11:48שיטות לשכוח מישהו, לעשות את המקסימום כדי לשכוח מישהו, לתת מאה אחוז כדי להוציא מישהו מהראש, לרצות את מה שלא אפשרי, כפה עליהם הר כגיגית, כופין אותו עד שיאמר רוצה אני, סרבן גט, מסורבת גט, מוסד הנישואין
מהם השיטות לשכוח מישהו ולעשות את המקסימום כדי להוציא מישהו מהראש?
הרצאה זו עוסקת במגוון שיטות שמטרתן לשכוח מישהו ולתת את המאה אחוז כדי להשיג מטרה כזו, תוך דגש על תהליכים נפשיים והבנת הרצון. אליעד כהן מדבר על התמודדות עם רגשות עזים, בעיקר בהקשרים של אהבה אובססיבית והתמכרות רגשית. הוא מציע כיצד להתמודד עם דחפים חזקים ולעיתים לא בריאים, כמו חיזור אובססיבי והיכולת להשתחרר מהם.
האם אפשר להוציא מישהו מהראש לחלוטין?
המרצה מתחיל את דבריו על ידי מתן דוגמה של מישהו שנסה להוציא אדם אחר מהראש שלו, אך לא מצליח. הוא מסביר שכשיש מטרה מסוימת ושאיפה להוציא מישהו מהראש, חייבים להשקיע את המאה אחוז במאמץ. כלומר, אם אתה מנסה להשיג משהו ולא מצליח, עליך להפסיק לרצות את הדבר הזה באופן טוטאלי. אחרת, תחווה כישלון חוזר שיגרום לך בסופו של דבר להפסיק לרצות את הדבר.
מהם הדימויים המנטליים שיכולים לעזור להפסיק לרצות מישהו?
אליעד מסביר שהמחשבה שלא ניתן להשיג את הדבר היא זו שגורמת לנו לרצות אותו יותר. המנגנון הפסיכולוגי הוא כזה: כאשר אדם חושב שמשהו בלתי אפשרי להשגה, הוא מוצא את עצמו רודף אחרי הדבר הזה בצורה אובססיבית. אם תחשוב על משהו כזה, גם אם תתאמץ מאוד, תוכל לדמיין את עצמך משיג את הדבר הזה - מה שגורם לך להמשיך לרצות אותו.
מהו הקשר בין התמדה לרצון להפסיק לרצות?
ההסבר שניתן הוא שלפעמים ככל שאתה מתמיד יותר במשהו, כך ייתכן שתפסיק לרצות אותו. עם זאת, יש דברים בחיים שלא ניתן להשיג, ותמיד נשארת לך תחושת דימוי שמה שיהיה אפשרי הוא הפתרון למצב. במילים אחרות, החיזוק הנפשי תלוי גם בכמה אתה מצליח לשחרר את הדימויים המנטליים ולהפסיק לדמיין את המטרה ככזו שיכולה להיות מושגת.
איך נראית גישה לא נכונה כלפי רצון לא מושג?
בהמשך לדברים אלו, אליעד מביא דוגמה קיצונית של גבר שאהב אישה שלא רצתה בו. הגבר החליט שאם לא תשיב לו אהבה, הוא יתאמץ להשיג אותה בכל מחיר. כאן נכנס רעיון מאוד בעייתי - רעיון של כפייה או מניפולציה רגשית כלפי האדם האחר, כמו במקרה של "כפה עליהם הר כגיגית". הוא מזכיר את הסיפור התנ"כי בו בני ישראל לא רצו לקבל את התורה, ואז האל "כפה" עליהם את הר סיני עד שהם הסכימו לקבלה.
מהו המינוח "כפייה" בהקשר של זוגיות?
המינוח "כפה עליהם הר כגיגית" שייך לאנשים שעושים את המקסימום על מנת לשנות את רגשותיהם של אחרים, אולם השינוי לא תמיד יהיה אמיתי. לדוגמה, במקרה של סרבני גט, אליעד מציין שמדובר במצבים בהם אדם מסרב למלא התחייבות או לממש פעולה כלשהי, אך כופים עליו לעמוד בה. כאן הוא מבצע סיפור תנ"כי שבו תיאר את המקרה בו בני ישראל הסכימו לקבל את התורה רק לאחר "כפייתה" עליהם.
