17:24איך תדע שנגמלת? איך לשכוח את האקסית? גמילה מהתמכרויות, גמילה מעישון, גמילה מסמים, איך להיגמל מעישון? איך להיגמל מהתמכרות? איך להוציא מישהו מהראש? הדחקה של האקסית, איך לא להדחיק? חזרה בתשובה שלמה
איך באמת אפשר לדעת שנגמלת מהתמכרות?
הרבה אנשים שואלים את עצמם אם הם באמת נגמלו מהתמכרות מסוימת, כמו עישון, אלכוהול, או סמים. אליעד כהן מסביר שהדרך לבדוק אם הגמילה אמיתית היא על ידי עמידה במבחן המציאות, שבו האדם מתמודד שוב עם הפיתוי ולא חוזר להרגלים הישנים. למשל, הוא נותן דוגמה של אדם שהיה אלכוהוליסט ששתה בקבוק וודקה כל יום והפסיק לחלוטין. לכאורה, הוא נגמל כי הוא כבר שלוש שנים לא חשב על וודקה ולא רצה לשתות. אך אליעד טוען שהמבחן האמיתי הוא מה יקרה אם אותו אדם ייחשף שוב לאלכוהול. אם הוא ישתה שוב ויחזור להרגליו הישנים, זה אומר שהוא לא באמת נגמל. לפי אליעד, הגמילה האמיתית היא רק כאשר אותו אדם יכול לשתות אלכוהול שוב ולא לחזור להתמכרות.
אליעד מוסיף דוגמה דומה על עישון: אם מישהו זורק את הסיגריות כדי להימנע מלחשוב עליהן או כדי לא לעשן, סימן שהוא עדיין תלוי בסיגריות ולא נגמל מהן. הגמילה האמיתית היא כאשר סיגריות נמצאות לידו והוא לא מרגיש שום צורך לעשן, בדיוק כמו אדם שמעולם לא עישן.
מה ההבדל בין הדחקה לגמילה כשמדובר באקס או אקסית?
אליעד מסביר את העיקרון של הדחקה לעומת גמילה אמיתית גם בתחום הרגשי, כמו להוציא מהראש בן או בת זוג לשעבר (אקס או אקסית). הוא נותן דוגמה נפוצה: אדם שרוצה לשכוח את האקסית מוחק את מספר הטלפון שלה, חוסם אותה ולא מדבר איתה יותר. למרות שזה נראה כאילו הוא נגמל, אליעד טוען שזו רק הדחקה, כי אם אותו אדם יפגוש את האקסית שוב אחרי כמה זמן וירגיש מחדש את הרגשות, סימן שהוא עדיין לא נגמל ממנה באמת. גמילה רגשית אמיתית מתרחשת רק כאשר האדם יכול לפגוש את האקסית, לראות אותה עם בן זוג אחר, ולא להרגיש כאב או געגוע, כי הוא הצליח להשיג את אותה תחושה חיובית שהייתה לו איתה בלעדיה.
מה זה באמת "חזרה בתשובה שלמה" לפי אליעד כהן?
אליעד מזכיר גם את העיקרון של רבי נחמן על חזרה בתשובה, שמדגים רעיון דומה מאוד לרעיון הגמילה. הוא נותן דוגמה של אדם שגנב עשרה שקלים ממישהו, מחזיר את הכסף וטוען שחזר בתשובה. לפי רבי נחמן, זאת עדיין לא חזרה בתשובה שלמה. חזרה בתשובה שלמה היא כאשר אותו אדם חוזר לאותו מצב נפשי ואותה הזדמנות שבה היה בעבר, ויש לו אפשרות לגנוב שוב והוא לא עושה זאת. רק כשהוא מתמודד עם הניסיון מחדש ועומד בו, החזרה בתשובה שלו היא אמיתית. אליעד מוסיף דוגמה נוספת: אדם שקיים יחסים עם אישה נשואה וחוזר בתשובה, לא באמת חזר בתשובה עד שיעמוד בניסיון דומה שוב ולא ייכשל.
איך להתגבר באמת על התמכרויות ולהגיע לגמילה אמיתית?
לפי אליעד, כדי להיגמל באמת מכל התמכרות, צריך להבין מדוע האדם התמכר לאותו דבר מלכתחילה. ההתמכרות היא תמיד בגלל שהאדם מקבל מההתמכרות תחושה טובה כלשהי. לדוגמה, מי שמכור לאלכוהול מקבל תחושה חיובית משתיית אלכוהול. כדי להיגמל באמת, האדם צריך למצוא את הדרך לקבל את אותה תחושה טובה שהוא מקבל מההתמכרות, אבל בלי להתמכר לדבר עצמו. רק כשהוא מצליח להשיג את הטוב הזה בלי האלכוהול או בלי הדבר שאליו הוא מכור, אז אפשר לומר שהוא באמת נגמל.
אליעד מזהיר שאם האדם רק מחליף התמכרות אחת באחרת (למשל, במקום סיגריות הוא מתחיל לאכול יותר), זה עדיין לא פתרון אמיתי. האדם צריך למצוא דרך להיות מאושר בלי שום תלות בדבר מסוים.
איך לדעת אם הגעת להארה רוחנית אמיתית?
אליעד כהן מדבר גם על ההתמכרות הרוחנית. הוא אומר שאדם שבאמת הגיע להארה רוחנית ולאחדות פנימית, לא ירגיש בעיה לחיות חיים גשמיים. לדוגמה, הוא מסביר שאדם שמרגיש שהוא "רוחני" ומתרחק מדברים חומריים לא באמת חווה אחדות אמיתית. לפי אליעד, אדם באמת מואר הוא מי שהחומר לא מאיים עליו, הוא יכול להיות גם בחיים הגשמיים וגם בחיים הרוחניים בלי שזה יפריע לו.
כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמאות של ביטחון עצמי ואהבה עצמית: אדם שאוהב את עצמו באמת, יכול לשנוא את עצמו ועדיין להרגיש אהבה עצמית עמוקה יותר, שלא תלויה בשום דבר חיצוני. דוגמה נוספת היא פחד: מי שבאמת התגבר על פחד, מסוגל לבחור אם לפחד או לא, והוא לא פוחד מפני הפחד עצמו. הגמילה האמיתית לפי אליעד מתבטאת בכך שהאדם חווה שליטה ובחירה פנימית מלאה, ללא תחושת הכרח.
הרבה אנשים שואלים את עצמם אם הם באמת נגמלו מהתמכרות מסוימת, כמו עישון, אלכוהול, או סמים. אליעד כהן מסביר שהדרך לבדוק אם הגמילה אמיתית היא על ידי עמידה במבחן המציאות, שבו האדם מתמודד שוב עם הפיתוי ולא חוזר להרגלים הישנים. למשל, הוא נותן דוגמה של אדם שהיה אלכוהוליסט ששתה בקבוק וודקה כל יום והפסיק לחלוטין. לכאורה, הוא נגמל כי הוא כבר שלוש שנים לא חשב על וודקה ולא רצה לשתות. אך אליעד טוען שהמבחן האמיתי הוא מה יקרה אם אותו אדם ייחשף שוב לאלכוהול. אם הוא ישתה שוב ויחזור להרגליו הישנים, זה אומר שהוא לא באמת נגמל. לפי אליעד, הגמילה האמיתית היא רק כאשר אותו אדם יכול לשתות אלכוהול שוב ולא לחזור להתמכרות.
אליעד מוסיף דוגמה דומה על עישון: אם מישהו זורק את הסיגריות כדי להימנע מלחשוב עליהן או כדי לא לעשן, סימן שהוא עדיין תלוי בסיגריות ולא נגמל מהן. הגמילה האמיתית היא כאשר סיגריות נמצאות לידו והוא לא מרגיש שום צורך לעשן, בדיוק כמו אדם שמעולם לא עישן.
מה ההבדל בין הדחקה לגמילה כשמדובר באקס או אקסית?
