אליעד כהן מסביר לעומק את הנושא של אהבה אמיתית ומנסה לענות על השאלה האם באמת קיימת אהבה כזאת, או שכל האהבות שיש בעולם הן אהבות עם תנאים ואינן אמיתיות לחלוטין.
הוא מתחיל בהסבר שהאהבה כפי שאנשים מכירים אותה בדרך כלל אינה אהבה אמיתית. כל סוג של אהבה - בין בני זוג, בין הורים לילדים, ואפילו אהבה עצמית של האדם - אינה אמיתית לחלוטין, מכיוון שהיא תלויה בתנאים שונים ובאינטרסים אישיים. אליעד מדגיש שכל אהבה המוכרת לבני אדם היא למעשה "אהבה מותנית", אהבה שתלויה במשהו, וכאשר אותו תנאי לא מתקיים, האהבה מתפוגגת.
האם האהבה של הורה לילדים היא אהבה אמיתית?
כדי להמחיש זאת, אליעד נותן דוגמה לאהבה של הורים לילדיהם. לכאורה מדובר באהבה בלתי מותנית - האדם בטוח שהוא אוהב את ילדיו ללא תנאים. אך אם נתבונן לעומק נראה כי הסיבה שההורה אוהב את ילדיו ללא תנאי היא מכיוון שזה גורם לו עצמו להרגיש טוב. האהבה הזו היא למעשה ביטוי לאהבה עצמית. לדוגמה, אם הילד חולה והאם מביאה לו תרופה, היא עושה זאת מפני שקשה לה לראות אותו סובל, ומכאן שהפעולה נועדה לספק את הצורך שלה עצמה להרגיש טוב. אם לא היה לה קשה לראות את הילד סובל, היא לא הייתה טורחת לעזור לו. הדוגמה הזו ממחישה שהאהבה לכאורה לילד היא בעצם אהבה לאדם עצמו - הוא עושה פעולות עבור האחר מתוך צורך עצמי, ולא מתוך אהבה אמיתית וחסרת תנאים.
עוד דוגמה שאליעד נותן היא כאשר אדם נותן כסף לאדם חסר בית ברחוב. הפעולה נראית לכאורה כהבעת אהבה ודאגה לאחר, אך בפועל האדם עושה זאת כדי להרגיש טוב עם עצמו, כדי להימנע מתחושת אי נעימות שהוא חש כשהוא רואה אדם אחר סובל. גם כאן המניע הוא פנימי ואגואיסטי ולא באמת מתוך אהבה טהורה.
האם האדם באמת אוהב את עצמו?
אליעד מרחיב ואומר שגם אהבה עצמית אינה אמיתית לחלוטין. האדם חושב שהוא אוהב את עצמו באמת, אך הוא לא באמת מסוגל להסביר מדוע הוא אוהב רק את עצמו ולא דברים אחרים באופן זהה. לדוגמה, אדם אוכל כאשר הוא רעב - אך האם הוא באמת אוהב את גופו? אם הגוף לא היה מפריע לאדם בתחושת הרעב, האדם לא היה טורח לאכול. כלומר, גם האהבה של האדם לגופו היא מותנית, והוא בעצם אוהב את עצמו בגלל הנוחות האישית שלו, ולא את גופו באמת. כך גם במקרה של כאב - אם היד הייתה מדממת ולא מפריעה לאדם, הוא לא היה מטפל בה. הטיפול ביד נובע מתוך האינטרס האישי של האדם, שרוצה למנוע מעצמו כאב ואי נוחות, ולא מתוך דאגה אמיתית לגופו.
מדוע אהבה מותנית אינה אמיתית?
אליעד ממשיך להסביר שאם האהבה הייתה באמת ללא תנאים, האדם היה אוהב את כולם באופן זהה, ללא סיבה מיוחדת. אם האדם אוהב משהו או מישהו באופן ספציפי, אז בהכרח קיימת סיבה - והתלות הזו בסיבה הופכת את האהבה למותנית ולבלתי אמיתית. במילים אחרות, אהבה שיש לה סיבה כלשהי, לעולם לא תהיה אהבה אמיתית וטהורה.
מהי אהבה אמיתית ללא תנאי בכלל?
