מהו רצון? איך נוצר רצון? למה אני רוצה משהו? למה אני לא רוצה משהו? למה רע לי? למה אני בוחר משהו? בחירה חופשית, רצון חופשי, למה אני רוצה להרגיש טוב? רוצה שלמות, רוצה הכל, רוצה דבר והיפוכו
מהו רצון ואיך הוא נוצר?
אליעד כהן מסביר לעומק מהו רצון, מדוע אנחנו רוצים דברים מסוימים, מדוע אנחנו לא רוצים דברים אחרים, ומה הקשר בין רצון לבין תחושת החיסרון שאנחנו חווים. לפי אליעד, רצון הוא ביטוי של תחושת חיסרון פנימית. כשאדם אומר שהוא רוצה משהו, המשמעות היא שהוא מזהה תחושה של חיסרון פנימי, משהו שחסר לו, והוא מבקש למלא את החיסרון הזה. אם אין חיסרון, לא יהיה רצון, כי לא יהיה צורך למלא דבר שאינו חסר.
לדוגמה, אדם שאומר "אני רוצה לאכול" חווה תחושה של חיסרון במזון. אך אליעד מסביר שלא כל תחושת חיסרון מביאה לרצון. למשל, אם חסרות לאדם נעליים אדומות, זה לא אומר שהוא בהכרח ירצה אותן רגשית, אף על פי שבמציאות הפיזית ישנו חיסרון כזה. לכן, יש צורך להבין לעומק את ההבדל בין חיסרון פיזי לבין חיסרון רגשי. החיסרון הרגשי הוא זה שמייצר את הרצון.
האם כל דבר שחסר לי אני רוצה?
אליעד מדגיש שתחושת החיסרון היא תנאי הכרחי לרצון, אבל היא לא מחייבת אותו. לא כל מה שחסר לנו אנחנו רוצים, אלא רק מה שאנחנו מזהים כחסר באופן רגשי. לדוגמה, אם אדם מרגיש שחסרה לו בריאות, הוא ירצה להיות בריא. לעומת זאת, אם לא חסרה לו תחושה של מחלה, הוא לא ירצה לחלות. הוא יסביר שאפילו אם אדם חושש לחלות, הפחד אינו בהכרח רצון להיות בריא, אלא רצון להימנע מתחושת החיסרון העתידי.
מדוע אני רוצה להרגיש טוב?
הסיבה שאנו רוצים להרגיש טוב, לפי אליעד, קשורה להבנה פנימית ועמוקה יותר של המהות שלנו. אדם מרגיש רצון להרגיש טוב כי יש לו חוויה פנימית שחסרה לו תחושה טובה. לדוגמה, אם אדם מרגיש רע, סימן שחסרה לו תחושה טובה ולכן הוא רוצה להרגיש טוב. אליעד מחדד נקודה זו באומרו שאם לא היה חסר לנו דבר, לא היינו רוצים דבר, והיינו חווים שלמות מוחלטת.
האם אפשר לרצות את הכל בבת אחת?
אליעד כהן מעלה נקודה חשובה נוספת ומסביר שאם אדם היה רוצה את הכל בבת אחת, הדבר היה מוביל אותו לשיתוק מוחלט. לדוגמה, אילו היינו רוצים גם בריאות מוחלטת וגם חולי מוחלט בו זמנית, הרצונות היו סותרים זה את זה, והיינו הופכים משותקים לחלוטין כי לא יכולנו לבחור באף אפשרות. במצב זה, אין שום אפשרות לפעולה.
למה האדם לא רוצה תמיד דבר והיפוכו?
הסיבה לכך שאנו לא רוצים תמיד דבר והיפוכו היא משום שהמציאות יוצרת אצלנו מנגנון פנימי שמחלק בין מה שאנחנו רוצים לבין מה שאנחנו לא רוצים. אליעד מתאר זאת בצורה כזו שהמנגנון הזה בוחר מתוך אינסוף האפשרויות של החיסרון אילו מהן להפוך לרצונות. כך למשל, אפשר שבמציאות אחרת האדם היה רוצה עוני בדיוק כפי שהוא רוצה כיום עושר. אבל במציאות הספציפית הזו, הרצון נבחר באופן אקראי או באופן מסוים שאנחנו לא תמיד מבינים אותו.
האם בחירת הרצונות היא אקראית או סיבתית?