אליעד מסביר את העיקרון של הדחקה לעומת גמילה אמיתית גם בתחום הרגשי, כמו להוציא מהראש בן או בת זוג לשעבר (אקס או אקסית). הוא נותן דוגמה נפוצה: אדם שרוצה לשכוח את האקסית מוחק את מספר הטלפון שלה, חוסם אותה ולא מדבר איתה יותר. למרות שזה נראה כאילו הוא נגמל, אליעד טוען שזו רק הדחקה, כי אם אותו אדם יפגוש את האקסית שוב אחרי כמה זמן וירגיש מחדש את הרגשות, סימן שהוא עדיין לא נגמל ממנה באמת. גמילה רגשית אמיתית מתרחשת רק כאשר האדם יכול לפגוש את האקסית, לראות אותה עם בן זוג אחר, ולא להרגיש כאב או געגוע, כי הוא הצליח להשיג את אותה תחושה חיובית שהייתה לו איתה בלעדיה.
מה זה באמת "חזרה בתשובה שלמה" לפי אליעד כהן?
אליעד מזכיר גם את העיקרון של רבי נחמן על חזרה בתשובה, שמדגים רעיון דומה מאוד לרעיון הגמילה. הוא נותן דוגמה של אדם שגנב עשרה שקלים ממישהו, מחזיר את הכסף וטוען שחזר בתשובה. לפי רבי נחמן, זאת עדיין לא חזרה בתשובה שלמה. חזרה בתשובה שלמה היא כאשר אותו אדם חוזר לאותו מצב נפשי ואותה הזדמנות שבה היה בעבר, ויש לו אפשרות לגנוב שוב והוא לא עושה זאת. רק כשהוא מתמודד עם הניסיון מחדש ועומד בו, החזרה בתשובה שלו היא אמיתית. אליעד מוסיף דוגמה נוספת: אדם שקיים יחסים עם אישה נשואה וחוזר בתשובה, לא באמת חזר בתשובה עד שיעמוד בניסיון דומה שוב ולא ייכשל.
איך להתגבר באמת על התמכרויות ולהגיע לגמילה אמיתית?
לפי אליעד, כדי להיגמל באמת מכל התמכרות, צריך להבין מדוע האדם התמכר לאותו דבר מלכתחילה. ההתמכרות היא תמיד בגלל שהאדם מקבל מההתמכרות תחושה טובה כלשהי. לדוגמה, מי שמכור לאלכוהול מקבל תחושה חיובית משתיית אלכוהול. כדי להיגמל באמת, האדם צריך למצוא את הדרך לקבל את אותה תחושה טובה שהוא מקבל מההתמכרות, אבל בלי להתמכר לדבר עצמו. רק כשהוא מצליח להשיג את הטוב הזה בלי האלכוהול או בלי הדבר שאליו הוא מכור, אז אפשר לומר שהוא באמת נגמל.
אליעד מזהיר שאם האדם רק מחליף התמכרות אחת באחרת (למשל, במקום סיגריות הוא מתחיל לאכול יותר), זה עדיין לא פתרון אמיתי. האדם צריך למצוא דרך להיות מאושר בלי שום תלות בדבר מסוים.
איך לדעת אם הגעת להארה רוחנית אמיתית?
אליעד כהן מדבר גם על ההתמכרות הרוחנית. הוא אומר שאדם שבאמת הגיע להארה רוחנית ולאחדות פנימית, לא ירגיש בעיה לחיות חיים גשמיים. לדוגמה, הוא מסביר שאדם שמרגיש שהוא "רוחני" ומתרחק מדברים חומריים לא באמת חווה אחדות אמיתית. לפי אליעד, אדם באמת מואר הוא מי שהחומר לא מאיים עליו, הוא יכול להיות גם בחיים הגשמיים וגם בחיים הרוחניים בלי שזה יפריע לו.
כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמאות של ביטחון עצמי ואהבה עצמית: אדם שאוהב את עצמו באמת, יכול לשנוא את עצמו ועדיין להרגיש אהבה עצמית עמוקה יותר, שלא תלויה בשום דבר חיצוני. דוגמה נוספת היא פחד: מי שבאמת התגבר על פחד, מסוגל לבחור אם לפחד או לא, והוא לא פוחד מפני הפחד עצמו. הגמילה האמיתית לפי אליעד מתבטאת בכך שהאדם חווה שליטה ובחירה פנימית מלאה, ללא תחושת הכרח.
- גמילה מהתמכרויות
- איך להיגמל מעישון
- החיים אחרי פרידה
- איך להוציא מישהו מהראש?
- תהליך סגירת מעגלים
איך נדע אם באמת נגמלנו מהתמכרות?
האם באמת ניתן לדעת אם נגמלנו מאלכוהול או סיגריות? אליעד מציג את הרעיון שמדובר בהבנה עמוקה יותר מאשר פשוט להפסיק את ההתמכרות. הוא מציין דוגמה של אדם שהיה אלכוהוליסט, הפסיק לשתות וודקה, אך נשאל אם הוא באמת נגמל. למרות שלא חשב על שתיית אלכוהול במשך שלוש שנים, אליעד טוען שגמילה אמיתית נבחנת במבחן המציאות - כלומר, אם יפגוש את האלכוהול שוב, האם יוכל להתמודד איתו מבלי לחזור להתמכרות?
איך אפשר לדעת אם חזרנו בתשובה שלמה?
כאשר אדם חוזר בתשובה, אליעד מתאר את עמדת רבי נחמן לגבי חזרה בתשובה שלמה. אדם שנגנב משהו והחזיר אותו, לא נחשב שביצע חזרה בתשובה אמיתית עד שלא יגיע לאותו מצב שבו היה בעבר ויתמודד עם אותו ניסיון. רק אם יעמוד באותו ניסיון ולא יכשל שוב, יוכל להיחשב כמי שחזר בתשובה שלמה.
מה קורה כשמנסים להיגמל מהתמכרות?
למשל, כשמישהו מנסה להיגמל מעישון, הוא עלול להשליך את הסיגריות רק כדי למנוע את הפיתוי לעשן. אך אם הוא באמת נגמל, הדבר לא יפריע לו. זהו תהליך של גמילה שמציין את היכולת לא להיות תלוי בסיגריה, להרגיש נורמליות כשסיגריות נמצאות בסביבה מבלי לחוות את הדחף לעשן.
האם אפשר להוציא אקסית מהראש?
בהקשר של קשרים רגשיים, אליעד מסביר שלא מדובר בהדחקה של המחשבות או מחיקת מספרי טלפון, אלא בשאלה אם באמת השגת שליטה על הרגש. הוא טוען שאם אדם מוחק את מספר הטלפון של האקסית מתוך פחד מהחזרה אליו, זה בעצם לא אומר שהוציא אותה מהראש. הוא מוסיף, שבאמת סגירת המעגל מתרחשת כאשר תוכל לפגוש את האקסית ולא תרגיש רגשות חזקים כלפיה.
איך לזהות את ההתמכרות האמיתית?
אליעד מדבר גם על התמכרויות שונות כמו התמכרות לממתקים או נשים. הוא מסביר שעל האדם לדעת למה הוא באמת מכור: מהו הדבר שממלא אותו בתחושה חיובית? כשיבין את המקור לתחושה החיובית, יוכל להפסיק את ההתמכרות ולמצוא דרכים אחרות להשיג את אותה תחושה.
איך לזהות אם הגענו להארה רוחנית אמיתית?
לגבי הרוחניות, אליעד מציין שאדם שלא ירגיש שזו בעיה להיות גשמי ולהתעסק בעולם החומרי, יכול להיחשב כמי שחווה חיבור אמיתי לאחדות. הוא נותן דוגמה של אדם שרוצה להפסיק לפחד, ומסביר שברגע שהאדם מרגיש שהוא בוחר לא לפחד, ולא שזו תחושת חובתיו, הוא נמצא במצב של שליטה על פחדיו.