לאחר מכן אליעד מגדיר מהי אהבה אמיתית באמת - אהבה אמיתית היא כזו שאין בה מקום לשנאה או להבדלים בין דבר לדבר. זו אהבה שבה הכל נתפס כאחד - אחדות מוחלטת של המציאות. כשאדם מבין באמת שהכל הוא אחד, שאין הבדל בין אדם לאדם או בין אדם לכל דבר אחר, הוא חווה אהבה אמיתית ללא תנאים. הוא אוהב הכל בצורה שווה, לא מתוך סיבה ספציפית, אלא מתוך האחדות הכוללת שבה הוא חי. זו אהבה שאין בה שנאה ואין בה תנאים או אינטרסים כלל. אליעד מבהיר שזו אהבה של אחדות מלאה עם המציאות, ורק מי שיראה ויבין את האמת המוחלטת הזו יחווה אהבה עצמית אמיתית באמת.
הוא מסכם כי הדרך היחידה להגיע לאהבה כזו היא להתבונן לעומק באמת של כל דבר, לראות את האחדות בכל פרט ופרט במציאות, ואז האהבה הזו תהיה טבעית וללא מאמץ, ללא תנאים כלל.
- האם יש אהבה אמיתית?
- מה ההבדל בין אהבה מותנית לאהבה אמיתית?
- איך אפשר להגיע לאהבה עצמית אמיתית?
- מדוע אהבת הורים לילדים אינה אמיתית?
- האם אהבה עצמית היא אגואיזם?
היום אשיב לשאלה שנשאלתי, האם יש דבר כזה אהבה אמיתית?
איך בן אדם יכול להשיג אהבה אמיתית?
וכדי להשיג אהבה אמיתית, צריך להבין מה זה בכלל אהבה אמיתית.
אהבה שיש בעולם, שום דבר ממה שהאדם מכיר בעולם, אינה אהבה אמיתית, כל סוגי האהבות שיש בעולם אינן אמיתיות, מה שנקרא בידי האדם אהבה אמיתית, היה והאהבה תלויה בדבר, היא אינה אהבה אמיתית.
אדם יגיד שהוא אוהב את אשתו וילדיו באמת, והאם אתה אוהב אותם ללא תנאי?
כן אני אוהב אותם ללא תנאי, ולמה אתה אוהב את ילדיך והאישה ללא תנאי, כי זה גורם לך להרגיש טוב לאהוב אותם ללא תנאי, כי באמת הם מעניינים אותך כחוט השערה, אתה הוא זה שחשוב, שתרגיש אתה טוב שאתה אוהב אותם.
כמו אימא שמביאה תרופות לילדים, כי היא תרגיש יותר טוב.
כי היא אוהבת אותו מפרספקטיבה מסוימת.
אבל האם תרגישי טוב באותה המידה אם הוא יהיה גוסס, כמובן שלא, כך שזה אומר שאת חייבת להציל אותו כי את רוצה להרגיש טוב.
כמו שנותנים כסף להומלס, זה כדי שהאדם ירגיש יותר טוב עם עצמו, לא באמת כי יש אהבה אמיתית להומלס.
גם האהבה של האדם לעצמו היא לא אמיתית, ומדוע?
אדם חושב שהוא כן אוהב את עצמו יותר, אבל אם הוא יבדוק לעומק, הוא עושה את הדברים רק בשביל עצמו, אבל באמת אין לו סיבה לאהוב את עצמו יותר מדברים אחרים.
בפועל האדם עושה עבור עצמו.
הילדים שלך אוהבים את עצמם בלבד, ושהם יגדלו ולא ימצא חן בעיניהם משהו, הם ירקו לך בפרצוף, כך זה עובד.
ואתה אוהב אותם כי הם משמחים אותך, ואם יעשו משהו שלא מוצא חן בעיניך, לא תאהב אותם באותה המידה.
לכל האהבות שבעולם יש תנאי, ואם לא היה תנאי אז למה אתה אוהב דווקא אותו, מה שונה בו מדברים אחרים, אם אותו דווקא, אז זה עם סיבה, עם תלות.
כל זמן שהאדם לא מצליח לשים את האצבע למה הוא אוהב רק את עצמו ולא דברים אחרים, זוהי לא אהבה אמיתית עד הסוף.
ומה זו אהבה אמיתית?
אהבה אמיתית זו אהבה ללא תנאי, שאין בה מקום לשנאה, כי באהבה אמיתית הכל אחד הוא, ואין שייכות לעשות הבדלים בין אדם זה לאחר, או בין הדברים.
הכל טוב והכל אחד, ולא שייך לא אהבה ולא שנאה, ולא שייך בעצם אהבה עם תנאי, אלא רק אהבה אמיתית.