מצפון, מהו מצפון, ייסורי מצפון, מצפון שקט, מצפון נקי, נקיפות מצפון, הלקאה עצמית, כעס עצמי, רגשות אשמה, תסכול קיומי, חרטה, רגשות אשם, קבלת החלטות, תורת המוסר, אדם מצפוני
מה זה מצפון ולמה הוא גורם לייסורים?
המצפון הוא התחושה הפנימית שמייסרת את האדם כשהוא מגלה בדיעבד שיש חיסרון בפעולה שעשה. אליעד מסביר שמצפון זה בעצם ביטוי למצב פנימי שבו האדם מכיל שתי דעות מנוגדות. לדוגמה, כשאדם מתלבט אם לאכול או לא, צד אחד שלו אומר "תאכל, אתה רעב וזה טוב לך", וצד שני אומר "אל תאכל, זה משמין ורע לך". האדם בוחר באחת האפשרויות, אבל לאחר שבחר, הצד השני, הצפון (המוסתר), מתעורר ומייסר אותו. אם הוא אכל, אז הצד שלא רצה לאכול יציק לו בייסורי מצפון ("למה אכלתי, זה משמין"), ואם לא אכל, הצד שרצה לאכול ייסר אותו ("למה לא אכלתי, אני רעב").
לכן קוראים לזה "מצפון" - כי הוא צפון ומוסתר. הייסורים באים מתוך המחשבה הצפונה שהייתה מודחקת בשעת הפעולה. כל החלטה נובעת מבחירת צד אחד בלבד, והמצפון הוא קולו של הצד המודחק.
מדוע לאליעד אין ייסורי מצפון אף פעם?
אליעד מציין שאין לו ייסורי מצפון, אך מיד מבהיר שבעצם הוא כל הזמן חווה אותם. ההסבר שהוא נותן לכך הוא שהוא מראש מודע ליתרונות ולחסרונות שיש בכל פעולה שהוא עושה. כל פעולה שהוא מבצע, אפילו הפעולה הפשוטה ביותר כמו להבריג בורג או לנשום אוויר, הוא חווה מראש גם את היתרון וגם את החיסרון. לכן, לעולם לא יפתיע אותו לגלות לאחר המעשה שיש חיסרון, משום שמראש הוא ראה אותו.
ההבדל בין אליעד לבין אנשים אחרים הוא שאנשים רגילים מגלים את החיסרון רק לאחר ביצוע הפעולה, ואז נוצר סבל שמכונה "ייסורי מצפון". אצל אליעד, מכיוון שהוא מודע לכך מראש, הוא חווה את היתרון והחיסרון בו זמנית בכל פעולה, ולכן לא מופתע או מתייסר בדיעבד.
איך להימנע מייסורי מצפון?
הדרך להימנע מייסורי מצפון היא לא לנסות לקבל החלטות מושלמות, אלא להיות מודעים לכך שכל פעולה שנבחר לעשות תמיד תכלול גם יתרון וגם חיסרון. אם האדם יצליח לראות בכל דבר ובכל החלטה את היתרונות ואת החסרונות בו זמנית, הוא לא יופתע לגלות בדיעבד שיש חיסרון, וכך לא יתייסר.
לדוגמה, אם הטלפון מצלצל, האדם חושב לעצמו "טוב אם אענה, כי אולי זאת שיחה חשובה", אך אם באותו רגע הוא מודע גם למחשבה ההפוכה - "רע אם אענה, כי אולי זו שיחה שתגרום לי לחץ או עצבנות", אז בכל מקרה לא יהיו לו ייסורי מצפון אחרי שיבחר. זאת מכיוון שהוא היה מודע גם לחיסרון מראש.
האם פעולה לא מודעת יכולה לגרום לייסורי מצפון?
אליעד מסביר שרק פעולות מודעות, שבהן האדם מראש חשב שיש יתרון, יגרמו לייסורי מצפון. פעולה שנעשית באינסטינקט, כמו למשל להחליף רגליים או לעפעף, לא יכולה לגרום לייסורי מצפון, כי האדם לא היה מודע לכך שהוא עושה אותה, ולכן לא הייתה לו מחשבה מודחקת בנושא.
עם זאת, כאשר אדם מבצע פעולה לא מודעת כמו נהג שהרג מישהו בטעות, יכולות להיות לו ייסורי מצפון רק ברגע שהוא נעשה מודע לכך שהוא ביצע את הפעולה, והוא אינו מסוגל לראות את הטוב בפעולה הזו.
האם כל פעולה חייבת לכלול יתרון וחיסרון?
אליעד טוען באופן חד - משמעי שכל פעולה מכילה בתוכה גם יתרון וגם חיסרון. אין דבר בעולם שהוא רק טוב או רק רע. כל פעולה, פשוטה או מורכבת, מכילה גם היבטים חיוביים וגם היבטים שליליים. לכן, הסוד הוא לראות באופן שווה את שני הצדדים של כל דבר. כאשר אדם מבין באופן מלא שבכל פעולה יש גם טוב וגם רע, הוא כבר לא יכול להיות מופתע על ידי "ההיפוך" של מחשבה אחת שמופיע אחרי ההחלטה.
מה עושים כשהיתרונות והחסרונות מתנגשים?
הבעיה נוצרת כאשר האדם בטוח שיש דברים מסוימים שהם רק טובים או רק רעים. אז הוא עלול לחוות קושי משמעותי בקבלת ההחלטה, משום שברגע שהוא בוחר צד אחד, הצד השני בהכרח יצוץ אחר כך וייצר ייסורים. הדרך לפתור זאת היא להגיע למצב שבו האדם לא בטוח באופן מוחלט בשום דבר שהוא רק טוב או רק רע. אם הוא יצליח להגיע למקום שבו אין דבר אחד שהוא בטוח לגביו באופן מוחלט...
