6:40אהבה אמיתית - איך למצוא אהבה אמיתית?
מהי אהבה אמיתית וכיצד ניתן להגיע אליה?
אהבה אמיתית היא אחד המושגים העמוקים ביותר שאליעד כהן דן בהם, ובשאלה כיצד האדם יכול להגיע לאהבה אמיתית, הוא מציג הסבר מפורט ומעמיק. לפי אליעד, בעולם שאנו חיים בו, לא קיימת למעשה אהבה אמיתית כי כל אהבה שאנו מרגישים תלויה תמיד בסיבה כלשהי. כל אהבה שאנו חווים היא אהבה מותנית, למשל, אדם אוהב את האוכל לא בגלל האוכל עצמו אלא בגלל תחושת השובע שהוא נותן לו. ואם הוא אוהב את תחושת השובע, הרי שהוא לא אוהב באמת את האוכל אלא את ההרגשה הטובה שהאוכל נותן לו. אם ההרגשה הטובה הייתה נובעת מדבר אחר, הרי היה אוהב את הדבר האחר במקום את האוכל.
אליעד מסביר כי אהבה מותנית כזו קיימת בכל דבר, גם באהבה עצמית. האדם אוהב את עצמו כל עוד הוא חושב שיש בו תכונות טובות, כמו חוכמה, יופי או הצלחה. כאשר הוא מזהה בעצמו דברים רעים, הוא מפסיק לאהוב את עצמו. לכן, אהבה עצמית מותנית בכך שאדם מוצא בעצמו יותר תכונות חיוביות מתכונות שליליות. לפי אליעד, הסיבה לכך פשוטה: האדם אוהב את הטוב ושונא את הרע באופן טבעי ואינסטינקטיבי.
מדוע אהבה מותנית אינה יכולה להיות אהבה אמיתית?
אליעד מבהיר שאהבה מותנית אינה יכולה להיות אהבה אמיתית כי היא תלויה תמיד בסיבה חיצונית. אהבה התלויה בסיבה היא למעשה לא אהבה לדבר עצמו, אלא לדבר אחר שהוא הסיבה לאותה אהבה. לכן, מי שרוצה להגיע לאהבה אמיתית חייב למצוא אהבה ללא סיבה - אהבה שאינה תלויה בשום דבר אחר, אהבה שאין לה סיבה חיצונית.
מהי אהבה ללא סיבה וכיצד ניתן להגיע אליה?
אהבה ללא סיבה, על פי אליעד, היא אהבה שבאה ממקום פנימי עמוק יותר מהטוב והרע החיצוניים. אהבה זו מגיעה ממצב פנימי של אחדות, שבו אין כלל הבדל בין טוב לרע, מצב שבו המציאות נתפסת כישות אחת שלמה. במצב זה, האדם כבר לא אוהב את עצמו או את הזולת בגלל תכונות ספציפיות, אלא פשוט משום שאין בכלל אפשרות למצוא משהו רע. במקום שבו הכל אחד, אין הבדל בין טוב לרע, ולכן האדם אוהב את הכל באהבה אמיתית שנובעת מעצמה וללא תנאים.
לדוגמה, אם האדם מתחבר לנקודת האחדות הזו, הוא מבין שגם הזולת אוהב אותו ללא סיבה, כי מה שכולם באמת אוהבים הוא את תחושת האחדות של המציאות. תחושת האחדות הזאת היא שורש האהבה האמיתית שאינה תלויה בשום דבר חיצוני.
כיצד אפשר להפסיק לראות את הרע שבכל דבר?
אליעד מסביר שכל עוד האדם רואה את המציאות כמחולקת לטוב ורע, תמיד יהיה בו חלק שהוא רע. אפילו עצם הקיום שלו מוגבל ומוגדר בכך שהוא אינו דברים אחרים, וזהו חיסרון אינהרנטי בכל דבר שקיים. הדרך היחידה להפסיק לראות את הרע היא להתחבר לשורש המציאות שבו אין הפרדה כלל בין הדברים השונים. במצב האחדות, המציאות אינה מחולקת לדברים שונים ולכן אין בה חסרונות. במצב זה, אין הבדל בין זמן, מקום, או דברים שונים, כי הכל מתאחד לישות אחת שלמה ומושלמת.
מהי האחדות המוחלטת וכיצד מתחברים אליה?
האחדות המוחלטת היא המצב הגבוה ביותר שבו כל ההפרדות נעלמות לחלוטין. אליעד מדגיש שקיימים כמה רבדים של אחדות, אבל רק ברובד המוחלט אין שום חיסרון, שום הפרדה ושום הבדל בין הטוב לרע. במצב של אחדות מוחלטת, הכל ישות אחת ללא גבולות וללא חסרונות, ולכן במצב כזה מתקיימת אהבה אמיתית.
