איך לדעת מה הוא רוצה? איך לדעת מה היא רוצה? מה גברים רוצים? מה נשים רוצות? רוצים גם וגם, איך לקרוא אנשים? איך להבין אנשים? איך לעשות טוב למישהו? איך לגרום לה להתאהב בך? איך להתנהג עם מישהו? איך לקרוא מחשבות?
איך אפשר לדעת מה בן אדם באמת רוצה?
אליעד כהן מסביר שהרבה פעמים אנשים נתקלים במצב שבו הם לא יודעים בדיוק מה הצד השני רוצה. לדוגמה, בחור שמנסה להכיר בחורה ולא יודע אם היא מעוניינת שהוא יהיה קשה להשגה או קל להשגה. הוא לא בטוח אם הוא צריך לחזר אחריה יותר או פחות, לחבק יותר או לחבק פחות. השאלה שעולה היא כיצד ניתן להבין מה באמת מישהו אחר רוצה, מכיוון שאנשים תמיד רוצים "גם וגם". האדם הממוצע לא רוצה אהבה רבה מדי וגם לא אהבה מועטה מדי. הוא רוצה את זה בדיוק באמצע, במינון נכון.
כדי להסביר את העניין, אליעד נותן דוגמה של לקוח שנמצא בחנות ורוצה לקנות מוצר. אם המוכר יאמר לו שהמוצר גרוע מאוד ושהוא לא כדאי, הלקוח כמובן לא יקנה אותו. מצד שני, אם המוכר ישבח את המוצר יותר מדי ויגיד שזה הדבר הכי טוב בעולם, הלקוח גם אז לא יקנה, כי זה נראה מוגזם ולא אמין. אותו עיקרון פועל גם כאשר מדובר במחיר: מחיר זול מדי או יקר מדי יכול להרתיע את הלקוח. צריך תמיד למצוא את האמצע המדויק.
איך יודעים מהו המינון המדויק?
אליעד כהן טוען שהדרך לדעת כמה בדיוק האדם השני רוצה מכל דבר היא פשוטה, אבל היא מחייבת הבנה עמוקה מאוד של עצמך קודם כל. הוא מציג את העניין באמצעות דוגמה של טמפרטורה: "היא לא רוצה שתאהב אותה יותר מדי ולא שתאהב אותה פחות מדי, היא רוצה שתאהב אותה בדיוק במידה". כדי להבין מה המידה המדויקת, יש להתייחס לנושא בשני שלבים נפרדים. קודם כל, צריך להפריד את השאלה לשתי שאלות נפרדות: "כמה היא רוצה שאוהב אותה?" ו"כמה היא רוצה שלא אוהב אותה?". אלה שתי שאלות שונות שדורשות התייחסות נפרדת.
הדרך לדעת מה המינון הנכון היא בעצם זהה להבנת המינון בכל דבר אחר בחיים. כמו שאפשר לזהות אם אדם אחר רעב או לא, או אם הוא עייף או לא, כך אפשר לזהות בדיוק את מידת הרצון של האדם השני לפי התנהגותו ושפת הגוף שלו. אליעד כהן מסביר שכאשר אנחנו מתבוננים באדם אחר, אנחנו רואים רק את הפעולות שלו ולא את הרגשות או המחשבות שלו. אנחנו מסיקים על הרגשות והמחשבות מתוך הפעולות שהוא עושה.
כיצד לזהות את הרצונות והרגשות של האדם האחר?
הדרך לדעת בדיוק מה מישהו רוצה או מרגיש היא ללמוד תחילה על עצמך. אם אדם יבין לעומק כל פעולה וכל בחירה שהוא עושה, וידע לזהות בדיוק איזה רגשות או רצונות השפיעו על הבחירות שלו, הוא יהיה מסוגל בקלות רבה יותר להבין אנשים אחרים. לדוגמה, אם אתה יושב בתנוחה מסוימת, צריך לשאול למה דווקא בחרת לשבת בצורה הזאת. אולי זו תנוחה נוחה יותר או פחות, אולי יש סיבה פיזית אחרת, אבל אתה חייב להיות מודע לסיבות שלך. אם אתה לא מבין למה בחרת את הפעולה הספציפית שלך, אז גם לא תוכל להבין מדוע אחרים מתנהגים כפי שהם מתנהגים.