אליעד מסביר שישנם שני הסברים אפשריים לאופן שבו נוצרים רצונות:
אליעד כהן מסביר לעומק מהו רצון, מדוע אנחנו רוצים דברים מסוימים, מדוע אנחנו לא רוצים דברים אחרים, ומה הקשר בין רצון לבין תחושת החיסרון שאנחנו חווים. לפי אליעד, רצון הוא ביטוי של תחושת חיסרון פנימית. כשאדם אומר שהוא רוצה משהו, המשמעות היא שהוא מזהה תחושה של חיסרון פנימי, משהו שחסר לו, והוא מבקש למלא את החיסרון הזה. אם אין חיסרון, לא יהיה רצון, כי לא יהיה צורך למלא דבר שאינו חסר.
לדוגמה, אדם שאומר "אני רוצה לאכול" חווה תחושה של חיסרון במזון. אך אליעד מסביר שלא כל תחושת חיסרון מביאה לרצון. למשל, אם חסרות לאדם נעליים אדומות, זה לא אומר שהוא בהכרח ירצה אותן רגשית, אף על פי שבמציאות הפיזית ישנו חיסרון כזה. לכן, יש צורך להבין לעומק את ההבדל בין חיסרון פיזי לבין חיסרון רגשי. החיסרון הרגשי הוא זה שמייצר את הרצון.
האם כל דבר שחסר לי אני רוצה?
אליעד מדגיש שתחושת החיסרון היא תנאי הכרחי לרצון, אבל היא לא מחייבת אותו. לא כל מה שחסר לנו אנחנו רוצים, אלא רק מה שאנחנו מזהים כחסר באופן רגשי. לדוגמה, אם אדם מרגיש שחסרה לו בריאות, הוא ירצה להיות בריא. לעומת זאת, אם לא חסרה לו תחושה של מחלה, הוא לא ירצה לחלות. הוא יסביר שאפילו אם אדם חושש לחלות, הפחד אינו בהכרח רצון להיות בריא, אלא רצון להימנע מתחושת החיסרון העתידי.
מדוע אני רוצה להרגיש טוב?
הסיבה שאנו רוצים להרגיש טוב, לפי אליעד, קשורה להבנה פנימית ועמוקה יותר של המהות שלנו. אדם מרגיש רצון להרגיש טוב כי יש לו חוויה פנימית שחסרה לו תחושה טובה. לדוגמה, אם אדם מרגיש רע, סימן שחסרה לו תחושה טובה ולכן הוא רוצה להרגיש טוב. אליעד מחדד נקודה זו באומרו שאם לא היה חסר לנו דבר, לא היינו רוצים דבר, והיינו חווים שלמות מוחלטת.
האם אפשר לרצות את הכל בבת אחת?
אליעד כהן מעלה נקודה חשובה נוספת ומסביר שאם אדם היה רוצה את הכל בבת אחת, הדבר היה מוביל אותו לשיתוק מוחלט. לדוגמה, אילו היינו רוצים גם בריאות מוחלטת וגם חולי מוחלט בו זמנית, הרצונות היו סותרים זה את זה, והיינו הופכים משותקים לחלוטין כי לא יכולנו לבחור באף אפשרות. במצב זה, אין שום אפשרות לפעולה.
למה האדם לא רוצה תמיד דבר והיפוכו?
הסיבה לכך שאנו לא רוצים תמיד דבר והיפוכו היא משום שהמציאות יוצרת אצלנו מנגנון פנימי שמחלק בין מה שאנחנו רוצים לבין מה שאנחנו לא רוצים. אליעד מתאר זאת בצורה כזו שהמנגנון הזה בוחר מתוך אינסוף האפשרויות של החיסרון אילו מהן להפוך לרצונות. כך למשל, אפשר שבמציאות אחרת האדם היה רוצה עוני בדיוק כפי שהוא רוצה כיום עושר. אבל במציאות הספציפית הזו, הרצון נבחר באופן אקראי או באופן מסוים שאנחנו לא תמיד מבינים אותו.
האם בחירת הרצונות היא אקראית או סיבתית?
אליעד מסביר שישנם שני הסברים אפשריים לאופן שבו נוצרים רצונות:
- הסבר אקראי - הרצונות מופיעים ללא...
- מהו רצון?
- איך נוצר רצון?
- למה אני רוצה דברים מסוימים?
- מהי בחירה חופשית?
- איך להפסיק לרצות משהו?
- למה יש לי רצונות סותרים?
- איך להרגיש שלם?