מלחמה בטרור, הצבא המוסרי בעולם, למה שונאים את ישראל? לפגוע בחפים מפשע, החזק שורד בטבע, אהבה, שנאה, רחמנות, אכזריות, פגיעה בחפים מפשע, שנאת ישראל, הצבא המוסרי ביותר בעולם
למה ישראל שנואה בעולם למרות שיש לה צבא מוסרי?
אליעד כהן בהרצאתו מתמקד בנושא מורכב הכולל שאלות על מוסריות, מלחמה, טרור, אהבה ושנאה, בדגש על השאלה למה מדינת ישראל שנואה בעולם, למרות הטענה שיש לה את הצבא המוסרי ביותר. הוא מתייחס לתפיסה המקובלת לפיה ישראל מנסה להימנע מפגיעה בחפים מפשע, וטוען כי עצם הרחמנות על חפים מפשע בצד האויב גוררת בהכרח אכזריות כלפי אזרחים וחיילים ישראלים. הוא מסביר שכל רחמנות מגיעה עם מחיר ועם הצד השני שלה, שהוא בהכרח אכזריות כלפי מישהו אחר.
מדוע לא ניתן לאהוב מבלי לשנוא?
אליעד מסביר רעיון עמוק ויסודי: אי אפשר באמת לאהוב משהו מבלי לשנוא את ההפך שלו. לדוגמה, אם אדם אוהב מישהו כי הוא טוב אליו, זה אומר שהוא יאהב פחות או אפילו ישנא את מי שרע אליו. אם כולם היו מתנהגים אליו אותו הדבר, לא הייתה משמעות לאהבה שלו כלפי מישהו ספציפי. כך גם לגבי רגשות אחרים: אין משמעות לאומץ ללא פחד, ואין משמעות לשמחה ללא עצב. לפיכך, מי שטוען שהוא אוהב את כולם באופן שווה, למעשה לא יכול באמת לאהוב אף אחד באופן משמעותי.
האם רחמנות היא תמיד מוסרית?
אליעד כהן מתאר כיצד רחמנות, למרות היותה לכאורה מוסרית, תמיד מכילה בתוכה אכזריות סמויה. למשל, כאשר טייס ישראלי נמנע מלפגוע בבניין בגלל ילדים פלסטינים שנמצאים שם, הוא אולי מרחם על אותם ילדים, אבל בו - זמנית מתאכזר כלפי ילדים ישראלים שעלולים להיפגע בעתיד מהרקטות שמשוגרות מאותו מקום. הוא מדגיש שמי שאומר "בוא נרחם על חפים מפשע" למעשה אומר "בוא נגרום לפגיעה בצד השני". תמיד יש מי שמשלם את המחיר של הרחמנות הזו.
איך התנ"ך ממחיש אכזריות ורחמנות?
אליעד מתייחס למורשת היהודית בתקופת התנ"ך, ומציג אותה כדוגמה הפוכה לחלוטין לטענת "הצבא המוסרי בעולם". הוא מביא דוגמאות רבות מהתנ"ך, כמו הטבח שעשו שמעון ולוי באנשי שכם אחרי שהסכימו לעבור ברית מילה, וכן את צווי ההשמדה שהוטלו על עמלק, כולל הרג תינוקות וחיות רכושם. הוא מבהיר שבתקופת התנ"ך לא הייתה כלל דילמה מוסרית, אלא הייתה גישה של "מי שמאיים עלינו - נשמיד אותו לגמרי", גישה שאינה מותירה מקום כלל לרחמנות או היסוס מוסרי.
מה מלמדת אותנו האבולוציה על מוסר ומלחמה?
אליעד מסביר כיצד בטבע לא קיימים כלל מושגים כמו "חפים מפשע" או "רחמנות". הוא נותן דוגמה לאריה שלא יחשוב פעמיים אם הוא רעב ורוצה לטרוף טרף, גם אם הטרף הזה הוא תמים או חסר ישע. הוא מסביר שהשרדות בטבע לא מכירה מושגים מוסריים. אם אדם רוצה להיות מוסרי, זו בחירתו, אך אל לו לצפות שהטבע או אויביו ינהגו כך. מבחינת הטבע, אין דבר...
