8:50מהי מתנת חינם? לאהוב באהבת חינם, שנאת חינם, לאהוב בלי סיבה, חסד של אמת, רצון לקבל, רצון לתת, לאהוב בלי תנאים, ארוחות חינם, אוהב בחינם, בחסד ולא בזכות, בזכות ולא בחסד
מהי מתנת חינם, והאם אפשר לאהוב בלי לקבל שום דבר בתמורה?
המושג "מתנת חינם" מתייחס למצב שבו אדם מקבל דבר כלשהו בלי לתת בתמורה שום דבר, או לחלופין אוהב דבר כלשהו ללא שום סיבה הגיונית. אליעד כהן מסביר שקיימים במציאות דברים שהדרך היחידה להשיג אותם היא בחינם, כיוון שכל מאמץ לעשות משהו במודע עלול לסתור את עצם הכוונה. לדוגמה, אם אדם רוצה להפסיק להתאמץ, הרי שכל מאמץ שיפעיל לשם כך הוא בעצמו התעסקות, ולכן אינו יכול להפסיק להתאמץ בעזרת מאמץ. ישנם דברים שהאדם צריך לקבל בחינם לחלוטין, משום שכל התערבות או פעולה למענם תפריע להשגתם.
האם קיים דבר כזה לתת בחינם באמת?
אליעד כהן מבהיר שכדי לקבל מתנת חינם אמיתית, האדם חייב גם להיות מוכן לתת בחינם באופן מוחלט. לתת בחינם משמעותו לתת דבר מבלי לקבל שום דבר בתמורה, אפילו לא תחושה טובה או הנאה מעצם הנתינה. אך הוא מסביר שבמציאות כמעט ואין מצב שבו אדם מעניק דבר מה בלי לקבל מזה שום דבר בתמורה, משום שהאדם תמיד מקבל סיפוק כלשהו מהנתינה. לכן, כדי להגדיר "מתנת חינם" או "אהבת חינם", יש להגיע לרמה שבה האדם מעניק אהבה לדבר הכי רע בעולם, דבר שלא רק שלא מביא לו הנאה או סיפוק, אלא גם לא יביא לו שום דבר טוב לעולם. במילים אחרות, אדם שמסוגל לאהוב דבר רע לחלוטין, ללא סיבה הגיונית וללא שום תמורה או תועלת, מגיע לאהבת חינם אמיתית.
מהי אהבת חינם אמיתית לפי אליעד כהן?
לפי ההסבר של אליעד כהן, אהבת חינם אמיתית היא לאהוב דבר רע ללא סיבה, בלי שום אינטרס ובלי ציפייה לקבל מזה דבר כלשהו בעתיד. הוא מדגיש שאם אדם אוהב משהו כי יש בו אפילו דבר קטן וטוב, זו לא אהבת חינם אמיתית, אלא אהבה שנובעת מאינטרס מסוים. אהבת חינם קיימת רק כאשר האדם אינו מרוויח שום דבר, אפילו לא סיפוק רגשי או תחושה טובה.
לדוגמה, אדם שאומר "אני אוהב את הדבר הזה כי הוא טוב לי או עושה לי תחושה טובה", אינו נמצא באהבת חינם אמיתית. לעומת זאת, אדם שאומר "אני אוהב את הדבר הזה למרות שהוא רע לחלוטין ואין בו שום טוב, ולא יצא לי ממנו דבר לעולם", הוא זה שאוהב בחינם. ככל שהדבר הנאהב רע יותר ומביא פחות תועלת, כך אהבת החינם היא מוחלטת יותר ואמיתית יותר.
מה ההבדל בין אהבת חינם לשנאת חינם?
אליעד כהן גם דן במושג ההפוך - "שנאת חינם". הוא מסביר שאנשים בדרך כלל מתנגדים לרעיון של לשנוא דבר ללא סיבה, משום שזה נתפס כשלילי. אך בפועל, הוא מסביר שאנשים נוטים לשנוא את עצמם ואת המציאות בשנאת חינם כל הזמן, כלומר, ללא סיבה מוצדקת. לדוגמה, אדם שכועס על עצמו בשל חיסרון מסוים בעצמו, מבלי להבין באמת למה הוא כועס או למה החיסרון הזה בכלל משנה לו, נמצא בשנאת חינם כלפי עצמו. בעצם, אין שום סיבה אמיתית מדוע אותו חיסרון מפריע לו כל כך.