לדוגמה, כאשר מישהו מתנהג בעצבנות בבית אחרי יום עבודה קשה, אפשר להסתכל על זה בשתי דרכים: אפשר לשאול למה הוא עצבני בבית (כי היה לו יום רע בעבודה), או אפשר לבדוק איך העצבנות מהעבודה השפיעה עליו וגרמה לו להתנהג כך בבית. זה לא מספיק רק לזהות את ההתנהגות, צריך להבין גם כיצד הרגשות והחוויות שלו מתבטאים בהתנהגות שלו. זהו תהליך דו - כיווני: להבין איך רגשות משפיעים על פעולות, וגם איך פעולות מסוימות מעידות על רגשות ספציפיים.
אליעד נותן דוגמה מעשית נוספת: כשמישהו יושב בצורה מסוימת, אנחנו לא תמיד יודעים מדוע הוא בוחר לשבת דווקא כך. אם האדם עצמו יודע מדוע הוא בחר לשבת באופן...
אליעד כהן מסביר שהרבה פעמים אנשים נתקלים במצב שבו הם לא יודעים בדיוק מה הצד השני רוצה. לדוגמה, בחור שמנסה להכיר בחורה ולא יודע אם היא מעוניינת שהוא יהיה קשה להשגה או קל להשגה. הוא לא בטוח אם הוא צריך לחזר אחריה יותר או פחות, לחבק יותר או לחבק פחות. השאלה שעולה היא כיצד ניתן להבין מה באמת מישהו אחר רוצה, מכיוון שאנשים תמיד רוצים "גם וגם". האדם הממוצע לא רוצה אהבה רבה מדי וגם לא אהבה מועטה מדי. הוא רוצה את זה בדיוק באמצע, במינון נכון.
כדי להסביר את העניין, אליעד נותן דוגמה של לקוח שנמצא בחנות ורוצה לקנות מוצר. אם המוכר יאמר לו שהמוצר גרוע מאוד ושהוא לא כדאי, הלקוח כמובן לא יקנה אותו. מצד שני, אם המוכר ישבח את המוצר יותר מדי ויגיד שזה הדבר הכי טוב בעולם, הלקוח גם אז לא יקנה, כי זה נראה מוגזם ולא אמין. אותו עיקרון פועל גם כאשר מדובר במחיר: מחיר זול מדי או יקר מדי יכול להרתיע את הלקוח. צריך תמיד למצוא את האמצע המדויק.
איך יודעים מהו המינון המדויק?
אליעד כהן טוען שהדרך לדעת כמה בדיוק האדם השני רוצה מכל דבר היא פשוטה, אבל היא מחייבת הבנה עמוקה מאוד של עצמך קודם כל. הוא מציג את העניין באמצעות דוגמה של טמפרטורה: "היא לא רוצה שתאהב אותה יותר מדי ולא שתאהב אותה פחות מדי, היא רוצה שתאהב אותה בדיוק במידה". כדי להבין מה המידה המדויקת, יש להתייחס לנושא בשני שלבים נפרדים. קודם כל, צריך להפריד את השאלה לשתי שאלות נפרדות: "כמה היא רוצה שאוהב אותה?" ו"כמה היא רוצה שלא אוהב אותה?". אלה שתי שאלות שונות שדורשות התייחסות נפרדת.
הדרך לדעת מה המינון הנכון היא בעצם זהה להבנת המינון בכל דבר אחר בחיים. כמו שאפשר לזהות אם אדם אחר רעב או לא, או אם הוא עייף או לא, כך אפשר לזהות בדיוק את מידת הרצון של האדם השני לפי התנהגותו ושפת הגוף שלו. אליעד כהן מסביר שכאשר אנחנו מתבוננים באדם אחר, אנחנו רואים רק את הפעולות שלו ולא את הרגשות או המחשבות שלו. אנחנו מסיקים על הרגשות והמחשבות מתוך הפעולות שהוא עושה.
כיצד לזהות את הרצונות והרגשות של האדם האחר?
הדרך לדעת בדיוק מה מישהו רוצה או מרגיש היא ללמוד תחילה על עצמך. אם אדם יבין לעומק כל פעולה וכל בחירה שהוא עושה, וידע לזהות בדיוק איזה רגשות או רצונות השפיעו על הבחירות שלו, הוא יהיה מסוגל בקלות רבה יותר להבין אנשים אחרים. לדוגמה, אם אתה יושב בתנוחה מסוימת, צריך לשאול למה דווקא בחרת לשבת בצורה הזאת. אולי זו תנוחה נוחה יותר או פחות, אולי יש סיבה פיזית אחרת, אבל אתה חייב להיות מודע לסיבות שלך. אם אתה לא מבין למה בחרת את הפעולה הספציפית שלך, אז גם לא תוכל להבין מדוע אחרים מתנהגים כפי שהם מתנהגים.
