממנו מאה אחוז.
זאת אומרת אם מישהו אומר לך נגיד שאת לא נראית טוב וזה פוגע בך בוודאות של מאה אחוז שיש מישהו בעולם שאת חושבת שאת נראית יותר טוב ממנה במאה אחוז אוקי נניח בא נגיד תשעים ותשע אחוז אם אפשר להוכיח מאה אחוז בא נלך על המאה אחוז, למה מה השכל שבדבר כי אם היית בטוח במאה אחוז שאין לזה שום משמעות אז ממילא לא היית לזה שום משמעות גם אם היו יורדים עליך דוגמה נגיד אותה אחת שאומרת "הם צוחקים עלי שאני לא יודעת לבשל, אוקי ואת עצמך לא צוחקת על אחרים שהם לא יודעים לבשל" עכשיו תמיד התשובה תהיה כן גם את צוחקת על אחרים שהם לא יודעים לבשל.
אוקי "את לא יודעת לבשל בכלל? לא אני יודעת לבשל קצת, ומה את חושבת את מכירה מישהו שיודע פחות ממך? כן יש מישהו שאני יודעת פחות ממי, מה את חושבת שאת יותר טובה ממנו? כן, זאת הסיבה שאת חושבת שאת פחות טובה ממישהו יותר טוב ממך" זאת אומרת אם את תגידי לעצמך אני לא מתנשאת על מישהו שהוא פחות טוב ממני בקטגוריה מסוימת לא יפריע לך שמתנשאים עלייך, זאת אומרת אם בן אדם לדוגמה נגיד אומר "כייף לי שיש לי כסף יותר ממישהו אחר" מחויב שהוא יגיד "רע לי שיש לי כסף פחות ממישהו אחר".
זאת אומרת שאם רע לך מזה שצוחקים עליך שאתה לא מספיק חכם בוודאות שיש מישהו שאתה חושב שאתה יותר חכם ממנו ואתה אומר תראה את הטיפש הזה, אם אתה בלב שלך אומר תראה את הטיפש הזה אל תתפלא שאחר כך אתה נפגע מזה שמישהו אומר תראה איזה טיפש אתה. עכשיו מה הקטע שלפעמים בן אדם לא רואה את זה הוא יתקוף אחרים יתנשא עליהם אבל אז באיזה קטגוריה מסוימת הוא מתנשא עליהם על זה שהוא יותר.
ש: חכם.
אליעד: חכם ואז אחר כך הוא יפגע "למה צוחקים עלי שאני טיפש למה אנשים מתנשאים עלי" אבל אם אתה לא היית מתנשא על אחרים בקטגוריה הזאת אם היית אומר "אני מעכשיו אני מבחינתי מקבל את כל האנשים לא אכפת לי יותר חכם או טיפש אני מקבל את כולם חכם טיפש אני מקבל את כולם" מחויב במציאות שלא יפריע לך שיגידו לך שאתה טיפש ולכן זה בהפוך על הפוך אם מפריע לך שאומרים לך שאתה מכוער תמצא איפה המקום שאתה מתנשא על אחרים על זה שאתה אומר "תראה את המכוער הזה ותראה את המכוער הזה" ואם אתה לא עושה את זה אל תתלונן על זה שיורדים עליך אתה אומר "למה הם יורדים עלי למה הם צוחקים עלי" ואתה לא עושה את אותו הדבר גם אתה עושה את אותו הדבר.
ש: טוב.
אליעד: לא מספיק טוב סבבה לא מספיק טוב במה בוא נהפוך את זה למשהו יותר ממשי.
ש: הוא לא יודע לבשל.