הוא מוסיף הסבר חשוב ואומר שאם האדם יפסיק לשנוא את עצמו ואת המציאות בשנאת חינם, אז הוא יוכל להתחיל גם לאהוב את עצמו ואת המציאות באהבת חינם. מכיוון ששנאת חינם ואהבת חינם הן שני צדדים של אותו המטבע, מי שמסוגל להפסיק לשנוא סתם, ללא סיבה אמיתית, יוכל גם להתחיל לאהוב סתם, ללא סיבה אמיתית.
האם אפשרי לאהוב בחינם בפועל?
אליעד כהן מבהיר שאהבת חינם היא יכולת כמעט על - אנושית, אך אם האדם יצליח להגיע אליה, הוא יחווה תחושה עמוקה שהמציאות עצמה אוהבת אותו ללא תנאים וללא שום דרישה או מאמץ מצדו. בכך, אהבת חינם שהאדם נותן למציאות תחזור אליו כתחושה של קבלה אינסופית מהמציאות עצמה.
פרקטית, הוא מציע לאנשים שרוצים לנסות לאהוב בחינם להתחיל בדברים פשוטים יותר. למשל, אם אדם רוצה לחוות את התחושה של אהבת חינם, הוא יכול להתחיל בכך שלא ישנא דברים ללא סיבה מוצדקת. ככל שיצליח להפסיק לשנוא סתם, כך ייפתח בפניו הפתח לאהוב דברים ללא סיבה וללא תנאים.
הוא מדגיש שצריך להבין את הרעיון בצורה ברורה: אהבה שאינה תלויה בדבר היא בדיוק אהבת חינם, והיא מתבטאת רק כאשר האדם אוהב דבר שאין בו שום תועלת ואף לא תהיה בו תועלת בעתיד. במצב כזה, האדם משתחרר לחלוטין מהאינטרסים האישיים שלו ומהציפיות לקבל משהו בתמורה.
בסיכום הדברים, אהבת חינם לפי אליעד כהן היא אהבה טהורה שאינה נובעת משום אינטרס או סיבה, ורק אדם שמצליח להגיע לכך באמת חווה את מהות האהבה במלואה.
המושג "מתנת חינם" מתייחס למצב שבו אדם מקבל דבר כלשהו בלי לתת בתמורה שום דבר, או לחלופין אוהב דבר כלשהו ללא שום סיבה הגיונית. אליעד כהן מסביר שקיימים במציאות דברים שהדרך היחידה להשיג אותם היא בחינם, כיוון שכל מאמץ לעשות משהו במודע עלול לסתור את עצם הכוונה. לדוגמה, אם אדם רוצה להפסיק להתאמץ, הרי שכל מאמץ שיפעיל לשם כך הוא בעצמו התעסקות, ולכן אינו יכול להפסיק להתאמץ בעזרת מאמץ. ישנם דברים שהאדם צריך לקבל בחינם לחלוטין, משום שכל התערבות או פעולה למענם תפריע להשגתם.
האם קיים דבר כזה לתת בחינם באמת?
אליעד כהן מבהיר שכדי לקבל מתנת חינם אמיתית, האדם חייב גם להיות מוכן לתת בחינם באופן מוחלט. לתת בחינם משמעותו לתת דבר מבלי לקבל שום דבר בתמורה, אפילו לא תחושה טובה או הנאה מעצם הנתינה. אך הוא מסביר שבמציאות כמעט ואין מצב שבו אדם מעניק דבר מה בלי לקבל מזה שום דבר בתמורה, משום שהאדם תמיד מקבל סיפוק כלשהו מהנתינה. לכן, כדי להגדיר "מתנת חינם" או "אהבת חינם", יש להגיע לרמה שבה האדם מעניק אהבה לדבר הכי רע בעולם, דבר שלא רק שלא מביא לו הנאה או סיפוק, אלא גם לא יביא לו שום דבר טוב לעולם. במילים אחרות, אדם שמסוגל לאהוב דבר רע לחלוטין, ללא סיבה הגיונית וללא שום תמורה או תועלת, מגיע לאהבת חינם אמיתית.
מהי אהבת חינם אמיתית לפי אליעד כהן?