אליעד מדגיש כי הדרך המעשית להגיע לאחדות המוחלטת ולאהבה אמיתית היא באמצעות חיפוש מתמיד של האמת בכל תחום ובכל שאלה בחיים. כאשר האדם שואל את עצמו שוב ושוב "מה האמת?", הוא מגלה שהמציאות עצמה היא אחדות אחת מוחלטת. כך, האדם יכול להגיע להבנה שאין הבדל בין טוב לרע, ומתוך הבנה זו הוא יחווה אהבה אמיתית שאין לה סיבה חיצונית והיא נובעת באופן טבעי מתוך האחדות עצמה.
איך החיפוש אחר האמת מוביל לאהבה אמיתית?
אליעד מסביר שהחיפוש אחר האמת משמעותו לבדוק כל מחשבה, תחושה, ורצון בצורה מדויקת כדי לראות אם הם אמיתיים או לא. ככל שהאדם מתמיד בבירור האמת בכל דבר, הוא מגיע לתפיסת המציאות כאחדות מוחלטת. כאשר האדם מבין את האחדות הזו לעומק, הוא מפסיק להיות תלוי בטוב וברע חיצוניים והוא אוהב את עצמו ואת המציאות כולה באהבה אמיתית ללא תנאי.
בסיכומו של דבר, אליעד מציין שהאהבה האמיתית היא אהבה שנובעת מעצמה, ללא כל תלות בדבר חיצוני, כי היא מחוברת להיבט העמוק והמהותי ביותר של המציאות - האחדות המוחלטת. במצב כזה, האדם לא זקוק לסיבות חיצוניות כדי לאהוב, מכיוון שהאהבה היא טבעית ומוחלטת מעצם הווייתו.
אהבה אמיתית היא אחד המושגים העמוקים ביותר שאליעד כהן דן בהם, ובשאלה כיצד האדם יכול להגיע לאהבה אמיתית, הוא מציג הסבר מפורט ומעמיק. לפי אליעד, בעולם שאנו חיים בו, לא קיימת למעשה אהבה אמיתית כי כל אהבה שאנו מרגישים תלויה תמיד בסיבה כלשהי. כל אהבה שאנו חווים היא אהבה מותנית, למשל, אדם אוהב את האוכל לא בגלל האוכל עצמו אלא בגלל תחושת השובע שהוא נותן לו. ואם הוא אוהב את תחושת השובע, הרי שהוא לא אוהב באמת את האוכל אלא את ההרגשה הטובה שהאוכל נותן לו. אם ההרגשה הטובה הייתה נובעת מדבר אחר, הרי היה אוהב את הדבר האחר במקום את האוכל.
אליעד מסביר כי אהבה מותנית כזו קיימת בכל דבר, גם באהבה עצמית. האדם אוהב את עצמו כל עוד הוא חושב שיש בו תכונות טובות, כמו חוכמה, יופי או הצלחה. כאשר הוא מזהה בעצמו דברים רעים, הוא מפסיק לאהוב את עצמו. לכן, אהבה עצמית מותנית בכך שאדם מוצא בעצמו יותר תכונות חיוביות מתכונות שליליות. לפי אליעד, הסיבה לכך פשוטה: האדם אוהב את הטוב ושונא את הרע באופן טבעי ואינסטינקטיבי.
מדוע אהבה מותנית אינה יכולה להיות אהבה אמיתית?
אליעד מבהיר שאהבה מותנית אינה יכולה להיות אהבה אמיתית כי היא תלויה תמיד בסיבה חיצונית. אהבה התלויה בסיבה היא למעשה לא אהבה לדבר עצמו, אלא לדבר אחר שהוא הסיבה לאותה אהבה. לכן, מי שרוצה להגיע לאהבה אמיתית חייב למצוא אהבה ללא סיבה - אהבה שאינה תלויה בשום דבר אחר, אהבה שאין לה סיבה חיצונית.
מהי אהבה ללא סיבה וכיצד ניתן להגיע אליה?
אהבה ללא סיבה, על פי אליעד, היא אהבה שבאה ממקום פנימי עמוק יותר מהטוב והרע החיצוניים. אהבה זו מגיעה ממצב פנימי של אחדות, שבו אין כלל הבדל בין טוב לרע, מצב שבו המציאות נתפסת כישות אחת שלמה. במצב זה, האדם כבר לא אוהב את עצמו או את הזולת בגלל תכונות ספציפיות, אלא פשוט משום שאין בכלל אפשרות למצוא משהו רע. במקום שבו הכל אחד, אין הבדל בין טוב לרע, ולכן האדם אוהב את הכל באהבה אמיתית שנובעת מעצמה וללא תנאים.