לדוגמה, כאשר מישהו מתנהג בעצבנות בבית אחרי יום עבודה קשה, אפשר להסתכל על זה בשתי דרכים: אפשר לשאול למה הוא עצבני בבית (כי היה לו יום רע בעבודה), או אפשר לבדוק איך העצבנות מהעבודה השפיעה עליו וגרמה לו להתנהג כך בבית. זה לא מספיק רק לזהות את ההתנהגות, צריך להבין גם כיצד הרגשות והחוויות שלו מתבטאים בהתנהגות שלו. זהו תהליך דו - כיווני: להבין איך רגשות משפיעים על פעולות, וגם איך פעולות מסוימות מעידות על רגשות ספציפיים.
אליעד נותן דוגמה מעשית נוספת: כשמישהו יושב בצורה מסוימת, אנחנו לא תמיד יודעים מדוע הוא בוחר לשבת דווקא כך. אם האדם עצמו יודע מדוע הוא בחר לשבת באופן...
- איך להבין מה אנשים רוצים?
- כיצד לזהות רגשות של אחרים?
- איך לדעת אם מישהו אוהב אותי?
- איך לגרום למישהו להתאהב בי?
- מה רבי נחמן אמר על הבנת הנפש?
היו היה בחור שהוא מה רצה להכיר מישהי ואז הוא לא ידע מה המישהי רוצה האם היא רוצה שהוא יהיה קשה להשגה או קל להשגה הוא לא ידע אם היא רוצה יחזר אחריה יותר או יחזר פחות לחבק אותה יותר לחבק אותה פחות לא ידע מה היא רוצה, נכון ואז מה אמרנו אלף אלפי פעמים שכל האנשים רוצים גם וגם בן אדם רוצה גם וגם השאלה במינון בן אדם רוצה לא חם מדי ולא קר מדי לא יותר מדי אל תאהב אותי יותר מדי אל תאהב אותי פחות מדי בן אדם רוצה גם וגם, עד כאן זה הגיוני דיברנו על זה הרבה פעמים שאנשים רוצים גם וגם אם אתה תאהב מישהו יותר מדי הוא יגיד לך עזוב אם אתה תאהב אותו פחות מדי הוא יגיד לך עזוב הוא רוצה שתאהב אותו במינון הנכון.
השאלה היא אז איך אתה יכול לדעת נגיד שאתה עם מישהי את עם מישהו איך אפשר לדעת כמה הוא רוצה שיאהבו אותו או כמה הוא רוצה אם בן אדם רוצה גם וגם איך אפשר לדעת כמה הוא רוצה מהאגף הזה וכמה הוא רוצה מהאגף הזה זאת השאלה הבנת את השאלה שאלה פשוטה, יש לקוח שאתה בא למכור לו מוצר אם אתה תגיד לו "המוצר הזה דפוק אל תקנה אותו" הוא יקנה אותו ואם תגיד לו "המוצר הזה זה המוצר שיציל את חייך אתה לא יכול בלעדיו" הוא יקנה אותו גם לא יקנה הוא יגיד "עזוב זה נראה לי לא הגיוני" יש כאילו מידה מסוימת אם אתה יותר מדי תשבח את המוצר הוא לא יקנה ואם פחות מדי תשבח את המוצר הוא לא יקנה זה במינון מסוים אם אתה תיתן לו יותר מדי הנחה הוא יגיד זה זול מדי אם תיתן לו יותר מדי יקר הוא יגיד לך יקר מדי יש מינון מסוים איך אתה יכול לדעת מה המינון המסוים.
ש: יש את העניין של ההרגשה שאתה מרגיש את הבן אדם אבל כאילו זה בטח לא התשובה שתקבל אותה כאילו לפעמים אתה מרגיש אני בפגישה כשאני מוכר לבן אדם אז אני מרגיש אותו יודע איפה עוד טיפה.