המצפון הוא התחושה הפנימית שמייסרת את האדם כשהוא מגלה בדיעבד שיש חיסרון בפעולה שעשה. אליעד מסביר שמצפון זה בעצם ביטוי למצב פנימי שבו האדם מכיל שתי דעות מנוגדות. לדוגמה, כשאדם מתלבט אם לאכול או לא, צד אחד שלו אומר "תאכל, אתה רעב וזה טוב לך", וצד שני אומר "אל תאכל, זה משמין ורע לך". האדם בוחר באחת האפשרויות, אבל לאחר שבחר, הצד השני, הצפון (המוסתר), מתעורר ומייסר אותו. אם הוא אכל, אז הצד שלא רצה לאכול יציק לו בייסורי מצפון ("למה אכלתי, זה משמין"), ואם לא אכל, הצד שרצה לאכול ייסר אותו ("למה לא אכלתי, אני רעב").
לכן קוראים לזה "מצפון" - כי הוא צפון ומוסתר. הייסורים באים מתוך המחשבה הצפונה שהייתה מודחקת בשעת הפעולה. כל החלטה נובעת מבחירת צד אחד בלבד, והמצפון הוא קולו של הצד המודחק.
מדוע לאליעד אין ייסורי מצפון אף פעם?
אליעד מציין שאין לו ייסורי מצפון, אך מיד מבהיר שבעצם הוא כל הזמן חווה אותם. ההסבר שהוא נותן לכך הוא שהוא מראש מודע ליתרונות ולחסרונות שיש בכל פעולה שהוא עושה. כל פעולה שהוא מבצע, אפילו הפעולה הפשוטה ביותר כמו להבריג בורג או לנשום אוויר, הוא חווה מראש גם את היתרון וגם את החיסרון. לכן, לעולם לא יפתיע אותו לגלות לאחר המעשה שיש חיסרון, משום שמראש הוא ראה אותו.
ההבדל בין אליעד לבין אנשים אחרים הוא שאנשים רגילים מגלים את החיסרון רק לאחר ביצוע הפעולה, ואז נוצר סבל שמכונה "ייסורי מצפון". אצל אליעד, מכיוון שהוא מודע לכך מראש, הוא חווה את היתרון והחיסרון בו זמנית בכל פעולה, ולכן לא מופתע או מתייסר בדיעבד.
איך להימנע מייסורי מצפון?
הדרך להימנע מייסורי מצפון היא לא לנסות לקבל החלטות מושלמות, אלא להיות מודעים לכך שכל פעולה שנבחר לעשות תמיד תכלול גם יתרון וגם חיסרון. אם האדם יצליח לראות בכל דבר ובכל החלטה את היתרונות ואת החסרונות בו זמנית, הוא לא יופתע לגלות בדיעבד שיש חיסרון, וכך לא יתייסר.
לדוגמה, אם הטלפון מצלצל, האדם חושב לעצמו "טוב אם אענה, כי אולי זאת שיחה חשובה", אך אם באותו רגע הוא מודע גם למחשבה ההפוכה - "רע אם אענה, כי אולי זו שיחה שתגרום לי לחץ או עצבנות", אז בכל מקרה לא יהיו לו ייסורי מצפון אחרי שיבחר. זאת מכיוון שהוא היה מודע גם לחיסרון מראש.
האם פעולה לא מודעת יכולה לגרום לייסורי מצפון?
אליעד מסביר שרק פעולות מודעות, שבהן האדם מראש חשב שיש יתרון, יגרמו לייסורי מצפון. פעולה שנעשית באינסטינקט, כמו למשל להחליף רגליים או לעפעף, לא יכולה לגרום לייסורי מצפון, כי האדם לא היה מודע לכך שהוא עושה אותה, ולכן לא הייתה לו מחשבה מודחקת בנושא.
עם זאת, כאשר אדם מבצע פעולה לא מודעת כמו נהג שהרג מישהו בטעות, יכולות להיות לו ייסורי מצפון רק ברגע שהוא נעשה מודע לכך שהוא ביצע את הפעולה, והוא אינו מסוגל לראות את הטוב בפעולה הזו.
האם כל פעולה חייבת לכלול יתרון וחיסרון?
אליעד טוען באופן חד - משמעי שכל פעולה מכילה בתוכה גם יתרון וגם חיסרון. אין דבר בעולם שהוא רק טוב או רק רע. כל פעולה, פשוטה או מורכבת, מכילה גם היבטים חיוביים וגם היבטים שליליים. לכן, הסוד הוא לראות באופן שווה את שני הצדדים של כל דבר. כאשר אדם מבין באופן מלא שבכל פעולה יש גם טוב וגם רע, הוא כבר לא יכול להיות מופתע על ידי "ההיפוך" של מחשבה אחת שמופיע אחרי ההחלטה.
מה עושים כשהיתרונות והחסרונות מתנגשים?
הבעיה נוצרת כאשר האדם בטוח שיש דברים מסוימים שהם רק טובים או רק רעים. אז הוא עלול לחוות קושי משמעותי בקבלת ההחלטה, משום שברגע שהוא בוחר צד אחד, הצד השני בהכרח יצוץ אחר כך וייצר ייסורים. הדרך לפתור זאת היא להגיע למצב שבו האדם לא בטוח באופן מוחלט בשום דבר שהוא רק טוב או רק רע. אם הוא יצליח להגיע למקום שבו אין דבר אחד שהוא בטוח לגביו באופן מוחלט...
- מה זה מצפון?
- איך להימנע מייסורי מצפון?
- למה יש לי רגשות אשמה?