לדוגמה, אם האדם מתחבר לנקודת האחדות הזו, הוא מבין שגם הזולת אוהב אותו ללא סיבה, כי מה שכולם באמת אוהבים הוא את תחושת האחדות של המציאות. תחושת האחדות הזאת היא שורש האהבה האמיתית שאינה תלויה בשום דבר חיצוני.
כיצד אפשר להפסיק לראות את הרע שבכל דבר?
אליעד מסביר שכל עוד האדם רואה את המציאות כמחולקת לטוב ורע, תמיד יהיה בו חלק שהוא רע. אפילו עצם הקיום שלו מוגבל ומוגדר בכך שהוא אינו דברים אחרים, וזהו חיסרון אינהרנטי בכל דבר שקיים. הדרך היחידה להפסיק לראות את הרע היא להתחבר לשורש המציאות שבו אין הפרדה כלל בין הדברים השונים. במצב האחדות, המציאות אינה מחולקת לדברים שונים ולכן אין בה חסרונות. במצב זה, אין הבדל בין זמן, מקום, או דברים שונים, כי הכל מתאחד לישות אחת שלמה ומושלמת.
מהי האחדות המוחלטת וכיצד מתחברים אליה?
האחדות המוחלטת היא המצב הגבוה ביותר שבו כל ההפרדות נעלמות לחלוטין. אליעד מדגיש שקיימים כמה רבדים של אחדות, אבל רק ברובד המוחלט אין שום חיסרון, שום הפרדה ושום הבדל בין הטוב לרע. במצב של אחדות מוחלטת, הכל ישות אחת ללא גבולות וללא חסרונות, ולכן במצב כזה מתקיימת אהבה אמיתית.
אליעד מדגיש כי הדרך המעשית להגיע לאחדות המוחלטת ולאהבה אמיתית היא באמצעות חיפוש מתמיד של האמת בכל תחום ובכל שאלה בחיים. כאשר האדם שואל את עצמו שוב ושוב "מה האמת?", הוא מגלה שהמציאות עצמה היא אחדות אחת מוחלטת. כך, האדם יכול להגיע להבנה שאין הבדל בין טוב לרע, ומתוך הבנה זו הוא יחווה אהבה אמיתית שאין לה סיבה חיצונית והיא נובעת באופן טבעי מתוך האחדות עצמה.
איך החיפוש אחר האמת מוביל לאהבה אמיתית?
אליעד מסביר שהחיפוש אחר האמת משמעותו לבדוק כל מחשבה, תחושה, ורצון בצורה מדויקת כדי לראות אם הם אמיתיים או לא. ככל שהאדם מתמיד בבירור האמת בכל דבר, הוא מגיע לתפיסת המציאות כאחדות מוחלטת. כאשר האדם מבין את האחדות הזו לעומק, הוא מפסיק להיות תלוי בטוב וברע חיצוניים והוא אוהב את עצמו ואת המציאות כולה באהבה אמיתית ללא תנאי.
בסיכומו של דבר, אליעד מציין שהאהבה האמיתית היא אהבה שנובעת מעצמה, ללא כל תלות בדבר חיצוני, כי היא מחוברת להיבט העמוק והמהותי ביותר של המציאות - האחדות המוחלטת. במצב כזה, האדם לא זקוק לסיבות חיצוניות כדי לאהוב, מכיוון שהאהבה היא טבעית ומוחלטת מעצם הווייתו.
- איך להגיע לאהבה עצמית?
- מהי אהבה ללא סיבה?
- כיצד להתחבר לאחדות המוחלטת?
- האם קיימת אהבה אמיתית?
- איך להפסיק לשנוא את עצמך?
- מה הקשר בין אמת ואהבה?
איך האדם יכול להגיע לאהבה עצמית אמיתית? איך יכול האדם לאהוב משהו באמת?
כפי שהוסבר כבר, אין אהבה אמיתית, כי היא תמיד בגלל סיבה כלשהי.
והתשובה לכך היא שמי שרוצה להגיע לאהבה אמיתית, עליו להגיע לאהבה אמיתית ללא סיבה.
אם האדם אוהב את האוכל כי הוא גורם לך שובע, הרי שאתה אוהב את תחושת השובע, וכך יוצא שתמיד הדבר תלוי סיבה, ולכן אין אהבה ללא סיבה.
כי גם האדם אוהב את עצמו בתנאים מסוימים: בתנאי שאני חכם, בתנאי שטוב לי.
בעולם יש טוב ורע. האדם אוהב את הטוב ולא אוהב את הרע. מה שהאדם באמת אוהב זה הטוב.