אליעד: כשאתה מרגיש אבל אתה תמיד מרגיש הרי פעם היית מוכר טוב נכון פעם היית מוכר טוב היום אתה מוכר יותר טוב נכון אבל אתה מוכר גרוע כי אתה יכול בעתיד מוכר עוד יותר טוב יכול להיות שבעתיד אתה תגלה שאתה יכול למכור פי שתיים ממה שאתה מוכר היום למרות שאתה מוכר טוב בעתיד תגלה שאתה יכול למכור פי עשר אז אולי אתה מוכר גרוע אז אולי מה שאתה מרגיש זה לא בהכרח נכון, בכל מקרה השאלה היא בהנחה שכולם רוצים גם וגם איך נדע מה מישהו רוצה איך לדעת כמה הוא רוצה מכל דבר.
ש: לנסות לראות איך הוא משיג דברים אחרים.
אליעד: אני צריך נוסחה, טוב התשובה לשאלה הזאת היא מאוד פשוטה.
ש: לחקור עליו?
אליעד: לא התשובה מאוד פשוטה התשובה ממש פשוטה אוקי עכשיו אני שואל אותך שים לב תתרכז טוב בשאלה נגיד שאני אומר לך בן אדם לא רוצה חם מדי לא רוצה קר מדי איזה טמפרטורה בדיוק הוא רוצה הרי זה מה ששאלתי היא לא רוצה שתאהב אותה יותר מדי והיא לא רוצה שתשנא אותה יותר מדי היא רוצה בדיוק באמצע נכון מינון מסוים היא רוצה שכשהיא רוצה לראות סרט שאתה תאהב אותה פחות ואתה תיתן לה את ה - space שלה והיא רוצה לפעמים שהיא רוצה אותך שאל תיתן לה את ה - space שלה היא רוצה כשהיא אומרת לך אני רוצה לראות סרט שתתווכח איתה טיפה לפעמים יותר לפעמים פחות נכון.
יפה עכשיו איך תדע מה המינון איך תדע אז בא נשאל שאלה פשוטה איך אתה יכול לדעת אם מישהו קר לו אם מישהו עכשיו יושב מולך אתה יכול לזהות אם קר לו או חם לו אתה חושב שהוא קופא מקור אתה חושב שממש חם לו איך אתה מזהה לפי שפת גוף שלו נכון, עכשיו תסתכל עכשיו הבחור ההוא שם אתה חושב שהוא גווע ברעב?
ש: לא.
אליעד: אוקי אתה חושב שהוא מפוצץ מאוכל?
ש: גם לא.
אליעד: גם לא נכון איך אתה יודע בצורה מסוימת נכון צורה מסוימת, אני רוצה לחדד כשאנחנו שואלים כמה בן אדם רוצה ואז כאילו "איך אני אדע כמה בדיוק הוא רוצה" זאת שאלה כאילו נראית קשה "איך אני אדע כמה בדיוק היא רוצה שאני אוהב אותה וכמה בדיוק היא לא רוצה" אבל מה האמת שזה כמו שתי שאלות שונות "היא רוצה שאני אשנא אותה היא רוצה שאני אוהב אותה" צריך לפרק את זה לשתי שאלות זה שתי שאלות שונות זאת לא שאלה אחת מסובכת זה פשוט שתי שאלות "איך אני יודע כמה היא רוצה שאני אוהב אותה ואיך אני יודע כמה היא רוצה שאני לא אוהב אותה" לצורך העניין זה שתי שאלות שונות.
כי בראש זה כאילו נראית שאלה אחת "איך אני יודע כמה בדיוק היא רוצה זה וכמה זה" כמו כל דבר איך אתה יודע כמה היא רוצה אם היא רוצה לאכול או לא איך אתה יודע אם היא רוצה ככה או ככה, עכשיו מה התשובה אז קודם כל בעיקרון התשובה לשאלה "איך אני יודע כמה היא רוצה שאני אתן לה space וכמה היא רוצה שאני לא אתן לה space" זאת בדיוק אותה תשובה לשאלה כמו "איך אני יודע אם היא רוצה ללכת איתי לסרט היום או לא" זאת בדיוק אותה תשובה הנוסחה תהיה אותה נוסחה זה אומנם רמת קושי יותר גבוהה אבל הנוסחה אותה נוסחה.
עכשיו שימו לב כל בן אדם יש לו רצונות רגשות מחשבות נכון עכשיו מישהו יכול לראות את הרצונות שלך את הרגשות את המחשבות לא, מה אפשר לראות מה אתה עושה ואיך אתה מתנהג נכון את הפעולות את הפעולות אנחנו רואים רגשות רצונות מחשבות לא רואים נכון עכשיו אנחנו מניחים שהפעולות שלך הן תוצאה של הרגשות רצונות מחשבות של הפנימיות החיצוניות תוצאה של הפנימיות עד כאן הגיוני יפה, עכשיו איך אתה יודע לזהות אם מישהו ממש רעב אתה אומר "לפי ההתנהגות שלו אני מניח שאם הוא היה ממש רעב הוא היה מתנהג ככה אם לא היה מתנהג ככה" נכון זאת אומרת אתה מהחיצוניות מסיק על הפנימיות נכון.