- מהי קבלת החלטות נכונה?
- איך לשחרר הלקאה עצמית?
- האם אפשר לחיות בלי חרטות?
ש: לפני שבאתי לפה התחלתי לשאול אותך
אליעד: סליחה אתה לא נראה תמים כל כך
ש: אז מה אם אני תמים או לא, עם הסיפור.
אליעד: מה איתו?
ש: ולמה שלא נדבר על המצפון כאילו אני רוצה שתדבר עליו זה כאילו אתה שני אנשים אחד אתה עושה פעולות עזוב את הקטע הפסיכולוגי למה המצפון ומה זה ואיך זה אני יודע לא מאה אחוז אבל יודע, מצפון זאת אומרת יש לך שני אנשים אחד שעושה ואחד ששופט זה כמו אחד שכאילו שמבקר.
אליעד: זה לא קשור למצפון אבל נניח.
ש: לא זאת אומרת יש לך איזה מישהו שאומר לדוגמה אתה עושה איזה משהו שאתה רוצה מעוד לעשות אבל.
אליעד: תגיד לי אתה מסוגל להגיע לשאלה?
ש: כן מצפון.
אליעד: מה השאלה?
ש: השאלה על מצפון מה התפקיד שלו ומה הוא עושה פה זה כאילו שיש לו שתי אנשים הוא כאילו שופט.
אליעד: אז מה השאלה?
ש: למה יש מצפון מה זה מצפון?
אליעד: אז ככה בתכלס אי מצפון מה זאת אומרת מצפון יש בתוכך שתי דעות מנוגדות ואחד אומר לך "אני רוצה לאכול" והשני אומר לך "זה משמין" ואם אתה תאכל אז תבוא המחשבה השנייה שאומרת לך "אבל זה משמין" זה יעשה לך ייסורי מצפון ייסר אותך, למה קוראים לזה מצפון כי זה צפון זה מוסתר "ייסורי מצפון" הדבר הצפון מייסר אותך אתה מבין ואם אתה לא תאכל אז יהיה לך ייסורי מצפון מהצד השני "איזה חבל שלא אכלתי יכולתי לאכול לא היה קורה לי שום דבר" זה הסיפור.
ייסורי מצפון הכוונה היא ייסורים שבאים מהמקום הצפון המקום המוסתר יש בתוכך שני כוחות אחד אומר לך תאכל ואחד אומר לך אל תאכל, אחד אומר לך תעשן ואחד אומר לך אל תעשן אחד אומר לך תשב ואחד אומר לך תקום ואתה תמיד מקשיב למישהו ואז בא לך ההפך שלו ומתחיל לשגע אותך זה הסיפור.
ש: הצפון זה ההפך שלו שמסתתר באותו רגע.
אליעד: בדיוק, עכשיו אם אתה מראש ניגש לארוחה גם עם ההוא שרוצה לאכול וגם עם ההוא שלא רוצה לאכול אז אין לך ייסורי מצפון שניהם באים לשולחן.
ש: תסביר לי זה יותר נגיד לדוגמה שאתה עושה איזשהו דיל.
אליעד: לי נגיד אין ייסורי מצפון אף פעם לדוגמה, מה זאת אומרת אין לי ייסורי מצפון אף פעם יש לי כל הזמן ייסורי מצפון כל פעולה שאני עושה אני מתייסר בתוכי שהיא לא מושלמת אבל מעבר לזה אין לי ייסורי מצפון לא משנה שאני אעשה משהו מסוים יהיה לי יותר ייסורי מצפון מאשר משהו אחר, אתה מבין אני באופן רצוף כל מה שאני עושה אני רואה את היתרון ואת החיסרון שלו וזהו ובזה נגמר הדיון.
ש: אתה לא מדחיק את זה?
אליעד: לא אני רואה את החיסרון והיתרון בכל דבר, כל דבר שאני עושה יש לי ייסורי מצפון למה אני עושה אותו יכולתי לעשות יותר טוב כי בכל דבר יש חיסרון אבל לא משנה מה אני אעשה לא יקרה שאחר כך "איזה חבל למה עשיתי" מה חבל למה עשיתי יש לזה יתרון בכלל.
ש: יש בזה גם חיסרון.
אליעד: נכון אבל אני כבר יודע מראש שיש חיסרון.
ש: בסדר אבל אני לא מדבר על מישהו שחווה את זה כמוך אבל יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון בסדר.
אליעד: אתה מדבר באופן כללי כשאתה מוציא את המילים מהפה כשאתה מדבר כשאתה קם והולך לשתות אתה חווה את החיסרון שיש בפעולה, אתה אומר שאתה יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון אני אומר בכל פעולה, לא עכשיו טלפון מצלצל אתה עונה את מרים כשאתה עונה כשאתה מושיט את היד אתה קולט את החיסרון או אתה קולט רק את היתרון, תקשיב אתה עכשיו הטלפון מצלצל ובאה אליך מחשבה שאומרת "תענה לטלפון" אוקי למה אתה עונה כי אתה אומר "זה טוב אם אני אענה".
האם כשבאה אליך מחשבה ואומרת לך "תקשיב תענה זה יהיה טוב אם תענה" האם גם יש לך את המחשבה "תקשיב אל תענה זה יהיה גרוע אם תענה", כשאתה הולך לאכול המחשבה אומרת לך "תקשיב לך תאכל יהיה לך טוב אם תאכל שלא תהיה רעב" נכון והאם בוא זמנית יש לך מחשבה שאומרת לך "תקשיב אל תלך לאכול זה יהיה גרוע אם תאכל תישאר רעב יותר טוב" יש לך בו זמנית?
ש: לא.