האם באמת ניתן לדעת אם נגמלנו מאלכוהול או סיגריות? אליעד מציג את הרעיון שמדובר בהבנה עמוקה יותר מאשר פשוט להפסיק את ההתמכרות. הוא מציין דוגמה של אדם שהיה אלכוהוליסט, הפסיק לשתות וודקה, אך נשאל אם הוא באמת נגמל. למרות שלא חשב על שתיית אלכוהול במשך שלוש שנים, אליעד טוען שגמילה אמיתית נבחנת במבחן המציאות - כלומר, אם יפגוש את האלכוהול שוב, האם יוכל להתמודד איתו מבלי לחזור להתמכרות?
איך אפשר לדעת אם חזרנו בתשובה שלמה?
כאשר אדם חוזר בתשובה, אליעד מתאר את עמדת רבי נחמן לגבי חזרה בתשובה שלמה. אדם שנגנב משהו והחזיר אותו, לא נחשב שביצע חזרה בתשובה אמיתית עד שלא יגיע לאותו מצב שבו היה בעבר ויתמודד עם אותו ניסיון. רק אם יעמוד באותו ניסיון ולא יכשל שוב, יוכל להיחשב כמי שחזר בתשובה שלמה.
מה קורה כשמנסים להיגמל מהתמכרות?
למשל, כשמישהו מנסה להיגמל מעישון, הוא עלול להשליך את הסיגריות רק כדי למנוע את הפיתוי לעשן. אך אם הוא באמת נגמל, הדבר לא יפריע לו. זהו תהליך של גמילה שמציין את היכולת לא להיות תלוי בסיגריה, להרגיש נורמליות כשסיגריות נמצאות בסביבה מבלי לחוות את הדחף לעשן.
האם אפשר להוציא אקסית מהראש?
בהקשר של קשרים רגשיים, אליעד מסביר שלא מדובר בהדחקה של המחשבות או מחיקת מספרי טלפון, אלא בשאלה אם באמת השגת שליטה על הרגש. הוא טוען שאם אדם מוחק את מספר הטלפון של האקסית מתוך פחד מהחזרה אליו, זה בעצם לא אומר שהוציא אותה מהראש. הוא מוסיף, שבאמת סגירת המעגל מתרחשת כאשר תוכל לפגוש את האקסית ולא תרגיש רגשות חזקים כלפיה.
איך לזהות את ההתמכרות האמיתית?
אליעד מדבר גם על התמכרויות שונות כמו התמכרות לממתקים או נשים. הוא מסביר שעל האדם לדעת למה הוא באמת מכור: מהו הדבר שממלא אותו בתחושה חיובית? כשיבין את המקור לתחושה החיובית, יוכל להפסיק את ההתמכרות ולמצוא דרכים אחרות להשיג את אותה תחושה.
איך לזהות אם הגענו להארה רוחנית אמיתית?
לגבי הרוחניות, אליעד מציין שאדם שלא ירגיש שזו בעיה להיות גשמי ולהתעסק בעולם החומרי, יכול להיחשב כמי שחווה חיבור אמיתי לאחדות. הוא נותן דוגמה של אדם שרוצה להפסיק לפחד, ומסביר שברגע שהאדם מרגיש שהוא בוחר לא לפחד, ולא שזו תחושת חובתיו, הוא נמצא במצב של שליטה על פחדיו.
- גמילה מהתמכרויות
- חזרה בתשובה
- איך להיגמל מעישון
- החיים אחרי פרידה
- תהליך סגירת מעגלים
עכשיו היו היה איש שהיה אלכוהוליסט כל יום הוא שתה כמה הוא שתה בקבוק וודקה ויום אחד הוא החליט שהוא מפסיק לשתות וודקה לגמרי.
ש: עובר לקוניאק.
אליעד: לא לגמרי הפסיק והוא הפסיק באמת לשתות וודקה לגמרי ואז הוא הלך ברחוב ואמר אני נגמלתי מההתמכרות שלי לאלכוהול, השאלה האם באמת נגמל מההתמכרות או לא זאת השאלה איך נדע?
ש: אם הוא חושב על זה כל הזמן.
אליעד: לא והוא לא חושב יותר על זה גם כן והוא גם לא חושב על זה ואומר אני גם לא חשבתי בראש וגם אין לי רצון וגם לא חשבתי בראש על וודקה כבר שלוש שנים אז הוא נגמל מוודקה?
ש: לא.
אליעד: למה לא?
ש: פיזית לא.
אליעד: למה לא?
ש: איך שהוא ישתה כוסית של וודקה הוא יהפוך להיות אלכוהוליסט באותה שנייה עוד פעם.
אליעד: בהכרח?
ש: פיזית כן זה מוכח.
אליעד: מוכח מאה אחוז, עכשיו לא משנה מה את אומרת וזה גם לא משנה אם זה מוכח או לא מוכח אבל הפואנטה היא אחרת הפואנטה היא כזאת רבי נחמן אומר כזה דבר כשבן אדם חוזר בתשובה איך הוא יכול לדעת שהוא חזר בתשובה איך הוא יכול לדעת נגיד לדוגמה בן אדם גנב משהו עכשיו הוא אומר אני חוזר בתשובה ואז הוא מחזיר את הגניבה נגיד מחזיר את הגניבה אמר לקח ממישהו עשרה שקלים מחזיר לו את העשרה שקלים האם זה נקרא שהוא חזר בתשובה שלמה, רבי נחמן אומר מה זה חזר בתשובה שלמה אם אתה תגיע למצב שאתה נגיד לקחת לו את העשרה שקלים היית ב - state of mind מסוים מצב מסוים והייתה לך הזדמנות מסוימת לקחת את העשרה שקלים אם אתה תגיע למצב שאתה באותו state of mind ויש לך את אותה ההזדמנות לקחת את העשרה שקלים ולא תיקח זה סימן שחזרת בתשובה וגם אז צריך שזה יקרה אולי כמה פעמים.
אבל אם לא אם כשהיה לך ספק אם היית באותו state of mind ויכולת לקחת את העשרה שקלים והיה לך ספק לקחת או לא אתה לא באמת חזרת בתשובה גם אם החזרת כבר את הכסף, זאת אומרת שלחזור בתשובה ולסגור מעגל זה רק אם חזרת עוד פעם למקום של העבירה ועמדת עוד פעם בניסיון נגיד בתפיסה הדתית לדוגמה נגיד בן אדם עשה סקס עם אשת איש אוקי ועכשיו הוא חזר בתשובה ואז הוא חזר בתשובה ועשה צומות ותאניות וביקש סליחה מאלוהים וזה חזר בתשובה רבי נחמן אומר זה לא נקרא חזר בתשובה אתה צריך לחכות למצב שתבוא מישהי ותפתה אותך ותהיה נשואה ואתה באותו רגע גם תרצה לעשות איתה סקס כמו אז לא שפתאום היית עייף לא היה לך כוח לא אתה תרצה לעשות סקס איתה כמו אז ותגיד לה לא כי אלוהים אמר לך שלא זה סימן שחזרת בתשובה אם לא לא חזרת בתשובה.
עכשיו בא נחזור לסיפור האלכוהול איך אתה יודע שנגמלת מאלכוהול רק אם אתה יכול לשתות אלכוהול בלי להתמכר לזה שוב, עכשיו נגיד מה עושים אנשים לדוגמה נגיד שמישהו מפסיק לעשן אז מה הוא עושה לוקח את הסיגריה ואומר מעכשיו אני אפסיק לעשן מה הוא עושה לוקח את הסיגריות וזורק אותן עכשיו שואלים אותו למה אתה זורק את הסיגריות, עכשיו אז ככה אז אם הוא אומר כי זה מלוכלך בשולחן סבבה בן אדם נורמלי רואה לכלוך על השולחן זורק אבל אם הוא אומר אני זורק את הסיגריות כדי לא לעשן זה סימן שלא נגמלת מהסיגריות אתה תדע שנגמלת מהסיגריות ביום שיהיו לידך סיגריות וזה לא ישנה לך כמו בן אדם נורמלי רגיל שלא מעשן לא מפריע לו שיש לידו סיגריות מה מפריע לך שיש לידך סיגריות.