עכשיו אם אתה רואה בן אדם אחר אתה רואה בן אדם אחר עכשיו מה אתה רואה אצלו רק את ההתנהגות שלו נכון אתה רואה את הרגשות שלו ורצונות לא אתה מסיק מההתנהגות על הרגשות שלו, עכשיו אצל עצמך מה אתה רואה גם את ההתנהגויות שלך וגם את הרגשות שלך אתה יודע מה אתה מרגיש אתה יודע איך אתה מתנהג נכון, עכשיו השאלה היא אתה מול עצמך כשאתה מתנהג התנהגות מסוימת נגיד שעכשיו אתה תתנהג אתה תבוא למישהו ברחוב תלך איתו מכות אתה חושב שאתה תדע למה רבת איתו מכות כן או לא?
ש: כן.
אליעד: למה כי אתה אומר "אם אני אלך עם מישהו מכות בטוח שאני אדע למה הלכתי איתו מכות" נכון "כנראה שמאוד כעסתי עליו" עכשיו אם אתה תראה מישהו אחר שרב עם מישהו מכות מה אתה תגיד "כנראה שהוא מאוד כועס עליו", עכשיו שים לב האם יכול להיות מצב שמישהו לא בא לך כל כך טוב ואתה לא יודע למה יכול להיות זאת אומרת שאתה לא תדע לזהות אצל בן אדם אחר זאת אומרת שאתה לא מוצא חיבור בין ההתנהגות לרגש יש לך התנהגות ואתה לא מזהה מה הרגש שהפעיל את ההתנהגות הזאת, ראית פעם טלוויזיה תוכנית היה פעם איזה משהו שפתאום נהנית יותר נהנית פחות חייכת פתאום יותר חייכת פחות פתאום העברת ערוץ פתאום החלפת ערוץ אתה יודע למה עשית את זה אתה לא יודע למה עשית את זה, לא או שאתה יודע או שלא.
עכשיו אם אתה יודע למה עשית את זה אז אולי כשאתה תראה בן אדם אחר עושה את זה אתה תדע לזהות למה הוא עשה את זה אולי אבל אם אצלך אני אומר לך הנה הרגשות הנה הפעולות ואתה לא יודע מה "למה עשיתי את זה" אני אומר לך הנה זאת התשובה זאת השאלה ואתה לא יודע לחבר ביניהן ברור שאתה תוכל עם בן אדם אחר לקרוא אותו ולכן אז זאת אומרת דבר ראשון זה כמו שאני נותן לך שאלה במתמטיקה ותשובה עכשיו יש בן אדם שגם אתה תיתן לו את השאלה והתשובה הוא עדיין לא מבין איך הגיעו מהשאלה לתשובה אז ברור שבן אדם כזה לא יוכל לקרוא בן אדם אחר.
זאת אומרת שקודם כל בתור התחלה אתה צריך כל פעולה שאתה עושה ברזולוציות הכי קטנות לבדוק "מה אני מרגיש ואיך זה משפיע על הפעולה מה אני רוצה איך זה משפיע על הפעולה מה אני חושב איך זה משפיע על הפעולה" ואז כשאתה תראה מישהו אחר אתה תוכל לזהות את הרזולוציות הקטנות זה דבר ראשון עכשיו.
ש: מה זה מה אני רוצה ואיך זה משפיע על הפעולות אתה יכול לתת דוגמה נגיד מה אני מרגיש למה אני מרגיש.
אליעד: תקשיב תתרכז אתה עכשיו יושב אתה עומד או יושב?
ש: יושב.
אליעד: עכשיו אתה יושב בצורה מסוימת נכון הוא יושב באותה צורה?
ש: לא.
אליעד: בצורה שונה אתה יושב בצורה מסוימת עם יד וזה נכון עכשיו יכולת לשבת בעשרים צורות אחרות נכון אתה יודע למה דווקא בצורה הזאת?
ש: לא.