אליעד: עכשיו מגרד לך האף אתה עושה ככה עכשיו לפני שאתה עושה ככה עוברת לך מחשבה "תגרד זה יהיה יותר טוב".
ש: לא שלפעמים זה מחשבות כאלה מה אני עבד של התחושות שלי כאילו.
אליעד: רגע אבל זה נושא אחר אתה אמרת שאתה יודע שבכל דבר יש חיסרון ויתרון עכשיו אני נותן דוגמה נגיד שמגרד לך הראש, עכשיו נגיד פתאום אתה מרגיש שמגרד לך הראש אז עוברת מחשבה "תקשיב מגרד הראש אם הוא לא יגרד יהיה יותר טוב לך תגרד אותו" עכשיו האם לפני שאתה עושה את זה האם עוברת לך מחשבה שאם מגרד הראש "טוב מאוד שהוא מגרד אל תעז לגרד אותו" אתה מבין אתה כבר רואה את החיסרון שבדבר לפני שאתה עושה את הפעולה, אתה כאילו יוצא מהמקום השווה שאתה רואה את היתרון והחיסרון, אתה יכול לראות את זה?
ש: לא.
אליעד: יפה לכן יש לך ייסורי מצפון, מתי יש ייסורי מצפון כשאתה מגלה אחר כך את החיסרון מה זה ייסורי מצפון שאחרי שעשית את הפעולה אתה קולט.
ש: על כל פעולה שאני אעשה על כל פיפס שאני אעשה אם אני כאילו אסתכל ואז אני יכול למצוא את היתרונות שלו ואת החסרונות שלו ולגשת בלב שלם.
אליעד: באמת?
ש: כן בערך פחות או יותר.
אליעד: תקשיב אני אפילו כשאני מדבר איתך כשאני מוציא את המילים מהפה אפילו כשאני נושם את האוויר, נושם גם אני מוציא את האוויר וגם מכניס את האוויר אני חווה מה החיסרון שיש בזה זה לא רק יתרון יש גם חיסרון בכל דבר יש גם חיסרון, עכשיו אני לא רק יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון לא ביומיום בפעולה כשאני מבריג את הבורג אני מבין מה החיסרון בזה שאני מבריג את הבורג כל דבר.
ש: מה החיסרון בזה שאתה הרמת את היד?
אליעד: מה היתרון בזה שהרמתי את היד אני אסביר לך, אני אתן לך את התשובה תקשיב יש שני סוגי דברים יש דברים שאני מודע שאני עושה אותם בגלל היתרון ויש דברים שקורים מעצמם, עכשיו אם אני עושה דבר מעצמו נגיד לדוגמה סתם החלפתי רגליים נגיד עכשיו השאלה היא אם לפני כן חשבתי על זה, אם לפני כן חשבתי על זה ואמרתי תעשה כי יש יתרון זה אומר שבטוח חשבתי שיש גם חיסרון. אתה מבין עכשיו נגיד שעשיתי ככה.
ש: אז זאת אומרת אתה לא במודעות למה שאתה עושה.
אליעד: לא אבל אז גם לא יכול להיות לך ייסורי מצפון כי אתה גם לא ראית שעשית את זה בכלל אתה לא ידעת בכלל שעשית את זה נגיד עפעפתי בעפעפיים לא תכננתי "טוב בוא נעפעף" אתה מבין.
ש: אפשר להרוג מישהו בטעות נגיד נהג לא שם לב הרג מישהו אחר כך יש לו ייסורי מצפון.
אליעד: לא כי הוא גילה שזה הוא.
ש: כן.
אליעד: בסדר אבל כשהוא מגלה שזה הוא יכול להגיד גם שאין לו ייסורי מצפון להגיד "טוב שהרגתי אותו" אם אתה מצליח לראות את ההיפוכים. עכשיו בוא ניתן דוגמה נגיד שאני ממחיש לך עם הידיים עכשיו יש לזה יתרון למה כי אתה מבין יותר טוב נכון, יש לזה גם חיסרון כי אתה מבין יותר טוב.
ש: נגיד עשית עכשיו ככה מה היתרון ומה החיסרון של זה?
אליעד: לא אז אני מסביר לך עוד פעם נגיד שעכשיו אני עשיתי ככה, עכשיו תקשיב יש דברים שאני עושה אינסטינקטיבית.
ש: לא תחשוב שבאופן מודע עשית ככה.
אליעד: לא אתה לא יודע אם עשיתי באופן מודע זה לא באופן מתוכנן, זה לא כמו אתה הולך לאכול זאת פעולה אבל בא נגיד שאני עושה לך "ככה" נגיד תמתין, עכשיו מה היתרון שכשאני עושה ככה נגיד שיותר קל לי לתקשר איתך ומה החיסרון שיותר קל לי לתקשר איתך אולי יש בזה גם חיסרון כאילו אם אתה תצליח לראות עד הסוף, תראה אתה יש לך בחיים נגיד אלף סיטואציות ומתוכן 500 אתה יכול להבין שיש יתרון וחיסרון 250 אתה יש לך ספק אם זה חיסרון או יתרון ו125 אתה בטוח שזה חיסרון ו125 אתה בטוח שזה יתרון.
עכשיו מה שתוקע אותך בלהגיע לאחד זה דברים שאתה בטוח יש דברים שאתה בטוח שזה טוב ובטוח שזה רע, עכשיו אם אתה תצליח פעם אחת לראות ששום דבר אתה לא בטוח שזה טוב או רע אז תמיד אתה תוכל בשנייה אחת למצוא את היתרון והחיסרון שבכל דבר.
ש: עוד הפעם ברגע שהאינטרס שלי כאילו המידי סתם לדוגמה, איך אני אסביר לך יש כאילו שני רמות בכללי אני מבין שאין שום דבר שיש לו יתרון וחיסרון זה יפה וזה מכוער זה טוב וזה רע.