לפי ההסבר של אליעד כהן, אהבת חינם אמיתית היא לאהוב דבר רע ללא סיבה, בלי שום אינטרס ובלי ציפייה לקבל מזה דבר כלשהו בעתיד. הוא מדגיש שאם אדם אוהב משהו כי יש בו אפילו דבר קטן וטוב, זו לא אהבת חינם אמיתית, אלא אהבה שנובעת מאינטרס מסוים. אהבת חינם קיימת רק כאשר האדם אינו מרוויח שום דבר, אפילו לא סיפוק רגשי או תחושה טובה.
לדוגמה, אדם שאומר "אני אוהב את הדבר הזה כי הוא טוב לי או עושה לי תחושה טובה", אינו נמצא באהבת חינם אמיתית. לעומת זאת, אדם שאומר "אני אוהב את הדבר הזה למרות שהוא רע לחלוטין ואין בו שום טוב, ולא יצא לי ממנו דבר לעולם", הוא זה שאוהב בחינם. ככל שהדבר הנאהב רע יותר ומביא פחות תועלת, כך אהבת החינם היא מוחלטת יותר ואמיתית יותר.
מה ההבדל בין אהבת חינם לשנאת חינם?
אליעד כהן גם דן במושג ההפוך - "שנאת חינם". הוא מסביר שאנשים בדרך כלל מתנגדים לרעיון של לשנוא דבר ללא סיבה, משום שזה נתפס כשלילי. אך בפועל, הוא מסביר שאנשים נוטים לשנוא את עצמם ואת המציאות בשנאת חינם כל הזמן, כלומר, ללא סיבה מוצדקת. לדוגמה, אדם שכועס על עצמו בשל חיסרון מסוים בעצמו, מבלי להבין באמת למה הוא כועס או למה החיסרון הזה בכלל משנה לו, נמצא בשנאת חינם כלפי עצמו. בעצם, אין שום סיבה אמיתית מדוע אותו חיסרון מפריע לו כל כך.
הוא מוסיף הסבר חשוב ואומר שאם האדם יפסיק לשנוא את עצמו ואת המציאות בשנאת חינם, אז הוא יוכל להתחיל גם לאהוב את עצמו ואת המציאות באהבת חינם. מכיוון ששנאת חינם ואהבת חינם הן שני צדדים של אותו המטבע, מי שמסוגל להפסיק לשנוא סתם, ללא סיבה אמיתית, יוכל גם להתחיל לאהוב סתם, ללא סיבה אמיתית.
האם אפשרי לאהוב בחינם בפועל?
אליעד כהן מבהיר שאהבת חינם היא יכולת כמעט על - אנושית, אך אם האדם יצליח להגיע אליה, הוא יחווה תחושה עמוקה שהמציאות עצמה אוהבת אותו ללא תנאים וללא שום דרישה או מאמץ מצדו. בכך, אהבת חינם שהאדם נותן למציאות תחזור אליו כתחושה של קבלה אינסופית מהמציאות עצמה.
פרקטית, הוא מציע לאנשים שרוצים לנסות לאהוב בחינם להתחיל בדברים פשוטים יותר. למשל, אם אדם רוצה לחוות את התחושה של אהבת חינם, הוא יכול להתחיל בכך שלא ישנא דברים ללא סיבה מוצדקת. ככל שיצליח להפסיק לשנוא סתם, כך ייפתח בפניו הפתח לאהוב דברים ללא סיבה וללא תנאים.
הוא מדגיש שצריך להבין את הרעיון בצורה ברורה: אהבה שאינה תלויה בדבר היא בדיוק אהבת חינם, והיא מתבטאת רק כאשר האדם אוהב דבר שאין בו שום תועלת ואף לא תהיה בו תועלת בעתיד. במצב כזה, האדם משתחרר לחלוטין מהאינטרסים האישיים שלו ומהציפיות לקבל משהו בתמורה.
בסיכום הדברים, אהבת חינם לפי אליעד כהן היא אהבה טהורה שאינה נובעת משום אינטרס או סיבה, ורק אדם שמצליח להגיע לכך באמת חווה את מהות האהבה במלואה.
- מהי אהבת חינם אמיתית?
- האם ניתן לאהוב בלי לקבל דבר בתמורה?
- מה ההבדל בין אהבת חינם לשנאת חינם?
- איך אפשר להפסיק לשנוא ללא סיבה?
- האם אפשר לתת מתנת חינם אמיתית?
- למה אנשים שונאים את עצמם בלי סיבה?