אליעד: יפה אם היית יודע זה מגדיל את הסיכוי שהיית יכול לזהות מה הוא מרגיש לפי הצורה שהוא יושב אם אתה אומר "תראה למה אתה יושב כי אתה לא רוצה שיכאב לך הרגליים כשתעמוד למה הוא יושב כי הוא לא רוצה שיכאב לו הרגליים אם הוא יעמוד, למה הוא יושב דווקא ככה לא יודע למה אתה יושב דווקא ככה לא יודע" זאת אומרת שאם היית מבין למה אתה יושב דווקא ככה זה מגדיל את הסיכוי שהיית מבין למה הוא יושב דווקא ככה. עכשיו יש פה דבר הפוך תסתכלו אמרנו אם אתה יכול הפעולות שלך למעשים שלך וההחלטות שלך והבחירות שלך לבין הרצונות מחשבות אז יש דברים שאתה עושה עם בחירה ודברים שאתה עושה בלי בחירה מה שאתה עושה בלי בחירה לא קשור אליך מה שאתה עושה עם בחירה כל פעולה בעולם שאתה בוחר אתה צריך לדעת למה בחרת אותה.
תתרכז יש לך דם זורם בגוף נכון אתה יכול לשלוט בו שהוא יפסיק אתה בוחר את זה לא אתה עכשיו יושב בצורה מסוימת אתה בוחר איך אתה יושב אתה...
השאלה היא אז איך אתה יכול לדעת נגיד שאתה עם מישהי את עם מישהו איך אפשר לדעת כמה הוא רוצה שיאהבו אותו או כמה הוא רוצה אם בן אדם רוצה גם וגם איך אפשר לדעת כמה הוא רוצה מהאגף הזה וכמה הוא רוצה מהאגף הזה זאת השאלה הבנת את השאלה שאלה פשוטה, יש לקוח שאתה בא למכור לו מוצר אם אתה תגיד לו "המוצר הזה דפוק אל תקנה אותו" הוא יקנה אותו ואם תגיד לו "המוצר הזה זה המוצר שיציל את חייך אתה לא יכול בלעדיו" הוא יקנה אותו גם לא יקנה הוא יגיד "עזוב זה נראה לי לא הגיוני" יש כאילו מידה מסוימת אם אתה יותר מדי תשבח את המוצר הוא לא יקנה ואם פחות מדי תשבח את המוצר הוא לא יקנה זה במינון מסוים אם אתה תיתן לו יותר מדי הנחה הוא יגיד זה זול מדי אם תיתן לו יותר מדי יקר הוא יגיד לך יקר מדי יש מינון מסוים איך אתה יכול לדעת מה המינון המסוים.
ש: יש את העניין של ההרגשה שאתה מרגיש את הבן אדם אבל כאילו זה בטח לא התשובה שתקבל אותה כאילו לפעמים אתה מרגיש אני בפגישה כשאני מוכר לבן אדם אז אני מרגיש אותו יודע איפה עוד טיפה.
אליעד: כשאתה מרגיש אבל אתה תמיד מרגיש הרי פעם היית מוכר טוב נכון פעם היית מוכר טוב היום אתה מוכר יותר טוב נכון אבל אתה מוכר גרוע כי אתה יכול בעתיד מוכר עוד יותר טוב יכול להיות שבעתיד אתה תגלה שאתה יכול למכור פי שתיים ממה שאתה מוכר היום למרות שאתה מוכר טוב בעתיד תגלה שאתה יכול למכור פי עשר אז אולי אתה מוכר גרוע אז אולי מה שאתה מרגיש זה לא בהכרח נכון, בכל מקרה השאלה היא בהנחה שכולם רוצים גם וגם איך נדע מה מישהו רוצה איך לדעת כמה הוא רוצה מכל דבר.
ש: לנסות לראות איך הוא משיג דברים אחרים.
אליעד: אני צריך נוסחה, טוב התשובה לשאלה הזאת היא מאוד פשוטה.
ש: לחקור עליו?
אליעד: לא התשובה מאוד פשוטה התשובה ממש פשוטה אוקי עכשיו אני שואל אותך שים לב תתרכז טוב בשאלה נגיד שאני אומר לך בן אדם לא רוצה חם מדי לא רוצה קר מדי איזה טמפרטורה בדיוק הוא רוצה הרי זה מה ששאלתי היא לא רוצה שתאהב אותה יותר מדי והיא לא רוצה שתשנא אותה יותר מדי היא רוצה בדיוק באמצע נכון מינון מסוים היא רוצה שכשהיא רוצה לראות סרט שאתה תאהב אותה פחות ואתה תיתן לה את ה - space שלה והיא רוצה לפעמים שהיא רוצה אותך שאל תיתן לה את ה - space שלה היא רוצה כשהיא אומרת לך אני רוצה לראות סרט שתתווכח איתה טיפה לפעמים יותר לפעמים פחות נכון.