אליעד: אתה מבין כשאתה מסתכל על זה אבל אתה לא מבין בdefault שלך.
ש: ב default לא ב default אני עושה במקריות לא באוטומטית.
אליעד: כן השאלה אבל מה קורה לך בראש כשאתה פועל, אני אתן לך דוגמה אתה נגיד ברור לך שאתה לא רוצה כאב כשאתה פועל 24 שעות תמיד רץ לך process שאומר "תיזהר שלא תיפגע" נכון, יש לך process כזה שרץ תהליך כזה מחשבה שאומרת "תזהר שלא תיפגע" יפה, עכשיו אני אומר לי יש עוד process שאומר "תיזהר שלא לא תפגע יש גם טוב שתפגע" אתה מבין גם את שניהם יש.
ש: לא הבנתי מה זה תיזהר שלא תפגע?
אליעד: אמרתי תיזהר שלא לא תיפגע, תקשיב אתה גם צריך להיפגע כי אם רק לא תיפגע זה לא יהיה טוב אתה מבין, אני מסביר לך עוד פעם שהדברים האלה שבכל דבר יש חיסרון ויתרון אתה צריך להרגיש אותו כמו שאתה יודע איך קוראים לך, כמו שאתה לא צריך לזכור איך הולכים כאילו אתה זוכר איך הולכים אתה לא אומר "רגע איך הולכים" אתה מבין אתה ככה צריך שזה כאילו יבוא לך באינסטינקט תמיד שכאילו מופיע לך משהו אתה ישר רואה את החיסרון והיתרון. תקשיב המוח שלך כשאתה הולך ועוברות לך בראש 24 שעות ביום מחשבות כל דבר שעובר לידך אתה חושב "זה יתרון או חיסרון זה טוב לי או לא טוב לי".
ש: עוד הפעם באישי שלי כשאני הולך לעבוד אז אני הולך בשביל להרוויח כסף אני רוצה להרוויח כמה שיותר כסף אבל בכללית אני יודע שאפילו אם אני לא ארוויח את הכסף לא קרה שום דבר.
אליעד: אבל אתה לא מבין מה רע בזה שתרוויח כסף אתה יכול להבין שאם לא תרוויח כסף שלא קרה כלום אתה אבל לא יכול להבין שאם תרוויח כסף זה רע ואם לא תרוויח כסף זה טוב. אתה מבין אתה מה אמרת עכשיו אמרת שאתה הולך בשביל להרוויח כסף.
ש: אבל אני לא רוצה כסף כי זה רע כאילו מה זה טוב ורע זה הכל שווה זה אותו דבר כמו שתגיד לי זה תפוז וזה תפוח מה יותר זה.
אליעד: טוב מה השאלה שלך התחלת לשאול על נושא של ייסורי מצפון, אז אני מסביר לך ייסורי מצפון פירושו שיש דברים מודחקים אצלך שאתה מייסר את עצמך אתה אומר עשיתי דבר רע או משהו כזה, עכשיו אם אתה מראש כבר יודע שעשית דבר רע אז אתה כבר לא יכול להתייסר. תקשיב אני נתתי לך דוגמה על ייסורי מצפון שאתה מתחרט על משהו שאתה עשית באופן מודע "למה אכלתי למה בזבזתי את הכסף, למה לא עניתי לטלפון למה כן עניתי לטלפון".
אז אני אומר לך שאם מראש אתה כבר יודע באופן כללי את היתרון והחיסרון שבכל דבר אז אתה לא מתייסר וחוץ מזה גם פתאום ענית לטלפון והתפוצץ עליך אין לך ייסורי מצפון כי אתה גם מבין מה טוב בזה שזה התפוצץ עליך אתה תמיד רואה את הטוב והרע באותה מידה אז איך יכול להיות לך ייסורי מצפון רואה גם מה טוב בזה.
ש: אתה יכול לתת לדוגמה סתם לדוגמה לדבר פיזי מה טוב כאילו.
אליעד: אני אתן לך דוגמה אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון ואז נראה איך מפרקים את זה אתה תיתן דוגמה.
ש: לדוגמה היה לי איזה תהליך היום בקיצור מישהו עבר אצלי באיזה עניין כי הייתי צריך לקבל 700 שקל, קיבלתי את הכסף שלו והייתי צריך לשלם לו עוד 500 שקל והמצב שלו לא הכי טוב אמרתי המצב שלי יחסית סבבה מה אני אקח ממנו מאה שקל שייקח את הכל וזהו מה אז מצד אחד אמרתי זה לא משנה מצד אחד אני רוצה ומצד אחד מה אכפת לי התחלתי כאילו אתה יודע
אליעד: אז מה אתה רוצה אז איפה הייסורי מצפון אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון.
ש: אז פה היה לי כאילו שבאיזשהו מקום זה כמו גזל כאילו ולמרות שזה לא.
אליעד: מה הייסורי מצפון איפה הייסורי מצפון אתה מדבר על משהו אחר אתה מדבר על ייסורי מצפון במובן אחר במובן שהמצפון שלך מייסר אותך ולא נותן לך להחליט החלטות או במובן הזה שאתה רוצה לעשות משהו ואז המצפון אומר לך סטופ זה לא טוב, זה מה שאתה מדבר אתה מדבר מההיבט הזה לא שעשית ואתה מתייסר.
ש: דיברתי על הקטע הקטנצ'יק הזה זה סתם אמרתי לעצמי זה הכל כאילו אז אמרתי בתור פעולה עסקית סבבה בתור בן אדם שהוא קצת חבר כזה קשה כאילו.