אליעד: הוא לא יודע לבשל עכשיו הוא נגיד נפגע מזה שהוא לא יודע לבשל הוא נפגע אוקי, עכשיו יש בן אדם שאומר שואלים אותו "אוקי ומה אתה חושב אתה חושב שאתה יודע לבשל" אז הוא נגיד אומר "לא אני מבחינתי חושב שזה לא משנה אם בן אדם יודע לבשל או לא, אז מה אכפת לך מה הם אומרים עליך? לא אני למה הם שופטים אותי על זה שאני לא יודע לבשל הם צריכים לקבל אותי למרות שאני לא יודע לבשל", עכשיו מה האמת שימו לב למשהו מסוים בוודאות של מאה אחוז שאם אתה נפגע מזה שמישהו אמר לך שאתה לא יודע לבשל זה אומר בוודאות של מאה אחוז שאתה עצמך בלבך מתנשא על מישהו אחר שאתה חושב שאתה יודע לבשל יותר טוב ממנו מאה אחוז.
זאת אומרת אם מישהו אומר לך נגיד שאת לא נראית טוב וזה פוגע בך בוודאות של מאה אחוז שיש מישהו בעולם שאת חושבת שאת נראית יותר טוב ממנה במאה אחוז אוקי נניח בא נגיד תשעים ותשע אחוז אם אפשר להוכיח מאה אחוז בא נלך על המאה אחוז, למה מה השכל שבדבר כי אם היית בטוח במאה אחוז שאין לזה שום משמעות אז ממילא לא היית לזה שום משמעות גם אם היו יורדים עליך דוגמה נגיד אותה אחת שאומרת "הם צוחקים עלי שאני לא יודעת לבשל, אוקי ואת עצמך לא צוחקת על אחרים שהם לא יודעים לבשל" עכשיו תמיד התשובה תהיה כן גם את צוחקת על אחרים שהם לא יודעים לבשל.
אוקי "את לא יודעת לבשל בכלל? לא אני יודעת לבשל קצת, ומה את חושבת את מכירה מישהו שיודע פחות ממך? כן יש מישהו שאני יודעת פחות ממי, מה את חושבת שאת יותר טובה ממנו? כן, זאת הסיבה שאת חושבת שאת פחות טובה ממישהו יותר טוב ממך" זאת אומרת אם את תגידי לעצמך אני לא מתנשאת על מישהו שהוא פחות טוב ממני בקטגוריה מסוימת לא יפריע לך שמתנשאים עלייך, זאת אומרת אם בן אדם לדוגמה נגיד אומר "כייף לי שיש לי כסף יותר ממישהו אחר" מחויב שהוא יגיד "רע לי שיש לי כסף פחות ממישהו אחר".
זאת אומרת שאם רע לך מזה שצוחקים עליך שאתה לא מספיק חכם בוודאות שיש מישהו שאתה חושב שאתה יותר חכם ממנו ואתה אומר תראה את הטיפש הזה, אם אתה בלב שלך אומר תראה את הטיפש הזה אל תתפלא שאחר כך אתה נפגע מזה שמישהו אומר תראה איזה טיפש אתה. עכשיו מה הקטע שלפעמים בן אדם לא רואה את זה הוא יתקוף אחרים יתנשא עליהם אבל אז באיזה קטגוריה מסוימת הוא מתנשא עליהם על זה שהוא יותר.
ש: חכם.
אליעד: חכם ואז אחר כך הוא יפגע "למה צוחקים עלי שאני טיפש למה אנשים מתנשאים עלי" אבל אם אתה לא היית מתנשא על אחרים בקטגוריה הזאת אם היית אומר "אני מעכשיו אני מבחינתי מקבל את כל האנשים לא אכפת לי יותר חכם או טיפש אני מקבל את כולם חכם טיפש אני מקבל את כולם" מחויב במציאות שלא יפריע לך שיגידו לך שאתה טיפש ולכן זה בהפוך על הפוך אם מפריע לך שאומרים לך שאתה מכוער תמצא איפה המקום שאתה מתנשא על אחרים על זה שאתה אומר "תראה את המכוער הזה ותראה את המכוער הזה" ואם אתה לא עושה את זה אל תתלונן על זה שיורדים עליך אתה אומר "למה הם יורדים עלי למה הם צוחקים עלי" ואתה לא עושה את אותו הדבר גם אתה עושה את אותו הדבר.