אליעד כהן בהרצאתו מתמקד בנושא מורכב הכולל שאלות על מוסריות, מלחמה, טרור, אהבה ושנאה, בדגש על השאלה למה מדינת ישראל שנואה בעולם, למרות הטענה שיש לה את הצבא המוסרי ביותר. הוא מתייחס לתפיסה המקובלת לפיה ישראל מנסה להימנע מפגיעה בחפים מפשע, וטוען כי עצם הרחמנות על חפים מפשע בצד האויב גוררת בהכרח אכזריות כלפי אזרחים וחיילים ישראלים. הוא מסביר שכל רחמנות מגיעה עם מחיר ועם הצד השני שלה, שהוא בהכרח אכזריות כלפי מישהו אחר.
מדוע לא ניתן לאהוב מבלי לשנוא?
אליעד מסביר רעיון עמוק ויסודי: אי אפשר באמת לאהוב משהו מבלי לשנוא את ההפך שלו. לדוגמה, אם אדם אוהב מישהו כי הוא טוב אליו, זה אומר שהוא יאהב פחות או אפילו ישנא את מי שרע אליו. אם כולם היו מתנהגים אליו אותו הדבר, לא הייתה משמעות לאהבה שלו כלפי מישהו ספציפי. כך גם לגבי רגשות אחרים: אין משמעות לאומץ ללא פחד, ואין משמעות לשמחה ללא עצב. לפיכך, מי שטוען שהוא אוהב את כולם באופן שווה, למעשה לא יכול באמת לאהוב אף אחד באופן משמעותי.
האם רחמנות היא תמיד מוסרית?
אליעד כהן מתאר כיצד רחמנות, למרות היותה לכאורה מוסרית, תמיד מכילה בתוכה אכזריות סמויה. למשל, כאשר טייס ישראלי נמנע מלפגוע בבניין בגלל ילדים פלסטינים שנמצאים שם, הוא אולי מרחם על אותם ילדים, אבל בו - זמנית מתאכזר כלפי ילדים ישראלים שעלולים להיפגע בעתיד מהרקטות שמשוגרות מאותו מקום. הוא מדגיש שמי שאומר "בוא נרחם על חפים מפשע" למעשה אומר "בוא נגרום לפגיעה בצד השני". תמיד יש מי שמשלם את המחיר של הרחמנות הזו.
איך התנ"ך ממחיש אכזריות ורחמנות?
אליעד מתייחס למורשת היהודית בתקופת התנ"ך, ומציג אותה כדוגמה הפוכה לחלוטין לטענת "הצבא המוסרי בעולם". הוא מביא דוגמאות רבות מהתנ"ך, כמו הטבח שעשו שמעון ולוי באנשי שכם אחרי שהסכימו לעבור ברית מילה, וכן את צווי ההשמדה שהוטלו על עמלק, כולל הרג תינוקות וחיות רכושם. הוא מבהיר שבתקופת התנ"ך לא הייתה כלל דילמה מוסרית, אלא הייתה גישה של "מי שמאיים עלינו - נשמיד אותו לגמרי", גישה שאינה מותירה מקום כלל לרחמנות או היסוס מוסרי.
מה מלמדת אותנו האבולוציה על מוסר ומלחמה?
אליעד מסביר כיצד בטבע לא קיימים כלל מושגים כמו "חפים מפשע" או "רחמנות". הוא נותן דוגמה לאריה שלא יחשוב פעמיים אם הוא רעב ורוצה לטרוף טרף, גם אם הטרף הזה הוא תמים או חסר ישע. הוא מסביר שהשרדות בטבע לא מכירה מושגים מוסריים. אם אדם רוצה להיות מוסרי, זו בחירתו, אך אל לו לצפות שהטבע או אויביו ינהגו כך. מבחינת הטבע, אין דבר...
- למה שונאים את ישראל?
- האם ישראל היא באמת מוסרית?
- למה רחמנות גורמת לאכזריות?
- האם מוסריות היא חולשה במלחמה?
- האם חייבים לשנוא כדי לאהוב?
- מה הגישה של התנ"ך למלחמה?