אליעד: כי מראש היה לך עדיף אפילו להוריד אותו ל500...
אליעד: סליחה אתה לא נראה תמים כל כך
ש: אז מה אם אני תמים או לא, עם הסיפור.
אליעד: מה איתו?
ש: ולמה שלא נדבר על המצפון כאילו אני רוצה שתדבר עליו זה כאילו אתה שני אנשים אחד אתה עושה פעולות עזוב את הקטע הפסיכולוגי למה המצפון ומה זה ואיך זה אני יודע לא מאה אחוז אבל יודע, מצפון זאת אומרת יש לך שני אנשים אחד שעושה ואחד ששופט זה כמו אחד שכאילו שמבקר.
אליעד: זה לא קשור למצפון אבל נניח.
ש: לא זאת אומרת יש לך איזה מישהו שאומר לדוגמה אתה עושה איזה משהו שאתה רוצה מעוד לעשות אבל.
אליעד: תגיד לי אתה מסוגל להגיע לשאלה?
ש: כן מצפון.
אליעד: מה השאלה?
ש: השאלה על מצפון מה התפקיד שלו ומה הוא עושה פה זה כאילו שיש לו שתי אנשים הוא כאילו שופט.
אליעד: אז מה השאלה?
ש: למה יש מצפון מה זה מצפון?
אליעד: אז ככה בתכלס אי מצפון מה זאת אומרת מצפון יש בתוכך שתי דעות מנוגדות ואחד אומר לך "אני רוצה לאכול" והשני אומר לך "זה משמין" ואם אתה תאכל אז תבוא המחשבה השנייה שאומרת לך "אבל זה משמין" זה יעשה לך ייסורי מצפון ייסר אותך, למה קוראים לזה מצפון כי זה צפון זה מוסתר "ייסורי מצפון" הדבר הצפון מייסר אותך אתה מבין ואם אתה לא תאכל אז יהיה לך ייסורי מצפון מהצד השני "איזה חבל שלא אכלתי יכולתי לאכול לא היה קורה לי שום דבר" זה הסיפור.
ייסורי מצפון הכוונה היא ייסורים שבאים מהמקום הצפון המקום המוסתר יש בתוכך שני כוחות אחד אומר לך תאכל ואחד אומר לך אל תאכל, אחד אומר לך תעשן ואחד אומר לך אל תעשן אחד אומר לך תשב ואחד אומר לך תקום ואתה תמיד מקשיב למישהו ואז בא לך ההפך שלו ומתחיל לשגע אותך זה הסיפור.
ש: הצפון זה ההפך שלו שמסתתר באותו רגע.
אליעד: בדיוק, עכשיו אם אתה מראש ניגש לארוחה גם עם ההוא שרוצה לאכול וגם עם ההוא שלא רוצה לאכול אז אין לך ייסורי מצפון שניהם באים לשולחן.
ש: תסביר לי זה יותר נגיד לדוגמה שאתה עושה איזשהו דיל.
אליעד: לי נגיד אין ייסורי מצפון אף פעם לדוגמה, מה זאת אומרת אין לי ייסורי מצפון אף פעם יש לי כל הזמן ייסורי מצפון כל פעולה שאני עושה אני מתייסר בתוכי שהיא לא מושלמת אבל מעבר לזה אין לי ייסורי מצפון לא משנה שאני אעשה משהו מסוים יהיה לי יותר ייסורי מצפון מאשר משהו אחר, אתה מבין אני באופן רצוף כל מה שאני עושה אני רואה את היתרון ואת החיסרון שלו וזהו ובזה נגמר הדיון.
ש: אתה לא מדחיק את זה?
אליעד: לא אני רואה את החיסרון והיתרון בכל דבר, כל דבר שאני עושה יש לי ייסורי מצפון למה אני עושה אותו יכולתי לעשות יותר טוב כי בכל דבר יש חיסרון אבל לא משנה מה אני אעשה לא יקרה שאחר כך "איזה חבל למה עשיתי" מה חבל למה עשיתי יש לזה יתרון בכלל.
ש: יש בזה גם חיסרון.
אליעד: נכון אבל אני כבר יודע מראש שיש חיסרון.
ש: בסדר אבל אני לא מדבר על מישהו שחווה את זה כמוך אבל יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון בסדר.
אליעד: אתה מדבר באופן כללי כשאתה מוציא את המילים מהפה כשאתה מדבר כשאתה קם והולך לשתות אתה חווה את החיסרון שיש בפעולה, אתה אומר שאתה יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון אני אומר בכל פעולה, לא עכשיו טלפון מצלצל אתה עונה את מרים כשאתה עונה כשאתה מושיט את היד אתה קולט את החיסרון או אתה קולט רק את היתרון, תקשיב אתה עכשיו הטלפון מצלצל ובאה אליך מחשבה שאומרת "תענה לטלפון" אוקי למה אתה עונה כי אתה אומר "זה טוב אם אני אענה".
האם כשבאה אליך מחשבה ואומרת לך "תקשיב תענה זה יהיה טוב אם תענה" האם גם יש לך את המחשבה "תקשיב אל תענה זה יהיה גרוע אם תענה", כשאתה הולך לאכול המחשבה אומרת לך "תקשיב לך תאכל יהיה לך טוב אם תאכל שלא תהיה רעב" נכון והאם בוא זמנית יש לך מחשבה שאומרת לך "תקשיב אל תלך לאכול זה יהיה גרוע אם תאכל תישאר רעב יותר טוב" יש לך בו זמנית?
ש: לא.
אליעד: עכשיו מגרד לך האף אתה עושה ככה עכשיו לפני שאתה עושה ככה עוברת לך מחשבה "תגרד זה יהיה יותר טוב".