בא נגיד נדבר על מריחואנה נגיד שבן אדם רוצה להיגמל עכשיו ואיך אתה יודע שנגמלת נגיד אתה אומר אין אני רוצה להיגמל רוצה להפסיק איך תדע שנגמלת כאשר הריח של זה לא מפריע לך כאשר גם אם תעשן טיפה לא יפריע לך כאילו לא יחזיר אותך להתמכרות.
ש: גם ממתקים.
אליעד: גם ממתקים גם כל דבר.
ש: אתה לא רוצה לחדד את זה יותר?
אליעד: כן שנייה, עכשיו בא נגיד נדבר על אקסית נגיד מישהו רוצה להוציא מישהי מהראש מישהי רוצה להוציא מישהו מהראש עכשיו מה עושים כשרוצים להוציא מישהו מהראש מוחקים את הטלפון שלו חוסמים אותו וזה נכון לא משנה יש אנשים שעושים את זה עכשיו אבל אם באמת הוא לא היה בראש שלך למה אתה צריך למחוק אותו.
ש: אבל הוא נעלם מהראש שלך.
אליעד: לא עוד פעם תסתכל עכשיו מישהו אומר אני לא רוצה יותר לדבר איתה ואז הוא מוחק מהפלאפון שלו את השם שלה עכשיו זה סימן שהוא לא מחק אותה מהראש שלו למה כי יש שמה הרבה אנשים בטלפון שאתה לא הולך לדבר איתם אבל לא מחקת אותם אז למה רק את שלה אתה מוחק כי אתה חושב על יותר לדבר איתה לכן אתה מוחק אותה, עכשיו מה קורה אתה נגיד אומר אני לא אדבר איתה יותר ואז אתה לא מדבר איתה יותר ואז אתה אחרי חודש פוגש אותה אחרי חודשיים פוגש אותה אחרי שלוש שנים ראית תמונה שלה ופתאום הרגשות עלו אבל אם באמת מחקת אותה עכשיו כל התקופה כבר אתה אומר לעצמך אין שכחתי אותה היא כבר לא מעניינת אותי לא זה ולא זה ופתאום אתה נתקל בה ופתאום אתה מתגעגע שוב איך זה יכול להיות אבל אם באמת כבר שחכת אותה וכבר פתרת את זה וסגרת את זה בעצמך איך פתאום התגעגעת שוב.
זה כמו אותו אלכוהוליסט שאמר נגמלתי מאלכוהול והוא לא באמת נגמל כי עובדה שכשהוא שתה אלכוהול ההתמכרות חזרה לו, עכשיו ומה במקרה של האקסית לצורך העניין נגיד של האקסית או מקרה אחר איך אתה יכול לדעת באמת איך באמת אפשר להיפטר מהתמכרות איך באמת אפשר אז נגיד שאלכוהול עושה לך טוב אתה צריך למצוא למה האלכוהול עושה לי טוב ולהצליח להשיג את הטוב הזה בלי האלכוהול את הטוב שהאלכוהול עושה לך להשיג בלי האלכוהול ורק אז אתה יכול לבחור להרגיש את הטוב הזה דרך האלכוהול או לא דרך האלכוהול.
ש: כן אבל תראה שאתה לא מתמכר לדבר אחר.
אליעד: לא משנה אז אתה יכול להגיד אני מכור לדבר אחר וזה בסדר להתמכר לאחר ואתה יכול להגיד אני לא מכור לשום דבר אחר זה לא אמרתי מה הדבר האחר שימלא לך את הטוב לא אמרתי מה הוא, עכשיו בא נגיד נדבר על הבחורה עכשיו נגיד אתה נפרדת מהבחורה נגיד ועכשיו נגיד אתה מרגיש טוב אבל כדי לשכוח את הבחורה באמת או כדי להוציא אותה מהראש באמת או כדי להיות שלם עם עצמך באמת אתה לא אמור להרגיש טוב בלעדיה אתה אמור להרגיש את הטוב שהיה לך איתה בלעדיה, אם אתה היית עם מישהי והיה לך טוב איתה ואז נפרדתם וטוב לך בלעדיה זה אומר באמת שסגרת מעגל אם רע בלעדיה ברור שלא סגרת מעגל ברור שלא נגמלת ממנה אבל אם טוב לך בלעדיה זה גם לא אומר שסגרת מעגל רוב הסיכויים גם שלא סגרת את המעגל כי בשביל לסגור את המעגל אתה צריך שאת הטוב שהיה לך איתה את אותה רמת טוב את אותה עוצמת טוב את אותו סוג של טוב שאת הטוב הזה ספציפי יהיה לך בלעדיה.
ורק אז אתה יכול לבחור האם עכשיו אני רוצה את הטוב הזה להשיג בלעדיה או אני יכול להשיג אותו ממנה בלעדיה אתה יכול לעשות מה שבא לך.
ש: או מישהו אחר.
אליעד: או מהתמכרות אחרת שאתה חושב שטוב לך אתה יכול להגיד אני הייתי מכור לסיגריות.
ש: לא לאו דווקא התמכרות בוא נישאר על האישה.
אליעד: לא אני רוצה לדבר על זה הבן אדם היה מכור לסיגריות ואז הוא גילה למה הוא מעשן סיגריות משעמום הוא אומר איזה טיפש אני במקום לעשן סיגריות אני אוכל הכל בסדר להתמכר לאכילה אין בעיה זכותך להגיד אין לי בעיה להיות מכור לאכילה אבל לא רוצה להיות מכור לסיגריות זכותך לומר את זה אבל אתה הפכת התמכרות אחת להתמכרות אחרת, נגיד שאתה אומר מישהי עשתה לי טוב אבל יש לי מישהי אחרת אז אתה במקום להיות מכור לזאת אתה מכור לאחרת עכשיו אם אתה רוצה לדעת אם אתה לא מכור לנשים באופן כללי מה הטוב שנשים עושות לך באופן כללי תשיג את זה בלעדיהן איך דרך כסף אז עכשיו אתה מכור לכסף, אתה אומר טוב לא דרך כסף דרך זה שאני אחשוב כל בוקר כמה אני מוצלח אז אתה עכשיו מכור לחשוב כמה אתה מוצלח ואם יום אחד לא תהיה מוצלח מה יקרה ואם יום אחד לא תחשוב שאתה מוצלח מה תעשה אז אתה מכור למשהו אחר.
עכשיו זה בסדר בא לך להתמכר למשהו אחר זה בסדר אבל זאת התמכרות למשהו אחר אבל עכשיו אני לא מדבר על למה כדאי לך להתמכר או איך להשיג השאלה עכשיו זה לא איך את הטוב שהשגת איתה איך אתה משיג בלעדיה זה לא נושא השיחה אבל הדגש הוא להסביר לך שאת הטוב שהשגת איתה אתה חייב להשיג בלעדיה אחרת את הטוב שהעישון עשה לך כשעישנת עשה לך משהו תחושה טובה אתה חייב למצוא דרך את הטוב הזה להשיג בלי העישון אם לא גם אם הפסקת אתה עדיין מכור לזה כי מתישהו זה יכול לקפוץ בך שוב. ולכן רבי נחמן אומר שצריך לטפל בפוטנציאל כי רוב האנשים שהם לא עושים עבירות האנשים הצדיקים נגיד שעכשיו תלך לבני ברק תשאל איפה יש פה מישהו צדיק יגידו לך שם הנה צדיק ואז תשאל למה הוא צדיק מה הופך אותו לצדיק אז יגידו לך הוא צדיק כי הוא לא עושה עבירות.
