... ליצור רגש? שכנוע הפוך, איך ליצור התניה? איך לשתול מחשבה? לשכנע את עצמך, לעשות מניפולציה, fake it till you make it, אוטוסוגסטיה, איך
להתאהב? איך לגרום למישהו
לאהוב משהו? איך יוצרים רגשות באמצעות פעולות והתניות הפוכות? אליעד כהן מסביר כיצד ניתן ליצור רגשות חיוביים או שליליים כלפי משהו או מישהו בעזרת שכנוע ... לשכנע את עצמך באופן ישיר להרגיש רגש מסוים, אתה פועל בצורה שמניחה שהרגש הזה כבר קיים, וכך המוח משתכנע בהדרגה שהרגש הזה אכן נמצא בתוכך. איך לגרום לעצמך
לאהוב את העבודה או משהו שאתה לא
אוהב? הדוגמה הראשונה שאליעד נותן היא של אדם שרוצה לגרום לעצמו
לאהוב את העבודה שלו. במקום לנסות לשכנע את עצמו באופן ישיר למה כדאי לו
לאהוב את העבודה, אליעד ממליץ לשאול את השאלה: אם הייתי
אוהב את העבודה שלי, כיצד הייתי מתנהג? התשובה יכולה להיות שהוא היה מחייך יותר, היה מגיע בזמן, היה משקיע יותר במשרד, אולי מביא פרחים למשרד או מסדר את ... זו התניה הפוכה ואיך היא עובדת על המוח? אליעד מדגיש שהלוגיקה מאחורי ההתניה ההפוכה היא פשוטה וברורה. בדרך כלל אנשים מניחים שיש סיבה ויש תוצאה, כלומר, אם אתה
אוהב משהו, אתה מתנהג בהתאם. אך בתהליך ההתניה ההפוכה אתה עושה את הפעולה שהיא התוצאה, ואז המוח באופן לא מודע מניח שיש סיבה להתנהגות שלך. לדוגמה, אם אתה מביא פרחים לעבודה, המוח ישאל את עצמו למה הבאת פרחים, ויגיע למסקנה שבטח יש לך יחס חיובי לעבודה, אחרת לא היית עושה זאת. איך למנוע
התאהבות או ליצור רגש שלילי בעזרת התניה הפוכה? אליעד גם נותן דוגמה הפוכה: אם מישהו לא רוצה
להתאהב באדם אחר, עליו להימנע מפעולות שהוא היה עושה אם היה
מאוהב. כלומר, אם הוא יודע שאם היה
אוהב את האדם היה מתקשר אליו הרבה או משקיע בו, עליו להפסיק לעשות פעולות אלו. כך, המוח יסיק שאם הוא לא עושה את הפעולות האלו, כנראה שהוא לא
אוהב אותו. מנגד, אם מישהו מפחד
להתאהב במישהי (לדוגמה בחורה סינית שנוסעת בקרוב לסין), עליו להימנע מפעולות שמביעות
אהבה, כמו להתעניין בה יתר על המידה או להשקיע בה זמן ומשאבים. כך המוח ייצור התניה הפוכה שתמנע ממנו לפתח רגשות חזקים. האם ההתניה הפוכה תמיד עובדת? אליעד ... מסוימת, המוח מניח שקיימת סיבה לכך. אם האדם פועל בצורה עקבית אך אינו מאמין לסיבה האמיתית, התהליך יכול לא לעבוד או אף לגרום לאפקט שלילי. לדוגמה, אם ילד לא
אוהב להכין שיעורים, אפשר לשאול איך הילד היה מתנהג אם הוא היה
אוהב להכין שיעורים. אולי היה לו שולחן מסודר או מחברות מאורגנות. אם הוא מתחיל לסדר את המחברות והשולחן, המוח שלו עשוי להסיק שהוא
אוהב שיעורים. אך אם הילד מודע לכך שמנסים לשכנע אותו בעזרת השיטה הזו, זה עלול שלא לעבוד, כי המוח מודע לכך שמדובר במניפולציה. איך לשתול מחשבות או רגשות באנשים אחרים באמצעות פעולות? אליעד גם מראה כיצד ניתן להשתמש בשיטה על אנשים אחרים. אם אדם רוצה שמישהו אחר
יאהב משהו, אפשר לשאול איך הוא היה מתנהג אם כבר היה
אוהב את אותו הדבר, ולהתחיל לעודד את ההתנהגות הזו. למשל, אם אדם רוצה שילדו
יאהב חבר מסוים, הוא יכול לעודד את הילד להתנהג בצורה חברית כלפי אותו חבר, והמוח של הילד יסיק מכך שהוא אכן מחבב את החבר. אליעד מסביר שזו שיטה מאוד ... אפשר להשתמש בשיטה הזו בחיי היומיום? אליעד נותן דוגמה נוספת לגבי ניקיון הבית: אדם שרוצה להרגיש יותר טוב עם הבית שלו צריך לשאול כיצד היה מתנהג אילו כבר היה
אוהב את הבית. הוא עשוי להתחיל לנקות את הבית יותר, לסדר אותו, להשקיע בו ולטפח אותו. לאחר מכן המוח יתחיל להאמין שאם הוא מתנהג כך, זה בוודאי משום שהוא
אוהב את הבית, והרגש יתחיל להיווצר באופן טבעי. מסקנה מרכזית על יצירת רגשות ומחשבות באמצעות פעולות אליעד מסכם כי ככל שהקשר בין הסיבה לתוצאה נתפס אצל האדם ... או מחשבה מסוימים מאחורי הפעולות. כך, אפשר לייצר רגשות, מחשבות ותחושות בכל תחום באמצעות תרגול של פעולות תואמות באופן עקבי. איך ליצור רגש? איך לשכנע את עצמך
לאהוב משהו? מהי התניה הפוכה? איך למנוע
התאהבות? איך לעשות מניפולציה על המוח? מהי אוטוסוגסטיה? איך לגרום למישהו
לאהוב משהו? ...