מטבעך אינך אוהב את הדברים הרעים.
וכשאדם אינו אוהב את עצמו, הרי שזה בגלל הרע שמוצא בעצמו.
ומי שרוצה להגיע לאהבה אמיתית עצמית, עליו להביא עצמו למצב שהאהבה לא תהיה בגלל הטוב שבך, אלא שלא תהיה תלוי בסיבה שאתה מוצא בעצמך דברים טובים.
האהבה האמיתית צריכה לנבוע בגלל שאין שום דבר רע. וזה נובע ממקום הרבה יותר פנימי, שהוא לפני הטוב והרע. זה מגיע לאחדות ששם לא משנה מה המצב החיצוני, לא משנה שום דבר.
וכשאדם מתחבר להיבט הפנימי האחדות הזאת ששם אין טוב ורע, אלא הכל אחד. כולם אוהבים את תחושת האחדות של המציאות. ואז יוצא מההיבט כלשהו כולם אוהבים את עצמם ואת הזולת באופן אמיתי.
הדרך היחידה להימלט מהרע שבכל דבר, היא על ידי הסתכלות בשורש.
מפרספקטיבת האחדות אין שניים, שם הכל ישות אחת.
ורק באחדות המוחלטת (כי יש גם רבדים) שם יש שלמות אמיתית ושם שום דבר לא חסר דבר אחר.
שם הטוב והרע ישות אחת, ועל ידי התחברות של האדם למציאות וחווה אותה כישות אחת, רק שם הוא חווה אהבה אמיתית כי שם אין הבדל בין טוב לרע.
ועל ידי שהאדם מחפש את האמת בכל תחום ותחום, הרי שהאדם בסופו של דבר קולט איך המציאות היא דבר אחד ממש, ואז אוהב את כל מה שקיים במציאות באהבה אמיתית שאינה תלויה בטוב ורע חיצוני, אלא באהבה אמיתית שנובעת מעצמה, שהיא הסיבה שלה עצמה.
כפי שהוסבר כבר, אין אהבה אמיתית, כי היא תמיד בגלל סיבה כלשהי.
והתשובה לכך היא שמי שרוצה להגיע לאהבה אמיתית, עליו להגיע לאהבה אמיתית ללא סיבה.
אם האדם אוהב את האוכל כי הוא גורם לך שובע, הרי שאתה אוהב את תחושת השובע, וכך יוצא שתמיד הדבר תלוי סיבה, ולכן אין אהבה ללא סיבה.
כי גם האדם אוהב את עצמו בתנאים מסוימים: בתנאי שאני חכם, בתנאי שטוב לי.
בעולם יש טוב ורע. האדם אוהב את הטוב ולא אוהב את הרע. מה שהאדם באמת אוהב זה הטוב.
מטבעך אינך אוהב את הדברים הרעים.
וכשאדם אינו אוהב את עצמו, הרי שזה בגלל הרע שמוצא בעצמו.
ומי שרוצה להגיע לאהבה אמיתית עצמית, עליו להביא עצמו למצב שהאהבה לא תהיה בגלל הטוב שבך, אלא שלא תהיה תלוי בסיבה שאתה מוצא בעצמך דברים טובים.
האהבה האמיתית צריכה לנבוע בגלל שאין שום דבר רע. וזה נובע ממקום הרבה יותר פנימי, שהוא לפני הטוב והרע. זה מגיע לאחדות ששם לא משנה מה המצב החיצוני, לא משנה שום דבר.
וכשאדם מתחבר להיבט הפנימי האחדות הזאת ששם אין טוב ורע, אלא הכל אחד. כולם אוהבים את תחושת האחדות של המציאות. ואז יוצא מההיבט כלשהו כולם אוהבים את עצמם ואת הזולת באופן אמיתי.
הדרך היחידה להימלט מהרע שבכל דבר, היא על ידי הסתכלות בשורש.
מפרספקטיבת האחדות אין שניים, שם הכל ישות אחת.
ורק באחדות המוחלטת (כי יש גם רבדים) שם יש שלמות אמיתית ושם שום דבר לא חסר דבר אחר.
שם הטוב והרע ישות אחת, ועל ידי התחברות של האדם למציאות וחווה אותה כישות אחת, רק שם הוא חווה אהבה אמיתית כי שם אין הבדל בין טוב לרע.
ועל ידי שהאדם מחפש את האמת בכל תחום ותחום, הרי שהאדם בסופו של דבר קולט איך המציאות היא דבר אחד ממש, ואז אוהב את כל מה שקיים במציאות באהבה אמיתית שאינה תלויה בטוב ורע חיצוני, אלא באהבה אמיתית שנובעת מעצמה, שהיא הסיבה שלה עצמה.