יפה עכשיו איך תדע מה המינון איך תדע אז בא נשאל שאלה פשוטה איך אתה יכול לדעת אם מישהו קר לו אם מישהו עכשיו יושב מולך אתה יכול לזהות אם קר לו או חם לו אתה חושב שהוא קופא מקור אתה חושב שממש חם לו איך אתה מזהה לפי שפת גוף שלו נכון, עכשיו תסתכל עכשיו הבחור ההוא שם אתה חושב שהוא גווע ברעב?
ש: לא.
אליעד: אוקי אתה חושב שהוא מפוצץ מאוכל?
ש: גם לא.
אליעד: גם לא נכון איך אתה יודע בצורה מסוימת נכון צורה מסוימת, אני רוצה לחדד כשאנחנו שואלים כמה בן אדם רוצה ואז כאילו "איך אני אדע כמה בדיוק הוא רוצה" זאת שאלה כאילו נראית קשה "איך אני אדע כמה בדיוק היא רוצה שאני אוהב אותה וכמה בדיוק היא לא רוצה" אבל מה האמת שזה כמו שתי שאלות שונות "היא רוצה שאני אשנא אותה היא רוצה שאני אוהב אותה" צריך לפרק את זה לשתי שאלות זה שתי שאלות שונות זאת לא שאלה אחת מסובכת זה פשוט שתי שאלות "איך אני יודע כמה היא רוצה שאני אוהב אותה ואיך אני יודע כמה היא רוצה שאני לא אוהב אותה" לצורך העניין זה שתי שאלות שונות.
כי בראש זה כאילו נראית שאלה אחת "איך אני יודע כמה בדיוק היא רוצה זה וכמה זה" כמו כל דבר איך אתה יודע כמה היא רוצה אם היא רוצה לאכול או לא איך אתה יודע אם היא רוצה ככה או ככה, עכשיו מה התשובה אז קודם כל בעיקרון התשובה לשאלה "איך אני יודע כמה היא רוצה שאני אתן לה space וכמה היא רוצה שאני לא אתן לה space" זאת בדיוק אותה תשובה לשאלה כמו "איך אני יודע אם היא רוצה ללכת איתי לסרט היום או לא" זאת בדיוק אותה תשובה הנוסחה תהיה אותה נוסחה זה אומנם רמת קושי יותר גבוהה אבל הנוסחה אותה נוסחה.
עכשיו שימו לב כל בן אדם יש לו רצונות רגשות מחשבות נכון עכשיו מישהו יכול לראות את הרצונות שלך את הרגשות את המחשבות לא, מה אפשר לראות מה אתה עושה ואיך אתה מתנהג נכון את הפעולות את הפעולות אנחנו רואים רגשות רצונות מחשבות לא רואים נכון עכשיו אנחנו מניחים שהפעולות שלך הן תוצאה של הרגשות רצונות מחשבות של הפנימיות החיצוניות תוצאה של הפנימיות עד כאן הגיוני יפה, עכשיו איך אתה יודע לזהות אם מישהו ממש רעב אתה אומר "לפי ההתנהגות שלו אני מניח שאם הוא היה ממש רעב הוא היה מתנהג ככה אם לא היה מתנהג ככה" נכון זאת אומרת אתה מהחיצוניות מסיק על הפנימיות נכון.
עכשיו אם אתה רואה בן אדם אחר אתה רואה בן אדם אחר עכשיו מה אתה רואה אצלו רק את ההתנהגות שלו נכון אתה רואה את הרגשות שלו ורצונות לא אתה מסיק מההתנהגות על הרגשות שלו, עכשיו אצל עצמך מה אתה רואה גם את ההתנהגויות שלך וגם את הרגשות שלך אתה יודע מה אתה מרגיש אתה יודע איך אתה מתנהג נכון, עכשיו השאלה היא אתה מול עצמך כשאתה מתנהג התנהגות מסוימת נגיד שעכשיו אתה תתנהג אתה תבוא למישהו ברחוב תלך איתו מכות אתה חושב שאתה תדע למה רבת איתו מכות כן או לא?
ש: כן.