מה זאת אומרת לא עושה עבירות הוא לא רודף אחרי נשים הוא לא רודף אחרי כסף הוא בפועל לא עושה עבירות אין לו תאוות אין לו זה אין לו שם אבל רבי נחמן מסביר שהאנשים האלה הם לא רודפים אחרי תאוות הוא צנוע הוא לא אכפת לו הוא לא רוצה כבוד או כל מיני כאלה הם לא רודפים אחרי תאוות בפועל אבל לא בפוטנציאל, זאת אומרת אומנם הוא כבר עשרים שנה לא דיבר עם אישה אומנם עשרים שנה הוא לא יודע מה עשה בתפיסה הדתית שלהם אבל את הרצון שלו לזה הוא לא ביטל את הרצון יכול להיות שמחר הוא חוזר לזה שוב כי הרצון נשאר הוא לא טיפל ברצון הוא טיפל רק בביטוי החיצוני של הבעיה הוא לא פתר את הבעיה עצמה השורש של הבעיה הוא לא פתר אותו, עכשיו מה ההוכחה שהוא לא פתר אותו איך אנחנו יודעים שכל הרבנים הגדולים היו צדיקים הפרושים איך אנחנו יודעים שכל אותם צדיקים שאמרו תראה את הרב שטיינמן איזה צנוע הוא היה ואיך הוא חי בצניעות איך אנחנו יודעים שבאמת הוא לא ביטל את התאווה שלו.
ש: כי הם נמנעים מזה.
אליעד: כי הם נמענים מזה כי מבחינתו לישון על מיטה נוחה זה יסיח את דעתו מהקדושה שלו כי הוא פתאום מפחד ליפול לתאווה, למה הוא ישן על מיטת קרש הוא אומר הנה הוא ישן על מיטת קרש הוא ישן הוא כל כך צדיק הוא מוותר על תענוג של לישון על כרית אבל הפוך אם הכרית יכולה לגרום לו ליהנות אם הוא אומר אני פרוש מההנאה שהכרית מביאה לי אז נראה אותך ישן על כרית בלי שזה יפריע יטריד אותך אחר כך בלימוד תורה. נגיד שרבי נחמן אומר כזה דבר תאוות אכילה מבלבלת לך את השכל ופוגמת לך את המוח אם אתה מתעסק יותר מדי עם אוכל זה דופק לך את הראש אחר כך אתה לא יכול נגיד ללמוד תורה אוקי אז בא בן אדם אומר אין בעיה אז אני בלי תאוות אכילה אני לא אוכל יותר כל פעם שאני צריך ליהנות לא אוכל יותר בשביל ליהנות רוצה לשמור על עצמי אבל זה סימן שלא שברת את תאוות האכילה למה כי זה אומר שהאוכל עדיין מבלבל אותך, איך תדע ששברת את תאוות האכילה אתה צריך שבוע שלם לא לאכול בכלל נגיד בלי תאוות אכילה בכלל לראות לאיזה ריכוז אתה מגיע בלימוד עכשיו נראה אותך אוכל ונשאר על אותה רמת ריכוז זה סימן ששברת את התאוות אכילה.
איך אתה יכול לדעת אם באמת סגרת מעגל עם האקסית או לא אם אתה יכול להיות איתה בקשר ועדיין להישאר באותה רמת high ולא פתאום לרדת לדאון בגלל שנהנית בקשר כי אם אתה אומר אני לא אדבר איתה כדי לשמור על עצמי רגוע סימן שלא סגרת את המעגל כי זה פתאום מזכיר לך את החיסרון שלך ואז אתה עוד פעם נופל אבל הדרך שלך לדעת שסגרת את המעגל היא אך ורק על ידי שאתה באמת נמצא איתה בקשר ויכול להיות איתה בקשר והיא אומרת לך לא ואתה רואה אותה עם מישהו אחר ואתה מרגיש טוב באותה מידה ממש כאילו אתה איתה זה סימן שבאמת אתה סגרת את המעגל. הבנו את הסיפור רצית להגיד משהו?
ש: לא הבנו.
אליעד: עכשיו עוד פעם אתה לא צריך לנסות להרגיש טוב בלי הדבר שאתה מנסה להיגמל ממנו אתה צריך לנסות להרגיש את הטוב של הדבר שאתה מנסה להיגמל ממנו להרגיש את הטוב הזה בלעדיו, אל תנסה להרגיש טוב בלי לעשן תנסה להרגיש את הטוב של לעשן בלי לעשן רק אז אתה יודע שהפסקת לעשן אם לא אתה לא באמת הפסקת לעשן הבנו את הסיפור. עכשיו איך אתה יודע שהגעת לאחדות שהגעת להארה רוחנית שמבחינתך הכל אחד ביום שלא מפריע לך להיות בנפרדות אם אתה עושה הרבה מדיטציות ואתה חושב שאתה רוחני או אתה עושה איזה בודהיזם או משהו ואתה רוחני ואתה אומר אני עכשיו מתנתק רגשית מדברים נגיד או משהו כזה איזה רוחני אתה לא רוחני באמת כי אם היית רוחני באמת לא היה מפריע לך להיות גשמי, אלוהים לא מפריע לו להיות משהו ממשי הוא מצד אחד הכי אבסטרקטי מצד שני הוא הכי ממשי הוא הדבר הכי ממשי שיש כי הוא המציאות עצמה זאת אומרת הוא גם הכי אינסוף והוא גם כלום והוא גם מצד שני הכי יש היש והאין זה אחד זה אלוהים לצורך העניין.
זאת אומרת שהאינסוף שלך מתבטא בזה שהצטמצמת זאת אומרת אתה תדע שאתה מלך אמיתי ביום שיהיה לך בנוח להיות עבד עכשיו זאת אומרת אתה תדע שיש לך ביטחון עצמי אמיתי ביום, בא נגיד ככה אתה תדע שאתה אוהב את עצמך באמת ביום שטיפה אחת לא יפריע לך לשנוא את עצמך איך אתה יודע שאתה אוהב את עצמך באמת כשאתה שונא את עצמך ממש זה בכלל לא מפריע לך אתה כאילו אוהב את עצמך כמו ההוא שאתה אוהב את עצמך אתה אוהב את עצמך כשאתה שונא את עצמך אבל אתה שונא את עצמך באמת שונא את עצמך ואוהב את עצמך.
ש: איך ביחד?
אליעד: זה משהו שמקיף אתה חווה שנאה עצמית אבל יש לך איזה משהו יותר עמוק שאוהב את השנאה העצמית כי אם אתה נלחם בשנאה העצמית שלך סימן שאתה לא אוהב את עצמך, אם אתה אומר אני רוצה לאהוב את עצמי מעכשיו אני יאהב את עצמי ואז אתה מתחיל לאהוב את עצמך ואתה מתחיל לאהוב את עצמך ואתה רואה דברים טובים ואתה מתחיל לחשוב חיובי ואתה אוהב את עצמך וסיפורים ועניינים ואתה אומר וואו הנה אני כבר אוהב את עצמי כמה אני אוהב את עצמי אתה לא באמת אוהב את עצמך כי אתה עוד מנסה לאהוב את עצמך ביום שתפסיק לנסות לאהוב את עצמך וכשתשנא את עצמך זה לא יזיז לך ויהיה לך מזה רע ולא יזיז לך זה סימן שאתה אוהב את עצמך כשלאהוב את עצמך לא יגיד לך שום דבר זה אומר שאתה אוהב את עצמך.
עכשיו בא נגיד נדבר על פחד נגיד שמישהו נלחם בפחד מעכשיו אני לא רוצה לפחד לא רוצה לפחד לא מפחד עכשיו כשהוא אומר אני לא רוצה לפחד מה מזין אותו שהוא לא רוצה לפחד זה שהוא מפחד לפחד אתה מפחד להיות במצב של פחד ועכשיו אתה נלחם בפחד ואתה נלחם בפחד זאת אומרת שאתה בפחד גדול לא לפחד אתה מאוד מפחד לפחד מה רע בלפחד.
ש: מה רע גם בלפחד לפחד.