כיצד יש להתמודד עם סרבנות גט?
ההסבר של אליעד מציין את הסנקציות המתקיימות עבור סרבני גט. אלו אינם מבוצעים מתוך כוונה לגרום למישהו לעשות משהו נגד רצונו, אלא מתוך מטרה להוביל אותו למצב שבו הוא מבצע את המעשה מתוך רצון אמיתי. כלומר, המטרה היא לא לגרום לאדם לבצע פעולה מתוך כפייה אלא להביאו למצב שבו הוא יבצע את המעשה מתוך רצון פנימי אמיתי.
האם ניתן לאלץ מישהו לשחרר רגשות?
המרצה מביא דוגמה קיצונית נוספת, המתארת את המניפולציות הרגשיות של אנס, שטוען שהוא "עושה את זה כי היא לא יודעת שהיא אוהבת אותו". הוא מדגיש כאן את חשיבות האתיקה בהתנהלות רגשית עם אחרים. כל רעיון של כפייה על אדם לבצע פעולה מתוך רצון לא אמיתי לא יכול להוביל לשום תוצאה בריאה ומועילה. מה שחשוב זה לא לגרום לאדם לומר "רוצה אני", אלא לוודא שהוא באמת רוצה את מה שהוא מצהיר עליו.
מהי המהות של רצון אמיתי לעומת כפייה?
הסיפור כאן מתאר את המתח שבין הרצון האמיתי לבין רצון שנכפה. במקרה של סרבני גט, לדוגמה, כל ההשפעה החיצונית, כמו סנקציות או כפייה לא תוביל לתוצאה הרצויה אם האדם לא רוצה באמת את הדבר שהוא אומר שהוא רוצה. ההבנה המרכזית כאן היא ששום כפייה לא תוכל להוביל את האדם לפתח רצון פנימי אמיתי.
הרצאה זו עוסקת במגוון שיטות שמטרתן לשכוח מישהו ולתת את המאה אחוז כדי להשיג מטרה כזו, תוך דגש על תהליכים נפשיים והבנת הרצון. אליעד כהן מדבר על התמודדות עם רגשות עזים, בעיקר בהקשרים של אהבה אובססיבית והתמכרות רגשית. הוא מציע כיצד להתמודד עם דחפים חזקים ולעיתים לא בריאים, כמו חיזור אובססיבי והיכולת להשתחרר מהם.
האם אפשר להוציא מישהו מהראש לחלוטין?
המרצה מתחיל את דבריו על ידי מתן דוגמה של מישהו שנסה להוציא אדם אחר מהראש שלו, אך לא מצליח. הוא מסביר שכשיש מטרה מסוימת ושאיפה להוציא מישהו מהראש, חייבים להשקיע את המאה אחוז במאמץ. כלומר, אם אתה מנסה להשיג משהו ולא מצליח, עליך להפסיק לרצות את הדבר הזה באופן טוטאלי. אחרת, תחווה כישלון חוזר שיגרום לך בסופו של דבר להפסיק לרצות את הדבר.
מהם הדימויים המנטליים שיכולים לעזור להפסיק לרצות מישהו?
אליעד מסביר שהמחשבה שלא ניתן להשיג את הדבר היא זו שגורמת לנו לרצות אותו יותר. המנגנון הפסיכולוגי הוא כזה: כאשר אדם חושב שמשהו בלתי אפשרי להשגה, הוא מוצא את עצמו רודף אחרי הדבר הזה בצורה אובססיבית. אם תחשוב על משהו כזה, גם אם תתאמץ מאוד, תוכל לדמיין את עצמך משיג את הדבר הזה - מה שגורם לך להמשיך לרצות אותו.
מהו הקשר בין התמדה לרצון להפסיק לרצות?