ש: לא שלפעמים זה מחשבות כאלה מה אני עבד של התחושות שלי כאילו.
אליעד: רגע אבל זה נושא אחר אתה אמרת שאתה יודע שבכל דבר יש חיסרון ויתרון עכשיו אני נותן דוגמה נגיד שמגרד לך הראש, עכשיו נגיד פתאום אתה מרגיש שמגרד לך הראש אז עוברת מחשבה "תקשיב מגרד הראש אם הוא לא יגרד יהיה יותר טוב לך תגרד אותו" עכשיו האם לפני שאתה עושה את זה האם עוברת לך מחשבה שאם מגרד הראש "טוב מאוד שהוא מגרד אל תעז לגרד אותו" אתה מבין אתה כבר רואה את החיסרון שבדבר לפני שאתה עושה את הפעולה, אתה כאילו יוצא מהמקום השווה שאתה רואה את היתרון והחיסרון, אתה יכול לראות את זה?
ש: לא.
אליעד: יפה לכן יש לך ייסורי מצפון, מתי יש ייסורי מצפון כשאתה מגלה אחר כך את החיסרון מה זה ייסורי מצפון שאחרי שעשית את הפעולה אתה קולט.
ש: על כל פעולה שאני אעשה על כל פיפס שאני אעשה אם אני כאילו אסתכל ואז אני יכול למצוא את היתרונות שלו ואת החסרונות שלו ולגשת בלב שלם.
אליעד: באמת?
ש: כן בערך פחות או יותר.
אליעד: תקשיב אני אפילו כשאני מדבר איתך כשאני מוציא את המילים מהפה אפילו כשאני נושם את האוויר, נושם גם אני מוציא את האוויר וגם מכניס את האוויר אני חווה מה החיסרון שיש בזה זה לא רק יתרון יש גם חיסרון בכל דבר יש גם חיסרון, עכשיו אני לא רק יודע שבכל דבר יש יתרון וחיסרון לא ביומיום בפעולה כשאני מבריג את הבורג אני מבין מה החיסרון בזה שאני מבריג את הבורג כל דבר.
ש: מה החיסרון בזה שאתה הרמת את היד?
אליעד: מה היתרון בזה שהרמתי את היד אני אסביר לך, אני אתן לך את התשובה תקשיב יש שני סוגי דברים יש דברים שאני מודע שאני עושה אותם בגלל היתרון ויש דברים שקורים מעצמם, עכשיו אם אני עושה דבר מעצמו נגיד לדוגמה סתם החלפתי רגליים נגיד עכשיו השאלה היא אם לפני כן חשבתי על זה, אם לפני כן חשבתי על זה ואמרתי תעשה כי יש יתרון זה אומר שבטוח חשבתי שיש גם חיסרון. אתה מבין עכשיו נגיד שעשיתי ככה.
ש: אז זאת אומרת אתה לא במודעות למה שאתה עושה.
אליעד: לא אבל אז גם לא יכול להיות לך ייסורי מצפון כי אתה גם לא ראית שעשית את זה בכלל אתה לא ידעת בכלל שעשית את זה נגיד עפעפתי בעפעפיים לא תכננתי "טוב בוא נעפעף" אתה מבין.
ש: אפשר להרוג מישהו בטעות נגיד נהג לא שם לב הרג מישהו אחר כך יש לו ייסורי מצפון.
אליעד: לא כי הוא גילה שזה הוא.
ש: כן.
אליעד: בסדר אבל כשהוא מגלה שזה הוא יכול להגיד גם שאין לו ייסורי מצפון להגיד "טוב שהרגתי אותו" אם אתה מצליח לראות את ההיפוכים. עכשיו בוא ניתן דוגמה נגיד שאני ממחיש לך עם הידיים עכשיו יש לזה יתרון למה כי אתה מבין יותר טוב נכון, יש לזה גם חיסרון כי אתה מבין יותר טוב.
ש: נגיד עשית עכשיו ככה מה היתרון ומה החיסרון של זה?
אליעד: לא אז אני מסביר לך עוד פעם נגיד שעכשיו אני עשיתי ככה, עכשיו תקשיב יש דברים שאני עושה אינסטינקטיבית.
ש: לא תחשוב שבאופן מודע עשית ככה.
אליעד: לא אתה לא יודע אם עשיתי באופן מודע זה לא באופן מתוכנן, זה לא כמו אתה הולך לאכול זאת פעולה אבל בא נגיד שאני עושה לך "ככה" נגיד תמתין, עכשיו מה היתרון שכשאני עושה ככה נגיד שיותר קל לי לתקשר איתך ומה החיסרון שיותר קל לי לתקשר איתך אולי יש בזה גם חיסרון כאילו אם אתה תצליח לראות עד הסוף, תראה אתה יש לך בחיים נגיד אלף סיטואציות ומתוכן 500 אתה יכול להבין שיש יתרון וחיסרון 250 אתה יש לך ספק אם זה חיסרון או יתרון ו125 אתה בטוח שזה חיסרון ו125 אתה בטוח שזה יתרון.
עכשיו מה שתוקע אותך בלהגיע לאחד זה דברים שאתה בטוח יש דברים שאתה בטוח שזה טוב ובטוח שזה רע, עכשיו אם אתה תצליח פעם אחת לראות ששום דבר אתה לא בטוח שזה טוב או רע אז תמיד אתה תוכל בשנייה אחת למצוא את היתרון והחיסרון שבכל דבר.
ש: עוד הפעם ברגע שהאינטרס שלי כאילו המידי סתם לדוגמה, איך אני אסביר לך יש כאילו שני רמות בכללי אני מבין שאין שום דבר שיש לו יתרון וחיסרון זה יפה וזה מכוער זה טוב וזה רע.