אליעד: נכון וגם זה נכון מה האמת שזה נכון אתה צודק אמת לאמיתה, לא אבל מה האמת האמת היא שהשאלה היא אוקי אז מה עדיף זה לגיטימי לפחד לגיטימי לא לפחד לגיטימי לפחד לפחד ולגיטימי לפחד לא לפחד לגיטימי מה שרוצים נכון אז לכאורה אז מה הפואנטה הפואנטה היא האם אתה מרגיש שאתה בוחר את זה או שאתה מרגיש שזה נכפה עליך, נגיד שאתה מפחד אתה מרגיש שאתה יכול לא לפחד אם אתה רוצה זאת השאלה נגיד שאתה אומר אני לא רוצה לפחד ואתה מרגיש שאם היית רוצה כן לפחד סבבה אז אתה יכול להגיד לעצמך אוקי בא לי לפחד זכותך לקום בבוקר ולהגיד אני רוצה לא לפחד אבל מה אתה מרגיש תוך כדי שאתה אומר אני רוצה לא לפחד שאם היית רוצה לפחד זה גם היה זורם לך סבבה, אתה מבין הפואנטה השאלה עד כמה אתה חווה שאתה בוחר את זה או שזה נכפה עליך.
זה לא משנה אם אתה מפחד או לא מפחד או רוצה לפחד או רוצה לא לפחד או רוצה שיהיה לך רצון או רוצה שלא יהיה לך רצון או רוצה לשכוח את האקסית או רוצה לא לזכור אותה זה לא משנה באמת.
ש: אני רואה את זה ככה לא אכפת לי כזה לא אכפת לי כל כך בעניין של הנושא הזה.
אליעד: אז לא יודע מה אכפת לך או לא השאלה היא עד כמה אתה בוחר את זה עד כמה זה כרצונך לא כמה לא אכפת לי השאלה אם אתה בוחר את זה אתה יכול להגיד כן אכפת לי השאלה כמה אתה שולט במצב.
ש: עובר לקוניאק.
אליעד: לא לגמרי הפסיק והוא הפסיק באמת לשתות וודקה לגמרי ואז הוא הלך ברחוב ואמר אני נגמלתי מההתמכרות שלי לאלכוהול, השאלה האם באמת נגמל מההתמכרות או לא זאת השאלה איך נדע?
ש: אם הוא חושב על זה כל הזמן.
אליעד: לא והוא לא חושב יותר על זה גם כן והוא גם לא חושב על זה ואומר אני גם לא חשבתי בראש וגם אין לי רצון וגם לא חשבתי בראש על וודקה כבר שלוש שנים אז הוא נגמל מוודקה?
ש: לא.
אליעד: למה לא?
ש: פיזית לא.
אליעד: למה לא?
ש: איך שהוא ישתה כוסית של וודקה הוא יהפוך להיות אלכוהוליסט באותה שנייה עוד פעם.
אליעד: בהכרח?
ש: פיזית כן זה מוכח.
אליעד: מוכח מאה אחוז, עכשיו לא משנה מה את אומרת וזה גם לא משנה אם זה מוכח או לא מוכח אבל הפואנטה היא אחרת הפואנטה היא כזאת רבי נחמן אומר כזה דבר כשבן אדם חוזר בתשובה איך הוא יכול לדעת שהוא חזר בתשובה איך הוא יכול לדעת נגיד לדוגמה בן אדם גנב משהו עכשיו הוא אומר אני חוזר בתשובה ואז הוא מחזיר את הגניבה נגיד מחזיר את הגניבה אמר לקח ממישהו עשרה שקלים מחזיר לו את העשרה שקלים האם זה נקרא שהוא חזר בתשובה שלמה, רבי נחמן אומר מה זה חזר בתשובה שלמה אם אתה תגיע למצב שאתה נגיד לקחת לו את העשרה שקלים היית ב - state of mind מסוים מצב מסוים והייתה לך הזדמנות מסוימת לקחת את העשרה שקלים אם אתה תגיע למצב שאתה באותו state of mind ויש לך את אותה ההזדמנות לקחת את העשרה שקלים ולא תיקח זה סימן שחזרת בתשובה וגם אז צריך שזה יקרה אולי כמה פעמים.
אבל אם לא אם כשהיה לך ספק אם היית באותו state of mind ויכולת לקחת את העשרה שקלים והיה לך ספק לקחת או לא אתה לא באמת חזרת בתשובה גם אם החזרת כבר את הכסף, זאת אומרת שלחזור בתשובה ולסגור מעגל זה רק אם חזרת עוד פעם למקום של העבירה ועמדת עוד פעם בניסיון נגיד בתפיסה הדתית לדוגמה נגיד בן אדם עשה סקס עם אשת איש אוקי ועכשיו הוא חזר בתשובה ואז הוא חזר בתשובה ועשה צומות ותאניות וביקש סליחה מאלוהים וזה חזר בתשובה רבי נחמן אומר זה לא נקרא חזר בתשובה אתה צריך לחכות למצב שתבוא מישהי ותפתה אותך ותהיה נשואה ואתה באותו רגע גם תרצה לעשות איתה סקס כמו אז לא שפתאום היית עייף לא היה לך כוח לא אתה תרצה לעשות סקס איתה כמו אז ותגיד לה לא כי אלוהים אמר לך שלא זה סימן שחזרת בתשובה אם לא לא חזרת בתשובה.
עכשיו בא נחזור לסיפור האלכוהול איך אתה יודע שנגמלת מאלכוהול רק אם אתה יכול לשתות אלכוהול בלי להתמכר לזה שוב, עכשיו נגיד מה עושים אנשים לדוגמה נגיד שמישהו מפסיק לעשן אז מה הוא עושה לוקח את הסיגריה ואומר מעכשיו אני אפסיק לעשן מה הוא עושה לוקח את הסיגריות וזורק אותן עכשיו שואלים אותו למה אתה זורק את הסיגריות, עכשיו אז ככה אז אם הוא אומר כי זה מלוכלך בשולחן סבבה בן אדם נורמלי רואה לכלוך על השולחן זורק אבל אם הוא אומר אני זורק את הסיגריות כדי לא לעשן זה סימן שלא נגמלת מהסיגריות אתה תדע שנגמלת מהסיגריות ביום שיהיו לידך סיגריות וזה לא ישנה לך כמו בן אדם נורמלי רגיל שלא מעשן לא מפריע לו שיש לידו סיגריות מה מפריע לך שיש לידך סיגריות.
בא נגיד נדבר על מריחואנה נגיד שבן אדם רוצה להיגמל עכשיו ואיך אתה יודע שנגמלת נגיד אתה אומר אין אני רוצה להיגמל רוצה להפסיק איך תדע שנגמלת כאשר הריח של זה לא מפריע לך כאשר גם אם תעשן טיפה לא יפריע לך כאילו לא יחזיר אותך להתמכרות.
ש: גם ממתקים.
אליעד: גם ממתקים גם כל דבר.
ש: אתה לא רוצה לחדד את זה יותר?
אליעד: כן שנייה, עכשיו בא נגיד נדבר על אקסית נגיד מישהו רוצה להוציא מישהי מהראש מישהי רוצה להוציא מישהו מהראש עכשיו מה עושים כשרוצים להוציא מישהו מהראש מוחקים את הטלפון שלו חוסמים אותו וזה נכון לא משנה יש אנשים שעושים את זה עכשיו אבל אם באמת הוא לא היה בראש שלך למה אתה צריך למחוק אותו.
ש: אבל הוא נעלם מהראש שלך.