אליעד: למה כי אתה אומר "אם אני אלך עם מישהו מכות בטוח שאני אדע למה הלכתי איתו מכות" נכון "כנראה שמאוד כעסתי עליו" עכשיו אם אתה תראה מישהו אחר שרב עם מישהו מכות מה אתה תגיד "כנראה שהוא מאוד כועס עליו", עכשיו שים לב האם יכול להיות מצב שמישהו לא בא לך כל כך טוב ואתה לא יודע למה יכול להיות זאת אומרת שאתה לא תדע לזהות אצל בן אדם אחר זאת אומרת שאתה לא מוצא חיבור בין ההתנהגות לרגש יש לך התנהגות ואתה לא מזהה מה הרגש שהפעיל את ההתנהגות הזאת, ראית פעם טלוויזיה תוכנית היה פעם איזה משהו שפתאום נהנית יותר נהנית פחות חייכת פתאום יותר חייכת פחות פתאום העברת ערוץ פתאום החלפת ערוץ אתה יודע למה עשית את זה אתה לא יודע למה עשית את זה, לא או שאתה יודע או שלא.
עכשיו אם אתה יודע למה עשית את זה אז אולי כשאתה תראה בן אדם אחר עושה את זה אתה תדע לזהות למה הוא עשה את זה אולי אבל אם אצלך אני אומר לך הנה הרגשות הנה הפעולות ואתה לא יודע מה "למה עשיתי את זה" אני אומר לך הנה זאת התשובה זאת השאלה ואתה לא יודע לחבר ביניהן ברור שאתה תוכל עם בן אדם אחר לקרוא אותו ולכן אז זאת אומרת דבר ראשון זה כמו שאני נותן לך שאלה במתמטיקה ותשובה עכשיו יש בן אדם שגם אתה תיתן לו את השאלה והתשובה הוא עדיין לא מבין איך הגיעו מהשאלה לתשובה אז ברור שבן אדם כזה לא יוכל לקרוא בן אדם אחר.
זאת אומרת שקודם כל בתור התחלה אתה צריך כל פעולה שאתה עושה ברזולוציות הכי קטנות לבדוק "מה אני מרגיש ואיך זה משפיע על הפעולה מה אני רוצה איך זה משפיע על הפעולה מה אני חושב איך זה משפיע על הפעולה" ואז כשאתה תראה מישהו אחר אתה תוכל לזהות את הרזולוציות הקטנות זה דבר ראשון עכשיו.
ש: מה זה מה אני רוצה ואיך זה משפיע על הפעולות אתה יכול לתת דוגמה נגיד מה אני מרגיש למה אני מרגיש.
אליעד: תקשיב תתרכז אתה עכשיו יושב אתה עומד או יושב?
ש: יושב.
אליעד: עכשיו אתה יושב בצורה מסוימת נכון הוא יושב באותה צורה?
ש: לא.
אליעד: בצורה שונה אתה יושב בצורה מסוימת עם יד וזה נכון עכשיו יכולת לשבת בעשרים צורות אחרות נכון אתה יודע למה דווקא בצורה הזאת?
ש: לא.
אליעד: יפה אם היית יודע זה מגדיל את הסיכוי שהיית יכול לזהות מה הוא מרגיש לפי הצורה שהוא יושב אם אתה אומר "תראה למה אתה יושב כי אתה לא רוצה שיכאב לך הרגליים כשתעמוד למה הוא יושב כי הוא לא רוצה שיכאב לו הרגליים אם הוא יעמוד, למה הוא יושב דווקא ככה לא יודע למה אתה יושב דווקא ככה לא יודע" זאת אומרת שאם היית מבין למה אתה יושב דווקא ככה זה מגדיל את הסיכוי שהיית מבין למה הוא יושב דווקא ככה. עכשיו יש פה דבר הפוך תסתכלו אמרנו אם אתה יכול הפעולות שלך למעשים שלך וההחלטות שלך והבחירות שלך לבין הרצונות מחשבות אז יש דברים שאתה עושה עם בחירה ודברים שאתה עושה בלי בחירה מה שאתה עושה בלי בחירה לא קשור אליך מה שאתה עושה עם בחירה כל פעולה בעולם שאתה בוחר אתה צריך לדעת למה בחרת אותה.
תתרכז יש לך דם זורם בגוף נכון אתה יכול לשלוט בו שהוא יפסיק אתה בוחר את זה לא אתה עכשיו יושב בצורה מסוימת אתה בוחר איך אתה יושב אתה...