אליעד: אתה מבין כשאתה מסתכל על זה אבל אתה לא מבין בdefault שלך.
ש: ב default לא ב default אני עושה במקריות לא באוטומטית.
אליעד: כן השאלה אבל מה קורה לך בראש כשאתה פועל, אני אתן לך דוגמה אתה נגיד ברור לך שאתה לא רוצה כאב כשאתה פועל 24 שעות תמיד רץ לך process שאומר "תיזהר שלא תיפגע" נכון, יש לך process כזה שרץ תהליך כזה מחשבה שאומרת "תזהר שלא תיפגע" יפה, עכשיו אני אומר לי יש עוד process שאומר "תיזהר שלא לא תפגע יש גם טוב שתפגע" אתה מבין גם את שניהם יש.
ש: לא הבנתי מה זה תיזהר שלא תפגע?
אליעד: אמרתי תיזהר שלא לא תיפגע, תקשיב אתה גם צריך להיפגע כי אם רק לא תיפגע זה לא יהיה טוב אתה מבין, אני מסביר לך עוד פעם שהדברים האלה שבכל דבר יש חיסרון ויתרון אתה צריך להרגיש אותו כמו שאתה יודע איך קוראים לך, כמו שאתה לא צריך לזכור איך הולכים כאילו אתה זוכר איך הולכים אתה לא אומר "רגע איך הולכים" אתה מבין אתה ככה צריך שזה כאילו יבוא לך באינסטינקט תמיד שכאילו מופיע לך משהו אתה ישר רואה את החיסרון והיתרון. תקשיב המוח שלך כשאתה הולך ועוברות לך בראש 24 שעות ביום מחשבות כל דבר שעובר לידך אתה חושב "זה יתרון או חיסרון זה טוב לי או לא טוב לי".
ש: עוד הפעם באישי שלי כשאני הולך לעבוד אז אני הולך בשביל להרוויח כסף אני רוצה להרוויח כמה שיותר כסף אבל בכללית אני יודע שאפילו אם אני לא ארוויח את הכסף לא קרה שום דבר.
אליעד: אבל אתה לא מבין מה רע בזה שתרוויח כסף אתה יכול להבין שאם לא תרוויח כסף שלא קרה כלום אתה אבל לא יכול להבין שאם תרוויח כסף זה רע ואם לא תרוויח כסף זה טוב. אתה מבין אתה מה אמרת עכשיו אמרת שאתה הולך בשביל להרוויח כסף.
ש: אבל אני לא רוצה כסף כי זה רע כאילו מה זה טוב ורע זה הכל שווה זה אותו דבר כמו שתגיד לי זה תפוז וזה תפוח מה יותר זה.
אליעד: טוב מה השאלה שלך התחלת לשאול על נושא של ייסורי מצפון, אז אני מסביר לך ייסורי מצפון פירושו שיש דברים מודחקים אצלך שאתה מייסר את עצמך אתה אומר עשיתי דבר רע או משהו כזה, עכשיו אם אתה מראש כבר יודע שעשית דבר רע אז אתה כבר לא יכול להתייסר. תקשיב אני נתתי לך דוגמה על ייסורי מצפון שאתה מתחרט על משהו שאתה עשית באופן מודע "למה אכלתי למה בזבזתי את הכסף, למה לא עניתי לטלפון למה כן עניתי לטלפון".
אז אני אומר לך שאם מראש אתה כבר יודע באופן כללי את היתרון והחיסרון שבכל דבר אז אתה לא מתייסר וחוץ מזה גם פתאום ענית לטלפון והתפוצץ עליך אין לך ייסורי מצפון כי אתה גם מבין מה טוב בזה שזה התפוצץ עליך אתה תמיד רואה את הטוב והרע באותה מידה אז איך יכול להיות לך ייסורי מצפון רואה גם מה טוב בזה.
ש: אתה יכול לתת לדוגמה סתם לדוגמה לדבר פיזי מה טוב כאילו.
אליעד: אני אתן לך דוגמה אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון ואז נראה איך מפרקים את זה אתה תיתן דוגמה.
ש: לדוגמה היה לי איזה תהליך היום בקיצור מישהו עבר אצלי באיזה עניין כי הייתי צריך לקבל 700 שקל, קיבלתי את הכסף שלו והייתי צריך לשלם לו עוד 500 שקל והמצב שלו לא הכי טוב אמרתי המצב שלי יחסית סבבה מה אני אקח ממנו מאה שקל שייקח את הכל וזהו מה אז מצד אחד אמרתי זה לא משנה מצד אחד אני רוצה ומצד אחד מה אכפת לי התחלתי כאילו אתה יודע
אליעד: אז מה אתה רוצה אז איפה הייסורי מצפון אתה תיתן דוגמה לייסורי מצפון.
ש: אז פה היה לי כאילו שבאיזשהו מקום זה כמו גזל כאילו ולמרות שזה לא.
אליעד: מה הייסורי מצפון איפה הייסורי מצפון אתה מדבר על משהו אחר אתה מדבר על ייסורי מצפון במובן אחר במובן שהמצפון שלך מייסר אותך ולא נותן לך להחליט החלטות או במובן הזה שאתה רוצה לעשות משהו ואז המצפון אומר לך סטופ זה לא טוב, זה מה שאתה מדבר אתה מדבר מההיבט הזה לא שעשית ואתה מתייסר.
ש: דיברתי על הקטע הקטנצ'יק הזה זה סתם אמרתי לעצמי זה הכל כאילו אז אמרתי בתור פעולה עסקית סבבה בתור בן אדם שהוא קצת חבר כזה קשה כאילו.
אליעד: כי מראש היה לך עדיף אפילו להוריד אותו ל500...