אליעד: לא עוד פעם תסתכל עכשיו מישהו אומר אני לא רוצה יותר לדבר איתה ואז הוא מוחק מהפלאפון שלו את השם שלה עכשיו זה סימן שהוא לא מחק אותה מהראש שלו למה כי יש שמה הרבה אנשים בטלפון שאתה לא הולך לדבר איתם אבל לא מחקת אותם אז למה רק את שלה אתה מוחק כי אתה חושב על יותר לדבר איתה לכן אתה מוחק אותה, עכשיו מה קורה אתה נגיד אומר אני לא אדבר איתה יותר ואז אתה לא מדבר איתה יותר ואז אתה אחרי חודש פוגש אותה אחרי חודשיים פוגש אותה אחרי שלוש שנים ראית תמונה שלה ופתאום הרגשות עלו אבל אם באמת מחקת אותה עכשיו כל התקופה כבר אתה אומר לעצמך אין שכחתי אותה היא כבר לא מעניינת אותי לא זה ולא זה ופתאום אתה נתקל בה ופתאום אתה מתגעגע שוב איך זה יכול להיות אבל אם באמת כבר שחכת אותה וכבר פתרת את זה וסגרת את זה בעצמך איך פתאום התגעגעת שוב.
זה כמו אותו אלכוהוליסט שאמר נגמלתי מאלכוהול והוא לא באמת נגמל כי עובדה שכשהוא שתה אלכוהול ההתמכרות חזרה לו, עכשיו ומה במקרה של האקסית לצורך העניין נגיד של האקסית או מקרה אחר איך אתה יכול לדעת באמת איך באמת אפשר להיפטר מהתמכרות איך באמת אפשר אז נגיד שאלכוהול עושה לך טוב אתה צריך למצוא למה האלכוהול עושה לי טוב ולהצליח להשיג את הטוב הזה בלי האלכוהול את הטוב שהאלכוהול עושה לך להשיג בלי האלכוהול ורק אז אתה יכול לבחור להרגיש את הטוב הזה דרך האלכוהול או לא דרך האלכוהול.
ש: כן אבל תראה שאתה לא מתמכר לדבר אחר.
אליעד: לא משנה אז אתה יכול להגיד אני מכור לדבר אחר וזה בסדר להתמכר לאחר ואתה יכול להגיד אני לא מכור לשום דבר אחר זה לא אמרתי מה הדבר האחר שימלא לך את הטוב לא אמרתי מה הוא, עכשיו בא נגיד נדבר על הבחורה עכשיו נגיד אתה נפרדת מהבחורה נגיד ועכשיו נגיד אתה מרגיש טוב אבל כדי לשכוח את הבחורה באמת או כדי להוציא אותה מהראש באמת או כדי להיות שלם עם עצמך באמת אתה לא אמור להרגיש טוב בלעדיה אתה אמור להרגיש את הטוב שהיה לך איתה בלעדיה, אם אתה היית עם מישהי והיה לך טוב איתה ואז נפרדתם וטוב לך בלעדיה זה אומר באמת שסגרת מעגל אם רע בלעדיה ברור שלא סגרת מעגל ברור שלא נגמלת ממנה אבל אם טוב לך בלעדיה זה גם לא אומר שסגרת מעגל רוב הסיכויים גם שלא סגרת את המעגל כי בשביל לסגור את המעגל אתה צריך שאת הטוב שהיה לך איתה את אותה רמת טוב את אותה עוצמת טוב את אותו סוג של טוב שאת הטוב הזה ספציפי יהיה לך בלעדיה.
ורק אז אתה יכול לבחור האם עכשיו אני רוצה את הטוב הזה להשיג בלעדיה או אני יכול להשיג אותו ממנה בלעדיה אתה יכול לעשות מה שבא לך.
ש: או מישהו אחר.
אליעד: או מהתמכרות אחרת שאתה חושב שטוב לך אתה יכול להגיד אני הייתי מכור לסיגריות.
ש: לא לאו דווקא התמכרות בוא נישאר על האישה.
אליעד: לא אני רוצה לדבר על זה הבן אדם היה מכור לסיגריות ואז הוא גילה למה הוא מעשן סיגריות משעמום הוא אומר איזה טיפש אני במקום לעשן סיגריות אני אוכל הכל בסדר להתמכר לאכילה אין בעיה זכותך להגיד אין לי בעיה להיות מכור לאכילה אבל לא רוצה להיות מכור לסיגריות זכותך לומר את זה אבל אתה הפכת התמכרות אחת להתמכרות אחרת, נגיד שאתה אומר מישהי עשתה לי טוב אבל יש לי מישהי אחרת אז אתה במקום להיות מכור לזאת אתה מכור לאחרת עכשיו אם אתה רוצה לדעת אם אתה לא מכור לנשים באופן כללי מה הטוב שנשים עושות לך באופן כללי תשיג את זה בלעדיהן איך דרך כסף אז עכשיו אתה מכור לכסף, אתה אומר טוב לא דרך כסף דרך זה שאני אחשוב כל בוקר כמה אני מוצלח אז אתה עכשיו מכור לחשוב כמה אתה מוצלח ואם יום אחד לא תהיה מוצלח מה יקרה ואם יום אחד לא תחשוב שאתה מוצלח מה תעשה אז אתה מכור למשהו אחר.
עכשיו זה בסדר בא לך להתמכר למשהו אחר זה בסדר אבל זאת התמכרות למשהו אחר אבל עכשיו אני לא מדבר על למה כדאי לך להתמכר או איך להשיג השאלה עכשיו זה לא איך את הטוב שהשגת איתה איך אתה משיג בלעדיה זה לא נושא השיחה אבל הדגש הוא להסביר לך שאת הטוב שהשגת איתה אתה חייב להשיג בלעדיה אחרת את הטוב שהעישון עשה לך כשעישנת עשה לך משהו תחושה טובה אתה חייב למצוא דרך את הטוב הזה להשיג בלי העישון אם לא גם אם הפסקת אתה עדיין מכור לזה כי מתישהו זה יכול לקפוץ בך שוב. ולכן רבי נחמן אומר שצריך לטפל בפוטנציאל כי רוב האנשים שהם לא עושים עבירות האנשים הצדיקים נגיד שעכשיו תלך לבני ברק תשאל איפה יש פה מישהו צדיק יגידו לך שם הנה צדיק ואז תשאל למה הוא צדיק מה הופך אותו לצדיק אז יגידו לך הוא צדיק כי הוא לא עושה עבירות.
מה זאת אומרת לא עושה עבירות הוא לא רודף אחרי נשים הוא לא רודף אחרי כסף הוא בפועל לא עושה עבירות אין לו תאוות אין לו זה אין לו שם אבל רבי נחמן מסביר שהאנשים האלה הם לא רודפים אחרי תאוות הוא צנוע הוא לא אכפת לו הוא לא רוצה כבוד או כל מיני כאלה הם לא רודפים אחרי תאוות בפועל אבל לא בפוטנציאל, זאת אומרת אומנם הוא כבר עשרים שנה לא דיבר עם אישה אומנם עשרים שנה הוא לא יודע מה עשה בתפיסה הדתית שלהם אבל את הרצון שלו לזה הוא לא ביטל את הרצון יכול להיות שמחר הוא חוזר לזה שוב כי הרצון נשאר הוא לא טיפל ברצון הוא טיפל רק בביטוי החיצוני של הבעיה הוא לא פתר את הבעיה עצמה השורש של הבעיה הוא לא פתר אותו, עכשיו מה ההוכחה שהוא לא פתר אותו איך אנחנו יודעים שכל הרבנים הגדולים היו צדיקים הפרושים איך אנחנו יודעים שכל אותם צדיקים שאמרו תראה את הרב שטיינמן איזה צנוע הוא היה ואיך הוא חי בצניעות איך אנחנו יודעים שבאמת הוא לא ביטל את התאווה שלו.
ש: כי הם נמנעים מזה.