ההסבר שניתן הוא שלפעמים ככל שאתה מתמיד יותר במשהו, כך ייתכן שתפסיק לרצות אותו. עם זאת, יש דברים בחיים שלא ניתן להשיג, ותמיד נשארת לך תחושת דימוי שמה שיהיה אפשרי הוא הפתרון למצב. במילים אחרות, החיזוק הנפשי תלוי גם בכמה אתה מצליח לשחרר את הדימויים המנטליים ולהפסיק לדמיין את המטרה ככזו שיכולה להיות מושגת.
איך נראית גישה לא נכונה כלפי רצון לא מושג?
בהמשך לדברים אלו, אליעד מביא דוגמה קיצונית של גבר שאהב אישה שלא רצתה בו. הגבר החליט שאם לא תשיב לו אהבה, הוא יתאמץ להשיג אותה בכל מחיר. כאן נכנס רעיון מאוד בעייתי - רעיון של כפייה או מניפולציה רגשית כלפי האדם האחר, כמו במקרה של "כפה עליהם הר כגיגית". הוא מזכיר את הסיפור התנ"כי בו בני ישראל לא רצו לקבל את התורה, ואז האל "כפה" עליהם את הר סיני עד שהם הסכימו לקבלה.
מהו המינוח "כפייה" בהקשר של זוגיות?
המינוח "כפה עליהם הר כגיגית" שייך לאנשים שעושים את המקסימום על מנת לשנות את רגשותיהם של אחרים, אולם השינוי לא תמיד יהיה אמיתי. לדוגמה, במקרה של סרבני גט, אליעד מציין שמדובר במצבים בהם אדם מסרב למלא התחייבות או לממש פעולה כלשהי, אך כופים עליו לעמוד בה. כאן הוא מבצע סיפור תנ"כי שבו תיאר את המקרה בו בני ישראל הסכימו לקבל את התורה רק לאחר "כפייתה" עליהם.
כיצד יש להתמודד עם סרבנות גט?
ההסבר של אליעד מציין את הסנקציות המתקיימות עבור סרבני גט. אלו אינם מבוצעים מתוך כוונה לגרום למישהו לעשות משהו נגד רצונו, אלא מתוך מטרה להוביל אותו למצב שבו הוא מבצע את המעשה מתוך רצון אמיתי. כלומר, המטרה היא לא לגרום לאדם לבצע פעולה מתוך כפייה אלא להביאו למצב שבו הוא יבצע את המעשה מתוך רצון פנימי אמיתי.
האם ניתן לאלץ מישהו לשחרר רגשות?
המרצה מביא דוגמה קיצונית נוספת, המתארת את המניפולציות הרגשיות של אנס, שטוען שהוא "עושה את זה כי היא לא יודעת שהיא אוהבת אותו". הוא מדגיש כאן את חשיבות האתיקה בהתנהלות רגשית עם אחרים. כל רעיון של כפייה על אדם לבצע פעולה מתוך רצון לא אמיתי לא יכול להוביל לשום תוצאה בריאה ומועילה. מה שחשוב זה לא לגרום לאדם לומר "רוצה אני", אלא לוודא שהוא באמת רוצה את מה שהוא מצהיר עליו.
מהי המהות של רצון אמיתי לעומת כפייה?
הסיפור כאן מתאר את המתח שבין הרצון האמיתי לבין רצון שנכפה. במקרה של סרבני גט, לדוגמה, כל ההשפעה החיצונית, כמו סנקציות או כפייה לא תוביל לתוצאה הרצויה אם האדם לא רוצה באמת את הדבר שהוא אומר שהוא רוצה. ההבנה המרכזית כאן היא ששום כפייה לא תוכל להוביל את האדם לפתח רצון פנימי אמיתי.
- מהן השיטות לשכוח מישהו?
- איך להתמודד עם אהבה אובססיבית?
- מהו הקשר בין רצון לא מושג לדימוי נפשי?
- כיצד יש להתמודד עם סרבנות גט?
- מהו המינוח "כפה עליהם הר כגיגית"?