אליעד: כי הם נמענים מזה כי מבחינתו לישון על מיטה נוחה זה יסיח את דעתו מהקדושה שלו כי הוא פתאום מפחד ליפול לתאווה, למה הוא ישן על מיטת קרש הוא אומר הנה הוא ישן על מיטת קרש הוא ישן הוא כל כך צדיק הוא מוותר על תענוג של לישון על כרית אבל הפוך אם הכרית יכולה לגרום לו ליהנות אם הוא אומר אני פרוש מההנאה שהכרית מביאה לי אז נראה אותך ישן על כרית בלי שזה יפריע יטריד אותך אחר כך בלימוד תורה. נגיד שרבי נחמן אומר כזה דבר תאוות אכילה מבלבלת לך את השכל ופוגמת לך את המוח אם אתה מתעסק יותר מדי עם אוכל זה דופק לך את הראש אחר כך אתה לא יכול נגיד ללמוד תורה אוקי אז בא בן אדם אומר אין בעיה אז אני בלי תאוות אכילה אני לא אוכל יותר כל פעם שאני צריך ליהנות לא אוכל יותר בשביל ליהנות רוצה לשמור על עצמי אבל זה סימן שלא שברת את תאוות האכילה למה כי זה אומר שהאוכל עדיין מבלבל אותך, איך תדע ששברת את תאוות האכילה אתה צריך שבוע שלם לא לאכול בכלל נגיד בלי תאוות אכילה בכלל לראות לאיזה ריכוז אתה מגיע בלימוד עכשיו נראה אותך אוכל ונשאר על אותה רמת ריכוז זה סימן ששברת את התאוות אכילה.
איך אתה יכול לדעת אם באמת סגרת מעגל עם האקסית או לא אם אתה יכול להיות איתה בקשר ועדיין להישאר באותה רמת high ולא פתאום לרדת לדאון בגלל שנהנית בקשר כי אם אתה אומר אני לא אדבר איתה כדי לשמור על עצמי רגוע סימן שלא סגרת את המעגל כי זה פתאום מזכיר לך את החיסרון שלך ואז אתה עוד פעם נופל אבל הדרך שלך לדעת שסגרת את המעגל היא אך ורק על ידי שאתה באמת נמצא איתה בקשר ויכול להיות איתה בקשר והיא אומרת לך לא ואתה רואה אותה עם מישהו אחר ואתה מרגיש טוב באותה מידה ממש כאילו אתה איתה זה סימן שבאמת אתה סגרת את המעגל. הבנו את הסיפור רצית להגיד משהו?
ש: לא הבנו.
אליעד: עכשיו עוד פעם אתה לא צריך לנסות להרגיש טוב בלי הדבר שאתה מנסה להיגמל ממנו אתה צריך לנסות להרגיש את הטוב של הדבר שאתה מנסה להיגמל ממנו להרגיש את הטוב הזה בלעדיו, אל תנסה להרגיש טוב בלי לעשן תנסה להרגיש את הטוב של לעשן בלי לעשן רק אז אתה יודע שהפסקת לעשן אם לא אתה לא באמת הפסקת לעשן הבנו את הסיפור. עכשיו איך אתה יודע שהגעת לאחדות שהגעת להארה רוחנית שמבחינתך הכל אחד ביום שלא מפריע לך להיות בנפרדות אם אתה עושה הרבה מדיטציות ואתה חושב שאתה רוחני או אתה עושה איזה בודהיזם או משהו ואתה רוחני ואתה אומר אני עכשיו מתנתק רגשית מדברים נגיד או משהו כזה איזה רוחני אתה לא רוחני באמת כי אם היית רוחני באמת לא היה מפריע לך להיות גשמי, אלוהים לא מפריע לו להיות משהו ממשי הוא מצד אחד הכי אבסטרקטי מצד שני הוא הכי ממשי הוא הדבר הכי ממשי שיש כי הוא המציאות עצמה זאת אומרת הוא גם הכי אינסוף והוא גם כלום והוא גם מצד שני הכי יש היש והאין זה אחד זה אלוהים לצורך העניין.
זאת אומרת שהאינסוף שלך מתבטא בזה שהצטמצמת זאת אומרת אתה תדע שאתה מלך אמיתי ביום שיהיה לך בנוח להיות עבד עכשיו זאת אומרת אתה תדע שיש לך ביטחון עצמי אמיתי ביום, בא נגיד ככה אתה תדע שאתה אוהב את עצמך באמת ביום שטיפה אחת לא יפריע לך לשנוא את עצמך איך אתה יודע שאתה אוהב את עצמך באמת כשאתה שונא את עצמך ממש זה בכלל לא מפריע לך אתה כאילו אוהב את עצמך כמו ההוא שאתה אוהב את עצמך אתה אוהב את עצמך כשאתה שונא את עצמך אבל אתה שונא את עצמך באמת שונא את עצמך ואוהב את עצמך.
ש: איך ביחד?
אליעד: זה משהו שמקיף אתה חווה שנאה עצמית אבל יש לך איזה משהו יותר עמוק שאוהב את השנאה העצמית כי אם אתה נלחם בשנאה העצמית שלך סימן שאתה לא אוהב את עצמך, אם אתה אומר אני רוצה לאהוב את עצמי מעכשיו אני יאהב את עצמי ואז אתה מתחיל לאהוב את עצמך ואתה מתחיל לאהוב את עצמך ואתה רואה דברים טובים ואתה מתחיל לחשוב חיובי ואתה אוהב את עצמך וסיפורים ועניינים ואתה אומר וואו הנה אני כבר אוהב את עצמי כמה אני אוהב את עצמי אתה לא באמת אוהב את עצמך כי אתה עוד מנסה לאהוב את עצמך ביום שתפסיק לנסות לאהוב את עצמך וכשתשנא את עצמך זה לא יזיז לך ויהיה לך מזה רע ולא יזיז לך זה סימן שאתה אוהב את עצמך כשלאהוב את עצמך לא יגיד לך שום דבר זה אומר שאתה אוהב את עצמך.
עכשיו בא נגיד נדבר על פחד נגיד שמישהו נלחם בפחד מעכשיו אני לא רוצה לפחד לא רוצה לפחד לא מפחד עכשיו כשהוא אומר אני לא רוצה לפחד מה מזין אותו שהוא לא רוצה לפחד זה שהוא מפחד לפחד אתה מפחד להיות במצב של פחד ועכשיו אתה נלחם בפחד ואתה נלחם בפחד זאת אומרת שאתה בפחד גדול לא לפחד אתה מאוד מפחד לפחד מה רע בלפחד.
ש: מה רע גם בלפחד לפחד.
אליעד: נכון וגם זה נכון מה האמת שזה נכון אתה צודק אמת לאמיתה, לא אבל מה האמת האמת היא שהשאלה היא אוקי אז מה עדיף זה לגיטימי לפחד לגיטימי לא לפחד לגיטימי לפחד לפחד ולגיטימי לפחד לא לפחד לגיטימי מה שרוצים נכון אז לכאורה אז מה הפואנטה הפואנטה היא האם אתה מרגיש שאתה בוחר את זה או שאתה מרגיש שזה נכפה עליך, נגיד שאתה מפחד אתה מרגיש שאתה יכול לא לפחד אם אתה רוצה זאת השאלה נגיד שאתה אומר אני לא רוצה לפחד ואתה מרגיש שאם היית רוצה כן לפחד סבבה אז אתה יכול להגיד לעצמך אוקי בא לי לפחד זכותך לקום בבוקר ולהגיד אני רוצה לא לפחד אבל מה אתה מרגיש תוך כדי שאתה אומר אני רוצה לא לפחד שאם היית רוצה לפחד זה גם היה זורם לך סבבה, אתה מבין הפואנטה השאלה עד כמה אתה חווה שאתה בוחר את זה או שזה נכפה עליך.
זה לא משנה אם אתה מפחד או לא מפחד או רוצה לפחד או רוצה לא לפחד או רוצה שיהיה לך רצון או רוצה שלא יהיה לך רצון או רוצה לשכוח את האקסית או רוצה לא לזכור אותה זה לא משנה באמת.
ש: אני רואה את זה ככה לא אכפת לי כזה לא אכפת לי כל כך בעניין של הנושא הזה.
אליעד: אז לא יודע מה אכפת לך או לא השאלה היא עד כמה אתה בוחר את זה עד כמה זה כרצונך לא כמה לא אכפת לי השאלה אם אתה בוחר את זה אתה יכול להגיד כן אכפת לי השאלה כמה אתה שולט במצב.